Er UV-sterilisator værd at investere i?
Fra : Per Rasmussen

Dato : 12-09-02 11:37

Hej gruppe,

Jeg er flere steder stødt på UV-sterilisatorer. De skulle kunne dræbe alger,
bakterier og sygdomsfremkaldere i akvarievandet. Det lyder jo næsten for
godt til at være sandt. Kan de virkelig det? Jeg har set dem til omkring
1200 kr., er det en rimelig pris? Jeg har et 128 L akvarium (ferskvand).

Fra : ts

Dato : 12-09-02 12:19

De er efter min mening kun brugbare til havedamme. De dræber stort set alt
hvad der er levende, som løber gemmen disse uv filtre.

Fra : Steen Suder

Dato : 12-09-02 12:33

Per Rasmussen wrote:
> [...]
> godt til at være sandt. Kan de virkelig det? Jeg har set dem til omkring
> 1200 kr., er det en rimelig pris? Jeg har et 128 L akvarium (ferskvand).

De fungererer ved at generere UV-C stråling ved 254nM som virker
dræbende på alle (?) celler.

Derfor ryger både bakterieflora, alger etc. ved brug af UV. Dog har
styrke og eksponeringstid selvfølgelig en indflydelse på effekten.

Som Thomas skriver oppe i tråden bruges de til havedamme og dette med
succes.

Flere discusopdrættere anvender dem også da de fremmer deres
opdrætsresultater.

Du kan nøjes med kun at have den tændt nogle timer om dagen.

1200,- synes jeg er dyrt, men det afhænger selvfølgelig af størrelse og
fabrikat.

Jeg har lige set en Tetra UV 400 til 565,-.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-09-02 22:05

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D807B5D.1080108@suder.dk...
> [...]

> fabrikat.
>
> Jeg har lige set en Tetra UV 400 til 565,-.

Det er lidt sent jeg svarer, men jeg har ikke været hjemme, derfor.

Problemet med UV-rør til sterlitation af vandet er at de ikke er kraftige
nok til at tage andet
end alger. Her snakker jeg om dem man almindeligvis ser i handlen.
Til saltvand bruger man nogle der er en hel del større og selvfølgelig og
meget dyrere.
Her er tale om rør der bruger 50 W, og koster omkring 3000 kr.

Til dit akvarie vil jeg mene at det er spild af penge både i indkøb og i
drift.

Carsten

Fra : Fisken

Dato : 15-09-02 22:27

Vil der så være noget at hænte i et 300 L

--
MVH Charlotte & Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-09-02 08:35

Fisken <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d84fb2b$0$49625$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vil der så være noget at hænte i et 300 L

Jeg vil stadig mene nej! De anlæg som normalt er på markedet er for små.

Efter min mening er det totalt spild af penge, at købe et UV anlæg, hvis
det ikke er fordi
man enten laver dickus eller har saltvand.

Carsten