MS Windows
briani 27239
Må man det ? Om licens..
Fra : PS

Dato : 12-09-02 09:48

Hej "licensnørder",

Er der nogen der ved om det er tilladt at købe en gammel OEM Windows 98 (med
licens selvfølgelig) i f.eks. Den blå Avis og så opgradere til Windows XP
oven i den ?

Mhm

Peter

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 12-09-02 09:50

"PS" <affald62@hotmail.com> wrote in message
> [...]
(med
> licens selvfølgelig) i f.eks. Den blå Avis og så opgradere til Windows XP

Hej

Mig bekendt er der intet der hindrer dig i det. Microsoft er ikke begejstret
for handel med OEM-versioner (og andre for den sags skyld, de vil jo helst
sælge nye hver gang), men der er intet i dansk lov der forbyder det.

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 950 vitser!!!)

Fra : PS

Dato : 12-09-02 11:19

Hej Peter Brandt:

Tak for svar ! I mellemtiden har jeg spurgt Microsoft selv, og de mener
noget andet:
Se:
http://www.microsoft.com/danmark/license/os/faq_license_os.asp

Tja.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 12-09-02 11:27

> Hej Peter Brandt:
>
> Tak for svar ! I mellemtiden har jeg spurgt Microsoft selv, og de mener
> [...]

Men stadig: Der er intet i dansk lov der forhindrer dig i købe og bruge en
OEM-licens!! Kun prøver MS at forhindre dig i det, med deres lidt
besynderlige licensregler.

Fra : PS

Dato : 12-09-02 11:53

Det må være en rimelig varm kartoffel vi har har fat i.
Det kunne være interessant at høre andres mening.

Fra : Morten

Dato : 12-09-02 12:55

> Men stadig: Der er intet i dansk lov der forhindrer dig i købe og bruge en
> OEM-licens!! Kun prøver MS at forhindre dig i det, med deres lidt
> besynderlige licensregler.

Nu er der jo ikke optaget lovbestemmelser i dansk ret om netop disse
licensbetingelser, hvorfor man falder tilbage på dansk rets almindelige
regler, nemlig, hvad der er aftalt. Og fremgår det af licensaftalen, at man ikke
må videreoverdrage licensen, som det fx gælder om Studyware, ja så må man
altså ikke overdrage. Du har tiltrådt betingelserne ved ibrugtagen af produktet.

Men nu er vi vist ovre i en juridisk diskusion, som kan fortsætte i juragruppen,
som jeg har futtet til (håber jeg, mit første forsøg), og hvor svar på dette indlæg
havner.

Mvh.
Morten

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 12-09-02 13:20

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message

> [...]
juragruppen,
> som jeg har futtet til (håber jeg, mit første forsøg), og hvor svar på

Og her har emnet været debatteret før. Her er et par udklip fra en lang
diskussion i 2001, uden at disse skal betraget som den endelige
sandhed.....:

"Sålænge vi snakker OEM-licenser mv. så er sælgeren MicroSoft, og køberen
er mellemforhandleren. Slutbrugeren kan springe op og falde ned på hvad
de to indbyrdes har aftalt.!

Han er kun bundet af dansk lovgivning - medmindre han i forbindelse med
købet har fået forelagt, og udtrykkeligt har accepteret, noget andet.

MicroSoft prøver at foregøgle forbrugerne, at man (MS) pr. automatik har
nogle rettigheder, som man (MS) vitterligt ikke har iflg. gældende dansk
lovgivning.
Jeg skal allerhøfligst undlade at drage paraller til et ret kendt, og
flere gange omtalt, parkeringsselskab.
--
mvh, A:\Feldborg"

"Jeg konkluderer: Jeg har lov til at sælge programmet til en anden, sålænge
jeg giver ham det hele og sletter evt. filer/programmer jeg evt. skulle have
liggende.
At MS ikke har ret til at pålægge mig flere forpligtelser end dansk lov
(ophavsretsloven) kan hjemle.

Jeg er iøvrigt ganske enig i betragningerne/metaforerne i de to foregående
indlæg.

M.v.h. PH"

Fra : Peter G C

Dato : 12-09-02 13:56

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
>
> "Sålænge vi snakker OEM-licenser mv. så er sælgeren MicroSoft, og køberen
> er mellemforhandleren. Slutbrugeren kan springe op og falde ned på hvad

Ja det er ikke korrekt. Udsagnet kan i hvert fald ikke stå alene.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 12-09-02 14:47

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Ja det er ikke korrekt. Udsagnet kan i hvert fald ikke stå alene.
>
> /Peter

Hej Peter

Det var heller ikke tanken at det skulle stå alene, men fungere som
diskussionsoplæg, da debatten er jo 'futtet' herover fra
dk.edb.system.ms-windows, og diskussionen jo har kørt her før.

Så for lige at ridse spørgsmålet, som PS stillede i den anden gruppe, op
igen:

Må man sælge/købe en OEM-version? MS siger jo nej, men kan de reelt det?

Fra : Peter G C

Dato : 12-09-02 15:13

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Må man sælge/købe en OEM-version? MS siger jo nej, men kan de reelt det?

Ja, det kan MS godt. Hvorfor skulle MS ikke kunne gøre det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-09-02 17:57

Peter G C wrote:

> Ja, det kan MS godt. Hvorfor skulle MS ikke kunne gøre det?

Og du kan jo nemt finde en relevant lovparagraf, eller afgørelser ?

Især om, at det er bindende med erstatningspligt for den, der gør det ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 13-09-02 08:28

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Og du kan jo nemt finde en relevant lovparagraf, eller afgørelser ?
>
> Især om, at det er bindende med erstatningspligt for den, der gør det ?

Jeg kender ikke indholdet af bestemmelserne i MS' licenser.

Som udgangspunkt kan MS og kunden aftale lige hvad de vil. Undtagelser
herfra findes selvsagt i forbrugerlovgivningen samt aftalelovens § 36.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Claus P.

Dato : 13-09-02 16:15

> Som udgangspunkt kan MS og kunden aftale lige hvad de vil. Undtagelser
> herfra findes selvsagt i forbrugerlovgivningen samt aftalelovens § 36.

Og hvem er kunden? Er det leverendøren som har købt licensen
af MS, eller forbrugeren som køber en PC incl licens af
leverendøren/forhandleren.
Typisk for man jo ikke kendskab til MS's betingelser før Pc'en
er købt og pakket ud.

MVH CP

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 12-09-02 21:57

> "Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Ja, det kan MS godt. Hvorfor skulle MS ikke kunne gøre det?

Fx. mener jeg at kunne huske noget om at der i Tyskland er faldet dom, om at
en licens er en licens, og at fordi Microsoft fraskriver sig supporten på en
OEM-version, fordi den bliver solgt gennem en hardwareproducent, så må man
stadig gerne handle den, og den er stadig at betragte som en fuldgyldig
licens.

Hvordan forholder det sig med dansk lovgivning?

Peter Brandt Jørgensen
peterbj@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 950 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-09-02 02:23

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev Thu, 12 Sep 2002 14:56:15
+0200

>Ja det er ikke korrekt. Udsagnet kan i hvert fald ikke stå alene.

Forudsat første del af udsagnet er korrekt - så er anden del også.

Ellers må det være op til dig at bevise at en aftale to parter imellem
kan binde en trediepart - som ikke har deltaget i aftalen.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Peter G C

Dato : 16-09-02 07:32

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ellers må det være op til dig at bevise at en aftale to parter imellem
> kan binde en trediepart - som ikke har deltaget i aftalen.

Jeg ser licensen som en afledet aftale - hvad siger Paikin til det? I så
fald kan slutbrugeren ikke løbe fra MS' vilkår (uden at bruge Aftl § 36)

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Harder

Dato : 14-09-02 02:47

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> writes:

> Jeg kender ikke indholdet af bestemmelserne i MS' licenser.

Er der i øvrigt nogen som ved, om man kan finde Microsofts licenser og
EULAer til privatbrugere på nettet?

Det lykkedes mig kun at finde oplysninger om licenser til virksomheder.

Fra : Per S. Christensen

Dato : 12-09-02 21:31

On Thu, 12 Sep 2002 10:48:22 +0200, "PS" <affald62@hotmail.com> wrote:

OEM license sælges sammen en PC, og dør sammen med denne PC.
så om du køber en prat kopi eller en gammel OEM licens stiller dig
lige dårligt.

Venlig hilsen

Per Sortkær Christensen

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 13-09-02 07:18

"Per S. Christensen" <sortkaer@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>

> OEM license sælges sammen en PC, og dør sammen med denne PC.
> så om du køber en prat kopi eller en gammel OEM licens stiller dig

I henhold til dansk lovgivning? Tror det næppe. En lovligt erhvervet licens,
må være lovlig, uanset at MS hellere vil sælge en ny.

Debatten er i øvrigt rykket over i dk.videnskab.jura

Fra : Gevaldi

Dato : 13-09-02 08:06

Per S. Christensen skrev:
> [...]
>

> OEM license sælges sammen en PC, og dør sammen med denne PC.
> så om du køber en prat kopi eller en gammel OEM licens stiller dig

Microsoft på tynd is med OEM-licenser

Microsoft hævder, at en OEM-licensaftale hindrer, at brugeren
forbedrer sin computer uden at købe en ny licens. Men det
holder ikke. Man kan forbedre og udskifte dele af sin hardware,
som man vil, mener advokat.

En lovlydig, men irriteret IT-chef i en mellemstor dansk
virksomhed, har til Computerworld klaget sin nød over
Microsofts uklare regler og holdninger, hvad angår de
softwarelicenser, der sælges sammen med en pc i form
af en køreklar løsning, en såkaldt OEM-licens
(Original Equipment Manufacturer).

IT-chefen fik på grund af hastighedsproblemer lyst til at
udskifte harddisken i en computer, der var købt
præinstalleret med et Microsoft operativsystem, og
altså underlagt Microsofts specielle OEM-licensaftale.
Lovlydig som han var, ringede han for en sikkerheds
skyld først til Microsoft for at få helt klare linier.
Her fik han følgende e-mailede svar:

"Såfremt man har udskiftet hele sin harddisk til noget
hurtigere, således, at kun skærm og tastatur er tilbage
af den originale pakkeløsning (OEM), dør licensen, uanset
om man anser den tidligere harddisks manglende
hastighed/kapacitet som en "defekt".

Billigere og dårligere
Microsofts salgschef på området for OEM-licenser
Carina Mosbæk erklærer sig uden at tøve enig i
denne beslutning, og tilføjer følgende:

- En OEM-licens følger maskinen, hvorpå den er
installeret, og hvis man derfor ændrer noget som
helst på computerens hardware, andet end løse
dele såsom skærm og tastatur, så er det ikke l
ængere den samme computer, og så er licensen
derfor ikke længere gyldig.

Disse skrappe regler begrunder hun blandt andet
med, at det er billigere at købe en OEM-licens, end
det er at købe det samme produkt separat.
Og når licensen er billigere, så må man ifølge
Carina Mosbæk og Microsoft også finde sig i, at
den er behæftet med begrænsede licensrettigheder.

Det er for sent
Computerworld har bedt jurist Peter Lind Nielsen
fra IT-advokatfirmaet Bender.dk om at se nærmere
på et eksemplar af en sådan slutbrugerlicensaftale.
Peter Lind Nielsen konkluderer umiddelbart, at
Microsoft ikke med den nuværende købs-procedure
og med den nuværende licensaftale kan opstille krav,
der forbyder køberen at opgradere eller ændre i
hardwaren på en computer købt som et OEM-produkt.
Den lovlydige IT-chef skulle derfor med sindsro kunne
udskifte harddisken i sin computer.

- For det første er det tvivlsomt, om der overhovedet
er indgået en aftale. Kunden skal have gennemlæst og
accepteret de gældende betingelser, inden de kan
betragtes som gældende. Det er med andre ord ikke
godt nok, når kunden efter at have købt og udpakket
sin computer bliver bedt om at klikke "ok" til at have
gennemlæst og accepteret de gældende betingelser.
Ifølge dansk aftaleret, så er det simpelthen for sent,
understreger Peter Lind Nielsen.

Mangelfuld licensaftale
Derudover står der ifølge Peter Lind Nielsen intet i
licensaftalen om, at man ikke må ændre i den computer,
hvormed licensen følger.

Under overskriften - Enkeltstående computer - står der
i slutbrugerlicensaftalen skrevet følgende:
Softwareproduktet er givet i licens sammen med hardwaren
som ét integreret produkt. De må kun anvende
softwareproduktet sammen med hardwaren som beskrevet
i nærværende Slutbrugerlicensaftale.

- Den omtalte hardware er ikke yderligere præciseret, og
denne formulering åbner i øvrigt for brugerens egen tolkning.
Hvis Microsoft virkelig ville sikre sig mod, at computeren med
tiden blev moderniseret, hvilket ville være tvivlsomt, om de
overhovedet måtte, så skulle de have præciseret disse forhold
nærmere. Med andre ord er der ikke umiddelbart nogen forhold,
der skulle forhindre køberen i at foretage de sædvanlige
ændringer, opgraderinger og udskiftninger på maskinen,
siger Peter Lind Nielsen.

Af Thomas Brok, Computerworld 16. jan 2001, kl. 13.25

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-09-02 14:02

Det ser for mig ud som om der tildels er tale om en misforståelse her.

>"Såfremt man har udskiftet hele sin harddisk til noget
>hurtigere, således, at kun skærm og tastatur er tilbage

Det synes klart at der her menes hele boksen med drev, processor, MB
og så videre. Jeg har desværre ofte hørt ukyndige kalde hele denne
kasse for blot "harddisken", jeg har endda hørt sælgere omtale den på
denne måde selvom det selvfølgelig er helt forkert.
Så det ser ud til at journalisten ikke har været alt for godt hjemme i
det han skrev.
Angående legaliteten af OEM licens betingelserne må det komme an på en
domstolsprøvelse om de holder vand. Umiddelbart ser det dog ud som om
f.eks. forsikringsselskaberne mener det. De kunne nemlig spare mange
penge ved ikke at skulle erstatte OEM software når en computer
stjæles, men alligevel har de ikke ønsket at anfægte OEM licensers
gyldighed ved en domstol men betaler bare.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-09-02 16:24

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> denne måde selvom det selvfølgelig er helt forkert.
> Så det ser ud til at journalisten ikke har været alt for godt hjemme i

Det er også min opfattelse. Bortset fra, at det er Microsoft og ikke
journalisten, der ikke er alt for godt hjemme i stoffet (med mindre
journalisten ikke kan finde ud af at kopiere tekst fra en mail).

--
Mvh. Kim Ludvigsen