Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering med kikkert - brændvidde
Fra : martin

Dato : 10-09-02 17:32

Hvis jeg holder en kikkert op til mit kamera, og zoomer helt ind med
kameraet, hvilken brændvidde svarer det så ca. til i 35mm terminologien ?

Kikkerten er markeret "8x40", så jeg går ud fra at den forstørrer 8 gange.

Kameraet har 3x zoom, det svarer til 105 mm når der er zoomet helt ind.

Hvad svarer det så til med kikkerten foran kameraet? Er det bare 8x105=840mm
?

--
Martin Kaltoft

Fra : J@N

Dato : 10-09-02 19:55

"martin" <martin@nospam}nitro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kameraet har 3x zoom, det svarer til 105 mm når der er zoomet helt ind.
>
> Hvad svarer det så til med kikkerten foran kameraet? Er det bare
Jeps, det er ret enkelt. Ofte får man desværre sorte ringe i kanten af
billedet, hvis kameraet ikke har zoom nok eller hvis linsen har stor
diameter (lysstærk). Nikons digicams (985 990 995) er særdeles velegnede til
denne form for fotografering pga. af deres "lille" optik, gevindet er på 37
mm.

Jan

Fra : J@N

Dato : 11-09-02 06:47

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:allbhi$9f0$1@sunsite.dk...
> [...]
til
> denne form for fotografering pga. af deres "lille" optik, gevindet er på

Jeg har husket forkert, gevindet til forsatslinser/optikker er helt nede på
28 mm.

Læs mere om digiscoping:

http://www.md.ucl.ac.be/peca/test/a.html

http://www.digiscoping.co.uk/

http://www.digitalbirding.com/

http://www.ckcpower.com/

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-09-02 23:46

martin wrote:

> Hvad svarer det så til med kikkerten foran kameraet? Er det
> bare 8x105=840mm

Ja kikkerten forstører 8 x, tallet 40 oplyser den forreste
linsediameter, og fortæller hvor lysstærk kikkerten er, en gylden regel
er, at alt fra 40 mm og opefter er egnet som natkikkert.