In article <slrnao1fem.bpa.nospam@povlhp-ibook.local>,
nospam@home.terminal.dk says...
> Kontakt Nikon et eller andet sted i Europa. Det er min erfaring
> at jo højere det kommer fra, jo hårdere slår det.
Måske en mulighed, men omvendt, skal man som kunde ikke rende mellem den
ene eller anden importør mv. Man skal gøre kravet gældende overfor
sælger, om han (sælger) selv vil udbedre fejlen eller sende til
importør, grosist, whatever, er hans problem - ikke kundens.
Hvis sælger ikke har de udskiftede dele kan han ikke bevise at fejlen på
kameraet skyldes forkert brug, og han vil dermed have meget svært ved at
bevise at garantien ikke skal dække.
Flg. er sakset fra
http://www.fs.dk/ - det passer vist meget godt med
kamera sagen:
6.5.2. Den erhvervsdrivende pålagt bevisbyrden for, at køberen ønsker en
reparation udført, også selvom køberen skal betale herfor inden for
garantien
En forbruger købte i juli måned 1997 en græsslåmaskine til en pris af
13.800 kr. Efter ganske kort tids brug faldt græsopsamleren af under
brug, og efter forbrugerens reklamationer og gentagne rykkere blev en ny
græsopsamler leveret i oktober måned 1997. Da forbrugeren herefter
skulle starte maskinen på ny, viste det sig, at chokeren ikke virkede,
hvilket forbrugeren straks reklamerede over. I en skrivelse til den
erhvervsdrivende krævede forbrugeren vederlagsfri reparation af
græsslåmaskinen inden for en frist af 8 dage, og umiddelbart herefter
modtog forbrugerens hustru besøg af en af den erhvervsdrivendes
montører, som reparerede græsslåmaskinen uden i øvrigt at nævne
betalingsspørgsmålet over for hustruen.
Forbrugeren gik som en selvfølge ud fra, at der var tale om en
garantireparation, og hverken forbrugeren eller dennes hustru spurgte
derfor til hverken pris eller arbejdets omfang før besøget, og da den
erhvervsdrivendes montør heller ikke oplyste noget herom under selve
besøget, gik forbrugeren ud fra, at han ikke skulle betale for
reparationen.
To måneder efter reparationen modtog forbrugeren imidlertid en
reparationsfaktura, som forbrugeren straks reklamerede over.
Da forbrugeren den 1. november 1997 hos indklagede havde bestilt en
vederlagsfri reparation inden for garantiperioden, og da den
erhvervsdrivende ikke mod forbrugerens bestridelser kunne løfte
bevisbyrden for, at han havde gjort forbrugeren opmærksom på, at
reparationen skulle udføres mod betaling, og at forbrugeren havde
accepteret dette, fandt nævnet, at den erhvervsdrivende ikke kunne kræve
reparationsvederlaget betalt af forbrugeren. Nævnet udtalte herefter
følgende:
»Efter nævnets opfattelse må en forbruger, der indleverer en vare til
reparation hos sælgeren inden for købelovens 1-års-frist eller inden for
en eventuel garantiperiode, være berettiget til som udgangspunkt at
forvente, at reparationen er gratis. Er sælgeren af den opfattelse, at
forbrugeren ikke har krav på vederlagsfri reparation, må sælgeren derfor
sikre sig bevis for, at køberen ønsker reparationen udført, også selvom
køberen skal betale herfor.«
Da den erhvervsdrivende ikke havde løftet denne bevisbyrde, havde han
ikke godtgjort, at forbrugeren havde bestilt en ydelse, som forbrugeren
skulle betale for. Den erhvervsdrivende kunne derfor ikke berettiget
kræve betaling for reparationen, og forbrugeren havde derfor krav på
tilbagebetaling af reparationsvederlaget. (1998-352/7-32)
--
Peter Sørensen
nwc@europe.com
..sig not found
Fail, Crash or Explode?