NMT
Fra : sofus

Dato : 21-02-01 20:36

Jeg har en gammel NMT - telefon som nu bruges som reserve.

Jeg er godt klar over, at NMT-nette har en meget begrænset levetid i
Danmark, men er der nogen der har kendskab til den nøjagtige dato for
nettets lukning?

Hilsen

Sofus

Fra : John R. Jensen

Dato : 21-02-01 22:00

> [...]
>
> Jeg er godt klar over, at NMT-nette har en meget begrænset levetid i
> Danmark, men er der nogen der har kendskab til den nøjagtige dato for

Hej,

Så vidt jeg kan huske lovede Tele Danmark i sin tid, at NMT-450 ville være
aktivt i 20 år som minimum. Da nettet startede i 1981 vil det betyde, at
nette faktisk vil kunne lukkes i år. Men om de gør det, er en anden snak. Så
vidt jeg ved vil man ikke lukke NMT-450, først men NMT-900, da frekvenserne
som dette net benytte reelt jo er reserveret for GSM.

Jeg ved ikke hvornår der er planer om at lukke 900 MHz, men at det bliver
lukket, er helt sikkert. Ligesom jeg heller ikke ved om der er stillet den
samme garenti som for NMT-450. Hvis det er tilfældet, vil det være i 2005
dette net kan lukkes ned.

NMT-900 blev kun lavet fordi NMT-450 blev en langt større sucess end
forventet, og der derfor ikke var kapacitet nok. Da GSM-systemet i starten
af 80'erne endnu havde lange udsigter, valgte man at bruge nogle af
GSM-frekvenserne til dette formål, og tog derfor de første 10 MHz til
NMT-900.

Jeg kunne derfor forstille mig at der var nogle operatører i Danmark (dem
alle sammen, vel =, der meget gerne snart ville have fingere i disse
frekvenser.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok ikke styrte ud og købe en helt ny NMT, men
hvis den er aktiverede, har nummer osv. er der vel ikke noget i vejen for at
beholde den.

Jeg har selv en NMT-450, den bliver næsten aldrig brugt, men den er da meget
sjov at have....

--
Best Regards/Med venlig hilsen

John R. Jensen

Fra : Jogge

Dato : 22-02-01 13:03

TeleDK styrrer ikke rigtig så meget om det net skal lukkes eller hva, det er
det offentlige som har kaldt de frekvenser tilbage igen

Fra : John R. Jensen

Dato : 22-02-01 22:24

> TeleDK styrrer ikke rigtig så meget om det net skal lukkes eller hva, det
er
> det offentlige som har kaldt de frekvenser tilbage igen

I princippet har du ret og ved nærmere eftertanke var det vist også Post og
Telegrafvæsnet (som der hed den gang, i dag telestyrelsen), der garanterede
brugen af frekvenserne til NMT-450, 20 år ind i fremtiden.

Jeg kan ikke huske hvad der blev lovede mht. NMT-900, og det er jo nok det
der er mest relevant.

Men det kan du måske så fortælle, nu du giver udtryk for at de er kaldt
tilbage....???