Halvkugleformet bassin og hastighed hvorme~
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 10-09-02 17:45

Hej,

Nu er jeg træt og sur og derfor får i denne fantastiske chance for at
hjælpe:

Et halvkugleformet bassin fyldes med en hastighed dV/dt=100 liter/min med
vand fra en cisterne på 4m*3m*2m.

Spørgsmål C går på at finde hastigheden i cm/min hvormed højden stiger i
bassinet når cisternen er halv tom, dvs. at der er 12 m3 vand i bassinet.

Radius er 4m og jeg har fundet frem til at højden så må være 1,0217m i det
splitsekund hvor der er præcis 12m3 vand.

Jeg tror det er noget med at opstille et udtryk med dV/dt og dh/dt,
men......?

Mvh.
Tue

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 10-09-02 18:34

Tue Vestergaard wrote:
> Et halvkugleformet bassin fyldes med en hastighed
> dV/dt=100 liter/min med vand fra en cisterne på 4m*3m*2m.

dV = 100 liter/min * dt tolker jeg som det volumen af
vand der flyder fra cisternen i tidsrummet dt [minutter].

> Spørgsmål C går på at finde hastigheden i cm/min hvormed
> højden stiger i bassinet når cisternen er halv tom, dvs.
> at der er 12 m3 vand i bassinet.

Hvad er volumen af en kugle der er fyldt i højden h?

Har kuglen den radius R så er det

V(h) = integral pi r(z)² dz fra -R til h

fordi en cirkel skive der er dz tyk, så har den i højden z
radius r(z) og derfor overfladen pi r(z)² og derfor er
volumenet dV(z) = pi r(z)² dz

r(z) er radius som funktion af højden z fra bunden (dvs. z går
fra -R til +R). Men fordi den er cirkel formet så gælder
Pyragoras: r(z)²+z² = R² heraf følger det at r(z)=sqrt(R²-z²)

Indsættes r(z) i integralet fås uden nogle problemer
V(h)=2pi/3 R³ [1+ 0.5 x(3-x²)] hvor x=h/R

Dette ser ret korrekt ud fordi det giver det korrekte resultat
for de simple muligheder h=-R,0,+R.

Men det vigtigste er vist at finde dV/dz fordi
det er jo blot integranten dV(z)/dz= pi r(z)² = pi (R²-z²)

Kædereglen dV(z)/dt = dV/dz * dz/dt udtrykker så ændringen
af volumnet, hvor fyldt den er, til hastigheden dz/dt med
hvilken vandstanden stiger.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not