En kat er en kat.... eller er den?
Fra : Pernille Scharff

Dato : 10-09-02 14:31

Jeg har i hvert fald opdaget at kattene åbenbart også kan kende forskel
på deres egen og andre racer!

Vi startede jo vores katte-karriere med en Maine Coon, Silk. Det var
kedeligt at være alenekat, mente han, og ind rykkede en Norsk Skovkat,
Ce'Nedra. De to havde vældig stor glæde af hinanden i lang tid, men
Ce'Nedra havde klart mere travlt end Silk havde og det skete jævnligt at
hun forsøgte at opfordre ham til at lege når han bare ville sove...
Omtrent et halvt år efter vi havde fået de to "gamle" flyttede Polgara -
også norsk skovkat - ind. Hun og Silk blev hurtigt fine venner, men
altså mest putte-vaske-venner og pjatte-i-håndvasken-venner. Polgara og
Ce'Nedra fik efterhånden et ret kærligt forhold som betød at Silk røg
lidt ud på sidelinjen, og vi troede egentlig det var fordi de var piger.

Da Choko (Maine Coon) så flyttede ind for nylig, 3 mdr. efter Polgaras
ankomst, viste Silk en helt anderledes interesse og opførte sig
anderledes end han gør over for skovtøserne. Det var virkelig som om han
kunne se at Choko var en anden slags kat, måske endda samme slags som
ham selv! Og nu er det helt tydeligt at MCO'erne leger coon-lege
(tramper, laver coon-lyde, fribrydning osv.) og skovtøserne leger
skov-lege (hopper højt, jagter samme mus eller bold osv.). At Choko og
Polgara så jævnligt tager en gang tortie-fræs er ikke så underligt, de
to er også gode venner. Choko og Ce'Nedra kan også godt finde på at lege
sammen, men ikke så tit. Silk foretrækker så absolut Choko som
legekammerat, også selv om han og Ce'Nedra tidligere sagtens kunne drøne
rundt sammen!

Choko ville også helst snakke med Silk i starten, han virkede åbenbart
mest bekendt!

Så en kat er åbenbart ikke bare en kat....

/Pernille

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-09-02 14:41

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev i en meddelelse
Og nu er det helt tydeligt at MCO'erne leger coon-lege
> (tramper, laver coon-lyde, fribrydning osv.) og skovtøserne leger
> skov-lege (hopper højt, jagter samme mus eller bold osv.).

Ved første øjekast lyder det som den typiske forskel mellem
"drengelege" og "pigelege", men Choko er jo en pige - men måske er
hun kønsforvirret

Men jeg er sikker på, at du har ret i, at katte godt kan skelne - nogen
gange kan de faktisk også have antipati mod en bestemt farve

Min Kesto synes at Russere er både dumme og grimme og når vi er til
Nominering på en udstilling, får han altid spottet dem med det samme
og ligger og ser sur ud og skælder dem ud

Han kan også godt have noget med Britter, men det er ikke helt så
konsekvent, som med Russerne og han plejer ikke at blive sur på dem.
Det er mere noget med at køre psykisk terror på dem og stirre indtil de
føler sig rigtigt dårligt tilpas og bliver urolige

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Niels Peter

Dato : 10-09-02 15:47

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Min Kesto synes at Russere er både dumme og grimme og når vi er til
> Nominering på en udstilling, får han altid spottet dem med det samme
> og ligger og ser sur ud og skælder dem ud

Han er bare (med rette) bange for konkurrencen

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-09-02 22:04

Niels Peter wrote:

> Han er bare (med rette) bange for konkurrencen

Kesto's menneskemor synes, at der er irriterende mange pæne
Russere Kesto er vist ligeglad - han ved han er lækker

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : marianne hellemose

Dato : 10-09-02 14:50

Katte kan godt være rigtig små "racister" ikke kun mod andre racer, men
sandelig også inde for egen race, hvis
farven er "forkert" det er ikke helt ualmindeligt at
sorrel og vildtfarvede somalier "mobber" sølvfarvede,
og omvendt

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-09-02 15:08

Ja, beskrivelsen af Kestos antipatier fik mig også til at tænke, om det ikke
så meget er racen, men farven blå, han ikke kan lide? (forudsat naturligvis,
at de briter han skælder ud, er blå).

Mvh. Else.

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d7df89c$0$87269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-09-02 19:42

Hej

Den er skam god nok, katte kan se forskel på racer. Min gamle (nu afdøde)
skovkat kunne kun lide peber/salt dværgschnauzer -hunde, den kunne ikke lide
dværgschnauzere i andre farver og den kunne ikke lide andre racer i
peber/salt-farven

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-09-02 22:02

Else Gyldenkærne wrote:
> Ja, beskrivelsen af Kestos antipatier fik mig også til at tænke, om
> det ikke så meget er racen, men farven blå, han ikke kan lide?
> (forudsat naturligvis, at de briter han skælder ud, er blå).

Han skælder nu ikke Britterne ud - han stirrer bare på dem Der er
forskel på hvordan han behandler Britterne og Russerne - overfor
Britterne virker han nærmest overlegen og arrogant og Russerne er
han sur på. Og sidst han lavede sit stunt med en Britte, var det er
chokolade Britte Jeg har ikke set ham være sur på en blå Britte -
kun på Russere.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-09-02 15:58

Det lyder som om det bare går kanon godt hos jer. Det er så dejligt at høre

Og egentlig nogle spændende iagttagelser. Tit kender folk jo ikke forskellen
på MCO og NFO, og tror bare en semilanghår er en semilanghår og ja, for et
utrænet øje, minder de da også meget om hinanden. Jeg synes jo som opdrætter
at der er meget stor forskel på psyken på de 2 katteracer, og er meget ked
af den sammenligning....men sådan er der jo så meget

Hilsen Nina

Fra : Mette Jensen

Dato : 10-09-02 16:04

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev

> Jeg har i hvert fald opdaget at kattene åbenbart også kan kende forskel
> på deres egen og andre racer!

Jeg kan kun være helt enig! Da jeg havde huskatten Villy fik den tit tæsk af
Kashmir, af den simple grund at den ikke gjorde nogen form for modstand.
Villy fandt sig bare i Af Kashmir lå oven på hende og "tæskede" løs.

Når han kaldte på hende ud fra badeværelset - fordi han havde fundet en
håndvask med vand- skyndte hun bare at gemme sig, for hun troede jo at nu
kom der et lynangreb..

Nu hvor vi har fundet Muffe leger de mange coon lege som Ksshmir ikke kunne
med Villy. At plaske med vand er nummer et, lige efter brydekampe hvor
Kashmir ligger NEDERST! Muffe angriber så fra forskellige vinkler hvor hun
tror Kashmir ikke kan se hende. De har virkelig stor glæde af hinanden.

Minuset er så når de brokker sig i kor. Hvis den ene mangler noget og
brokker sig, tænker den anden "Brok? Jeg tor lige jeg også vil brokke mig
lidt". Og så brokker de sig løs..

Men alt i alt synes jeg at det kun er en fornøjelse at have to af "de samme"
sammen.

--
Venlig hilsen Mette

-der ikke vil sige til Muffe at Kashmir er "fejlfarvet"!!

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.