Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digitalkamera
Fra : Fenris

Dato : 11-09-02 11:56

Hej Gruppe

Jeg skal have mig et digital kamera, og er nybegynder, jeg har været ude at
læse lidt på nettet og er kommet frem til følgende kamera:

Canon Powershot A40
Max Resolution: 2,1Mpixels / 1600x1200 / AVI
Memory: 7-87 pics
Type: CompactFlash 8MB
Display: 1.5" LCD TFT
Sensor: 1/2.7" CCD
Zoom: 3X Optical / 2,5X Digital
Interface: USB
Video Out
Warranty: 2 Years
til 2621 kr.+128 mb CompactFlash kort og genopladelige batterier.

Er det et godt køb eller er der nogen der vil anbefale noget andet i samme
prisklasse, til en nybegynder?
Og er 128 MB nok (hvor mange billeder kan der ligge på det)?
Håber i kan hjælpe mig, på forhånd tak.

mvh

Mads

Fra : Jacob

Dato : 11-09-02 13:02

Kameraet er ok. Du vil måske være irriteret over lidt uskarphed i
billederne. Dette er vist generalt for Canon kameraer i den lave pris
klasse. Mit Ixus v2 gør det samme også.

128 mb, 1 billede i højeste opløsning fylder ca en halv megabyte, så du vil
sikkert kune have en 200-220 stykker....

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-09-02 12:35

"Jacob" skrev i en meddelelse

> 128 mb, 1 billede i højeste opløsning fylder ca en halv megabyte, så du vil
> sikkert kune have en 200-220 stykker....

Hmm - på mit A40 i højeste opløsning fylder biledet næsten 1 mb - og
der kan være 131 på et 128 mb kort

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 11-09-02 22:09

På mit Ixus V har jeg ca. 200 i højeste opløsning med middel kompression
(samme som s40) på et 128 mb kort.

Hvad kompression har du når du "kun" har 131 billeder.

P.S. billederne fylder forresten ikke det samme - det afhænger af motivet,
herunder dybde, antal farver m.v.

--
Henrik Hougaard
fam.hougaard@nospam.stofanet.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-09-02 22:37

"Henrik Hougaard" skrev i en meddelelse
> På mit Ixus V har jeg ca. 200 i højeste opløsning med middel kompression
> (samme som s40) på et 128 mb kort.
> Hvad kompression har du når du "kun" har 131 billeder.

Opløsning 1200x1600
Kompression "Very fine"

OK - der er forklaringen - jeg prøvede lige at ændre
det !

Med "Very Fine" er der 131 billeder
Med "Fine" er der 202 billeder
Ned "Normal" er der 404 billeder

> P.S. billederne fylder forresten ikke det samme - det afhænger af motivet,
> herunder dybde, antal farver m.v.

Hmm - jeg har godtnok aldrig haft fyldt 128 mb kortet helt op - det er
kameraet, der viser, at der er plads til 131 billeder.....

Men jeg har et 32 mb kort også - og det har jeg haft fyldt op
"mange" gange - og der passer det antal som den viser i starten
med det antal, der er når kortet er fyldt op - og det er det samme
hver gang......

Fra : pp

Dato : 12-09-02 10:58

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> wrote in message

> Opløsning 1200x1600
> Kompression "Very fine"
>
> OK - der er forklaringen - jeg prøvede lige at ændre
> [...]

Hvilken kompression er så bedst/normal?
Hvilken forskel ses der med "det blotte øje" på hhv skærm og/eller papir?

Mvh Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-09-02 11:11

"pp" skrev i en meddelelse
Hvilken kompression er så bedst/normal?
> Hvilken forskel ses der med "det blotte øje" på hhv skærm og/eller papir?

Jeg har kun brugt "Very Fine" - altså hvor den komprimerer mindst
udfra den betragtning, at så må kvaliteten vel også være bedst - men
jeg har ikke prøvet de andre og ved ikke om forskellen er
særlig synlig...

Fra : pp

Dato : 12-09-02 11:11

> [...]
> udfra den betragtning, at så må kvaliteten vel også være bedst - men
> jeg har ikke prøvet de andre og ved ikke om forskellen er

Ligeså med mig.... Er der andre i gruppen der kan uddybe forskellen på
kompression?

Mvh Per

Fra : Mikael

Dato : 12-09-02 11:30

"pp" <pp@pp.dk> wrote in message

> "Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> wrote in message
> papir?

> Ligeså med mig.... Er der andre i gruppen der kan uddybe forskellen på
> kompression?

Lidt relevant i den forbindelse er der en interessant artikel på
http://www.wfu.edu/~matthews/misc/graphics/ResVsComp/JpgResVsComp.html
omhandlende hvorvidt det er bedst at bruge en lavere opløsning eller en
hårdere kompression for at reducere filstørrelsen. Konklusionen var, at
"When faced with a choice of two resolution/compression settings that yield
the same file size, I will choose the higher resolution/higher compression
setting for best image quality."

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 12-09-02 11:26

On Wed, 11 Sep 2002 13:02:01 +0100, "Jacob"
<jeo@removemepost6.tele.dk> wrote:

>Kameraet er ok. Du vil måske være irriteret over lidt uskarphed i
>billederne. Dette er vist generalt for Canon kameraer i den lave pris
>klasse. Mit Ixus v2 gør det samme også.
KLIP
Det syntes jeg nu kun er tilfældet under dårlige lysforhold, har selv
et A40.
Mvh Kim S. Poulsen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-09-02 15:49

On Thu, 12 Sep 2002 12:26:05 +0200, Kim S. Poulsen
<-NOSPAM-ckim@mail.dk> wrote:

>Det syntes jeg nu kun er tilfældet under dårlige lysforhold, har selv
>et A40.

Mit A40 har givet mig en forside i Ekstrabladet taget om aftenen til
en brand (se evt. www.h2ns.dk/brand ). Jeg er meget imponeret over
kvaliteten af det kamera, prisen taget i betragtning.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : complex@pc.dk

Dato : 12-09-02 16:27

Hvis du har et digitalkamera med en opløsning på 0,5mpixels i sort
hvid, kan du sagtens på dit billed på alverdens forsider, selv om det
måtte være uskarpt, hvis det f.eks viser

Osama Bin Laden der spiser en burger hos McDonalds i USA. Ja det
behøver sikkert ikke at være i Usa, bare det er en burger

Motivet bestemmer ikke kameraet

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 12-09-02 16:51

wrote:

>Mit A40 har givet mig en forside i Ekstrabladet taget om aftenen til
>en brand (se evt. www.h2ns.dk/brand ). Jeg er meget imponeret over
>kvaliteten af det kamera, prisen taget i betragtning.

Jeg er helt enig. Det var mere en konstatering af at de uskarpe
billeder (jeg tager) oftest er under dårlige lysforhold.
Mvh. Kim S. Poulsen

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-09-02 10:28

> [...]
> prisklasse, til en nybegynder?
> Og er 128 MB nok (hvor mange billeder kan der ligge på det)?

Hvis du vil se nogle billeder taget med Canon A20 (A40 er afløser for A20,
begge er på 2Mpixels).

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-09-02 10:52

Ups, glemte lige en url: www.picturetrail.com/perzk

Fra : Per Kristensen

Dato : 12-09-02 10:54

> Ups, glemte lige en url: www.picturetrail.com/perzk

Billederne er taget i 1600X1200 og derefter formindsket og lidt komprimeret,
så du skal ikke bruge det som enelig beslutning.

Fra : pp

Dato : 12-09-02 11:08

Jeg er selv nybegynder og mit valg stod mellem Canon Powershot A40 og Nikon
Coolpix 2000.
Jeg valgte Nikon uden helt at være sikker på bedste køb og er fuldt ud
tilfreds med mit valg. Som nybegynder er valget svært og hele tiden kan man
"ofre" lidt mere og dermed få lidt mere kamera for pengene. Jeg vil finde
mit behov med dette Nikon kamera og så måske investere i et bedre om et par
år!

Mvh Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-09-02 11:22

"pp" skrev i en meddelelse
> [...]
> mit behov med dette Nikon kamera og så måske investere i et bedre om et par

Også jeg er nybegynder hvad angår digitalkameraer - og det var nærmest tilfældigt
at valget lige faldt på A40 - jeg vidste hvad jeg havde af penge - og faldt over et
godt tilbud på et A40 - og købte det så uden at sammenligne med ret mange andre

Jeg havde først et 1mpixel Kodak DC 3200 og der er en hel verden til
forskel på det og på A40 - så jeg er meget tilfreds med mit A40
- men der er helt sikkert mange andre, der er gode - også i den prisklasse !