Centrering af tabel
Fra : Anne Toft

Dato : 11-09-02 14:04

Hej NG

Min hjemmeside er lavet med CSS og jeg vil nu gerne have
centreret
siden. Jeg har tænkt på at putte indholdet i en tabel/celle for
dernæst at centere den, men da jeg aldrig har brugt tabeller
før ved jeg ikke lige hvordan dette gøres? Desuden vil jeg gerne
vide om der skal bruges % for at få indholdet til at fylde hele
siden
uanset skærmopløsning? I må meget gerne vise et eks.

På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Finn Nielsen

Dato : 11-09-02 15:00

Anne Toft <annetoft72@hotmail.com> writes:

> [...]
> siden
> uanset skærmopløsning? I må meget gerne vise et eks.

Prøv at læse et par dage tilbage i gruppen. Lige netop det spørgsmål
er blevet stillet og besvaret utallige gange før.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 11-09-02 15:12

Anne Toft <annetoft72@hotmail.com> posting:

>Min hjemmeside er lavet med CSS og jeg vil nu gerne have
>centreret

Nu ved jeg ikke, hvad du præcist har lavet, men den korrekte metode
til at centere sådan på er
   style="margin-left:auto;margin-right:auto".
Dette virker dog ikke i Internet Exploder pga. dens fejl.

>siden. Jeg har tænkt på at putte indholdet i en tabel/celle for
>dernæst at centere den, men da jeg aldrig har brugt tabeller

Tabeller til layoutmæssige formål frarådes fra og med HTML 4, så
vidt jeg husker.

Med mindre du vil -- når nu brugen af HTMLs tabel frarådes -- have
en "flad" side i layoutmæssig forstand (forstået således, at alle
elementerne kommer efter hinanden som på en snor), bør du tage fat i
faktisk at bruge CSS til det layoutmæssige (og ikke vha. HTML, som
faktisk er det, du gør ved brug af en tabel).

Dette kan gøres vha. at samle sammehængende ting i en DIV; fx en
menu-DIV og en indhold-DIV. Disse placeres så vha. CSS. Dette virker
vist heller ikke i IE.

Prøv at læse mere her:
http://developer.apple.com/internet/css/introcsslayout.html

>vide om der skal bruges % for at få indholdet til at fylde hele
>siden

I en tabel? Ja vandret. Hvis min hukommelse ikke svigter mig, er det
dog ikke muligt at angive således lodret.

Hmm, hvis du både vil have siden centeret og til at fylde hele
siden, så er der vel ingen mening i centeringen?

--
"Death is the cure of all diseases". Kilde: ukendt

http://www.smr-usenet.com/images/license.gif

Fra : Anne Toft

Dato : 11-09-02 16:11

Hvis det ikke virker i IE, så kan jeg ikke bruge den løsning.
Nogen der har et bedre forslag? Jeg vil sætte pris på en
grundig forklaring. Som sagt har jeg ikke forstand på tabeller, så
et eks. ville være dejligt. Altså ville det glæde mig hvis I gad at
demonstrere hvad koden er både i head og body.

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 11-09-02 18:39

Anne Toft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> et eks. ville være dejligt. Altså ville det glæde mig hvis I gad at
> demonstrere hvad koden er både i head og body.

Hvis du ønsker at centere siden vandret, er koden:

Hvis du ønsker centere lodret og vandret er koden:

Fra : Finn Nielsen

Dato : 11-09-02 17:33

> [...]

> et eks. ville være dejligt. Altså ville det glæde mig hvis I gad at
> demonstrere hvad koden er både i head og body.

Igen, læs et par dage tilbage i gruppen!

Svaret på dit spørgsmål og tilhørende kodeeksempler er frit tilgængelige
hvis du bare går et par dage tilbage.

Fra : jopa

Dato : 11-09-02 22:29

"Anne Toft" skrev bla.

> Jeg har tænkt på at putte indholdet i en tabel/celle for
> dernæst at centere den, men da jeg aldrig har brugt tabeller
> før ved jeg ikke lige hvordan dette gøres?

Siden du bruger CSS så check her hvordan man kan centrere en tabel/box
http://www.jp-web.dk/centrering.htm

Ellers er her lidt inspiration
http://www.glish.com/css/

--