MS Windows
briani 27239
Siden med: Tweaks & Tips for Windows XP
Fra : The Bear

Dato : 11-09-02 11:29

Hej

Nogen der kender subj. omkring bruglighed og seriøsitet.

For evt. check før udtalelser, så findes siden på følgende adresse:

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm

Årsag til spørgsmålet at jeg søgte efter en guide eller lignende til at
slette tidligere søgninger og linkhistory i mine windows programmer.

Der irritere mig, at når jeg vil skrive noget i IE 6.0 og tidligere version,
så kommer en historylist op med alle tidligere skrevne ting begyndende med
det eller det jeg nu vil søge eller linke mig til. Ikke at der foregår noget
særligt, men det ville være rart at kunne "rydde op og helt i bund bare
engang imellem".
Og at "delete history every 5 or x days" gør ikke jobbet rigtigt, så jeg
fandt altså ovefor nævnte side.

Og jeg hentede da også to reg.updates og som var:

http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/MSN_Search_Clear.reg
og
http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/typedurls.reg

Er der nogen som ved, om det klare mine ønsker om at få nulstillet alle
history registreringer?
Og at de ikke kommer igen?
Samt selvfølgelig om det siden tilbyder er godt nok til, at vi kan bruge
tilbudene uden de store hovedbrud?
)

Jeg har ganske installeret dem begge og min winxp starter da op også uden
problemer. Og da jeg endnu ikke har mange timers brug efter at have
installeret de 2 reg. rettelser, så ved jeg endnu ikke om det har hjulpet.
Jeg mener/synes dog ikke, at de har været 100% efektive, da jeg - hvis jeg
skriver "hornfisk" - stadig får et rullegardin med alt begyndende med h*
osv. samt en meddelelse om en tidligere search i msn! Det gjorde jeg i hvert
fald lige efter installationen en gagn i nat

Så hvis mine tiltag skulle slå fejl eller måske allerede er det, så hjælp
mig til at finde alle de steder, hvor disse logs og history filer er gemt,
så jeg manuelt kan tage liver af dem - bare engang imellem

Mvh
Bjørn

Homepage: http://home1.inet.tele.dk/bjornjen

Fra : ha

Dato : 11-09-02 13:09

> [...]
> hjælp mig til at finde alle de steder, hvor disse logs og history
> filer er gemt, så jeg manuelt kan tage liver af dem - bare engang

Noget kan fjernes ved:
Start, indstillinger, proceslinie og menuen start, faneblad menuen
start, knappen tilpas, knappen "ryd", så fjernes oplysninger om de
senest brugte dokumenter, programmer og websteder.
Evt. tidligere anvendte søgeord som du ikke ønsker skal komme
frem når du skriver H ... hornfisk, skal du bare slette med delete
knappen så forsvinder de.
Indholdet i mappen "oversigt" under docoments og settings kan
du slette.

mvh
ha

Fra : The Bear

Dato : 11-09-02 14:41

"ha" <not-me@dot.com> wrote in message

klip

> [...]
> knappen så forsvinder de.
> Indholdet i mappen "oversigt" under docoments og settings kan

Først : Tak for hjælpen...

Jo men de 2 af dem er de rimeligt let tilgængelige og dermed normale måder.
Mens den 3.er mig ukendt - altså den med sletningen af tidligere brugt
søgeord direkte i rullegardinet - hvis jeg har forstået dig korrekt.

For det var jeg ikke klar over man kunne og har derfor aldrig prøvet. For
jeg har altid troet af det ordnede de indstillige oprydningssystemer
automatisk.

Forstår jeg dig rigtigt, når jeg tror, du siger, at hvis jeg skriver f.eks.
"h" i adressefeltet i IE og der så komme et rullegardin frem, hvori der
findes blandt andre ord begyndende med "h" f.eks. ordet "hornfisk", så kan
jeg med cursoren peger på ordet "hornfisk" direkte i rullegardinet og
højreklikke og så vælge at delete det ord, som er brugt i en tidligere
søgning?
For hvis jeg i rullegardinet vælger ordet "hornfisk" og det dermed bliver
sat ind i adressefeltet vil IE så ikke bare gå i gang med at søge helt
automatisk. Det mener jeg at IE gør -. skal lige med!

Og ja - jeg har prøvet at få det afprøvet, men det ser ud til at tidligere
skrevne ting ikke kommer frem mere. Istedet kommer mapperhenvisninger
tilsyne i rullegardinet og ordet "search". Hvis jeg f.eks. skriver "L" så
kommer en henvisning til min favorit mappe med navnet "Linux mm" frem og
hvis jeg vælger den så dukker et søgevindue op med en visning af alle linkne
i den mappe. Og jeg må sige, at jeg har ikke lagt mærke til om det også
skete - altså om det med mapperne - før min lille reg-update i nat engang.

Jeg lider jo stadigvæk af den reaktion/computersyge adfærd, at når vi gør
noget, så tror vi altid, at det nok blive den enenste gang i meget lang tid
eller måske aldrig og derfor notere vi ikke slavisk ned på et stykke papir
om hvad udgangssituationen var og hvad det endte med at blive.... ))
Det ville også blive totalt uoverskueligt hvis vi skulle gøre det hver
eneste gang vi foretog os et eller andet i OS-miljøet. Det arkiv ville efter
ca. 10 år sgu fylde mere end den plads vi har til rådighed i vores hus.....

Men det jeg nu søger efter er:
Hvor i hede h..... hel.... er de tidligere handlinger i forbindelse IE og
nettet (histories o.a.) gemt - i hvilket mapper... ?

Og jeg har i et lille program med navnet "DirKey" (findes på:
http://www.protonfx.com/dirkey ) som man kan bookmarke op til 10 forskellige
bibliotekshenvisninger i. Og her er f.eks. "C:\Documents and Settings\Bjorn
Jensen\Local Settings\Temporary Internet Files" lagt ind som nr. 1. Og når
jeg så alligevel er der, så er bibliotekerne ....\temp og ....\history lige
oven over og de bliver derfor også ryddet fra tid til anden, når jeg er i
nabolaget
De skjulte underbiblioteker bliver så taget når jeg en sjælden gang logger
mig på som administrator for ellers fremkommer de ikke som synlige objekter
og det uanset hvad man ellers forsøger sig med - såvidt jeg ved altså

Fra : Tokyo Square

Dato : 11-09-02 15:33

Hej

Prøv lige Customizer XP på www.tweaknow.com
eller
TweakXP på www.totalidea.de

Begge programmer kræver licens :)

Vh,
Toki

Fra : The Bear

Dato : 11-09-02 16:34

"Tokyo Square" <tokyo@oek.dk> wrote in message
> Hej

> [...]

Takker...
Jeg kender godt Tweak.., men har syntes den tidligere var for dyr til det
jeg skulle bruge den til, men jeg kigger lige endnu engang

Fra : The Bear

Dato : 11-09-02 18:11

> Hej

> [...]

Jeg har lige downloaded sidstnævnte og besluttet mig til efter en kort
gennemgang at registrere softwaren over nettet til ca. $ 40,- ~ kr. 300,-.
Således at jeg har et 100% fuldt produkt og dermed begynder med det samme at
bruge muligheder fuldt ud om ikke for anden grund end den, at nu har det
kostet :)
Men i oversigten til programmet ser det ud til, at der er noget af det, jeg
søger. Nu er så bare spørgsmålet, om det lever op til forventningerne!

Fra : Tokyo Square

Dato : 11-09-02 19:18

Efter min mening så er Customizer XP nemmere at bruges, men TweakXP Pro v.2
er bestemt et lidt mere fancy, advanceret og bedre program til at tweake win
XP med.

Fra : Jan

Dato : 11-09-02 21:43

Nu kender jeg ikke til XP så meget. Men i win98 Under
Funktioner/internetindstillinger/advanceret/ kan man slå noget fra, der
hedder "brug indbygget autofuldførelse til webadresser" Det kunne lyde som
om det var det du søger.

Venligst

Jan

Fra : The Bear

Dato : 12-09-02 00:06

"Jan" <jan.illum@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> hedder "brug indbygget autofuldførelse til webadresser" Det kunne lyde som

Ja det har du da ret i, det kunne også være en "setup" der er medskabende
til alle de "histories", som ligger rundt omkring i Windows OS´et.

Det må jeg se at få kigget på :)

Jeg kunne dog alligevel godt lide at finde selve "history-filerne eller
history-optegnelserne i reg.filen" eller hvor de så end ligger og manuelt
slette dem en gang om måneden eller noget i den retning. Det ville også være
den billigste måde, at gøre det på.
Jeg skulle i så fald ikke bruge penge på licenser til værktøjsprogrammer der
kan noget Windows skulle have kunnet fra starten af. Eller som Microsoft
kunne have givet en klar og tydelig vejledning på at gøre med en titel - så
den var let at finde frem til - i retning af:

"Manuel cleaning advise to all the history files and history registrations
for persons that don´t will use the automatic functions in the OS"

Eller noget i den retning :)

Men tak for din henvisning.

Fra : Hans-Jacob

Dato : 12-09-02 07:25

> "Manuel cleaning advise to all the history files and history registrations
> for persons that don´t will use the automatic functions in the OS"

Hmmm med fare for at få ørene i maskinen så prøv det her

Control Panel, Internet Options, [Delete Cookies]-knappen og derefter
[Delete Files]-knappen og husk at lave flueben ved [Delete all offline
Content]
Ved ikke om det er det du mener... Du kan evt. også tage Delete History nu
du er igang....
Husk: hvis du gør dettte sletter du alt i din cache...dvs. at alle dine
sider skal hentes igen det går måske lidt langsommere.....
Forresten hvis du søger på H og hornfisk komme frem i en roll down menu (går
ud fra det er der det kommer frem?) under søge feltet så prøv at markere
hornfisk uden at trykke på det så det bare er highlighted i menuen og tryk
så delete... Det virkede på Win ME har ikke prøvet det på XP endnu...
Håber at det hjælper...

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : The Bear

Dato : 12-09-02 11:53

"Hans-Jacob" <zster87@JEPSDETHERSKALFJERNEShotmail.com> wrote in message

> Hmmm med fare for at få ørene i maskinen så prøv det her

Tja - du får ikke ørene i maskinen hos mig, så lang tid sagerne ikke drejer
sig om grov folkelig manipulation eller politiske svinestreger :)

> [...]
> Husk: hvis du gør dettte sletter du alt i din cache...dvs. at alle dine
> sider skal hentes igen det går måske lidt langsommere.....

Jo den er god nok, angående de ting du omtaler og det er også det, jeg gør
gennem min dirkey opsætning omtalt i en tidligere mail her i tråden. Dirkey
er bare meget hurtige til at nå målet end når vi skal over Internet Options
:)

Men det var også mere de rullegardiner som fremkom når jeg skriver et eller
andet ord i IE´s adressefelt og lignende histories.
Og min irritation kom nok også lidt af det der skete, da en af jer venlig
mennesker henviste mig (i en anden tråd) til søgemaskien MetaCrawler, som i
den anden forbindelse kunne betragtes som en slags overordnet søgemaskine.
Og da jeg så lige kiggede fordi den søgemaskine og ville indskrive "noget",
så kom en lang liste af tidligere søgninger, hvor bl.a hornfisken var i
blandt. Det skal måske lige med, at hornfiskesøgningen er helt tilbage fra
begyndelsen af maj i år. Jeg og en god bekendt havde været ude og fået
rigtigt mange hornfisk og en del af dem havde rogn. Jeg ville derfor finde
nogle tilberedningsmuligheder omkring hornfiskerogn. Bare så du kan se
sammenhængene og grunden til min irritation. For det var overhovedet ikke
muligt at fnde bare en opskrift på hornfiskerogn, mens alle andre "rogn"
eller næsten var der masser af :)
Det er derfor fuldstændigt tåbeligt at søgeord og søgninger der er foretaget
for over 4 måneder siden stadigvæk forekommer når jeg skriver noget der
begynder med "h". Og når sådan noget totalt ligegyldigt bliver gemt i flere
måneder og det selvom du har sat alle dine cache indstillinger til 14 dage
og derunder, hvad f..... er der så ikke gemt af andet bras rundt omkring i
det system.
Og det var så en rigtig "en gang for alle oprydning" 1 gang eller 2 om året
mine spørgsmål går på eller har baggrnd i.
Og jeg kan se af svarene at stort alle gør, eller mener at jeg skal gøre,
det jeg i forvejen stort set på den ene eller anden måde allerede har gjort
i lang tid.
Så jeg må nu se om Tweak XP 2.0, som jeg downloadede og købte en licens til
igår aftes, kan løse op for min irritationer. Ellers må jeg jo til at lave
søgeninger i reg.-databasen og se om jeg kan finde de tåbelige optegnelser
på den måde.

At jeg har forsøgt på denne hersens måde først er ene og alene, fordi jeg
mente, at kunne tænke mig til at een eller anden med mere indsigt i disse
slige forhold, måske også var blevet irriteret over disse registreringer og
derfor har "lavet" noget smart, som han (m/k) ville dele med os andre. Jeg
troede nemlig, at vi mere eller mindre talte om de viste - i
fjernsynudsendelser om politiets arbejde med edb kriminalitet - og
umiddelbart let tilgængelige logfiler. Men det har så vist sig at være mere
kompliceret end jeg havde fået indtryk af :)

> [...]
> hornfisk uden at trykke på det så det bare er highlighted i menuen og tryk
> så delete... Det virkede på Win ME har ikke prøvet det på XP endnu...

Jamen det skal jeg da også have afprøvet ved lejlighed i mine XP´ere (Home
(både en DK og en UK) og Pro (kun en UK)). Det har nu bare vist sig at selv
i MetaCrawler gardinet med tidligere søgninger nu væk og da jeg ikke kan
være sikker på, hvad der gjorde hvad, så må jeg lige se tiden an og se, om
der kommer nye muligheder for at afprøve, det du siger samt et par andre
forslag. Men jeg tror, at den var den eller de i forvejen lavet filer med
reg.database rettelserne fra:

http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/MSN_Search_Clear.reg
og
http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/typedurls.reg

som gjorde en ændring. Men 100% er jeg p.t. ikke :)

> Mvh.
> Hans-Jacob

I lige måde

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 16:18

The Bear skrev:

> [...]
> Og jeg kan se af svarene at stort alle gør, eller mener at jeg
> skal gøre, det jeg i forvejen stort set på den ene eller anden

Det undrer mig for hvis jeg går ind i IE og vælger Tools > Internet
Options > Content > AutoComplete > 'Clear Forms' og evt. 'Clear
Passwords' så bliver det jeg tidligere har søgt på slettet helt og
aldeles. Hvis jeg så samtidig beder IE om at den ikke slal huske på
den slags ting fremover, ved at fjerne fluebenet udfor 'Web
addresses', 'Forms', User names and passwords on forms', så gør den
det heller ikke.

Madsen.

Fra : The Bear

Dato : 12-09-02 17:13

> [...]
> den slags ting fremover, ved at fjerne fluebenet udfor 'Web
> addresses', 'Forms', User names and passwords on forms', så gør den

Ja det undrede mig også rigtigt meget, da jeg fik den oplevelse med
MetaCrawler´en. For søgninger i dens rullegardin under søgefeltet var ikke
foretaget, mens jeg var på dens hjemmeside. Det var søgninger foretaget
direkte i IE´s adressefelt og jeg har sandsynligvis stået på min startsiden,
som hos mig er "opasia.dk".
Og bare rolig jeg ved godt, at "det hele foregår i IE og Windows" . Jeg
forbandt bare ikke det, at stå på MetaCrawler´ens homepage med det samme som
at stå et helt andet sted på nettet og bruge et adressefelt til at søge
efter noget. Men selvfølgelig er der en eller anden sammenhæng, men da jeg
ikke er programmør, så lå det ikke lige for... ))

Og min manglende forståelse for det, der skete, var også grunden til min
nuværende tråd. Jeg forstod heller ikke en brik af det. Ikke mindst fordi
det var lang tid siden, jeg overhovedet havde søgt efter hornfisk tingene.

Jeg har også været derinde, hvor du henviser til en gang tidligere i denne
process og så får et par minutter siden og "ændret" samt trykket på "Clear
Forms" men ikke på "Clear Password" . Da jeg har et par stykker jeg ikke
gider skrive de ca. 3-4 gange jeg har brug for dem om ugen. Og nu har jeg
også deleted fluebenet i "Web addresses", men bibeholdt dem i "Forms og
Usernames and Paswords on Forms samt under muligheden her".

Så tak for henvisningen under alle omstændigheder. Så må vi jo se om der
stadigvæk dannes histories. Men jeg har rimelig stor tillid til dig, når du
siger noget, så mon ikke vi får bugt med det skidt :)

Der er så stadigvæk tilbage at få ryddet det, der evt. måtte ligge - bare
for en ordens skyld. Men det er da rart, hvis jeg bare kan få stoppet alle
de ligegyldige registreringer og unødigt spild af resourcer :)