Absolut gehør - artikel på BBC Online
Fra : Rick Madsen

Dato : 21-02-01 19:08

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-02-01 22:41

"Rick Madsen" <hvm@post.uni2.dk> wrote in message
news:3A9403F9.2CA@post.uni2.dk...

http://news6.thdo.bbc.co.uk/low/english/in_depth/sci_tech/2001/san_francisco
/newsid_1179000/1179664.stm
> "With absolute pitch, it may be a case of use it or lose it."

Den tyske kunstner og frontman i bandet Einstürzende Neubauten har efter
sigende perfekt pitch. Og det lyder også sådan. Han er fantastisk dygtig til
at ramme de rigtige toner på de rigtige tidspunkter - med sit meget tonale
'skrig' og mestren af alle slags mikrofoner, elektronik, osv... nogle andre
der ved mere om ham? Jeg lægger lige en lille video-film af ham i dk.binaer,
om lidt. Det er af en af hans såkaldte 'taler' hvor han demonstrerer sit
kendskab til f.eks. delay, pitch og almindeligt gehør. Se det - der er
faktisk enormt interessant. Jeg kunne også godt tænke mig om der var nogen
der vidste præcis hvad det var han lavede med de forskellige pedaler han
har... det ser i hvert fald enormt interessant ud...

Jacob

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-02-01 23:12

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in message
> [...]
> /newsid_1179000/1179664.stm
>
> Den tyske kunstner og frontman i bandet Einstürzende Neubauten har efter

Ups - jeg glemte at sige at han hedder Blixa Bargeld...

Jacob

Fra : nikolaj borg

Dato : 21-02-01 23:17

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse

> Den tyske kunstner og frontman i bandet Einstürzende Neubauten har efter
> sigende perfekt pitch.

Blixa Bargeld.

Men hvad mener I med perfekt pitch og absolut gehør (en ny opsamling?)?

Vil man med absolut gehør kunne høre forskel på en tone på 440 Hz og en på
439.99999 Hz bare for at sætte den lidt på spidsen?

Men indrømmet: Blixa er en fantastisk vokalist (havde den udsøgte ære at
opleve EN på Train sidste år). Han kan lave nogle ufattelige ting live med
sit stemmebånd.

/Nikolaj

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 21-02-01 23:43

"nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vil man med absolut gehør kunne høre forskel på en tone på 440 Hz og en på
> 439.99999 Hz bare for at sætte den lidt på spidsen?

Det vil man vel, med absolut gehør. Men sådanne ekstremer findes nok ikke.
Der vil _altid_ være en eller anden form for forringelse af hørelsen, med
mindre med har gået med ørepropper hele livet. Men det kan de vel heller
ikke have godt af.

> Men indrømmet: Blixa er en fantastisk vokalist (havde den udsøgte ære at
> opleve EN på Train sidste år). Han kan lave nogle ufattelige ting live med
> sit stemmebånd.

Fuldstændig enig. Jeg er stadigvæk sur på mig selv over at jeg 'kun' fik
billetter til koncerten i Århus. Men det var eddermaneme et fantastisk
sonisk univers der der udfoldede sig! De forstod virkeligt at bare få
musikken til at blive VED med at stige i intensitet, til man til sidst
næsten svævede. Jeg er enormt fascineret af EN.

Jacob

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-02-01 09:07

nikolaj borg skrev:

> Men hvad mener I med perfekt pitch og absolut gehør (en ny opsamling?)?
Absolut gehør betegner sædvanligvis evnen til at høre, skelne og huske
absolutte tonehøjder. Det vil sige, at man for eksempel ved, at en tone er
et a og ikke et d, bare ved at høre det.

I musikalsk sammenhæng er en sådan evne efter min mening ret ligegyldig,
ikke mindst for lyttere. For at sætte det på spidsen svarer det til, at man
kunne bestemme præcis hvor mange sekunder, et nummer er. Who cares?

(Det skal måske siges, at jeg ikke selv har absolut gehør - måske ser folk
med absolut gehør anderledes på det?)

Som sanger og musiker kan det dog i visse sammenhænge være ret praktisk at
kunne!

> Vil man med absolut gehør kunne høre forskel på en tone på 440 Hz og en på
> 439.99999 Hz bare for at sætte den lidt på spidsen?
Nej. Det er simpelthen en så lille forskel, at det menneskelige øre ikke er
i stand til at opfatte det.

Dette har i øvrigt ikke noget med absolut gehør eller ej at gøre: Her er der
jo tale om *forholdet* mellem to toner - altså "relativt gehør".

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Rick Madsen

Dato : 22-02-01 12:20

Jesper Juellund Jensen skrev:

> [...]
> et a og ikke et d, bare ved at høre det.
>
> I musikalsk sammenhæng er en sådan evne efter min mening ret ligegyldig,

Jeg mener at have hørt fra mindst én med absolut gehør,at det ofte var
meget irriterende,fordi så mange lyde i hverdagen er falske – Off-Pitch.

> [...]
> med absolut gehør anderledes på det?)
>
> Som sanger og musiker kan det dog i visse sammenhænge være ret praktisk at

De fleste af os(der kan betjene et musikinstrument)har relativt gehør i
en eller anden version,og det muligvis rigeligt;og det siges(bl.a. af
Steve Vai)at det relative gehør kan trænes til et niveau,der nærmer sig
det absolutte gehør.

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : N/A

Dato : 22-02-01 15:05

Fra : Rick Madsen

Dato : 22-02-01 15:05

Jesper Juellund Jensen skrev:
[chop]
> Jeg tror, at alle mennesker har relativt gehør på den måde, at de er i stand
> til at genkende og måske synge en melodi: Det kræver vel, at man har et
> "indre billede" af en tonehøjdestruktur.

Javist, men *tonedøvhed*, hvad det end måtte skyldes, er en temmelig
udbredt lidelse...mange er i tidens løb dog blevet "helbredt" ved at
interessere sig intenst for musik!

> Derudover kan man være i stand til at sætte ord på det, hvilket naturligvis
> oftere forekommer blandt "fagfolk" som musikere, sangere, komponister,
> arrangører, teoretikere osv. Det er dog absolut ingen forudsætning for at
> være en god musiker eller sanger, at man kan sætte ord på det. Og slet ikke
> for at være en god lytter...

Hmnm? "Sætte ord på det"..? Jeg er ikke sikker på at jeg begriber din
mening her...

> Er det ikke lidt at sammenligne æbler med pærer? Det er jo to forskellige
> ting.

Det er rimeligvis den eneste sammenligning vi har til rådighed; og måske
er det ikke så forskelligartede evner, jvf. artiklen.

Uanset, så er meningen dén at det fortrin det absolutte gehør siges at
give, kan indhentes ved træning af éns ydmyge relative gehør.

hvm
--
Startpage: http://inet.uni2.dk/~i33745/startpag.htm

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-02-01 16:08

Rick Madsen skrev:

> Javist, men *tonedøvhed*, hvad det end måtte skyldes, er en temmelig
> udbredt lidelse...
Hm, som regel tror jeg, at "tonestumhed" i virkeligheden er en bedre
betegnelse for det, folk normalt lider af. Altså de kan godt høre, om
melodien er "rigtig" eller ej, men de kan slet ikke forbinde det med selv at
skulle frembringe lyd.

> Hmnm? "Sætte ord på det"..? Jeg er ikke sikker på at jeg begriber din
> mening her...
Jeg mener, om man kan sige, at en tone er for eksempel "grundtone" eller
"tredje trin" eller "blues-tertsen". Eller om man kan sige, at der mellem to
toner er en "kvint", en "terts" eller en "sekund".

De fleste kan jo godt synge en sang uden at have ord for disse ting - de må
derfor ubevidst have et "relativt gehør" og altså en fornemmelse for
intervaller. Men det er de færreste, der kan *benævne* intervallerne.

For resten: At kunne sige, at en tone er grundtone, men ikke ane, om den er
et a eller et f, er et typisk eksempel på relativt gehør. Og som regel er
det jo også langt vigtigere rent musikalsk, at tonen er grundtone, end om
den er et a eller et f!

> [Sammenligning af absolut og relativt gehør]
> Det er rimeligvis den eneste sammenligning vi har til rådighed;
Men hvorfor overhovedet måle de to med samme alen? Det er to forskellige
evner...

> og måske er det ikke så forskelligartede evner, jvf. artiklen.
I artiklen roder de rundt mellem de to begreber, og de har vist ikke helt
styr på, hvad de taler om. Desværre.

> Uanset, så er meningen dén at det fortrin det absolutte gehør siges at
> give, kan indhentes ved træning af éns ydmyge relative gehør.
Klart nok. Måske bortset fra det lille ord "ydmyge": Det relative gehør har
mange fordele, som det absolutte ikke giver.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 22-02-01 18:15

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt har folk med absolut gehør ikke altid et så veludviklet relativt
> gehør.

Hvordan skal man forstå det? Vil det sige, at man f.eks. kan høre at der
spilles et A og derefter et C, men ikke vil være så god til at bemærke at
der er tale om en forskel på 3 halvtoner?

Hvis det hænger sådan sammen må absolut gehør betyde, at man har sværere ved
at fange stemningen i musik? Eller har jeg igenigen misforstået alting?

/Nikolaj

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-02-01 18:24

nikolaj borg skrev:

> Vil det sige, at man f.eks. kan høre at der spilles et A og derefter et C,
> men ikke vil være så god til at bemærke at der er tale om en forskel på 3
> halvtoner?
Det er et fint eksempel, ja.

> Hvis det hænger sådan sammen må absolut gehør betyde, at man har sværere ved
> at fange stemningen i musik?
Narj, det er nok at strække den for vidt. I hvert fald hvis du med
"stemningen" mener "atmosfæren" eller noget tilsvarende og ikke
stemningssystemet (altså hvordan man stemmer instrumenterne).

Jeg tror, at mange med et vist (teoretisk) kendskab til musik - om det så er
absolut gehør eller noget andet - kender til, at man kan skifte "lyttemåde".
Man kan vælge bare at lytte til musikken uden at analysere den, eller man
kan vælge at lægge mere eller mindre mærke til "tekniske" aspekter - som for
eksempel tonehøjde, guitarteknik, harmonik, form, sangteknik eller hvad det
nu kan være, man er teoretisk stærk i.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : nikolaj borg

Dato : 22-02-01 18:47

> Narj, det er nok at strække den for vidt. I hvert fald hvis du med
> "stemningen" mener "atmosfæren" eller noget tilsvarende og ikke
> stemningssystemet (altså hvordan man stemmer instrumenterne).

Ok. Det jeg mente var, om man ville have svært ved f.eks. at høre forskel på
dur og mol (med mindre man altså konstant tænker over det)

/Nikolaj

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-02-01 19:17

nikolaj borg skrev:

> Det jeg mente var, om man ville have svært ved f.eks. at høre forskel på
> dur og mol (med mindre man altså konstant tænker over det)
Det tror jeg nu ikke.

Men for eksempel har en af mine venner, der har absolut gehør, (og i øvrigt
en utrolig udviklet musikalitet såvel praktisk som teoretisk) en noget
mindre udtalt fornemmelse for harmoniske funktioner. Hun hører - sådan som
jeg har forstået hende - for eksempel en vekslen mellem C og G7 i C-dur
først og fremmest som netop C og G7, hvor jeg selv først og fremmest hører
det som tonika og dominant. Om det så er tonika og dominant i C-dur eller i
A-dur, det har jeg ingen anelse om, før jeg tjekker det eller får det at
vide. Hvis jeg nu får at vide, at det er i C-dur, så må jeg "regne baglæns"
fra tonika og dominant for at afgøre, at det er netop C og G, mens hun altså
i højere grad regner fra C og G til tonika og dominant.

Jeg håber, at det giver lidt mening.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jan André Mortensen

Dato : 27-02-01 21:10

Hejsa !
Jeg har mødt én med absolut gehør:
han kunne høre en melodi, og nedskrive den på noder
med perfekt rytme osv. Og han kunne spille direkte fra nodebladet.
MEN,- det var mere matematik/håndværk end musik.
Ingen følelser, kun perfekt spil/rytme osv.
Musik er følelsernes sprog. Derfor lyder noget bedre end andet,
og ofte uafhængigt af hvor god man er instrumentalt/musikalsk
(men der er også en del tilfælde hvor gehør/musikalitet og kreativitet
kombineres, og så får vi alle noget helt fantastisk at høre på...)
cio, Jan