Harrison Ford Vs. Jack Nicholson
Fra : Max

Dato : 12-09-02 10:26

Jeg går ud fra at begge er klasse A skuespiller, men er Ford bedre
eller dårliger end Jack ? - kan man siger at Ford har alderen i mod
sig,eller er Jack ved at tabe terræn til Ford?, da Ford i de sidste
gang år altid er god til at vælge en blockbuster film ?

Jeg vil meget gerne høre hvem i synes er bedst ?
,hvis i skal vælge kun en af dem!

mvh
Max

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-09-02 10:37

Max <Max@hotmail.com> writes:

> Jeg går ud fra at begge er klasse A skuespiller, men er Ford bedre
> eller dårliger end Jack ?

Nej.

> Jeg vil meget gerne høre hvem i synes er bedst ?

Hvordan kan man det?

Der er roller, som passer godt til Ford og roller som passer godt til
Jack. Jack ville ikke have passet til rollen som Indiana Jones, mens
Ford ville have været aldeles akavet i "you can't handle the
truth"-rollen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Anders F. Nielsen

Dato : 12-09-02 11:11

"Peter B. Juul" wrote

> Jack ville ikke have passet til rollen som Indiana Jones, mens
> Ford ville have været aldeles akavet i "you can't handle the
> truth"-rollen.

LOL! Jeg gad ellers godt se Jack som Indiana Jones - alene for at høre ham
snerre: "Snakes - I hate snakes!".

VH
Anders

Fra : Rax

Dato : 12-09-02 15:07

Den rolle kunne Ford nemt udfylde til A+

>LOL! Jeg gad ellers godt se Jack som Indiana Jones - alene for at høre ham
>snerre: "Snakes - I hate snakes!".

Jack som Indiana Jones,hmmm nej slet ikke,far out

Rax

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-09-02 14:50

> [...]
> Jack. Jack ville ikke have passet til rollen som Indiana Jones, mens
> Ford ville have været aldeles akavet i "you can't handle the

Det er jeg ikke sikkert på. Ford kan godt se rigtig gal ud med dirrende
underlæbe og hele pivtøjet.

Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.
Ergo får Ford min stemme.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : ottesen

Dato : 12-09-02 15:20

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg ikke sikkert på. Ford kan godt se rigtig gal ud med dirrende
> underlæbe og hele pivtøjet.
>
> Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.
> Ergo får Ford min stemme.

Arh hva. Forestil dig lige Ford som Jokeren i Batman... Jeg er enig med
Peter i at der er roller der passer bedst til Ford og roller der passer
bedst til Nicholson. Når det så er sagt så synes jeg generelt at Nicholson
er aaaaalt for sej. Tag nu f.eks. hans rolle som Jokeren Batman. Han
spiller ikke bare Jokeren - han _bliver_ Jokeren.

/ottesen

Fra : Zeki

Dato : 12-09-02 15:39

> Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.
> Ergo får Ford min stemme.

Jeg tror ikke at han ville kunne erstatte Nicholson i film som 'The Shining'
, 'Easy Rider', ' Postmanden ringer altid to gange' og ikke mindst
'Gøgereden'.

Til gengæld gad jeg godt se Nicholson som Han Solo :))

Zeki

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-09-02 16:10

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> writes:

> Til gengæld gad jeg godt se Nicholson som Han Solo :))

"Tell me where the rebel base is located. I want the truth."

"YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH"

Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.
I speak only 0}._.{0 Slight difference."
for myself. O/ \O -jms

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 13-09-02 02:12

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> "Tell me where the rebel base is located. I want the truth."
>
> "YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH"

Kæmpe grineren : o))

Fra : Rax

Dato : 12-09-02 15:52

Forskellen

Jack som Han Solo!!! - nej tak

>Det er jeg ikke sikkert på. Ford kan godt se rigtig gal ud med dirrende
>underlæbe og hele pivtøjet.
>
>Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.

Det tror jeg faktisk du har ret i, kan dog ikke huske alle Jack's
roller

>Ergo får Ford min stemme.

Ditto

Rax

Fra : T. Liljeberg

Dato : 12-09-02 16:39

On Thu, 12 Sep 2002 15:50:12 +0200, "Mark Thomas Gazel"
<mark@gazel.dk> wrote:

>Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.

Ford i The Shining? "Here comes Johnny"... I don't think so.
Ford i As Good as it Gets? Virker ikke.
Ford i Cuckoo's nest? hmmm...

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Thïngmand

Dato : 13-09-02 09:05

> Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.

I hvilke film spiller Ford gennemgribende ond, som JN har gjort et utal af
gange?

Den eneste jeg lige kan komme på, hvor han er "lidt" ond er i Bag Faceden...

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-09-02 17:16

> I hvilke film spiller Ford gennemgribende ond, som JN har gjort et
> utal af gange?

Ingen, desværre. Men Ford kan godt se så sur ud, at han er skræmmende.

I Mosquito kysten spiller også en rolle, der grænser til det halvgale, og
det er én af de bedste præstationer han har givet. Underligt at han ikke har
fulgt det op med lignende roller, men jeg tror at han (og Peter Weir) har
været enormt skuffede over filmens manglende succes, hvorfor han har droppet
sådanne udfordringer.

Han kunne også sagtens spille et dumt svin som Colonel Jessup. Han vil dog
være mindre heldig som Jokeren.

Fra : Chokmah

Dato : 15-09-02 03:40

On Thu, 12 Sep 2002 15:50:12 +0200, "Mark Thomas Gazel"
<mark@gazel.dk> wrote:

HI Mark

>Det er jeg ikke sikkert på. Ford kan godt se rigtig gal ud med dirrende
>underlæbe og hele pivtøjet.
>
>Jeg vil tro, at Ford kan spille alle Nicholsons roller, men ikke omvendt.
>Ergo får Ford min stemme.

du sgu så beskeden Mark
tit når jeg tænker på hvad der i virkligheden er hvad - så er der den
scne i deer hunter hvor han kikker på en projektil og siger det er
*det*.... det er det afgørne øjeblik der skilde i mellem liv og død -
valget også er der alt det andet der fylder mere ind 99.93 % af det
hele og der står man så med sit liv sine 7 promillie og en helvedes
masse tid - der kan det nok være fristene at gøre udebudet lidt større
ved at sige man finder sensasionen i de brede og almen og let
tilgængelige *sensionelt* - men jeg tror når man tager det unikke væk
fra det sensionelle så inflatere man *virkligheden*.
Efter Betales kom Abba som det store band de solgte faktisk flere lp
er ind Beatles sælger dog ikke så reglmæsigt mange som Betales gør
stadigtvæk - men skal vi ikke bare sige at - de måske solgte flere.
hvor om alting er så kom der ikke et medlem sener af abba og skrev
*imagin*.....jeg tror den der definerede den libido bedste var oscar
wild med : jeg tror ikke på noget der ikke er fantastisk !!!

MvH
Bo M Mogensen / Chokmah etc

--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Kevin

Dato : 13-09-02 16:54

> [...]
> Jack. Jack ville ikke have passet til rollen som Indiana Jones, mens
> Ford ville have været aldeles akavet i "you can't handle the

I mine øjne har begge to en stærk moden maskulin udstråling som gør sig
perfekt på det store lærred, men jeg synes at Ford idag ser ud til at have
mistet den der fandenivoldske og "lidt farlige" side som Nicholson spiller
så fremragende i film som "Hoffa" og "As good as it gets" . Måske er det
derfor "The Mosquito Coast" er blandt mine Ford favoritfilm, eller mangler
vi bare at se Ford i en ny stærk rolle som feks. Colonel Nathan R. Jessep,
efter alle de film hvor han spillede rig advokat, læge og hva' ved jeg ?

En ting er sikkert, det kunne være spændende at se dem spille overfor
hinanden i den samme film, ligesom feks. De Niro og Pacino i Heat.

Hilsen Kevin

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-09-02 11:10

"Max" <Max@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gang år altid er god til at vælge en blockbuster film ?
>
> Jeg vil meget gerne høre hvem i synes er bedst ?

Jeg har nu aldrig syntes at Ford er den store karakter skuespiller. Jack is
da' man.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-02 11:56

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> escribió

> Jeg har nu aldrig syntes at Ford er den store karakter skuespiller. Jack
is
> da' man.

Enig, et godt eksempel på dette er "As good as it Gets"

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : MAH

Dato : 12-09-02 14:37

og hvad med Nicholson's super-præstationer i 'One flew over the cuckoo's
nest' og 'The Shining' ??

Han er en langt 'større' skuespiller end Ford, men de to spiller meget
forskelligt, og bør egentligt ikke sammenlignes (jeg kan lide begge - i hver
deres typer film).

maria

Fra : Morbid Angel

Dato : 13-09-02 00:06

On Thu, 12 Sep 2002 15:36:45 +0200, "MAH" <mack@mail.dk> wrote:

> [...]
>forskelligt, og bør egentligt ikke sammenlignes (jeg kan lide begge - i hver

Jeg er enig og man kan jo bare sammenligne Oscar nomineringer/vundne
=)

mvh

MA

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 13-09-02 07:08

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message news:0v42ouohg00n61btjj1ej7rmpdq09rmvrt@4ax.com...

> Jeg er enig og man kan jo bare sammenligne Oscar nomineringer/vundne

En oscar er nu IMHO langt fra endegyldigt bevis på kvalitet. Tag bare en film som "Training day" hvornår i den film
lever Mr. Washington op til en Oscar?
De små gyldne statuer er desværre blevet mere præget af ulækkert rygklapperi og fedten for de tunge drenge i
film-industrien.

MVH Anders

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 12-09-02 14:59

Max <Max@hotmail.com> writes:

> [...]
> sig,eller er Jack ved at tabe terræn til Ford?, da Ford i de sidste
> gang år altid er god til at vælge en blockbuster film ?

Er Ford en god skuespiller ? Det synes jeg ikke. Men han har da
karisma som de fleste stjerner har.

Jeg synes Jack Nicholson klart er den bedste af de to.

Fra : René Eske Jensen

Dato : 12-09-02 19:36

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> wrote in message

> Er Ford en god skuespiller ? Det synes jeg ikke. Men han har da
> karisma som de fleste stjerner har.
>
> Jeg synes Jack Nicholson klart er den bedste af de to.

Enig. Hans absolut bedste rolle i nyere tid er As good as it gets, han
spiller fænomenalt!

Mvh. Rene

Fra : Chokmah

Dato : 25-12-02 19:53

On 12 Sep 2002 15:58:30 +0200, Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk>
wrote:

>Er Ford en god skuespiller ? Det synes jeg ikke. Men han har da
>karisma som de fleste stjerner har.
>
>Jeg synes Jack Nicholson klart er den bedste af de to.

selvfølig er han det .... men H Ford i den rigtige rolle - der er han
suveræn - den evige Indiana - men når han begynder at gi den som
karekter skuespiller virker han prætentiøs

Mv
Bo M Mogensen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-12-02 01:27

Chokmah skrev:

[Harrison Ford-Jack Nicholson]
> selvfølig er han det .... men H Ford i den rigtige rolle - der er han
> suveræn - den evige Indiana - men når han begynder at gi den som
> karekter skuespiller virker han prætentiøs

Det er godt nok en gammel tråd, du af en eller anden grund drager frem
her, men jeg føler mig nu fristet til at svare alligevel.

I den ofte gravalvorlige og ganske karakterdrevne rolle som Jack Ryan
synes jeg, Harrison Ford er aldeles fremragende. Når jeg ser en film som
Patrioternes spil, ligger tanken om Ford som farverig eventyrhelt mig
fjernt. Han er overbevisende og hjælper både filmens spænding og
nuancering godt på vej. Det samme gør sig gældende i f.eks. Presumed
Innocent, Alan J. Pakulas undervurderede jura-thriller.

Påtænker man blot hans varierede bagkatalog af hovedroller, må enhver
snak om ham som duelig i kun én rolle da forstumme: Fra Star Wars og
Indiana Jones til Blade Runner, fra Witness til Working Girl, fra
Moskitokysten til Frantic og Presumed Innocent, fra Regarding Henry til
Jack Ryan-rollerne og Flygtningen, fra hårdtslående præsident i Air
Force One til overraskende og nuanceret husbond i Bag facaden.

Er der i øvrigt nogen, der kan historien om Jack Ryan-navnet? En IMDB
"character search" giver 13 filmfigurer med navnet Jack Ryan over en
årrække fra 1945 til 2003. Er det bare et almindeligt navn, eller er Tom
Clancys Ryan baseret på en ældre Ryan?

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Vær ikke redundant; gentag ikke den samme ting to gange; at gentage er

Fra : Zeki

Dato : 12-09-02 16:42

Ny version snart på vej af Episode 4-6, denne gang med Jack Nicholson i
rollen som Han Solo. Her er lidt smagsprøver:

"Heeeeeeere's Han"

Luke: "Are you a pilot?"
Han: "God, I'd give anything for a drink. I'd give my god-damned soul for
just a glass of beer!
Luke: "Can you fly us out of here?"
Han: "Oh, I got a live one here"
Han [kigger på Lukes lyssværd]: "Where does he get those wonderful toys?"

Han: "Here we are, the perfect pair...Beauty and the Beast. Mind you, if
anybody calls you beast, I'll rip their lungs out. "
Leia: "I'm sorry Han, I need to think things over"
Han: "You've had your whole fucking life to think things over, what good's a
few minutes more gonna do you now...what is if this is as good as it gets?"

Luke:" Han, you don't understand"
Han: "No, you don't understand...you can't handle the truth"
Luke: "No, she's my sister"
Han: "Oh boy, wait till she get a load of me!"

Darth Vader: "I have you now"
Han: "Why can't we work out our differences? Why can't we all just get
along?
Darth Vader: "You have cause me a lot of trouble, Han"
Han Solo: "If there's a mental health organization that raises money for
people like you, be sure to let me know"

Zeki

Fra : ottesen

Dato : 12-09-02 19:36

"Zeki" <zeki@NOSPAMimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han Solo: "If there's a mental health organization that raises money for
> people like you, be sure to let me know"

*LOL*

/ottesen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 12-09-02 19:43

Sikken et åndsvagt spørgsmål: hvem er bedst Dirch Passer eller Ib Schønberg. Det giver ingen mening at stille sådan et spørgsmål. Hva' er højest: Rundetårn eller et tordenskrald?

Jørgen

Fra : Rax

Dato : 12-09-02 23:00

>Sikken et åndsvagt spørgsmål: hvem er bedst Dirch Passer eller Ib Schønberg. Det giver ingen mening at stille sådan et spørgsmål. Hva' er højest: Rundetårn eller et tordenskrald?
>
>Jørgen

Der bliver givet et utal af priser til den der er bedst - har du
glemt det? - men det tælle nok ikke med hos dig *G*

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 13-09-02 07:11

"Rax" <nomail@nomail.com> wrote in message news:b432ouo04pf6v1kebm4vovibp80hlaam08@4ax.com...
et spørgsmål. Hva' er højest: Rundetårn eller et tordenskrald?

> Der bliver givet et utal af priser til den der er bedst - har du
> glemt det? - men det tælle nok ikke med hos dig *G*

Ja da, hellere læne os op af andre folks meninger end at danne vores egne holdninger. Det er altid godt
Hvad nu hvis man er uenig med priserne?

Anders Hyltoft

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-02 08:56

"Anders Hyltoft" <anders@hyltoft.dk> writes:

> Ja da, hellere læne os op af andre folks meninger end at danne vores egne holdninger. Det er altid godt
> Hvad nu hvis man er uenig med priserne?

Man kan f.eks. ikke være uenig med Oscar-komiteen anno 2002, for så er
man jo racist.

Fra : Anders Hyltoft

Dato : 13-09-02 09:11

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message news:m37khqwcfp.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Man kan f.eks. ikke være uenig med Oscar-komiteen anno 2002, for så er
> man jo racist.

"og hvad så? Du får det til at lyde som om det er en slem ting..."

Bodnia fra "I Kina spiser de hunde"

MVH Anders

Fra : Rax

Dato : 13-09-02 09:51

>et spørgsmål. Hva' er højest: Rundetårn eller et tordenskrald?

>Ja da, hellere læne os op af andre folks meninger end at danne vores egne holdninger. Det er altid godt

Så er vi tilbage til det Max spurgte om - hvem er bedst !?

>Hvad nu hvis man er uenig med priserne?

Veto

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-09-02 10:23

"Rax" <nomail@nomail.com> skrev i en meddelelse

> Der bliver givet et utal af priser til den der er bedst - har du
> glemt det? - men det tælle nok ikke med hos dig *G*

Det er også to forskellige ting.

Ja, der bliver uddelt mange priser, men de går allesammen udfra præstationen
i en bestemt film eller en bestemt genre samme år. Jeg har aldrig set nogen
jury dele priser ud efter kriterierne i denne tråd. Hvorfor? Fordi det kan
man ikke rigtigt.

Du kan måske sige, at Nicholson leverede en bedre præstation end Ford i den
og den film. Eller omvendt. Men hvis man virkeligt vil insistere på at lave
en fyldestgørende sammeligning af deres kunnen og formåen, så må man jo
vente til, der er døde. Der er ingen, der kan vide, om de har leveret deres
karrieres bedste endnu.

MVH
Jens

Fra : Rax

Dato : 14-09-02 22:30

> [...]
>jury dele priser ud efter kriterierne i denne tråd. Hvorfor? Fordi det kan

Jeg har læse om en pris der netop gik på hvem der var bedst, men jeg
kan desværre ikke huske hvad den hed

enig i sidste del.

Rax

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-09-02 08:55

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> writes:

> hvem er bedst Dirch Passer eller Ib Schønberg.

Ib Schønberg.

> Hva' er højest: Rundetårn eller et tordenskrald?

Et tordenskrald, hvis afstanden er under 2 km, ellers Rundetårn.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."

Fra : Max

Dato : 14-09-02 22:04

tak til jer alle
Max

Fra : Chokmah

Dato : 15-09-02 03:40

On Thu, 12 Sep 2002 11:26:00 +0200, Max <Max@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gang år altid er god til at vælge en blockbuster film ?
>
>Jeg vil meget gerne høre hvem i synes er bedst ?

Ahhhh..... nu har du jo gang i noget svært filosofi ...
hvor jeg nok som udgangs punkt vil sige hvis oscar udelingen har nogen
beretigelse så er det for de 3 gange jack har fåed den - Jack kan
levere en oplevelse for livet - unik film kunst når det er bedst.
Der er tale om når man ser f.eks gøgerede at man ser noget genialt
blive skabt af Jack.

Kan Harrision Ford så det ? nej ! ikke at det gør ham til en dårlige
skuespiller - han har og vil sikkerti lang tid frem over leve
fortrinelig underholdning bedst var han I Indiana Jones og leverede en
fin debut i star wars filmene - i 70 erne - flygtningen var en go
film men det var nu ikke Harrison ford - det var Tommy Lee Jones eller
hwa hwa fan er det han heder ( håber ikke jeg blander han sammen med
ham pam var gift med fra motly crue jow det heder han da gør han
ikke ?

men reelt når vi taler om stor mandelige skuespiller der kan lave
noget genialt så er der well en 3-4 stk al pachino - robert di niro -
jack nicholson anthony hopkins - & marlan Brando. ja det var 5 der
sikkert flere.....
der er ham englænaderen der spilleder dracula
som også er med i leon - han er også go .... har en han selv har
direktet eller hwa fan det heder niel by mouth som han har deikeret
til sin far - den er satme rå.....
der er masser af main stream puplikums helte hvor Harrision er en af
de bedste og tom Cruise sikkert den værste

så er der dem der ku blive dte af de *ynger* johny deep - kiffer
southerland...

MvH
Chokmah

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-09-02 10:29

> [...]
> levere en oplevelse for livet - unik film kunst når det er bedst.
> Der er tale om når man ser f.eks gøgerede at man ser noget genialt

Jeg giver dig ret. Men det er i nogle roller, hvor Jack Nicholson er øh ...
Jack Nicholson. Problemet med både Harrison Ford og Jack er at de typer
falder ned i den samme type roller og ikke i højere grad udfordrer det
talent de begge besidder. Jeg synes dog at Jack viste nye sider i Hoffa, men
det er altså stadig i en rolle som karismatisk og udfarende
fagforeningsboss, så det smager stadig meget af de typer han er så god til.

> [...]
> hwa hwa fan er det han heder ( håber ikke jeg blander han sammen med
> ham pam var gift med fra motly crue jow det heder han da gør han

Jo. motley-fyren hedder kun Tommy Lee. Ingen tvivl om at Indiana Jones er
rollen Harrison Ford var *født* til at spille, men han spænder videre.
Flygtningen er et udmærket eksempel, men Tommy Lee Jones stjæler bestemt
opmærksomheden.

Men læg mærke til ham i roller som Witness og Regarding Henry og så nævner
jeg igen The Mosquito Coast, som jeg faktisk tror du vil kunne lide. Handler
om en genial mand, grænsende til det vanvittige, der siger farvel til det
materialistiske USA for at opbygge sit eget utopia i Syd-Amerika.

> [...]
> der er masser af main stream puplikums helte hvor Harrision er en af
> de bedste og tom Cruise sikkert den værste

De er alle gode, men nu handler det om Ford og Nicholson, hvor jeg mener at
Nicholsons største styrke er ham selv. Ford har flere facetter, synes jeg.
Ingen af dem er dog method actors. Ford er ikke i hvert fald (han er fra the
lets pretend scholl, som han siger), men jeg er i tvivl om Nicholson.

Jeg føler dog, at Nicholson næsten altid ender i en eller anden variation,
hvor han ved han er god eller føler sig mest hjemme og som i øvrigt altid
falder heldigt ud. Alligevel spiller han jo også roller som The Pledge, som
er en undtagelse.

Ford føler jeg prøver at ramme en tone i rollen som tager udgangspunkt i
rollen og ikke i Ford.

Det er måske søgt, men det er da et forsøg på at forklare de to
skuespilleres forskelligheder og styrker svagheder. Det gør ikke den ene
bedre end den anden, da de er gode på hver sin måde i de roller, de nu har
spillet.

Fra : Chokmah

Dato : 15-09-02 14:17

On Sun, 15 Sep 2002 11:29:29 +0200, "Mark Thomas Gazel"
<mark@gazel.dk> wrote:

> [...]
>det er altså stadig i en rolle som karismatisk og udfarende
>fagforeningsboss, så det smager stadig meget af de typer han er så god til.

ja det er rigtigt at de roller er jack - hvor fantesy sf & adventur
nok mere er Harrison ford ... problemet med Harison ford er at han
påtager isg nogen roller som en slags karekter skuespiller i manin
stream * alvorlig* film - hvor han imho kommer til at frmestå som lidt
prætentiøs fordi der går for meget HollyWood i den og reelt er han
ikke egent til de roller.

> [...]
>rollen Harrison Ford var *født* til at spille, men han spænder videre.
>Flygtningen er et udmærket eksempel, men Tommy Lee Jones stjæler bestemt

og han gør det godt før den kommer der en film der heder klienten hvor
han laver noget lignene som også er en skide go film - der dog mest
bæres af sussan sharendon selv om Tommy lever en formidabel
præstasion.

>Men læg mærke til ham i roller som Witness

ja den er fadene bankme go - men der er han stadigt lidt indi med den
intigritet som roller indebærer.

> og Regarding Henry

jeg ved ikke måske en smag sag men der synes jeg han bliver prætentiøs

> [...]
>om en genial mand, grænsende til det vanvittige, der siger farvel til det
>materialistiske USA for at opbygge sit eget utopia i Syd-Amerika.

ja den er formidable har set denmange gange og læst bogen.

> [...]
>lets pretend scholl, som han siger), men jeg er i tvivl om Nicholson.

ja men ingen af dem er *skolede* der er natur talenter og talent kan
man ikke lære på en skole - imho bliver aly hvad der er har antrægt
til noget genilat i et menneske kvalt i en skole standadiseringe
konsensius - enten så er man det eller så er man det ikke - man kan
ikke lære det - en tyspisk skole skuespiller er Tom Cruise der er helt
mange millioner dollaers i hans *talent* han har f.eks gåed på kysse
skole - samt det faktum at idioten helder en formu i seientolegy for
at kamuflere det åbenlyse faktum han er bøsse.

> [...]
>falder heldigt ud. Alligevel spiller han jo også roller som The Pledge, som

jamen det er rigtigt Jack laver ikke andet ind hvad Jack
gider og lave :) men han er også ældre ind Harrison ford - the pledge
har jeg ikke set ( tror jeg ) det kan sgu godt være jeg har den som et
cam rip men vist kun del 2..... jeg kan ikke huske det !

>Ford føler jeg prøver at ramme en tone i rollen som tager udgangspunkt i
>rollen og ikke i Ford.

jamen det er ikke nogen styrke at påtage sig en Rolle man ikke på
forhånd føler man kan spille op til sit bedste !

> [...]
>bedre end den anden, da de er gode på hver sin måde i de roller, de nu har

ja ja men sagen er jo netop de er så forskelige , selv om jeg mener at
Jack er en bedre skuespiller set ud fra præstasion - så vil jeg
paradoksalt nok bedre kunne holde ud og se Harrison ford mere ofte -
fordi hans roller kræver ikke så meget af betragteren - man kan slappe
slå hjernen fra og lade sig underholder og det er en kvalitet i
tilværlsen der ikke skal undervuderes .
Der er Jack nok slem til at forstyre en i sin ro og tvinger en ud i en
oplevelse væk fra den sagelig rem afsalepene rus man kan få ved at se
let tilgængelige film og reelt tvinge en til at tænke tage stille og
opleve - hvad sådan set også er optimalt - men hvis man har knoklet
med et eller andet problem og en del gøre må op igenem en dag - så er
det nu en gang for det meste sådan at man trænger mest til bare at
slappe af

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-09-02 11:11

Chokmah skrev:
> [...]
> håber ikke jeg blander han sammen med ham pam var gift med fra
> motly crue jow det heder han da gør han ikke ?

Jo.

> [...]
> robert di niro - jack nicholson anthony hopkins - & marlan
> Brando. ja det var 5 der sikkert flere.....

God liste. Jeg vil intuitivt sætte Nicholson og Hopkins lidt over
de andre for alsidighed. Dustin Hoffman hører nok også med på
listen blandt de andre amerikanere, måske også Sean Connery og
efterhånden Kevin Spacey.

> der er ham englænaderen der spilleder dracula
> som også er med i leon - han er også go .... har en han selv har
> direktet eller hwa fan det heder niel by mouth som han har
> deikeret til sin far - den er satme rå.....

Gary Oldman. "Nil by Mouth" har jeg ikke set.

> så er der dem der ku blive dte af de *ynger* johny deep - kiffer
> southerland...

Det er svært at vurdere unge skuespillere i forhold til gamle
"konger". Ryan Gosling og Ed Norton er eksempler på unge
karakterskuespillere, man kunne fristes til at nævne i denne
sammenhæng.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Chokmah

Dato : 15-09-02 14:17

On Sun, 15 Sep 2002 12:10:37 +0200, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>de andre for alsidighed. Dustin Hoffman hører nok også med på
>listen blandt de andre amerikanere, måske også Sean Connery og

Ja Kevin Spacy er sgu go og der kan nu nok være noget om snakke med
Anthony hopkins han er måske som skuespiller bedre ind Jack - da jack
spiller Jack ( som mark nævner) , men når Jack gør det bedst så når
han et punkt hvor det er svært at se om han er reelt vandvitig eller
genial og det er i det limbo hvor al stor kunst reelt undfanges.
at jeg måske har sat Al Pachino og Robert di nirro højrer - er nok
farvet af jeg reelt arldrig har set al pachino levere en dårlig
skusespillere preæstasion hverkend som ung eller *gammel*- med Robert
er det som om han bare kan det hele - men han tilsvarene på taget sig
en nogen roller i film jeg synes er dårlige.

>Gary Oldman. "Nil by Mouth" har jeg ikke set.

Den er skide go - den er utroligt rå - den handler lidt om han egen
opvægst med en alkoholiseret og voldelig far - det som gør Gary så go
er at han er på mange måder et sted i sin sjæl ofte det han spiller
*hadet* & * livets ondskab*.......

>Det er svært at vurdere unge skuespillere i forhold til gamle
>"konger". Ryan Gosling og Ed Norton er eksempler på unge
>karakterskuespillere, man kunne fristes til at nævne i denne
>sammenhæng.

jeg kan ikke lige place dem jeg er en klovn til navne :)

MvH
Bo M Mogensen

Fra : Carl Drud

Dato : 26-12-02 09:42

> [...]

> Ryan over en årrække fra 1945 til 2003. Er det bare et
> almindeligt navn, eller er Tom Clancys Ryan baseret på en ældre

Kan dette bruges:

http://www.clancyfaq.com/john.htm

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-12-02 13:26

Carl Drud skrev:
> Kan dette bruges:
> http://www.clancyfaq.com/john.htm

Jeg synes ikke, det besvarer mit spørgsmål, som mere gik på navnets
opdukken i adskillige ikke-Clancy-film spredt over flere årtier.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
»Ligesom man aldrig kan blive for gammel til at lære noget nyt, kan man

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-12-02 18:24

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev:

> Jeg synes ikke, det besvarer mit spørgsmål, som mere gik på navnets
> opdukken i adskillige ikke-Clancy-film spredt over flere årtier.

At det er et godt gedigent irsk navn, er nok forklaringen.

En egentlig lægmandsforklaring fra min side er den, at John er et
almindeligt fornavn og mange amerikanere har irske rødder og ærer Irlands
nationalhelgen Skt. Patrick både på Skt. Patrick day, men også ved at give
drengebørn navnet Patrick som mellemnavn. Derfor er kombinationen John
Patrick almindelig. Ryan er heller ikke et helt ualmindeligt efternavn, så
der vil uværgeligt dukke en John Patrick Ryan op i ny og næ.

Hvis der så skal sniges lidt sociokultur ind, så er det meget almindeligt
for irsk-amerikanere at være politifolk i staterne, hvorfor de selvfølgelig
optræder i amerikanske kriminalfilm- og bøger. Ryans far var f.eks.
politimand.

Derudover er jeg ret stor Clancy-fan, så for de interesserede, kan det da
lige tilføjes, at John Patrick Ryan rent faktisk er Lord og altså kan
tilføje titlen Sir John til sit CV. Det skyldes affæren i Patriot Games,
hvor han i romanen redder selveste prins Charles og Lady Di (selvom de ikke
nævnes ved navn), men i filmen kun redder en alm. Lord.

Derudover mener jeg at Alec Baldwin er den bedste Ryan på film. Selvom Ford
gør det godt, så er Baldwin den *helt* perfekte Ryan, som han spiller rollen
i Red October. James Earl Jones er i øvrigt lige så pissegod som James
Greer.

Ford er for gammel til rollen i Patriot Games, som foregår før Red October,
men passer udmærket i kronologien for Clear and Present ... og Sum of All
Fears, i den sidste falder Ben Affleck helt ved siden af mht. alder og Ryans
position i CIA. Han spiller faktisk "Patriot Games Ryan" i Sum ...
Forvirret? Bare rolig det vil du ikke være efter næste afsnit af
Hollywood-filmatiseringer af John Patrick Ryans liv og levned.

--
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 28-12-02 21:17

Mark Thomas Gazel skrev:
> [...]
> kombinationen John Patrick almindelig. Ryan er heller ikke et helt
> ualmindeligt efternavn, så der vil uværgeligt dukke en John Patrick

Tak for det og resten af det udmærkede indlæg.

> [...]
> og Sum of All Fears, i den sidste falder Ben Affleck helt ved siden
> af mht. alder og Ryans position i CIA. Han spiller faktisk "Patriot

Hvad kan jeg sige? Alder og kronologi er nok noget, man er temmelig
ligeglad med, når man ikke har læst bøgerne.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk