Lydighedstræning/Hvalpemotivation
Fra : Bettina Svendsen

Dato : 11-09-02 10:38

Hej Gruppe,

Jeg har netop lige fået min lille sjove blandingshvalp hjem. Han er 50 %
dansk-svensk gårdhund, 25 % labrador, 19 % terrier, og 6 % grahund - Og et
rigtigt energibundt. Nu ville jeg jo så gerne igang med at lydighedstræne
ham

Jeg har forsøgt at skrive/ringe til en masse forskellige skoler, men de har
allesammen ventelister på 8-15 uger. Jeg vil jo gerne igang med ham, mens
han er meget ung. Er der tilfældigvis nogle af jer, der kender et sted, hvor
der er plads? Det skal helst ligge i Nordsjælland eller Storkøbenhavn :)

Mvh.

Bettina

Fra : Malle-brok

Dato : 11-09-02 10:59

Hej Bettina.

> [...]
> rigtigt energibundt. Nu ville jeg jo så gerne igang med at lydighedstræne

Meget nysgerrigt spørgsmål: hvordan kommer du frem til den procentvise
fordeling ????

Egentlig kan man jo kun sige, at en hund arver 50% af sine gener fra hver af
sine forældre, men derimod kan man ikke sige at 25% stammer fra hver af dens
bedsteforældre - altså med undtagelse af y-kromosomet for hanner, det
stammer nemlig 100% fra ens farfar, og farfars far osv. ...

> [...]
hvor
> der er plads? Det skal helst ligge i Nordsjælland eller Storkøbenhavn :)

Har du prøvet samtlige DcH-foreninger: http://www.dch-danmark.dk ???

DKK har også en del træningspladser, så der kan du måske også være heldig at
finde en ledig plads.

Held og lykke med jagten - håber du findet et godt sted mens han stadigvæk
en bette hvalp

Hilsen
Carina

Fra : Winther

Dato : 11-09-02 13:33

"Malle-brok" <malle-brok@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet samtlige DcH-foreninger: http://www.dch-danmark.dk ???
>
> DKK har også en del træningspladser, så der kan du måske også være heldig
at
> finde en ledig plads.

Det må være et generelt problem DCH har. Jeg stod for nogle år siden med
behov for hjælp/træning/socialicering, men hos DCH var der 3 mdrs. ventetid.
Det er altså for lang tid, når vi snakker hunde. Heldigvis var der så
schæferklubben, hvor man kunne deltage på eksisterende hold. Bliver vi for
mange ville det ikke blive noget problem at oprette et hold mere. DCH kan
selvfølgelig gøre som de vil, det har de jo retten til, men det er da ikke
specielt brugervenligt. For mit vedkommende blev det så ikke DCH, men er der
kunder nok i butikken er der åbentbart ingen grund til at tilgodese nye
hvalpekøbere, som ikke har tilmeldt sig tre måneder før.

Vh. Winther

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-09-02 13:47

Winther skriver:

> [...]
> kunder nok i butikken er der åbentbart ingen grund til at tilgodese nye
> hvalpekøbere, som ikke har tilmeldt sig tre måneder før.

Hej Winther!
Nu er DcH jo ikke et decideret "service-organ", men en klub der gør brug af en
masse frivillige kræfter. I vores lokale klub er der også ventelister, pga.
mangel på trænere. Mange af trænerne har 4-5 hold om ugen eller mere, og de har
altså også et liv udenfor DcH der skal passes.

Jeg synes det er lidt strengt at insinuere at man afviser folk pga. uvilje, når
det nu ofte er ressourcerne der mangler i stedet for. Måske du selv skulle melde
dig til et trænerkursus, så du kan være med til at hjælpe, i stedet for at
brokke!

Hilsen Dorthe

Fra : Malle-brok

Dato : 11-09-02 14:03

Hej Winther.

> Det må være et generelt problem DCH har.

Hvilket ???

Bettina skrev, at hun havde prøvet at skrive/ringe til mange forskellige
træningssteder....
____

> Bliver vi for mange ville det ikke blive noget
> problem at oprette et hold mere.

Nææh - hvis man har træner-kapacitet til det ....

Og det er nok her skoen trykker nogle gange hos DcH i stedet for ond vilje

Nu skal jeg ikke sidde at udtale mig klogt om DcH på landsplan, men i hvert
fald de to foreninger jeg er medlem af, gør man MEGET ud af at de personer
der får lov til at stille sig op som trænere - især på hvalpeholdet - er
kompetente, og sådan nogle hænger desværre ikke på træerne.

Og hvad er så bedst:
- oprette hvalpehold i stor stil med "halv-dårlige" trænere med en
mangelfuld uddannelse.
- have 30 hvalpe pr. træner, så det hele bliver række-træning uden
individuelle råd.
- opføre hvalpe på en venteliste.

Ingen af mulighederne er en god løsning ...

Men at man i schæferhundeklubben ikke har problemer med trænermangel er da
kun glædeligt, og noget vi andre kan misunde jer
___

> men er der kunder nok i butikken er der åbentbart
> ingen grund til at tilgodese nye hvalpekøbere, som
> ikke har tilmeldt sig tre måneder før.

Har nok ikke noget med manglende lyst til at tilgodese nye hvalpekøberes
behov.

Da Tikki var hvalp, var det egentlig meningen jeg ville starte i
politihundeforeningen, men da jeg ringede i august, fik jeg at vide at jeg
kunne starte i november !!!!! - nå, men det synes jeg var for lang tid, så
jeg startede ugen efter i DcH. Men af den grund mener jeg nu ikke at PH har
et generelt problem og mangler flexibilitet overfor nye hundeejere, de havde
vel bare ikke trænerkapaciteten til at kunne optage flere hvalpe på holdet,
uden at kvaliteten af træningen skulle blive for dårlig ?!?

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Pia J

Dato : 11-09-02 14:24

Det er selvfølgelig smartest med kompetent træning og små hold. Men
venteliste gjorde også at jeg aldrig begyndte i DCH, da Max så skulle være
startet på hvalpehold som 14 mdr. gammel... Og selvom han havde været på
andre hvalpehold, kunne han ikke starte et trin højere oppe. (C-hold eller
hvad det nu hedder)

:Pia

Fra : Malle-brok

Dato : 12-09-02 09:29

Hej Pia.

> Men venteliste gjorde også at jeg
> aldrig begyndte i DCH, da Max så
> skulle være startet på hvalpehold
> som 14 mdr. gammel...

Det lyder lidt vildt, hvis du henvendte dig til DcH da han var 8 uger
gammel, det vil jeg da godt give dig ret i.....
___

> Og selvom han havde været på
> andre hvalpehold, kunne han
> ikke starte et trin højere oppe.
> (C-hold eller hvad det nu hedder)

Ja, det plejer at hedde C-hold sådan noget.

Hvis du var startet i den forening jeg træner, ville du også skulle være
startet på begynderholdet, selvom du havde trænet andre steder. Grunden er,
at vi jo ikke kan vide hvad du har lært det andet sted, og om det passer
sammen med DcH-træningen. Jeg er pt. træner på et intro-hold, hvor alle nye
hunde over ½ år starter. I løbet af 4 gange kommer vi så rundt om DcHs
opbygning, hvilke kommandoer vi bruger på pladsen, hvordan vi mener hundene
skal opdrages med de "bløde" metoder og meget meget mere. Efter de 4 gange
deler vi så hundeførerne ud på andre hold efter kundskaber og interesser -
"motionshold", unghundehold, agility, C-hold osv.

Det vil også sige, at ALLE dem der bliver rykket op på C-holdet ved hvad
plads betyder f.eks. Jeg kan godt huske dengang jeg gik på nogle lavere hold
med Tikki, at det var brand irriterende når der kom helt nye på holdet, hvor
træneren så var nødt til at starte helt forfra med at forklare hvad plads
betød, og alle os der så normalt trænede på holdet, bare kunne stå og høre
på det samme søndag efter søndag .

Så der har sikkert været en dybereliggende mening med at du ikke kunne
starte direkte på et C-hold

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Winther

Dato : 11-09-02 14:40

Jeg har været lidt rundt på DCH´s lokalsider, og kan se, at de flere steder
tager nye ind den første træningsdag i hver måned.
Det generelle problem jeg snakkede om var ventetid, som der blev skrevet om
i det oprindelige indlæg. At der mangles trænere, det er jo et problem mange
steder, men på hvalpe/socialiceringshold behøver det jo ikke være
verdensmestre der underviser, mindre kan jo også gøre det. Selvfølgelig skal
undervisningsmetoderne jo være i orden, og flair for at undervise er jo også
godt. Trods alt, så er hovedparten af hundene vel ganske normale hunde og
ikke problemhunde. Hvis schæferklubben havde lige så stor søgning som DcH,
kunne det da godt være, at der blev trænerproblemer

Vh. Winther, som ikke lige gider snippe/klippe/klistre i dag.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 12-09-02 07:47

> [...]
også
> godt. Trods alt, så er hovedparten af hundene vel ganske normale hunde og

Hejsa.
Jo jo Hvalpetræner er nød til at være nogen af de bedste. Grund jo de er med
til at præge hunden de næste mange år. Hvalpemotivation er det absolut
vigtigste. Her må ikke laves mange fejl.
Venteliste i år kan skyldes at der er et vældig boom i køb af hvalpe, vi har
50 nye hvalpe på vores bane og er nu nød til at sige nej, da alle
instruktøre er optaget. Vi har aldrig været så mange tidligere og jeg har
været der i alt for mange år, så jeg ved det.
V H Gitte

Fra : Malle-brok

Dato : 12-09-02 09:38

Hej igen...

> At der mangles trænere, det er jo et
> problem mange steder, men på
> hvalpe/socialiceringshold behøver
> det jo ikke være verdensmestre der
> underviser

Her er vi godt nok slet ikke enige!!!!

Jeg vil sige ligesom Gitte, at det faktisk er på hvalpeholdet der kræves de
dygtige trænere, da hvalpene her lærer for livet....

Pga. trænermangel var jeg selv med-træner på et hvalpehold i maj/juni - og
hold da op sikke mange spørgsmål!!!

- hvad gør man når hunden bider i væggen ???
- hvad gør man når hunden ikke kommer ved indkald ???
- hvordan får man hunden gjort renlig ???
- hvorfor gør og knurrer min hund af andre hunde ???
- min hund er meget vild overfor børn, hvad skal jeg gøre ???

osv. osv. osv. osv. .....

Der var tusindvis af spørgsmål, der helt naturligt opstår når en familie får
hund for første gang....

Gode relevante spørgsmål, som det er vigtigt der kommer kompetente svar til
!!!

Det er lidt noget andet på det A/ELITE-hold jeg selv træner på med min egen
hund, der kan godt komme en træner og sige noget vrøvl uden det får
konsekvenser, for vi er alle erfarne og kan sige fra ...... det gør man
ikke på et hvalpehold, hvis man er ny og uerfaren, og da slet ikke foran de
andre på holdet - det er lidt skræmmende, men en træner på hvalpeholdet
har nærmest status af at være GUD for sådan en helt nybagt hunde-ejer -
jeg tror snart man kan bilde dem ALT ind ....
___

> Trods alt, så er hovedparten af
> hundene vel ganske normale
> hunde og ikke problemhunde.

Selvfølgelig er det de færreste 8 ugers hvalpe der er problemhunde, men jeg
vil da mene, at de alle er potentielle problemhunde med forkert opdragelse
(evt. som følge af en hvalpetræner der står og siger noget sludder og vrøvl
!!!!).

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-09-02 15:52

Hej Bettina

Bettina Svendsen wrote:
> [...]
> der er plads? Det skal helst ligge i Nordsjælland eller Storkøbenhavn :)

Vi valgte at melde os ind hos Politihundeforeningen. De starter jævnligt
hvalpehold op og vi har været glade for det.

Prøv at undersøge om der ikke er en lokal afdeling et sted i nærheden af
hvor du bor.

At det hedder Politihundeforeningen betyder ikke at der kun trænes hunde
til politiet, de har hold for alle. Lydighed, agility, rundering, spor,
skud- og bidetræning og man kan frit vælge det man har brug for.

Held og lykke med jagten.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Winther

Dato : 11-09-02 22:33

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til politiet, de har hold for alle. Lydighed, agility, rundering, spor,
> skud- og bidetræning og man kan frit vælge det man har brug for.

Jeg har nu aldrig mødt agility i politihunderegi, kan selvfølgelig ikke
afvise at der bliver trænet i det enkelte steder. Ellers kan jeg sige, at
der startes lydighedshold op for alle hunde, men træning i de egentlige
PH-programmerne kræver godkendte brugshundetyper, DKK medlemsskab, og at man
fremviser straffeattest.

Vh. Winther

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-09-02 15:50

Hej

Winther wrote:
> Jeg har nu aldrig mødt agility i politihunderegi

Det praktiseres i Vejle.

> [...]
> PH-programmerne kræver godkendte brugshundetyper, DKK medlemsskab, og at man

Det er ikke helt rigtigt, min er en lab-schæfer-blanding, som er
kastreret. Vi har været med på hold med alle de typer træning jeg
nævnte, agility undtaget. Vi havde ganske vist ingen mulighed for at få
papir på vores kunnen, men det var også ligegyldigt. Vi deltog i
træningen på lige fod med racehundene. Vi har ikke DKK-medlemskab eller
fremvist straffeattest.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Bufas

Dato : 12-09-02 21:43

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrøv i

> Det praktiseres i Vejle.

hm... Agillity må der ellers ikke træne i i PH regi, så vidt JEG ved...

> [...]
> få papir på vores kunnen, men det var også ligegyldigt. Vi deltog i
> træningen på lige fod med racehundene. Vi har ikke DKK-medlemskab

Hos os ka alle store hunde stare på lydighedshold, men derfor er de ikke
medlem af foreningen. Det kommer først bagefter. Såfremt de består
prøven.

SOm Winter skriver kræves der ren straffe attest for at blive medlem af
PH.... DKK medlemskab er ikke påkrævet, men vil du længere end kåring, så
skal du have en DKK stambogsført hund.

Mange hilsner

Bufas

ICQ# 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Husk Hundechat hver søndag fra kl. 20 på
http://icq.homepage.dk/hundechat.html

Fra : Winther

Dato : 13-09-02 11:15

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

> SOm Winter skriver kræves der ren straffe attest for at blive medlem af
> PH.... DKK medlemskab er ikke påkrævet, men vil du længere end kåring, så
> skal du have en DKK stambogsført hund.

Hej Bufas, lige lidt fra den grønne: citat "Hunde, der fremstilles til
kåring, skal være stambogsført i Dansk Kennel Klub og være en af racerne,
der er anført i gruppe D-store brugshunde" citat slut.

Altså ingen kåring uden DKK stambog i følge den grønne.

Citat: "Det skal som hovedregel vøre dem i DKK registrerede ejer der skal
fremstille hunden til kåring, og han skal være medlem af Dansk
Politihundeforening."
Citat slut.
Altså kan der forlanges at man fremviser straffeattest for at få sin hund
kåret.

§ 3 Citat: "Anmodning om medlemsskab skal indsendes til en lokalafdeling,
der med en udtalelse videresendes anmodningen til hovedbestyrelsen ledsaget
af gældende kontingent.
Medlemsskabet er betinget af, at der på forlangende fremlægges en
straffeattest." citat slut.

Altså ingen krav om fremvisning, kun ved forlangende. Hos os skal vi altid
vise attesten. Lydighedshold er selvfølgelig undtaget. Det vil også sige, at
straffeattesten ikke behøver at være ren, der bliver vurderet i hvert enkelt
tilfælde.

At der er forskelle på de enkelte foreninger ved jeg egentlig godt.

Vh. Winther

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-09-02 12:26

Hej

Vi kom ikke til kåring, af de grunde I begge nævner, men det forhindrede
os altså ikke i at gå med på holdet. Straffeattest er jeg aldrig blevet
spurgt om.
Grunden til at vi ville være med var, at jeg syntes at hunden trængte
til nogle udfordringer grundet et højt aktivitetsniveau.

Håber at det opklarer lidt.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 12-09-02 17:23

Hej Bettina

> Jeg har netop lige fået min lille sjove blandingshvalp hjem. Han er 50 %
> dansk-svensk gårdhund, 25 % labrador, 19 % terrier, og 6 % grahund - Og et
> rigtigt energibundt.

Ham gad jeg godt at se, det er godt nok mange racer blandet sammen, men jeg
er ikke itvivl om han er kær Hvilken racer ligner han mest?

>Nu ville jeg jo så gerne igang med at lydighedstræne
> ham

Det er en rigtig god idé synes jeg ikke mindst fordi han kommer til at møde
rigtig mange andre hunde.

> [...]
hvor
> der er plads? Det skal helst ligge i Nordsjælland eller Storkøbenhavn :)

Har du prøvet at høre i hundeakademiet i Lyngby? om der er plads ved jeg
godt nok ikke, men det var et forsøg værd. Jeg går der selv med mig D/S
gårdhund, og er RIGTIG glad for at gå der. Deres træningsmetode er
kærlighed, kærlighed og atter kærlighed, samt brug af hundens eget
kropsprog.
Jeg kan varmt anbefale det. Håber det er noget for dig, og at der er plads.

Held og lykke

Mange hilsner fra

Bolette

PS du kan se deres homepage på www.hundeakademiet.dk
PPS fik faktisk også selv anbefalet dem her igennem gruppen da jeg skulle
finde en hundeskole