MS Windows
briani 27239
FAT32 vs. NTFS
Fra : SA

Dato : 12-09-02 18:37

Hej NG.

Er der noget at vinde, hastighedsmæssigt og/eller mindre fragmentering, ved
at lave C: drevet om fra FAT32 til NTFS? Det er jo trods alt der, hvor den
største diskaktivitet foregår(i det mindste på min computer).

OS: Win XP Pro, US.

/SA

Fra : Snuden

Dato : 12-09-02 19:54

On Thu, 12 Sep 2002 19:37:03 +0200, "SA" <buffalo_bill@iname.com>
wrote:

> [...]
>at lave C: drevet om fra FAT32 til NTFS? Det er jo trods alt der, hvor den
>største diskaktivitet foregår(i det mindste på min computer).

Du vinder ikke det store ved at konvertere. Hastighedsmæssigt er der
ikke den store forskel på FAT32 og NTFS, og NTFS-drev fragmenteres
også. Til gengæld kan defragmentering af NTFS-drev være en sløv affære
sammenlignet med FAT32.

Basalt set er der kun grund til at køre NTFS hvis du ønsker at have
adgangskontrol på filniveau.

--
Snuden

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-09-02 20:44

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message
> Du vinder ikke det store ved at konvertere. Hastighedsmæssigt er der

På min maskine er NTFS klart det hurtigste, både at tilgå og at
defragmentere.

Mit system:

PII-400
256MB RAM
IDE- og UW-diske
Win2k

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : ferling

Dato : 12-09-02 20:06

"SA" skrev d. 12-09-02 18:37 dette indlæg :
> [...]
den
> største diskaktivitet foregår(i det mindste på min computer).

Fragmenteringen bliver mindre, men forsvinder ikke. Hastigheden bliver
større hvis du har overskud af processorkapacitet i forhold til
harddiskhastighed - og omvendt. Det mere komplicerede system kræver
selvfælgelig mere regneri.

Skal det være godt skal du have mindst to fysiske harddiske.
OS og programmer på den ene og data, temp og swap på den anden, det
giver en mere smidig maskine fordi arbejdet fordeles. En anden stor
fordel er at man kan lave sikkerhedskopiering næsten i realtime hvis man
ønsker det og sandsynligheden for at to harddsike går ned samtidig er
lille.
Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Petersen

Dato : 12-09-02 20:18

On Thu, 12 Sep 2002 19:06:27 GMT, "ferling" <ferling.news@kandu.dk>
wrote:

> Hastigheden bliver
>større hvis du har overskud af processorkapacitet i forhold til
>harddiskhastighed - og omvendt.

Det er jo selve sandhedernes sandhed: Hvis du har et hurtigere system,
så er det hurtigere.

--
Jens

In my next life I'm coming back as my wife's dog!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-09-02 20:42

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
> Det er jo selve sandhedernes sandhed: Hvis du har et hurtigere system,
> så er det hurtigere.

Det han mener er jo nok at NTFS trækker fra FAT32 hvis maskinen er
tilstrækkeligt kraftig.

Fra : SA

Dato : 12-09-02 21:04

Hej Igen.

Med hensyn til om det kan betale sig, kommer der lige nogle flere specs. på
min maskine.

MB : Soltek 75-KAV
OS: Win XP Pro, US.
Disk1 : Western Digital 80GB / ATA100 / 7200RPM / 8M cache
C: 12695MB D: 15994MB E: 17978MB F: 9929MB G: 9592MB H: 10092MB
Disk2 : IBM GXP 60, 40GB /ATA100 / 7200RPM/2M cache
I: 19993MB J: 9992MB K:9247MB(swap drev)
CPU : AMD 1333MHz TB@1400MHz
768MB 133MHz RAM

Håber det kan kaste list lys over mulighederne.

/SA

Fra : Tokyo Square

Dato : 12-09-02 23:14

Windows XP er faktisk en af win NT slags, så anbefales der at bruge NTFS
mht. bl.a stabilitet og sikkerhed

-------------
Why DOS never says Good or Excellent Command or File?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 07:18

"Tokyo Square" <toshiba1800_100@msn.com> wrote in message
> Windows XP er faktisk en af win NT slags, så anbefales der at bruge NTFS
> mht. bl.a stabilitet og sikkerhed

Har du hørt at vi andre skriver _under_ det vi svarer på og klipper resten
væk?

Fra : ferling

Dato : 13-09-02 08:58

"Tokyo Square" skrev d. 12-09-02 23:14 dette indlæg :
> Windows XP er faktisk en af win NT slags, så anbefales der at bruge
NTFS
> mht. bl.a stabilitet og sikkerhed

Der er heller ikke andre systemer der giver muligheden !

Systemet er klart stærkt nok til at køre NTFS og vil sikekrt køre bedre,
i hvert fald mere sikkert. Du vil sikkert også få lidt bedre drift ved
at sammelægge nogle drev hvis du ikke er afhængig af den store
opsplitning. Man kan selv bestemme clustersize. Hvis du laver en ny
swapfil lige feter defragmentering behøver du ikke et drev bare til det.
For mig gav det meget ekstra besvær at have så mange drev. Du skal
næsten være opmærksom på at man kan lave gennmsigtig komprimering helt
ned på enkeltfil-niveau i NTFS.
Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 07:19

"SA" <buffalo_bill@iname.com> wrote in message
> Med hensyn til om det kan betale sig, kommer der lige nogle flere specs.

> min maskine.

Den kan klart betale sig... Kig på mine specs ovenfor...

Fra : SA

Dato : 13-09-02 09:24

Takker for alle svarene. Nu har jeg konverteret mit C: drev fra FAT32 til
NTFS.
Så må jeg "rode" lidt med de nye muligheder med NTFS senere.

/SA