Digitaliseret bog
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-02-01 18:25

Måske er dette ikke den rette gruppe, hvor skal jeg ellers henvende
mig?

Jeg skal skanne en hel bog og lægge den på nettet efter ønske fra
forfatteren. Bogen er et videnskabeligt værk med masser af fodnoter.
Hvordan gør jeg det, så det er til at have med at gøre for både mig og
de fremtidige læsere og downloadere? Kan det gøres anderledes end med
slutnoter efter hvert kapitel?

Jeg har tænkt mig at lægge hvert kapitel i hver sin fil til læsning
online. Og lave en samlet fil til hentning. Er der nogen, der har en
bedre ide? Det skal være så simpelt som muligt.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Kasper

Dato : 21-02-01 21:30

Det ville være LANGT DET LETTESTE hvis bogen fandtes i elektronisk form et
eller andet sted, men jeg går ud fra at denne mulighed allerede er afprøvet.
Hvis jeg var dig, ville jeg presse forfatteren til at lede lidt grundigere i
gemmerne.

Hvis du skal scanne bogen, bliver du nød til at gøre det side efter side.
Det får du en række billedfiler ud af (1 pr. side). Herefter findes der, så
vidt jeg kan se, to muligheder:
1) (sværest og billigst) Du kan køre alle filerne gennem et
tegngenkendelsesprogram som laver en tekstfil. Denne fil du kan redigere, så
noterne passer. Det kommer til at tage et stykke (lang) tid, alt efter
tekstens kompleksitet.
2) (nemmest og dyrest) Du kan sætte alle de scannede sider ind i f.eks.
Pagemaker fra Adobe, og skrive værket ud som en PDF fil. Dette bringer
sidernes størrelse ned på et acceptabelt niveau, samtidig med at fodnoterne
står hvor de skal. Dette er dyrt hvis du ikke ejer Pagemaker og en PDF
writer.

/Kasper

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-02-01 20:38

On Wed, 21 Feb 2001 21:30:03 +0100, "Kasper" <xkx@sol.dk> wrote:

Hej

> [...]
>Hvis jeg var dig, ville jeg presse forfatteren til at lede lidt grundigere i

Bogen er udgivet i 1984, altså før pc'er var hvermands eje
Den findes IKKE i elektronisk form, derfor er jeg blevet blandet ind i
projektet.

> [...]
>noterne passer. Det kommer til at tage et stykke (lang) tid, alt efter

¨Det er netop, hvad jeg har tænkt mig at gøre. Jeg er vant til at lave
videnskabelige rapporter, men til reprotryk. Denne her skal på nettet,
og det har jeg ikke prøvet før.

> [...]
>står hvor de skal. Dette er dyrt hvis du ikke ejer Pagemaker og en PDF

Jamen, jeg er da den heldige ejer af både PageMaker og Adobe Acrobat,
omend jeg ikke er øvet i at bruge nogen af delene.

Det var også i min tanker måske at lave et pdf-dokument i lighed med
de manualer, man i dag får med programmer. Men jeg er bange for, at et
sådan dokument måske bliver lidt tungt at downloade. Ren html fylder
ikke så meget, til gengæld skal der en masse kunnen (og energi) til
for at gøre det bare lidt elegant

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Kasper

Dato : 23-02-01 13:56

Jeg er blevet lidt nysgerrig; Hvilken bog drejer det sig om?

/kasper

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-03-01 00:08

On Fri, 23 Feb 2001 13:56:02 +0100, "Kasper" <xkx@sol.dk> wrote:

>Jeg er blevet lidt nysgerrig; Hvilken bog drejer det sig om?

Oops... jeg fik ikke fulgt med i slutningen her. Bogen ligger nu med 5
af de 6 kapitler her:

http://narreskibet.pathbot.com

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Claus Schmidt

Dato : 23-02-01 23:43

"Kirsten Bjorneboe" ::
> On Wed, 21 Feb 2001 21:30:03 +0100, "Kasper" wrote:

> Det var også i min tanker måske at lave et pdf-dokument i lighed med
> de manualer, man i dag får med programmer.

Jeg fik desværre ikke læst så langt før jeg indrykkede mit tidligere
indlæg, da jeg troede at PDF-delen stoppede hos Jens Peter Karlsen.
Jeg vil benytte lejligheden til at anbefale det igen. Det er ikke svært
at arbejde med.

> Men jeg er bange for, at et
> sådan dokument måske bliver lidt tungt at downloade.

Lav et summary, en indholdsfortegnelse og evt. indledningskapitlet
i html. Lav derefter en link til download og skriv ud for linken hvor
mange Kb filen fylder. Dette vil ikke blive taget ilde op.

Målgruppen er formentlig studerende, forskere og lignende. Jeg vil vove
at påstå at de er vant til at tingene fungerer på den nævnte måde. Med et
summary og en indholdsfortegnelse har man et godt grundlag -
tager du indledningen med er det bedre.

> Ren html fylder
> ikke så meget, til gengæld skal der en masse kunnen (og energi) til
> for at gøre det bare lidt elegant

Akademiske tekster behøver ikke nødvendigvis at være elegante, men
derfor alligevel... jeg forstår hvad du mener

--
[claus]

Fra : KASPER

Dato : 21-02-01 20:23

> [...]
> Hvordan gør jeg det, så det er til at have med at gøre for både mig og
> de fremtidige læsere og downloadere? Kan det gøres anderledes end med

Skanner du med OCR (tekstgenkendelse, således teksten bliver til et
tekstdokument på computeren) eller skanner du hver side som en
billedfil? Jeg vil klart anbefale det første af hensyn til den videre
proces.

Mht. fodnoter/slutnoter kan du lave henvisninger i teksten som links til
slutnoterne, og ved slutnoten kan du så lave et link, der sender læseren
retur til teksten. Dette er mere eller mindre standarden for
videnskablige on-line publikationer.

> Jeg har tænkt mig at lægge hvert kapitel i hver sin fil til læsning
> online. Og lave en samlet fil til hentning. Er der nogen, der har en
> bedre ide? Det skal være så simpelt som muligt.

Jeg synes det er en god idé med en side pr. kapitel (medmindre de er for
lange - i så fald kan de vel deles op i underkapitler). Hvis du laver en
forside med indholdsfortegnelse, der fungerer som links til de enkelte
kapitler, så er det efter min mening en ret god løsning.

--
KASPER

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-02-01 20:38

On Wed, 21 Feb 2001 20:23:03 +0100, "KASPER" <kd42@hotmail.com> wrote:

Hej,

Tusind tak for hurtigt svar!

> [...]
>tekstdokument på computeren) eller skanner du hver side som en
>billedfil? Jeg vil klart anbefale det første af hensyn til den videre

Jeg skanner med OCR, det er der for så vidt ingen problemer i, omend
det er en langsommelig proces (250 sider). Heldigvis er bogen ikke
større (fysisk), end at et opslag lige præcis er i A4-størrelse.

> [...]
>slutnoterne, og ved slutnoten kan du så lave et link, der sender læseren
>retur til teksten. Dette er mere eller mindre standarden for

Tak! Det var netop sådan et råd jeg efterlyste.

> [...]
>forside med indholdsfortegnelse, der fungerer som links til de enkelte
>kapitler, så er det efter min mening en ret god løsning.

Ok, jeg vil så lave en forside med titel osv. og en
indholdsfortegnelse med hyperlinks.

Skal man mon tage hensyn til, at nogen gerne vil printe værket, eller
bliver det deres problem?

Bogen er et værk fra 1984, der ikke bliver genoptrykt, så derfor er
forfatteren og nogle interesseorganisationer blevet enige om at lægge
den på nettet.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-02-01 00:14

Hvis det er ønskværdigt at bogen kan printes ville jeg anbefale at
gøre den tilgængelig for download i PDF format.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 23-02-01 23:30

"Jens Peter Karlsen" ::
> Hvis det er ønskværdigt at bogen kan printes ville jeg anbefale at
> gøre den tilgængelig for download i PDF format.

-jeg vil sådan set bare erklære mig enig. Kasper påpegede at links
var standard i html-formatterede dokumenter; PDF er ikke ligefrem
en standard, men det er det format der er oftest brugt når det gælder
publicering af faglige eller videnskabelige værker på nettet i en form,
hvor man vil sikre sig at de fremtræder som de er lavet.

PDF-filer laves med programmet Adobe Acrobat fra firmaet Adobe.
Jeg mener at deres www-adresse er http://www.adobe.com.

Programmet til at lave PDF-filer med er ikke gratis, men filerne kan
læses i en speciel "reader" (et stykke software) som netop er gratis.

Drejer det sig om videnskabelige publikationer kan du være næsten
100% sikker på at målgruppen har dette program installeret i forvejen.

--
[claus]

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 21-02-01 20:40

Kirsten Bjorneboe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har tænkt mig at lægge hvert kapitel i hver sin fil
> til læsning online. Og lave en samlet fil til hentning.
> Er der nogen, der har en bedre ide?

Tidligere havde Statens Information et lille program, som kan opsplitte
lange HTML-filer i kapitler med indholdsfortegnelse, links, kolofon, og
så videre. Programmet er dog formelt udgået pga. nogle
uhensigtsmæssigheder m.h.t. validering. Men du kan stadig downloade det.
Det kan spare dig for MANGE timers arbejde.
http://www.si.dk/service/program.htm

Jeg har kodet et ASP-script, som laver samme trick - men on-line på
serveren. Det vil sige, at man på grundlag af én lang HTML fil får
genereret indholdsfortegnelse, kapitler, lang version, kolofon, etc.
Dette er især en fordel, hvis man skal vedligeholde mange publikationer
samlet på det samme site. Du kan se det i brug her:
http://www.ams.dk/publikationer

Mvh
Jonas

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 21-02-01 22:51

On Wed, 21 Feb 2001 19:40:04 GMT, Jonas Astrup - html.dk
<astrup@e-mail.dk> wrote:

Hej Jonas

> [...]
>uhensigtsmæssigheder m.h.t. validering. Men du kan stadig downloade det.
>Det kan spare dig for MANGE timers arbejde.

Tusind tak! Det var lige hvad jeg havde brug for, både programmet og
vejledningen, der efter lidt søgen viste sig at ligge samlet i et
word-dokument lige til at downloade og printe.

Usenet er dog en pragtfuld opfindelse. Tænk at man kan smide et
spørgsmål ud i det blå og så være så heldig at få så kompetent
vejledning så hurtigt.

> [...]
>Dette er især en fordel, hvis man skal vedligeholde mange publikationer
>samlet på det samme site. Du kan se det i brug her:

Et asp-script - det har jeg ikke prøvet, for min udbyder tilbyder ikke
brug af asp for private kunder. Men jeg ved godt nok ikke, hvor 'min'
digitale bog til sidst skal uploades, for jeg skal kun lave arbejdet,
ikke lægge serverplads til.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Troels Jensen

Dato : 25-02-01 12:38

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vejledningen, der efter lidt søgen viste sig at ligge samlet i et
> word-dokument lige til at downloade og printe.

Hvor fandt du vejledningen??

M.v.h.

Troels

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-03-01 00:12

On Sun, 25 Feb 2001 12:38:12 +0100, "Troels Jensen"
<troelsjensen1@hotmail.com> wrote:

>"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse

>Hvor fandt du vejledningen??

Her:

http://www.si.dk/netsteder/eboeger/e-netpublikationer/index.html

(undskyld det sene svar)
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : AndersB

Dato : 01-05-01 23:21

Hej Kirsten
Jeg har med spænding læst hele tråden om dit engagement med at digitalisere bogen.
Det er næsten en skam, at jeg ikke kom ind i dialogen lidt tidligere - så havde jeg også kunnet hjælpe dig ret så konkret endda.
Mit firma, Autotext, lever af at lave den slags arbejde.
Men jeg har set, at bogen nu er lagt ud som html fil og som pdf. Hvis du stadigvæk er interesseret i at lave den i ebogsformaterne Microsoft Reader og/eller MobiPocket, så den kan læses på håndholdte computere, ligesom jeg også kan hjælpe dig med kopieringssikker elektronisk distribution, så er du velkommen til at kontakte mig. (Hvis dem du laver jobbet for synes det er interessant - altså
Du kan læse mere om Autotext her: http://www.autotext.dk

mvh
Anders Buhl

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 01-05-01 23:54

On Tue, 01 May 2001 22:20:44 GMT, "AndersB" <AndersB.news@kandu.dk>
wrote:

>Mit firma, Autotext, lever af at lave den slags arbejde.
>Men jeg har set, at bogen nu er lagt u..... Linie på over 200 tegn
>Du kan læse mere om Autotext her: http://www.autotext.dk

Det kan godt være I lever af at oversætte bøger til elektroniske
formater, men overhold lige netiketten og nøjes med mindre end
80 tegn pr. linie.

Med det in mente virker dit firma ikke særlig seriøst, når man ikke
kan overholde givne standarder for elektroniske beskeder...

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : AndersB

Dato : 02-05-01 01:52

"Claus Sørensen - Formand for KLID" skrev d. 01-05-01 23:54 dette indlæg :

> [...]
>
> Med det in mente virker dit firma ikke særlig seriøst, når man ikke
> kan overholde givne standarder for elektroniske beskeder...

Hej Claus
Ups,
Tilgiv en amatør ud i denne kommunikationsform.
Det husker jeg til næste gang.
Men trods dette kan jeg nu forsikre dig for, at vi er meget
seriøse med det vi laver.

De venligste hilsener

Anders Buhl

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 02-05-01 07:09

On Wed, 02 May 2001 00:51:56 GMT, "AndersB" <AndersB.news@kandu.dk>
wrote:

>Tilgiv en amatør ud i denne kommunikationsform.
>Det husker jeg til næste gang.

Rart at høre - prøv evt. at læse om netikette:
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

>Men trods dette kan jeg nu forsikre dig for, at vi er meget
>seriøse med det vi laver.

Din tilbagemelding med en undskyldning viser dette. Held og lykke med
flere oversættelser til elektroniske formater.

De herligste hilsner