Et balance-lege-redskab til børn fra 3-6år~
Fra : Thomas T

Dato : 12-09-02 14:46

Hej alle mødre og fædre

Jeg går på Odense Teknikum og i har fået en projektopgave der lyder sådan:
"Konstruere et mekanisk legeredskab til træning og styrkelse af
balancemotorik for målgruppen: 3-6 årige børn". Det må godt være noget til
legepladsen, men også bare en lille ting til at have der hjemme.

Så er det jeg vil spørge jer. Hvilket lege-redskab er det børn mangler idag?

Jeg vil blive meget glad for enhver respons. Så hvis du har en ide til hvad
der kunne blive den helt nye trend til børnene i børnehaven, så skriv til
mig på thth@c.dk eller bare her i gruppen.

Venlig hilsen
Thomas Thomsen
Fredericia

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 12-09-02 16:23

Thomas T wrote:
> [...]
>
> Jeg vil blive meget glad for enhver respons. Så hvis du har en ide
> til hvad der kunne blive den helt nye trend til børnene i børnehaven,

Hej Thomas
Jeg har faktisk ikke nogen gode ideer omend jeg har 3 børn i den nævnte
alder - pinligt ikke?
Hvis jeg var dig, ville jeg tjekke nogle af legetøjsfabrikanterne/butikkerne
på nettet og se, hvad de egentlig sælger, måske kunne du få en god idé ud
fra det.
Nogle af de gode butikker er www.gamleskole.dk og www.krea.dk
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-09-02 17:58

"Thomas T" <FJERN-DETTEthth@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> balancemotorik for målgruppen: 3-6 årige børn". Det må godt være noget til
> legepladsen, men også bare en lille ting til at have der hjemme.

En sådan nærved-og-næsten kuglerund tingest til at sidde på i stedet for en
stol - uden nogen form for ryglæn - og som er mere solid end en hoppebold -
og som ikke skrammer det øvrige møblement (alt for meget), når tingesten
støder ind i dem.
God arbejdslyst - jeg vil glæde mig til at den.

Hilsen Inger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-09-02 13:40

Hej

> [...]
> støder ind i dem.
> God arbejdslyst - jeg vil glæde mig til at den.

Den er allerede lavet. Det er som du beskriver en stor bold som er
beregnet til at sidde på som en stol. Pointen er at du ikke på noget
tidspunkt skal sidde så behageligt, at du ikke vil bevæge dig mens du
sidder. Den er god for folk med dårlig ryg. Det betyder ikke at den er
ubehagelig at sidde på, men du bevæger dig meget, ubevidst.

Den vil sikkert også kunne bruges af børn i alle aldre og er et
glimrende stykke legetøj.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Jens

Dato : 13-09-02 19:18

Hvad med en stor rund bold i noget blødt gennemsiktig materiale(måske
oppustelig), med et lille huld hvor børnene kan kravle ind, bolden skal være
så stor at de næsten kan stå op inden i den.
Jeg kunne lige se mine børn, på 5 og 7 i sådan en.

Hilsen Jens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-09-02 19:33

Hej Jens

> [...]
> så stor at de næsten kan stå op inden i den.
> Jeg kunne lige se mine børn, på 5 og 7 i sådan en.

Ja, den findes jo i forvejen, den hedder sphere-et-eller-andet, men den
findes kun i meget store størrelser til et eller to personer. Man bliver
spændt fast i den og trillet ned af en bakke og det skulle efter sigende
være ret sjovt. Det kunne være skægt at se den i børnestørrelse.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-02 19:44

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ubehagelig at sidde på, men du bevæger dig meget, ubevidst.
>
> Den vil sikkert også kunne bruges af børn i alle aldre og er et

Det var jo lige sådan, jeg tænkte - hvor kan den købes?

Hilsen Inger

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-09-02 20:33

Hej

Inger Pedersen wrote:
> Det var jo lige sådan, jeg tænkte - hvor kan den købes?

Fx her: https://www.googlestore.com/cgi-bin/googlestore/GO0029.html

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-09-02 20:40

Hej

Inger Pedersen wrote:
> Det var jo lige sådan, jeg tænkte - hvor kan den købes?

Og i Danmark:

http://www.siddebold.dk

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-09-02 13:50

> Og i Danmark:
>
> http://www.siddebold.dk

Tusind tak

Hilsen Inger

Fra : Birdy

Dato : 15-09-02 08:53

Meget gerne noget som kan snurre rundt

Birdy

Fra : Marianne Larsen

Dato : 17-09-02 18:36

> [...]
hvad
> der kunne blive den helt nye trend til børnene i børnehaven, så skriv til

Hej Thomas.

Det kunne være fint at lave et legeredskab, som udfordrer børns balance på
forskellig vis. Jeg kan læse i de andre svar, at det både er noget med at
balancere på noget (bold) og snurre rundt. Kunne man lave noget man kunne
sidde/stå på, samtidig med at den kunne dreje rundt ?

Venlig Hilsen
Marianne

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 18-09-02 16:42

"Marianne Larsen" <MarianneLarsen@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
> er noget med at balancere på noget (bold) og snurre rundt. Kunne man
> lave noget man kunne sidde/stå på, samtidig med at den kunne dreje

Jeg ved ikke om det er dette du tænker på:

Man kan få et cirkelrundt bræt med en halvkugle monteret underneden. Så
er det meningen at man skal stå på den og holde ballancen. Det er vistnok
ikke et stykke legetøj men et redskab til genoptræning.

--ingermarie

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-09-02 19:38

Hej

Thomas T wrote:
> [...]
> balancemotorik for målgruppen: 3-6 årige børn". Det må godt være noget til
> legepladsen, men også bare en lille ting til at have der hjemme.

Nu har jeg tænkt en del og kommet frem til noget jeg ikke selv har set.
Mange af forslagene herinde har jo været ting, som allerede eksisterede.

Skær en tennisbold over og lim den på bunden af en sko, så børnene
kommer til at gå på noget som er rundt og lidt blødt. Den vil stille
krav til dem med hensyn til at flytte det ene ben i forhold til det
andet og i det hele taget kræve lidt opmærksomhed på balanceområdet. Den
skal være lidt blød så det ikke altid er helt forudsigeligt hvordan det
næste skridt vil være, men den må selvfølgelig heller ikke være så blød
at den bare trædes flad.

Lidt som at gå med dåser med snore, bare med en rund halvblød/hård
"dåse" og så uden håndtag så børnene kan bruge armene til at holde balancen.

"Skoene" kan så give anledning led at forestille sig en tur til månen,
krokodillejagt i sumpen, gå i skyerne eller lege på en kæmpe bjerg af
vingummi.

> Så er det jeg vil spørge jer. Hvilket lege-redskab er det børn mangler idag?

Mangler og mangler, mendet kunne sikkert blive sjovt.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk