Win->Mac-konvertering i Word
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-09-02 17:30

Jeg har hentet en rapport fra en ministeriel hjemmeside. Den er skrevet
i Win Word. Jeg åbner den i Word 2001 på min G3. Den fremstår korrekt og
tilfredsstillende på skærmen. Når jeg printer på papir eller til fil
(pdf), går æ, ø, å tilbage til de sædvanlige volapyktegn.
Jeg har også prøvet at konvertere filen med MacLink. Når jeg så åbner
det konverterede dokument, fryser skærmen ved printkommando.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Jan Jonasen

Dato : 10-09-02 17:42

In article <1fib4hx.1kzxze39qa2zqN%ossmidt@tdcadsl.dk>, Ove Steen Smidt
(ossmidt@tdcadsl.dk) wrote:
> [...]
> Jeg har også prøvet at konvertere filen med MacLink. Når jeg så åbner
> det konverterede dokument, fryser skærmen ved printkommando.

Der er uden tvivl en smartere måde, men kopiér et æ fra filen og lav
derefter søg/erstat med et selvskrevet æ.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Lone Koefoed

Dato : 10-09-02 19:32

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> [...]
> tilfredsstillende på skærmen. Når jeg printer på papir eller til fil
> (pdf), går æ, ø, å tilbage til de sædvanlige volapyktegn.

I printeropsætningen prøv da at markere boksen "always download fonts
when needed" eller sådan noget lignende.
Ved ikke om det hjælper her, men det hjælper tit.

(kan ikke lige finde den setting i osX, men jeg har tit brugt den i os9.
Der er vist et faneblad, der hedder fonts samme sted som der står
'general'. Dum forklaring, men jeg har det ikke lige foran mig.)
--
Lone

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 10-09-02 19:46

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> [...]
> fremstår korrekt og tilfredsstillende på skærmen. Når jeg printer på
> papir eller til fil (pdf), går æ, ø, å tilbage til de sædvanlige

Lyder skummelt. Jeg har arbejdet en del emd Word-dokumenter mellem
WIndows og Mac uden at opleve den form for problemer med
udskrifter. Kan det mon skyldes at paagaeldende font ikke rummer de
dansk tegn til udskrift?

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Ben Knudsen

Dato : 10-09-02 19:45

Uden at jeg skal kloge mig alt for vildt, vil jeg mene, at det lyder som
et font-problem. Har du prøvet at markere al tekst og vælge en anden
skrift-type før print?

Mvh Ben

Fra : Terje Rydland

Dato : 11-09-02 07:41

> [...]

> Jeg har også prøvet at konvertere filen med MacLink. Når jeg så åbner
> det konverterede dokument, fryser skærmen ved printkommando.

Dette er vel et kjent problem? Før skjedde det fordi Office installerer
MS sine versjoner av noen fonter (bl.a. Times New Roman) og det er en
feil i disse fontene som gjør at æøå ikke vises ved utskrift (ser fint
ut på skjermen). Marker dokumentet og skift Apples standard Times font.
Dermed løser problemet seg.

MS burde jo ha fikset dette?

Terje

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-02 18:28

Hej Ove Steen

Det er desværre ikke usædvanlig, at det sker med en Win-version. Og ligeså
desværre er Windows formatet i Office 2000 _ikke_ 100% identisk med Office
2001 formatet, på trods af, hvad MS siger.

Hvis det er et xxxxx.doc format eller xxxx.rtf, så kan du som sagt åbne det
i Word 2001 - ganske, som du har gjort. Det, jeg selv plejer at gøre, når
jeg får de win-versioner ind er at åbne i Word 2001 og så bruge 'Save AS'
og vælge 'Word Document' - ikke RTF eller andet format. Gemme til en anden
destiantion end den, hvor det åbnede original dokument ligger. Åbn så det
gen-gemte dokument, som nu er et _rent_ Word 2001 format, og så kan du blot
skrive ud fra det istedet for.

Den metode har hidtil virket her med både Excel og Word dokumenter fra
Windows versionerne af Offic 98 og 2000.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 15-09-02 13:08

> [...]

> Jeg har også prøvet at konvertere filen med MacLink. Når jeg så åbner
> det konverterede dokument, fryser skærmen ved printkommando.

Tak for interessen for mit spørgsmål. Jeg har været bortrejst i
mellemtiden. Jeg skulle have dokumentet med til en konference og måtte
flytte det over på min Windows-Toshiba for få det udskrevet i en ret
stresset situation.
Det hjælper ihvertfald at ændre fonten til en anden tilfældigt valgt fra
mit eget system.
Overskriften var Garamond. Jeg slog ned på Britannic Bold. Og så var den
i orden.
Jeg har prøvet at åbne i andre programmer, bl.a. RagTime. her opstår
samme problem: rigtige bogstaver på skærmen, forkerte i udskrift.
Samtidig mister man grafik.
Interesserede henvises til "Undersøgelse af den musikalske fødekæde
indenfor klassisk musik" på http://www.kum.dk/sw4732.asp
Det er for ringe, at dokumentet ikke foreligger som pdf.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-09-02 21:43

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Det er for ringe, at dokumentet ikke foreligger som pdf.

Hvis du harmulighed for det, saa konverter dokumentet til PDF og send
det til ministeriet sammen med et venligt brev. Det har jeg fore
gjort, og det har gjort indtryk.

-j

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-09-02 17:48

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hvis du harmulighed for det, saa konverter dokumentet til PDF og send
> det til ministeriet sammen med et venligt brev. Det har jeg fore
> gjort, og det har gjort indtryk.
>
> -j

Hvis det ikke var, fordi jeg (i min genskab af lærer) skønner, at Brian
er uden for pædagogisk rækkevidde samt ikke vil påvirkes af noget, der
ligner ekspertråd.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Sebastian Løck

Dato : 18-09-02 13:50

> [...]

> Hvis det ikke var, fordi jeg (i min genskab af lærer) skønner, at Brian
> er uden for pædagogisk rækkevidde samt ikke vil påvirkes af noget, der

LOL

/Sebastian