MS Windows
briani 27239
win2000 config.sys LASTDRIVE
Fra : Henrik Holm jensen

Dato : 10-09-02 16:13

Jeg er faldet over et æld gammelt DOS program som mapper et drev via COM
porten. Nu er problemet bare at programmet går ned med en fejl om at der
ikke er drev nok og man skal sætte parameteren LASTDRIVE i config.sys. Denne
værdi er sat, men programmet går stadigt ned med fejlen.

OS: win2000 PRO SP2
DOS prog: REMDISK
drev: a: - diskette
c: - HD1 partition 1
d: - HD1 partion 2
LASTDRIVE=D

hvordan får man programmet til at køre under ovenstående konfiguration

--
Henrik

Fra : Edmund

Dato : 10-09-02 16:40

Henrik Holm jensen skrev:

> [...]
> d: - HD1 partion 2
> LASTDRIVE=D
>

> hvordan får man programmet til at køre under ovenstående konfiguration

I gamle dage stod lastdrive tit på Z
Der skal vel også være plads til cd
Prøv at sætte lastdrive til antal drev + 1
--
Mvh Edmund

Fra : Henrik Holm jensen

Dato : 10-09-02 16:50

> I gamle dage stod lastdrive tit på Z
> Der skal vel også være plads til cd
> Prøv at sætte lastdrive til antal drev + 1

Det har jeg prøvet, med samme resultat, det er ligesom om at config.sys ikke
bliver "indlæst"

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-09-02 18:03

Det er helt korrekt at config.sys ikke indlæses i WIN2000.
Dit program kan sandsynligvis ikke komme til at virke her.

Fra : Henrik Holm jensen

Dato : 10-09-02 16:50

Fra : Madsen

Dato : 10-09-02 16:54

Henrik Holm jensen skrev:

> drev: a: - diskette
> c: - HD1 partition 1
> d: - HD1 partion 2
> LASTDRIVE=D

Så har du netop også bedt om at D er det sidste drev og at E derfor
ikke er mulig, men jeg er nu egentlig heller ikke sikker på at det
ændrer noget ved at stille i Config.sys under Win2000. Så vidt jeg
ved, så er det config.nt du skal redigere i på Win2000 og WinXP.
Filen befinder sig inde i WinNT\System32-mappen.

Stil den evt. til Lastdrive=Z.

Madsen.

Fra : Henrik Holm jensen

Dato : 10-09-02 17:18

> [...]
> ved, så er det config.nt du skal redigere i på Win2000 og WinXP.
> Filen befinder sig inde i WinNT\System32-mappen.

Uden held :(

Fra : Madsen

Dato : 10-09-02 17:40

Henrik Holm jensen skrev:

> Uden held :(

Har du kigget på kompatibilitetsindstillingerne?
Prøv at lave en genvej til det gamle DOS-program, højreklik på det
og klik på fanebladet Kompatibilitet, eller det faneblad har du
måske ikke? Hvis du ikke har, så gå ned i Start > Kør og skriv:

regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll

Madsen.

Fra : ferling

Dato : 10-09-02 22:55

Madsen har ret.
I winNT-systemer er det autoexec.nt og config.nt er indlæses ved start
af en dossesion.
Når dit gamle program vil kommunikere direkte med hardwaren (com-port)
er det mere end tvivlsomt om det kan køre under winNT der jo har HAL
(hardware abstraction layer) mellem programmer og hardware således at
styresystemet bestemmer hvad porgrammerne får lov til og hvad de 'ser'
af computeren. Der er i princippet vandtætte skodder mellem software og
hardware.
Du kunne boote på en dertil tilpasset diskette og så også køre dit
program fra en diskette. Hvis det altså passer med programmets brug.
Mvh. Søren

http://www.kandu.dk/