Problem m at NetBEUI kun virker i en retni~
Fra : Mogens

Dato : 11-09-02 09:50

Hej

Jeg har en flok PC'ere fordelt rundt om i huset.
Alle kører Windows 98 og de er alle koblet på et
lille netværk via en hub. Alle maskinerne bruger
NetBEUI til den interne kommunikation.

Samtidigt kører de med TCP/IP med automatisk
tildeling af IP addresser fra en Internet router som
er koblet til samme hub

Hidtil har dette system fungeret fint. Alle PC'erne
kunne komme på Internettet og de havde alle adgang
til de drev som var sharede på de andre maskiner.

Nu er der så pludselig sket det at en enkelt af maskinerne
ikke længere kan se de andre, men de andre maskiner
kan stadig se den. Det synes jeg er lidt mystisk.
De kan stadigvæk allesammen komme på Internettet.
Jeg har tjekket og dobbelt-tjekket, men opsætningen er
den samme på alle maskinerne.

Er der nogen som kan komme med et forslag til hvorfor
NetBEUI pludselig kun virker i den ene retning ?
En af mine venner mener at det kan være fordi TCP/IP
protokollen bliver startet op først og dermed låser NetBEUI,
men kan det være rigtigt og hvordan pokker får jeg så
ændret det tilbage igen ?

Gode råd motages med tak

mvh Mogens

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 11-09-02 12:11

Mogens <moveng@portalen.no> wrote:
> Er der nogen som kan komme med et forslag til hvorfor
> NetBEUI pludselig kun virker i den ene retning ?

Har du checket, at Windows fil- og printerdeling kun
er bundet til NetBEUI og ikke til TCP/IP?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Mogens

Dato : 11-09-02 12:19

On Wed, 11 Sep 2002 13:11:27 +0200, "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx>
wrote:

>Har du checket, at Windows fil- og printerdeling kun
>er bundet til NetBEUI og ikke til TCP/IP?

Hmm, den var ny for mig. Hvordan gør jeg så det ?

Jeg ved at fil og printerdeling er slået til, men hvordan
binder man det til en bestemt protokol ?

mvh Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-02 14:32

Mogens skrev:

>Jeg ved at fil og printerdeling er slået til, men hvordan
>binder man det til en bestemt protokol ?

Kontrolpanel - Netværk - <marker linjen med TCP/IP> - Egenskaber
- Bindinger: fjern begge hak - og *BLÆS* på at Windows tigger dig
på sine grædende knæ om at slå en af dem til. Check under
fanebladet "NetBIOS" at der *ikke* er hak ved den.

--
Bertel

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 11-09-02 14:49

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Kontrolpanel - Netværk - <marker linjen med TCP/IP> - Egenskaber
> - Bindinger: fjern begge hak - og *BLÆS*

[tada.wav] ... og ja det hed den faktisk ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Mogens

Dato : 11-09-02 16:19

On Wed, 11 Sep 2002 15:32:13 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>på sine grædende knæ om at slå en af dem til. Check under
>fanebladet "NetBIOS" at der *ikke* er hak ved den.

Det er nu prøvet, men desværre uden held. Jeg fjernede begge
hak som du beskrev og kiggede under NetBIOS som var ghosted.
Efter en genstart var NetBIOS fanebladet normalt og uden hak.

Det hjalp bare ikke. De andre maskiner kan stadig godt se denne,
men den kan ikke se dem. Når jeg klikker på Andre Computere og
så på Hele Netværket får jeg beskeden "Der er ikke adgang til
Netværket. Netværket er ikke tilgængeligt. osv. )

Andre forslag ? Helst ikke Format C:

mvh Mogens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-09-02 12:41

On Wed, 11 Sep 2002 17:18:47 +0200, Mogens <moveng@portalen.no> wrote:

> [...]
>så på Hele Netværket får jeg beskeden "Der er ikke adgang til
>Netværket. Netværket er ikke tilgængeligt. osv. )
Efter en reboot af alle maskinerne på et netværk er det smart at lade
maskinerne stå tændt i 1 time, så de bliver "opdaget" af
masterbrowseren.

/Hans

Fra : Mogens

Dato : 12-09-02 16:06

On Thu, 12 Sep 2002 13:41:19 +0200, Hans Kjaergaard
<ithk@bjerringbro.dk> wrote:

>Efter en reboot af alle maskinerne på et netværk er det smart at lade
>maskinerne stå tændt i 1 time, så de bliver "opdaget" af
>masterbrowseren.

Stadig intet resultat. Det er ved at blive deprimerende. :o\

Men tak for forsøget

mvh Mogens