Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale billeder (og flere tags)
Fra : Erik Agertoft

Dato : 21-02-01 21:23

Mens nogle af jer har diskuteret mine hjælpeløse tags, har jeg brugt
lidt tid på at tage et par billeder på vej til arbejdet i morges.

Hvis I vil se dem (hvis I altså overhovedet KAN se dem), så er der
links til dem nedenfor.

Det første er af en bramgås og en knopsvane, jeg mødte ved Damhussøen:
http://home.worldonline.dk/~img54g7h/Foto/bramogknop.htm

Der er stor kontrast mellem bl.a. det mørke/sorte i bramgåsens
fjerdragt og i knopsvanens kridhvide fjer. Den slags er altid en
udfordring, som man bør gøre noget ved allerede ved optagelsen. Det
fik jeg ikke gjort, men jeg har ændret lidt ved kontrasten under
billedbehandlingen, så jeg selv synes, det blev hæderligt. Meeen ikke
godt nok.

Havde jeg taget billedet med et analogt kamera og fået fotohandleren
til at lave en billig kopi, tror jeg til gengæld ikke, det var blevet
så godt.

Nu har jeg til gengæld hygget mig både med selve optagelsen og med
redigeringen. Egentlig synes jeg digital billedbehandling er lige så
spændende (og mere bekvemt), som det i sin tid var at fremkalde
billdeder i mørkekammeret!

Det andet billede er en mistelten:
http://home.worldonline.dk/~img54g7h/Foto/mistelten.htm

Det er taget op mod den lyse himmel, og den slags ender ofte med blot
at blive en mørk silhouet, men ved ændring af kontrasten har jeg da
fået lidt af den grønne farve med på misteltenens blade. Til gengæld
er himlen blevet lidt lysere, end den egentlig var.

Det sidste billede er af en østershat:
http://home.worldonline.dk/~img54g7h/Foto/oestershat.htm
Her har jeg ikke lavet så meget billedbehandling, og selve svampen
fylder kun en lille del af billedet, men selv kan jeg nu godt lide
farverne i den blå himmel sammen med træstammens farver.

Det var det.

Mvh
Erik

Fra : Rune Baess

Dato : 21-02-01 22:36

> [...]
>
> Havde jeg taget billedet med et analogt kamera og fået fotohandleren
> til at lave en billig kopi, tror jeg til gengæld ikke, det var blevet

Havde du tilgengæld undladt papirkopien, og i stedet scannet filmen direkte havde du
fået masser detalje i både fjer og mørkt vand...

Men til sådanne situationer kan man få Kontrastfiltre der virker på forskellige
måder, fx. Tiffen laver både "Low contrast", "Soft Contrast" og "Ultra Contrast"
Nogle af dem spreder lys fra højlysområderne, andre absorberer bare højlys, men
lader mørke områder stå...
Bliver bla. brugt til at få video optagelser til at ligne film mere...

Rune

Fra : Erik Agertoft

Dato : 21-02-01 22:46

On Wed, 21 Feb 2001 22:36:22 +0100, "Rune Baess"
<rune@(removethisthing)baess.dk> wrote among other things:

>Men til sådanne situationer kan man få Kontrastfiltre der virker på forskellige
>måder

Der er meget at lære. Det er helt fint.

Mvh
Erik

Fra : Kim Biledgaard

Dato : 23-02-01 19:03

Billedet af bramgås+knopsvane viser, at også for digital foto gælder de
almindelige fysiske regler for fotografering. Knopsvanen er i hvert fald
heftigt overbelyst og uden detaljer af betydning i fjerdragten. Men det er
også en nærmest umulig opgave, du har stilet dig selv der.
Helt sort er to blænder underbelyst i forhold til neutral mellemtone, hvid
er to blænder overbelyst i forhold til neutral mellemtone. Så det er meget
svært = umuligt at få alt på dit billede eksponeret korrekt. Med andre ord,
ikke både bramgåsen og knopsvanen kan være korrekt eksponeret. Bramgåsen er,
men knopsvanen er mindst 1 blænde overbelyst.
Jeg skriver ikke dette for at rakke ned på billedet. Mit budskab er blot, at
selvom vi alle om ikke ret mange år sikkert bruger digitale kameraer, så kan
heller ikke disse kameraer gå ud over de almindelige problemer der er med
f.eks. kontraster i hver sin ende af skalaen. Meget kan så reddes bagefter i
det digitale mørkekammer, men f.eks. fjerdetaljer som en gang er væk p.g.a.
overbelysning kan ikke genskabes, da de jo ikke findes på billedet.
Noget andet er, at jeg finder kvaliteten af 'digiscop' billeder ofte er
kraftigt overvurderet. Det er som om, at man er så benovede over, at det
overhovedet kan lade sig gøre at tage billedet , at man helt glemmer at
kigge på billedkvaliteten: Skarpheden er som regel ikke helt i top og
farverne er ofte blege. Teknik er sjovt, men billederne bliver altså ikke
bedre og mere fantastiske, fordi de er taget med digitalt udstyr.

mvh
Kim Biledgaard
email: biledgaard@get2net.dk
homepage: http://hjem.get2net.dk/biledgaard

Fra : Erik Agertoft

Dato : 23-02-01 21:03

On Fri, 23 Feb 2001 19:02:31 +0100, "Kim Biledgaard"
<biledgaard@get2net.dk> wrote among other things:

>Jeg skriver ikke dette for at rakke ned på billedet

Det regner jeg heller ikke med, og jeg er helt enig med dig i din
kritik.
Egentlig burde jeg vel ikke have bragt billedet her, hvor
hovedinteressen er selve billedet, men det har da givet anledning til
lidt betragtninger om belysning m.m.

Jeg prøvede faktisk at undgå de store kontraster mellem de mørke
partier og den hvide svane. Jeg tog flere billeder for at undgå at få
svanen med, fordi jeg vidste, hvad resultatet ville blive. Desværre
blev de andre billeder lidt rystede (på grund af min iver over
motivet..........

Billedet af bramgåsen er mest værd som dokumentation af, at der rent
faktisk var en bramgås på lokaliteten. Hvis man ser på billedet med
"ornitolog-øjne" tror jeg, det vil være mere interessant.

I en anden tråd skriver Rune B. bl.a.:
>hvis formålet er at dokumentere snarere end at
>give en æstetisk oplevelse,
klip. Og
>Det er i sidste ende et spørgsmål om hvorfor (og hvordan) man fotograferer.

Det er jeg helt enig i, og inden jeg (evt.) præsenterer et nyt billede
her i NG'en, vil jeg prøve at optage et billede med mit digitale
kamera, hvor det æstetiske er i højsædet (hvis jeg kan.......

Mvh
Erik

Fra : Rune Baess

Dato : 23-02-01 21:12

"Erik Agertoft" <eag@e-box.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> her i NG'en, vil jeg prøve at optage et billede med mit digitale
> kamera, hvor det æstetiske er i højsædet (hvis jeg kan.......

Man glæder sig herfra !

Rune

Fra : Erik Agertoft

Dato : 27-02-01 23:52

On Fri, 23 Feb 2001 21:02:55 I wrote among other things:
>inden jeg (evt.) præsenterer et nyt billede
>her i NG'en, vil jeg prøve at optage et billede med mit digitale
>kamera, hvor det æstetiske er i højsædet (hvis jeg kan.......
og Rune svarede:
>Man glæder sig herfra !

Ja, ja.............
Det er ikke helt nemt at holde, hvad man lover.
Mens vi venter, kan du evt kigge på dette:
http://home.worldonline.dk/~img54g7h/Foto/
- som jeg har fået tilladelse til at vise........;-d

Mvh
Erik

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 28-02-01 19:23

Tue, 27 Feb 2001 23:51:40 +0100, skrev Erik Agertoft <eag@e-box.dk> :

>Mens vi venter, kan du evt kigge på dette:
>http://home.worldonline.dk/~img54g7h/Foto/
>- som jeg har fået tilladelse til at vise........;-d

.. . . . . det var dog et ualmindelig sødt, sjovt og helt og aldeles
utraditionelt billede

Lad os da endelig se mere af den slags !!!

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Rune Baess

Dato : 04-03-01 21:37

> [...]
> Mens vi venter, kan du evt kigge på dette:
> http://home.worldonline.dk/~img54g7h/Foto/
> - som jeg har fået tilladelse til at vise........;-d

Ja der er nogen der har juraen iorden ;)
- Sød unge, og god vinkel.

Rune