MS Windows
briani 27239
Win2k dns-request
Fra : Erling

Dato : 11-09-02 15:42

Hej

Er der nogen som kender en måde at stoppe Win2k's evindelige trafik på port
53.

Det er lidt "træls" når man skal ud gennem en opkalds-router (TDC Nettid)
for at finde DNS-serveren.

Erling

Fra : Hans

Dato : 11-09-02 15:57

Erling skrev:
> [...]
> på port
> 53.
>
> Det er lidt "træls" når man skal ud gennem en opkalds-router (TDC

Installer Zonealarm og luk for udgående trafik på port 53.

mvh, Hans

Fra : Erling

Dato : 11-09-02 16:09

Hans <fast@NOSPAM2night.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7f59b8$0$87278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Installer Zonealarm og luk for udgående trafik på port 53.
>
> mvh, Hans

Øhhh
Hvordan er det så lige jeg bruger internettet?
Har iøvrigt HW-firewall i forvejen

mvh
Erling

Fra : Hans

Dato : 11-09-02 16:19

Erling skrev:

> Øhhh
> Hvordan er det så lige jeg bruger internettet?
> Har iøvrigt HW-firewall i forvejen

Tillader for trafik når du har brug for det. Ellers ikke.

Sådan er det når man har en opkaldsforbindelse og ikke vil smide penge ud af
vinduet på unødige opkald - Man må sno sig.

mvh, Hans

Fra : Erling

Dato : 11-09-02 17:26

<snip>

> [...]
af
> vinduet på unødige opkald - Man må sno sig.

Er desværre ikke en mulighed.
Før vi går videre, får du lige lidt om mit net

ISDN Router

HW firewall

LAN Switch
| |
W2ksrv x-antal W2kpro

Arbejdsstionerne står fysisk spredt
Brugerne kan ikke forventes at skulle foretage ændringer af konfigurationer
overhovedet.

Derfor er dine ellers OK forslag ikke brugbare i denne opstilling.

Mit spørgsmål gik iøvrigt på hvordan man får W2k til at stoppe trafikken.

mvh
Erling

Fra : Hans

Dato : 11-09-02 17:30

Erling wrote:

> Mit spørgsmål gik iøvrigt på hvordan man får W2k til at stoppe
> trafikken.

Har du prøvet at bruge serverens LAN-IP som primær DNS på
arbejdssstationerne, så alle DNS-requests ryger til serveren?

mvh, Hans

Fra : Erling

Dato : 11-09-02 17:43

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at bruge serverens LAN-IP som primær DNS på
> arbejdssstationerne, så alle DNS-requests ryger til serveren?
>
> mvh, Hans

Yep
De finder ikke på internettet.

Der er lukket helt for serverens adgang til WAN

mvh
Erling

Fra : Hans

Dato : 11-09-02 18:00

Erling skrev:

> [...]

Dette er prøvet på en XP og det virker:

Gå ind under tjenester, stop DNS-klienten og sæt den til deaktiveret.

Maskinen kan stadigvæk komme på Internettet, men vil ikke kunne finde en W2k
server som kører Active Directory hvilket jeg ike kan forestille mig din
server gør.

mvh, hans

Fra : Erling

Dato : 11-09-02 18:03

> [...]
W2k
> server som kører Active Directory hvilket jeg ike kan forestille mig din

Joh. Den kører AD

mvh
Erling

Fra : Hans

Dato : 11-09-02 18:06

Erling skrev:

> Joh. Den kører AD

Så er du lidt på herrens mark - Du kan ikke både have mel i munden og blæse
samtidig.

Hvad med at få anskaffet en ADSL opkobling?

Har du prøvet at poste dit indlæg i servergruppen?

mvh, Hans

Fra : Erling

Dato : 11-09-02 18:15

> Så er du lidt på herrens mark - Du kan ikke både have mel i munden og
blæse
> samtidig.
>
> Hvad med at få anskaffet en ADSL opkobling?

Også min første anbefaling, men med et samlet forbrug på måske 5-10 min. om
dagen, er det jo lidt overdimensioneret.

> Har du prøvet at poste dit indlæg i servergruppen?
Yep. Ingen svar

mvh
Erling

Fra : Hans

Dato : 11-09-02 18:28

Erling skrev:

> Også min første anbefaling, men med et samlet forbrug på måske 5-10
> min. om dagen, er det jo lidt overdimensioneret.

Hvis du f.eks. vælger at konvertere jeres linie til PSTN og opretter en TDC
BB|ADSL med den mindste båndbredde 256/128 eller afregning pr. MB er jeg
ikke så sikker på at det kan betale sig at beholde ISDN.

Med alle de arbejdsstationer som står og DNS-requester og en opkaldsafgift
på 25 øre hver gang bliver det til ret mange penge.

> Yep. Ingen svar

Jeg er ikke så sikker på at du kan forhindre disse requests da de hænger
sammen med selve DNS-servicen.

Har du prøvet at opstille et filter i HW-firewall'en som lukker af for
udgående DNS?

Mig bekendt har arbejdsstationerne intet behov for udgående requests, da
DNS-opløsningen fra Internettet kun er indgående.

mvh, hans