Hvorfor kan jeg ikke telnette til ethernet~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 12-09-02 13:50

Hej!

Jeg sidder og leger lidt med min SOHO 77.
Har været inde og konf. med et roll-over-kabel (er det ikke dét kablet
hedder?)
i console!

Mit eth0 interface er sat op til 192.168.1.25
og jeg har checket at det er "oppe"
Min PC's netkort har 192.168.1.10
Netmasken /24.

Jeg kan pinge e0 på routeren fra PC'en

Jeg kan ikke telnette fra Hyperterminal til interfacet?
Hvorfor ikke?

Skal det på en eller anden måde enables på interfacet på routeren ???
Eller ligger fejlen snarere på PC'en ?

Har også prøvet fra DOS - men den skriver
password required but none set
Forbindelsen mislykkedes!

Christian Thorsen

(Svar venligst i gruppen og ikke pr. mail)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-09-02 18:15

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> crashed Echelon
writing news:alqfnh$6kak$1@ID-139211.news.dfncis.de:

> [...]
> Eller ligger fejlen snarere på PC'en ?
>
> Har også prøvet fra DOS - men den skriver

Hmmm du blander en del ting sammen

Du kan få adgang til din router normalt på 3 måder:
Webinterface
Telnet via TCP/IP
Serial igennem console kabel

Webdelen ser vi helt bort fra.

Telnet delen, skal du telnette til routeren fra din PC igennem port 23.
Prøv fx. at skrive telnet <routers ip> 23 og se om der er noget som svarer.
Hvis du bliver spurgt om kode svarer den.

Du kan også få forbindelse igennem et consolecable. Cisco's er normalt blå
og plejer at medfølge.
På PC'en skal kablet tilsluttes en seriel port (com port), her anvender du
så et terminal program, fx. Hyperterm.
I Hyperterm skal du sætte op hvilken seriel port stikket sidder i,
hastigheden (19200 funker ok), Databit=8, Paritet=ingen, Stopbit=1,
flowstyring=hardware.

Efter et par tryk på enter skulle routeren svare.

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Thorsen

Dato : 12-09-02 20:56

Okay... jeg skal altså telnette gennem en kommandoprompt!

Hvorfor kan man ikke telnette gennem Hyperterminal. Når man vælger ny
forbindelse skriver den da:
TCP/IP (Winsock)

Jeg går da ud fra at dette er til telnet - for havd er det ellers til ?

Hvad er WinSock ?

Med venlig hilsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-02 21:56

On Thu, 12 Sep 2002 17:14:55 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Telnet delen, skal du telnette til routeren fra din PC igennem
> port 23. Prøv fx. at skrive telnet <routers ip> 23 og se om der
> er noget som svarer.

Port 23 er default i alle telnet-programmer, jeg har prøvet, så
man behøver ikke at angive det. Og i øvrigt kan man godt bruger
HyperTerminal til telnet.

> Hvis du bliver spurgt om kode svarer den.

Det skrev han jo netop, at han ikke gjorde.

> Efter et par tryk på enter skulle routeren svare.

Det skrev han jo netop, at han godt kan.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas F. Frederikse~

Dato : 12-09-02 19:50

> Har også prøvet fra DOS - men den skriver
> password required but none set
> Forbindelsen mislykkedes!

For at kunne telnet'et til routeren, skal der man konfigurer et password til
dette formål

Så du må på med konsol kablet igen og følgende komandoer udføres:

enable
conf t
line vty 0 4
password [her skriver du password'et]
end
copy run sta

/TFF

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-02 21:51

On Thu, 12 Sep 2002 14:49:48 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> password required but none set

Hvad er det du ikke forstår? Man kan ikke telnet'e til routeren,
hvis man ikke har givet den et password, og du har ikke givet den
et password.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Thorsen

Dato : 12-09-02 22:18

Nej, jeg forstår egentlig godt, at du ikke forstår, hvad jeg ikke forstår!

Jeg forklarede mig vist lidt dårligt. Men nu er jeg kommet ind i routeren
via telnet!
Det lykkedes!

Til gengæld forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke kan telnette via
Hyperterminal?
Maskinen går bare helt kold når jeg prøver at oprette ny forbindelse via
TCP/IP (WinSocket)... hvad så end WinSpcket er for noget

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-09-02 23:36

On Thu, 12 Sep 2002 23:17:52 +0200, "Christian Thorsen"
<send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote:

> Jeg forklarede mig vist lidt dårligt. Men nu er jeg kommet ind
> i routeren via telnet!

Så du har konfigureret routeren med et password, og nu vil den
gerne logge dig på. Det er ikke overraskende.

> Til gengæld forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke kan telnette via
> Hyperterminal? Maskinen går bare helt kold når jeg prøver at
> oprette ny forbindelse via TCP/IP (WinSocket)...

Det har jeg ingen fornuftig forklaring på, og jeg har aldrig
oplevet det problem. Måske er HyperTerminal simpelthen 'broken'
på det punkt i din version af Windows.

Man skal ikke gøre andet end at taste IP-adressen i feltet 'Host
address'. (Hvis du har routeren i HOSTS eller DNS, kan du også
bare bruge navnet).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/