Stamtavle eller ej!
Fra : Mette Elsborg

Dato : 10-09-02 16:23

Hej herinde!

Så er tiden kommet hvor vi vil til at se efter en hundehvalp, og der findes
jo uendelig mange at vælge imellem selvom vi nu godt ved hvad vi vil have.
Spørgsmålet er hvorfor er der så mange ægte hunde der sælges uden stamtavle,
og af hvilken grund?
For os er det sådanset hip som hap om den har stamtavle, det skal være en
familie og vagthund, men jeg undre mig bare.
Håber på gode svar.

Fortsat god dag.
Mette

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-02 16:35

Mette Elsborg <mette.elsborg@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7e0f18$0$169$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> For os er det sådanset hip som hap om den har stamtavle, det skal være en
> familie og vagthund, men jeg undre mig bare.

Så mange er der vel heller ikke?
Hvis man af de ene eller anden grund er på kant med Dansk Kennel Klub, så
har man samtidig et problem med at få lavet stamtavle
Det kan fx være at man ikke følger avlsanbefalinger mht arvelige defekter mv

Der kan være andre mere legale årsager
Normalt vil en opdrætter være interesseret i stamtavle mv, så jeg vil være
noget på vagt
Hvad emd forædrene og stamtavler osv

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : x Vuf x

Dato : 10-09-02 23:36

Tue, 10 Sep 2002 17:34:57 +0200, Peter Lykkegaard wrote:
>Mette Elsborg <mette.elsborg@hansen.mail.dk> skrev...

Det er opdrættere, (også DKK'ere!) der har for mange racer og laver
et ups-kuld! Det må de ikke, derfor sælges hvalpene under hånden!
Det lyder så fint i en købers øre, at hunden kan fås 1000,-kr. billigere
uden stambog. VÅGN OP! En stambog koster ikke 1000,-kr.!
Desuden, hvis hvalpen ligner moderen, der måske er ægte, så bli'r hvalpen
solgt som ægte uden stambog! Det kan også være en "vild" avler, der altid
kører uden stambog. Det er da også langt billigere. Ingen udstillinger,
ingen sundhedschecks og ingen klubabonnement!
Der findes mange muligheder og ikke kun én!

> [...]
>har man samtidig et problem med at få lavet stamtavle
>Det kan fx være at man ikke følger avlsanbefalinger mht arvelige defekter mv

Det var dog den frækkeste påstand, jeg har set længe!
Konklusion = Ikke DKK = Følger ikke avlsrestriktioner
og har kun arvelige defekter!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Den som kun ta´r spøg for spøg og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt. Piet Hein

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-09-02 22:45

x Vuf x <nospam@sonpet.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bdssnugspdm44gr3c8hmh3p2rnp5b5dsrq@4ax.com...

> Det var dog den frækkeste påstand, jeg har set længe!
> Konklusion = Ikke DKK = Følger ikke avlsrestriktioner
> og har kun arvelige defekter!

Sandsynlighed er alt andet lige større, omend indrømmet udsagnet er en del
provokerende

Jeg kan ikke lige se nogen grunde til ikke at have stamtavlen, hvis ens sti
ellers er ren, og racen er almindelig udbredt i Dannevang

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : x Vuf x

Dato : 11-09-02 22:55

Wed, 11 Sep 2002 23:44:33 +0200, Peter Lykkegaard wrote:
>x Vuf x <nospam@sonpet.com> skrev...

>Sandsynlighed er alt andet lige større, omend indrømmet udsagnet er en del
>provokerende

Du skulle ta' og undersøge, hvor meget indavl, det meste kaldet linieavl,
der laves i DKK og som er TILLADT! Se dét gi'r de arvelige defekter gode vilkår!
Og du skal ikke bilde dig selv ind, at der ikke findes brådne kar i DKK.
Alt det hykleri og så gives der bare dispensationer, hvis det skulle gå galt!

>Jeg kan ikke lige se nogen grunde til ikke at have stamtavlen, hvis ens sti
>ellers er ren, og racen er almindelig udbredt i Dannevang

Se der er vi enige, men racen behøver vel ikke være udbredt i DK for det?!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-02 19:51

Som svar på skriblerier forfattet af x Vuf x

> Wed, 11 Sep 2002 23:44:33 +0200, Peter Lykkegaard wrote:

> Du skulle ta' og undersøge, hvor meget indavl, det meste kaldet
> linieavl, der laves i DKK og som er TILLADT!

Vi er medlem Dansk Dalmatiner Klub, en afdeling under DKK
De er i gang med at få allergi indarbejdet på linie med andre problemer der
kan opstå
Der er muligvis forskelle i avlsarbejdet i de forsk afdelinger

> Se der er vi enige, men racen behøver vel ikke være udbredt i DK for
> det?!

Jeg kunne forestille mig at der er grænsetilfælde med få eksemplarer af
racen
Hvor man af historiske årsager organiserer sig på anden vis

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : x Vuf x

Dato : 12-09-02 20:32

Thu, 12 Sep 2002 20:51:18 +0200, Peter Lykkegaard wrote:
> [...]

>kan opstå
>Der er muligvis forskelle i avlsarbejdet i de forsk afdelinger

Nu taler du om sygdomsbekæmpelse. Tror du måske ikke, alt det allergi
også kan være opstået på grund af indavl?

>Jeg kunne forestille mig at der er grænsetilfælde med få eksemplarer
>af racen, hvor man af historiske årsager organiserer sig på anden vis

Ja det er da ok, men en hund, der kun er lidt repræsenteret i DK,
kan vel ha' stamtavle fra andet land. Jeg mener ha' aner fra andre
FCI eller UCI anerkendt klub?!

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 10-09-02 17:48

Hej Mette

> Så er tiden kommet hvor vi vil til at se efter en hundehvalp

Dejligt, held og lykke med eftersøgningen

> og der findes
> jo uendelig mange at vælge imellem selvom vi nu godt ved hvad vi vil have.

Jaaaaa, der er mange racer at vælge imellem, så det gælder bare om at finde
racen der passer til en selv, men det har i jo gjort kan jeg forstå , må
man spørge hvilken race i har besluttet jer for?

> Spørgsmålet er hvorfor er der så mange ægte hunde der sælges uden
stamtavle,
> og af hvilken grund?

Jeg ved ikke om der er mange, men der kan være mange forskellige årsager.
Vores Nicki ( en Dansk/Svensk gårdhund ) har f.eks. ikke stamtavle, og det
skyldes at han er et "uheld". Der hvor vi har fået Nicki fra, har de både
hans mor og far. De er begge med stamtavle, men faderen var for høj, og var
derfor ikke avlsgodkendt. Deres mening var at avle på moderen, så faderen
skulle kastereres, men dagen før det skulle ske, hoppede han glad og fro på
moderen, hvilket der kom 5 skønne hvalpe ud af .

> For os er det sådanset hip som hap om den har stamtavle, det skal være en
> familie og vagthund, men jeg undre mig bare.

Jeg ved meningerne er mange herinde, men min personlige mening er, at man
kan få en mindst ligeså god hund uden stamtavle, som med, for mig er en hund
en hund med eller uden papirer.

Mange hilsner fra

Bobo

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-09-02 18:15

Hej Mette

Mette Elsborg wrote:

> [...]
> For os er det sådanset hip som hap om den har stamtavle, det skal være en
> familie og vagthund, men jeg undre mig bare.

For mig er en stamtavle bedøvende ligegyldig, medmindre man har tænkt
sig at gøre i avl af hvalpe til flere tusinde kroner stykket.

Det der er væsentligt for mig er at vide noget om racens temperament,
udseendet er ligegyldigt. Det er nok klogt at finde ud af hvilken type
hundetemperament der passer bedst til een selv og så finde ud af hvad
der er at vælge imellem. Skal det være en blandingshund, er det smart at
vide hvilke racer det er en blanding af, igen for at kunne vælge en hund
der passer til een. Jeg har selv en blandingshund, som jeg er meget glad
for og som har fantastisk let ved at lære nyt. Jeg kan se træk fra begge
hunderacer og har fra begyndelsen vidst nogenlunde hvad jeg ville få.

Kunne man mon få at vide hvad I har bestemt jer for?

Men ellers, held og lykke med den lille ny.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 10-09-02 19:06

Hejsa.

Tag på kursus " Før du køber hund" De findes over hele landet. På torsdag er
det et på Viby J bibliotek kl 19.00.
Dansk kennel klub og Dyrens beskyttelse står for dette, så her tales både
med og uden stambog.
Jeg giver Karsten ret i at det er vigtigt at vide hvad ens hund indeholder,
hvis man køber en blanding. Er hunden raceren uden stambog vil jeg undre mig
og høre hvorfor, det ku jo skyldes at HD er over tilladt grad, eller have
årsager som " uheldet" .
Husk det er et køb for de næste 10-15 år.
V H Gitte

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-02 20:09

Som svar på skriblerier forfattet af Gitte & Thorleif

> Husk det er et køb for de næste 10-15 år.

Jeps, vi købte vores dalmatiner hos en mindre opdrætter med stamtavle,
faderen er bleven brugt meget i opdræt - men vi er endt med en hund med
inhallationsallergi og foderintolerance

Det fungerer da, men det er lidt specielt at se ham stoppe op nyse et par
gange for derefter vende rundt på en tallerken og praktisk talt styrte hjem
i haven
I øjeblikket er det ambrosia der huserer, som han er allergisk overfor

Så der er mange ting der skal tages højde for før købet - desværre må jeg
sige

mvh/Peter

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-09-02 19:14

Jeg vil give Karsten ret - stamtavlen som sådan er ligegyldig - det, der er
det vigtige, er, hvorfor der ingen stamtavle er!!!!! og om man kan være
sikker på, at den racerene hund man køber, nu også er raceren og af den race
man ønsker.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jørgen B

Dato : 10-09-02 20:06

Nogen hundeklubber skal ens hund have mindst en 3. plads nogen en 2. plads,
for at de igennem DKK bruges til avl, så hvalpene kan få en stamtavle.

Og DKK er kun for "opdrætter" os som alm. har ingen glæde af dem.

Jørgen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-02 20:57

Som svar på skriblerier forfattet af Jørgen B

> [...]
> stamtavle.
>
> Og DKK er kun for "opdrætter" os som alm. har ingen glæde af dem.

Hvem er det ellers der arbejder hårdt på undgå avl på bærere af genetiske
defekter og andre besynderligheder?

Kender man lidt til reglerne for præmiering, så ville man også vide at det
er det mindste man kan forlange

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : x Vuf x

Dato : 10-09-02 23:42

Tue, 10 Sep 2002 21:57:21 +0200, Peter Lykkegaard wrote:
>Som svar på skriblerier forfattet af Jørgen B

>Hvem er det ellers der arbejder hårdt på undgå avl på bærere af genetiske
>defekter og andre besynderligheder?

Skulle du være i tvivl, så kan jeg da nævne DHL!

>Kender man lidt til reglerne for præmiering, så ville man også vide at det
>er det mindste man kan forlange

Det mindste man kan forlange, efter min mening, er en 2. præmie.
En 1. præmie var da at foretrække, men hvilken champion har ikke
på et tidspunkt fået en 2.- eller måske endda en 3.-præmie?!

Fra : Sander

Dato : 10-09-02 21:14

"Jørgen B" <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen hundeklubber skal ens hund have mindst en 3. plads nogen en 2.
plads,
> for at de igennem DKK bruges til avl, så hvalpene kan få en stamtavle.

Hvad er egenlig pointen i det ? Hvorfor skal en hvalps forældre, have
præmier, så man kan få en stamtavle ?
Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ikke helt forstået, årsagen til kravet
?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-09-02 22:22

Som svar på skriblerier forfattet af Sander

> Hvad er egenlig pointen i det ? Hvorfor skal en hvalps forældre, have
> præmier, så man kan få en stamtavle ?
> Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ikke helt forstået, årsagen til
> kravet ?

Det er jo ikke lissom i sport hvor det kun er tre af deltagerne der bliver
præmieret

Det er ikke noget større problem at få en anden eller tredjepræmie, hvis
hunden ligger indenfor den standard der er vedtaget for racen, så jeg kan
ikke helt se det store problem
Det følger jo stort set de samme principper som indenfor anden avlsarbejde

At man så igennem lange tider har fokuseret mere på udseende end på fysisk
og psykisk sundhed er jo så en anden diskussion
Det er man da heldigvis ved at lave om på

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mette Elsborg

Dato : 11-09-02 06:51

Hej Igen Allesammen!

Og tak for de gode svar.
Vi har snakket meget om en Grand Danois, mest fordi jeg er glad for store
hunde og fordi jeg altid har beundret dette dejlige dyr (selvom de fleste
hunde er dejlige).
Vi har pladsen og tiden til at have dette mægtige dyr (igen; selvom de
fleste dyr skal have plads og tid).
Har altid haft hund indtil jeg flyttede til jylland, en hul-i-hæk med 3
racer og der har aldrig været nogen problemer udover at hun er tilbøjelig
til at blive for tyk, måske held for 3 ud af 10 hvalpe er aflivet fordi de
havde arvet moderens sind. (Aggresiv og bidsk). Hun har selv fået hul-i-hæk
hvalpe ved et uheld og de fejler bestemt ikke noget hverken af sind eller
fysisk.
Måske når jeg nu har tiden, jeg så skulle stile efter en med stambog, med
henblik på måske at udstille, men på længere sigt får jeg nok mindre tid (Er
langtids sygemeldt på ubestemt tid).
Jeg er på udkig, og hvem ved måske ender det slet ikke med en GD, men det er
nr 1 på listen.

Fortsat god dag.
Mette

Fra : Søren Voigt

Dato : 11-09-02 07:44

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
> præmier, så man kan få en stamtavle ?
> Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ikke helt forstået, årsagen til

Hej Sander,

Bestemt ikke noget dumt spørgsmål!

Udseende er jo kun een dimension på en hunds kvaliteter. Forhold som
nedarvede racetypiske egenskaber overses helt af DKK. F.eks. skal en
apporterende jagthunderace naturligvis kunne apportere for at kunne betegnes
som racetypisk. I praksis burde kravet om udstillingsresultat ledsages af et
krav om markprøveresultat i dette tilfælde.

DKK praktiserer i dag det regime for "min" race (Labrador Retriever), at
hvis hunden er præmieret i markprøvesystemet, men ikke har en
udstillingspræmiering vil man gerne (have penge for at) udstede en stambog,
men hundens afkom kan ikke komme på hvalpelisten.

Endelig sætter DKK sundhedskravene langt under skønhedsidealet. For alle
belastede racer burde DKK indføre et ufravigeligt krav om at avl kun måtte
ske efter forældredyr der er HD-frie (A/B) og frie for Albueledsartrose. For
Labrador Retriever er kravet i dag at forældredyrene skal være deklareret
med HD (må gerne f.eks. være D), der er ingen krav til AA-fotografering, men
hunden skal være fri for arvelige øjenlidelser. Det er selvfølgelig bedre
end ingenting, men en dårlig hjælp til hvalpekøberne.

Det var bare min mening.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Sander

Dato : 11-09-02 14:45

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunden skal være fri for arvelige øjenlidelser. Det er selvfølgelig bedre
> end ingenting, men en dårlig hjælp til hvalpekøberne.

Tak for svar, til Søren og Peter !

Nu er jeg ikke så meget inde i HD, men så vidt jeg har forstået er D =
dårlig hofte og A / B = rask ?

Har jeg så forstået det rigtigt : En hund kan have en 2. præmie på en
udstilling og samtidig en D- hofte og så blive godkendt til avl / stamtavle
på sine hvalpe ? En anden hund med A hofte, kan mangle en 2. præmie på
udstilling, og dermed ikke få godkendt stamtavle på sine hvalpe ?

Hvis en hund er f.eks et par cm. for høj, i forhold til racestandarden, kan
den så præmieres på udstilling ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren Voigt

Dato : 11-09-02 19:19

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in message

> Nu er jeg ikke så meget inde i HD, men så vidt jeg har forstået er D =
> dårlig hofte og A / B = rask ?

Korrekt

> Har jeg så forstået det rigtigt : En hund kan have en 2. præmie på en
> udstilling og samtidig en D- hofte og så blive godkendt til avl /
stamtavle
> på sine hvalpe ?

Det afhænger af hunderace. For Labrador Retriever er ovennævnte korrekt. Det
kræver ikke 2. præmie på udstilling, men uden denne præmie kan afkommet ikke
markedsføres af DKK (det vil sige komme på hvalpelisten).

> En anden hund med A hofte, kan mangle en 2. præmie på
> udstilling, og dermed ikke få godkendt stamtavle på sine hvalpe ?

For visse hunderacer ja. Men for Labrador nej. Du kan godt få (lov til at
betale for) stamtavle på hvalpene, men du kan ikke få dem på hvalpelisten.
Dette er specielt latterligt hvis forældredyrene har fremragende
markprøveresultater og dermed har dokumenteret at de har nedarvet Labberens
gode apporterende egenskaber.

> Hvis en hund er f.eks et par cm. for høj, i forhold til racestandarden,
kan
> den så præmieres på udstilling ?

Racestandard for Labrador siger: "Idealhøjde (skulderhøjde) er: For hanner
56-57 cm. for tæver 54-56 cm..... Enhver afvigelse fra dette betragtes som
en fejl, hvis betydning for bedømmelserne skal stå i nøje forhold til
afvigelsens omfang."

Mvh
Søren Voigt