Vinkelspidser i et Parallellogram..?
Fra : MT Gr00b

Dato : 10-09-02 21:22

Hej,

Jeg har en opgave - hvor der er givet koordinaterne til 4 punkter.

Opgaven teksten lyder således:
"Vis at punkterne er vinkelspidser i et parallelogram".

Jeg tænker fint - jeg viser bare at de modstående sidelængder er ens.
Men det viser vel at blot at der er tale om et parallelogram. Jeg har
tidligere haft en lign. opgave - men der lyder formuleringen netop:
'Vis at blabla udgør et parallelogram'.

En tegning viser vel sådan set hvad der bliver spurgt? Eller hvordan
ville i tolke det i forbindelse med 'vektorer i planen' ?

/MT

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 10-09-02 22:55

> [...]
>
> En tegning viser vel sådan set hvad der bliver spurgt? Eller hvordan
> ville i tolke det i forbindelse med 'vektorer i planen' ?

Med de to opgaveformuleringer menes vel det samme. Den gamle er dog lidt
upræcis idet fire punkter ikke er (udgør) et parrallelogram (men der kan
tegnes et ud fra dem).

Ud fra de fire punkter kan der beregnes (tegnes) seks afstande. I et
parrallelogram er der tre "par" af lige store afstande. Vis at der er to par
ens, det må være nok. Altså netop som du foreslår.

Man kan jo også besvare opgaven ved at krydse vektorer, og så vise at der
fås to ens krydsprodukter. Hvis du er med......

mvh Erland

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 10-09-02 23:16

> [...]
par
> ens, det må være nok. Altså netop som du foreslår.

Der gik der vrøvl i det. Der er kun to par af lige store afstande. Tre par
gælder for et rektangel. Skynder mig i seng.... mvh Erland

Fra : karin

Dato : 11-09-02 13:55

"Erland R. Nielsen" <erland_refling@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3d7e6dc1$0$22915$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

> par

> Der gik der vrøvl i det. Der er kun to par af lige store afstande. Tre par
> gælder for et rektangel. Skynder mig i seng.... mvh Erland

Du synes at firkanten udspændt af (-1,0),(1,0),(-2,2),(2,2) er et
parallelogram?

Hvis man kan nummerere de 4 forskellige punkter X1,X2,X3,X4,
X1=(x1,y1)osv så X1-X2=X4-X3 og X2-X3=X1-X4 har man ihvertfald et
parallelogram. Her lader man X1 være et punkt på firkanten og
nummererer de andre med uret.

Ellers skal man vise at 2 par af "lige store afstande" udgøres af
parallelle liniestykker.

Mvh Karin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-09-02 21:54

karin wrote:

> Du synes at firkanten udspændt af (-1,0),(1,0),(-2,2),(2,2) er et
> parallelogram?

Jeg synes det er et trapez.

> [...]
> X1=(x1,y1)osv så X1-X2=X4-X3 og X2-X3=X1-X4 har man ihvertfald et
> parallelogram. Her lader man X1 være et punkt på firkanten og

Man skal lige huske at det skal være modstående sider. Den konvekse
firkant udspændt af (0,0), (9,-1), (10,0) og (9,+1) er tydeligvis ikke
et parallelogram selvom dens sider »to og to« er lige lange.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-09-02 10:17

MT Gr00b wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker fint - jeg viser bare at de modstående sidelængder er ens.
> Men det viser vel at blot at der er tale om et parallelogram.

Er det ikke også blot dét der skal vises?

Eftersom du véd at en firkant er et parallelogram hvis de modstående
sider er lige lange, behøver du blot at vise dette sidste.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-09-02 11:27

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Eftersom du véd at en firkant er et parallelogram hvis de modstående
> sider er lige lange, behøver du blot at vise dette sidste.

Man kunne også nøjes med at vise at modstående sider er parallelle, men
det er måske alligevel ikke nemmere. Når man har hjørnepunkterne, så
kan man se på kanten fra en til en anden som vektorer, og i dette tilfælde
er vektorerne parvis ens, altså specielt både parallelle og lige lange.
/L

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-09-02 13:00

Scripsit MT Gr00b <t@t.dk>

> Opgaven teksten lyder således:
> "Vis at punkterne er vinkelspidser i et parallelogram".

> Jeg tænker fint - jeg viser bare at de modstående sidelængder er ens.

Du kan vel også bare vise at (A-B) = (D-C) uden at kære dig
(udtrykkeligt) om længder.

> En tegning viser vel sådan set hvad der bliver spurgt?

Nej. "Vis" i matematisk jargon betyder altid "bevis".

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Anders Lund

Dato : 11-09-02 13:17

"MT Gr00b" <t@t.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg har en opgave - hvor der er givet koordinaterne til 4 punkter.
>
> Opgaven teksten lyder således:
> "Vis at punkterne er vinkelspidser i et parallelogram".

Et parallelogram er defineret ved at 2 sider er parallelle og ligelange.
Har du du så punkterne A,B,C og D kan du bevise påstanden, som følger:

(v(AB) betyder i følgende vektoren AB, er der en bedre måde at skrive det
på?)

v(AB) = v(CD) <=>
(b_1-a_1) = (d_1-c_1)
(b_2-a_2) (d_2-c_2)
(overstående paranteser skal ses som en parantes)
Giver er overstående sandt er siderne AB og CD ensrettet og ligelange, og
ABCD er derved et parallelogram.

Jeg tager ikke højde for at det kunne være byttet rundt så ABDC er et
parallelogram.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : MT Gr00b

Dato : 11-09-02 14:39

On Wed, 11 Sep 2002 14:16:36 +0200, "Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk>
wrote:

> [...]
>(overstående paranteser skal ses som en parantes)
>Giver er overstående sandt er siderne AB og CD ensrettet og ligelange, og

Tak for alle svar!

Jeg valgte at lave en version af ovenstående.

/MT