Ip subnet!?
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-09-02 13:32

Jeg har fået en boks, hvorpå der står ip adress: 2.192.61.157

Giver det mening for nogen af jer? Hvad skal jeg evt. give min pc af adresse
for at kunne pinge dimsen?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Martin_P

Dato : 12-09-02 13:51

On Thu, 12 Sep 2002 14:32:29 +0200, "Stig Meyer Jensen"
<stig@mine_3_initialer.dk> wrote:

>Jeg har fået en boks, hvorpå der står ip adress: 2.192.61.157
>
>Giver det mening for nogen af jer? Hvad skal jeg evt. give min pc af adresse
>for at kunne pinge dimsen?
For umiddelbart at kunne pinge "dimsen" skal du give din maskine en ip
adresse i 2.192.61.X området, hvor gyldige x-værdier er 1-253(med 157
undtaget)

Martin_P

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-09-02 14:03

"Martin_P" <mpXXX@alkaline-batteries.dk> skrev i en meddelelse

> For umiddelbart at kunne pinge "dimsen" skal du give din maskine en ip
> adresse i 2.192.61.X området, hvor gyldige x-værdier er 1-253(med 157
> undtaget)

Jo, hvis det er et /24 subnet, men jeg ved jo ikke hvilken subnet mask der er
puttet i boxen - men er det ligemeget!?

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 12-09-02 14:28

Stig Meyer Jensen wrote:

> [...]

Det kan du ikke vide uden at kende netmasken. Ovenstående er kun korrekt
for et /24 netværk. Hvorfor har du egentligt udeladt .254?

> Jo, hvis det er et /24 subnet, men jeg ved jo ikke hvilken subnet mask der er
> puttet i boxen - men er det ligemeget!?

Nej, det er ikke ligemeget. Men du kan vel bare bruge en adresse lige
ved siden af, så er chansen for at du rammer inden for boksens netmaske
størst.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-09-02 14:40

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> Jo, hvis det er et /24 subnet, men jeg ved jo ikke hvilken subnet mask der er
> puttet i boxen - men er det ligemeget!?

Boksen kan ikke se hvad du tror netmasken er, så hvis du lægger dig uden
for dens netmaske, vil den forsøge at kontakte sin default gateway for
at sende svaret tilbage. De pakker vil du kunne sniffe dig til og på den
måde kommunikere med boksen, men det er næppe sjovt. Det bedste du kan
gøre er at vælge .156 som IP-nummer, så skal boksen have en /32-netmaske
for ikke at forsøge svare direkte.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."