MS Windows
briani 27239
Problem med Æ,Ø,Å i win ME dos-prog. og do~
Fra : Kildahl

Dato : 12-09-02 20:26

Hej,

Håber der er en klog sjæl, der kan løse det her meget akutte problem...

Problemet er at man ikke kan skrive æø og å i dos programmer og dos prompt
under win ME. Det er kommet efter at der er blevet installeret ADSL på
skidtet.

Indtil videre har jeg undersøgt følgende:
Landekode i msconfig og tegntabel og det lader til at være rigtigt.
Derud over har jeg prøvet Microsofts hjemmeside, det kunne jo være de havede
nogle guldkorn, men uden held.

Så nu prøver jeg her

På forhånd tak

Kildahl

Fra : [9000] Søren

Dato : 12-09-02 21:51

> Problemet er at man ikke kan skrive æø og å i dos programmer og dos prompt

skriv dette ind i din config.sys:

device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

og dette i din autoexec.bat:

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Kan ikke huske om alle linierne er nødvendige men det burde i hvert fald
gøre tricket.

Bare copy og paste linierne ind i filerne som begge skal åbnes med notepad.

/Søren

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 21:53

Kildahl skrev:

> [...]
> rigtigt. Derud over har jeg prøvet Microsofts hjemmeside, det
> kunne jo være de havede nogle guldkorn, men uden held.

ME har efter sigende et problem med udenlandsk tegn i en DOS-prompt
ifølge MS, men når det har virket før, så ser det jo underligt ud.

Nu ved jeg ikke om det også gælder for WinME, men prøv at lede i
registreringsdatabasen efter nøgler ved navn OEMCP. Der skulle være
3 af dem. Muligvis står alle eller nogle af dem til 437. Hvis de gør
så prøv at ændre dem til 850.

Madsen.