HFS+ eller UNIX File System
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 12-09-02 17:27

Jeg har netop modtaget min Firewire 160 GB harddisk. Nu skal den formateres,
og det er nok en langvarig affære, og så er mit spørgsmål, skal jeg mon
formatere den i UNIX File System, eller Apples HFS+?

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 12-09-02 17:57

On 12.09.2002 18:26, in article B9A68CD8.73A3%henningpoulsen@mac.com,
"Henning Vestergaard Poulsen" <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> Jeg har netop modtaget min Firewire 160 GB harddisk. Nu skal den formateres,
> og det er nok en langvarig affære, og så er mit spørgsmål, skal jeg mon
> formatere den i UNIX File System, eller Apples HFS+?

Og er det mon en god ide at partitionere disken? Jeg har tænkt mig at lægge
hele min iBook over i den nye, for så at reformatere iBooken og oprette to
partitioner på computeren. Men, jeg har nul og niks erfaring i partitioner
og jeg har aldrig haft mere end een harddisk før. Nogen der kan komme med
nogle gode råd mht om jeg skal oprette partitioner osv?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-02 19:48

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> Og er det mon en god ide at partitionere disken?

Et generelt råd: Lav ikke dine partitioner større end du med et
minimum af besvær kan lave en komplet sikkerhedskopi af hver
partition.

Det kunne fx være størrelsen af dit backupbånd, eller størrelsen af
din gamle harddisk, eller tilsvarende.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 12-09-02 23:00

> [...]

> og jeg har aldrig haft mere end een harddisk før. Nogen der kan komme med
> nogle gode råd mht om jeg skal oprette partitioner osv?

Med mindre du skal kunne boote fra mere end en partition, kan jeg ikke
se nogen grund til ar partitionere harddisken. Det giver kun uudnytte†
ekstraplads.

Noget andet var den gang man kun kunne bruge 64 K logiske blokke - så
blev de fysiske blokke for store, og massevis af plads blev spildt.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-09-02 06:50

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Med mindre du skal kunne boote fra mere end en partition, kan jeg ikke
> se nogen grund til ar partitionere harddisken. Det giver kun uudnytte†
> ekstraplads.

Er der ioevrigt nogen der kan anbefale et "skubsammen" program til OS
X saa der er plads til en Linux (den MAA da kunne dual-boote?).

Da jeg kun skal bruge det een gang, synes jeg ikke det er noedvendigt
med de store armbevaegelser.

Hvis en total backup er noedvendig inden en repartitionering, kan det
vel ogsaa lade sig goere. Desvaerre har PC'en med den megen plads
ikke Gigabit netkort, men 100 Mbit kan vel ogsaa goere det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 16-09-02 14:08

In article <kkvg5ae8w0.fsf@mimer.null.dk>, =?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn?=
Ravn Andersen (thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> Er der ioevrigt nogen der kan anbefale et "skubsammen" program til OS
> X saa der er plads til en Linux (den MAA da kunne dual-boote?).

Du tænker på noget ala PQ Magic? Størrelses ændringer kan med lidt vold
foretages, hvis du i forlængelse af partition A har en B som ved samme
lejlighed kan nedlægges. Tilføjelse og fjernelse kan ikke lade sig gøre.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-02 15:23

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Du tænker på noget ala PQ Magic? Størrelses ændringer kan med lidt vold
> foretages, hvis du i forlængelse af partition A har en B som ved samme
> lejlighed kan nedlægges. Tilføjelse og fjernelse kan ikke lade sig gøre.

Ok. Inden jeg kigger på det:

Er der en let måde at installere Linux ved siden af OS X, eller er det
den tunge vej hen om at tømme, repartitionere og geninstallere?

Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-09-02 20:01

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Er der en let måde at installere Linux ved siden af OS X, eller er
> det den tunge vej hen om at tømme, repartitionere og geninstallere?

Jeg googlede mig engang frem til, at man kan installere Linux paa HFS
og HFS+. Fik aldrig leget med det og har glemt kilden, men det
forekommer mig at vaere eksperimenterende, og ikke noget man goer med
mindre man har god tid.

Selv ville jeg vaelge at lave backup og installere forfra med ny
partitionering. Vaer i den anldening opmaerksom paa, at Linux ikke kan
laese HFS+ (men kun HFS) lige som MacOSX ikke kan laese ext2/3. Skal
du dele data mellem de to systemer gaar vejen derfor via HFS eller
andet maskine paa FTP eller lignende.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Jan Jonasen

Dato : 17-09-02 14:17

In article <kk3csa10b9.fsf@mimer.null.dk>, =?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn?=
Ravn Andersen (thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> Er der en let måde at installere Linux ved siden af OS X, eller er det
> den tunge vej hen om at tømme, repartitionere og geninstallere?

Du skal bruge mindst én til linux, idet man godt kan "snyde" sig udenom
swap partitionen, men du kender det trods alt lidt selv, så det er bestemt
ikke nogen optimal løsning. Formatér partitionerne som HFS, det vil alle
distributioner arbejde med, derfra er det f.eks. med Yellow Dog blot at
state fra CD'en, lave disk fikumdik, installér og genstart. Det er ret
enkelt.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-09-02 19:32

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Formatér partitionerne som HFS, det vil alle distributioner arbejde
> med,

Huh? Kan alle distributioner finde ud af at installere Linux paa
HFS-partitioner?

-j

Fra : Jan Jonasen

Dato : 17-09-02 20:57

In article <80sn0879iq.fsf@alfred.skaarup.org>, Janus Sandsgaard
(spam@janus.dk) wrote:
> Huh? Kan alle distributioner finde ud af at installere Linux paa
> HFS-partitioner?

Nej, men deres reformateringsværktøj (point for lange ord?), typisk pdisk,
kan håndtere HFS, det ender givetvis med at være ext2.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-09-02 19:46

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Nej, men deres reformateringsværktøj (point for lange ord?), typisk
> pdisk, kan håndtere HFS, det ender givetvis med at være ext2.

Ahh.. saa er jeg med. pdisk og YAST (m.fl) kan ogsaa hitte ud af at
formattere omraadre som er "unallocated" i Apples diskvaerttoej.

-j

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-09-02 08:07

In article <1fif5nq.1bxy07s1h8o9ecN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne wrote:

> Med mindre du skal kunne boote fra mere end en partition, kan jeg ikke
> se nogen grund til ar partitionere harddisken. Det giver kun uudnytte?
> ekstraplads.

Grunden til at man bør partitionere en harddisk er for at undgå at
visse system områder bliver fyldt op, da det ellers kan være besværligt
at logge ind/starte computeren.
Derfor bør services der kan modtage data, fx. mail, news, ftp, ...
have sin egen partition. Men til ens hjemmekatalog er det også
praktisk at kunne undgå at en opfyldning skaber problemer.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-02 22:26

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
> have sin egen partition. Men til ens hjemmekatalog er det også
> praktisk at kunne undgå at en opfyldning skaber problemer.

Opfyldning af hvad? Kataloget? Jeg kan godt se fidusen i flere
partitions for den avancerede bruger, men jeg har nu aldrig gidet dele
en harddisk op. Jeg har prøvet det en gang, men det var bøvlet med flere
diske på skrivebordet. Og så blev en af dem hele tiden fyldt op.
Når man købe en ny computer fra Apple og starter den, så har
harddisken da kun én partition. Det må altså være standardmetoden, som
de fleste almindelige brugere benytter, og computeren må da også være
lavet til at kunne fungere med det. I dag fås en iMac med op til 80 GB
harddisk, så selv store diske må da kunne fungere med kun én partition.
Eller skal Fredgaards ekspedienter til at forklare gamle fru Mortensen,
at hun skal formatere sin harddisk i flere partitions, før hun begynder
at bruge sin nye iMac?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-09-02 22:40

In article <1fih1ew.19zse1l18o09h3N%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

> Opfyldning af hvad? Kataloget? Jeg kan godt se fidusen i flere

Nej, opfyldningen af den partition, og/eller harddisk.

> partitions for den avancerede bruger, men jeg har nu aldrig gidet dele
> en harddisk op. Jeg har prøvet det en gang, men det var bøvlet med flere
> diske på skrivebordet. Og så blev en af dem hele tiden fyldt op.

Kan man virkelig ikke nøjes med kun at vise nogle af dem ??

> [...]
> lavet til at kunne fungere med det. I dag fås en iMac med op til 80 GB
> harddisk, så selv store diske må da kunne fungere med kun én partition.

Det er ikke pga. af størrelsen, men pga. af risikoen for at fylde
disken.

> Eller skal Fredgaards ekspedienter til at forklare gamle fru Mortensen,
> at hun skal formatere sin harddisk i flere partitions, før hun begynder
> at bruge sin nye iMac?

Nej, det skal hun selvfølgelig ikke, det _BURDE_ apple levere den
med, ivertfald til advancerede brugere. Trådstilleren er formodentlig
en advanceret bruger, jeg tvivler på at uadvancerede brugere bruger
usenet.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-09-02 23:57

> Det er ikke pga. af størrelsen, men pga. af risikoen for at fylde
> disken.

Det praktisk taget umuligt at 'fylde' en HFS+ disk med for mange filer.
En HFS+ disk kan rumme op til 20 billion (er det millioner?) filer.
Eneste svaghed (hvis man kan kalde det det) er at en mappe højst kan
indeholde 32767 emner.

> Nej, det skal hun selvfølgelig ikke, det _BURDE_ apple levere den
> med, ivertfald til advancerede brugere.

Det kan den avancerede bruger vel selv gøre.

> Trådstilleren er formodentlig en advanceret bruger, jeg tvivler på at
> uadvancerede brugere bruger usenet.

Det hænder.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-09-02 02:40

> [...]
> harddisken da kun én partition. Det må altså være standardmetoden, som
> de fleste almindelige brugere benytter, og computeren må da også være

Jeg har to partitions på min interne, en »normal« partition og en 5 M
partition udelukkende for at kunne boote på den - og især for at kunne
afprøve en systempartition med reparationssoftware, så det er muligt at
brænde en bootable DVD.

Desværre er booting på en ekstern FireWire harddisk ikke rigtig mulig.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 14-09-02 06:55

> Desværre er booting på en ekstern FireWire harddisk ikke rigtig mulig.

Jo.
Jeg købte jo en Maxtor Firewire 160 GB disk, og jeg brugte carbonCloner til
at kopiere den interne harddisks indhold over på Firewire, og jeg har bootet
fra Maxtor. Uden problemer.
Så har jeg delt den interne harddisk i 6 GB og 12 GB, med systemet på 6 GB,
og det kan godt være jeg tager fejl, men jeg synes det hele virker en lille
bitte smule hurtigere. Jeg lavede en clean install på 6 GB.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 14-09-02 09:00

> Jo.

På min Lacie på 80 G har booting været vanskelig, og det lykkes kun
sjældent. Jeg mener at huske at jeg har læst at det skulle være et
specielt problem for G4/867 og enkelte andre maskiner.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-09-02 11:01

> [...]

> og det er nok en langvarig affære, og så er mit spørgsmål, skal jeg mon
> formatere den i UNIX File System, eller Apples HFS+?

Benyt HFS+. Ikke alle programmer kan køre på UFS og slet ikke classic.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-09-02 16:11

> Benyt HFS+. Ikke alle programmer kan køre på UFS og slet ikke classic.

Jeg vil også anbefale HFS+, men så lige et andet godt råd
split den i to, så hvis du får problemer kan du som regel
sikkerheds kopiere fra den en patt. til den anden
med mindre du har 2x80Gb meget vigtig data.

HFS+, og calssic et eller andet sted
så kan du bruge classic til at kopier med
hvis ulykken er ude.

..LTJ