Nybegynder tips søges !!
Fra : Tom Frank

Dato : 10-09-02 10:44

Hej,

Med det rigtige gode vejr og det mest vigtige motivationen, mangler vi (mig
og min kammerat) nogle tips til at komme igang med at fiske.

Når jeg mener nybegynder så mener jeg nybegynder, vi har aldrig været i
nærheden af en fiskestang. Så jeg håber nogle gode lystfiskere kan give os
nogle tips til at komme igang. Vi har selv prøvet at lave en liste over
hvordan vi kommer igang efter reglerne.

1. Fisketegnet er selvfølgelig et must

2. Havn og mole fiskeri ser ud til at være nemmest. Kan man troppe op og
fiske uden tilladelse ud over fisketegnet ? Og hvilke steder kan man
anbefale for nybegynder i Københavns området.

3. Hvilken stang skal man anskaffe sig + mading. Målet er de gængse typer
fisk. Torsk, fladfisk, hornfisk.

4. Er der nogen uskrevne regler for lystfiskere, som f.eks. ikke at fiske på
tæt på andre, spørge andre lystfiskere mm. Steder nybegynder skal holde sig
fra pga. uvidenhed.

Ja, det lyder måske af meget. Men et sted skal man vel starte. Jeg spørger
bare for ikke at forstyrrer eventuelle lystfiskere med vores uvidenhed. Vi
kunne komme til at støde på jer i vores projekt lystfiskere.

/Tom

Fra : H.O.T

Dato : 10-09-02 11:48

punkt 4.
Det kan være en stor fordel, at snakke med de andre, der fisker i nærheden,
sål ænge det drejer sig om fiskning.Så er der altid gode råd at få, men
spørg altid pænt om man forstyrrer, vi er jo som lystfisker lidt
"mærkelige".....Jeg giver mig altid tid, til at snakke lidt om fiskeri, men
når folk begynder at ville snakke om alt muligt andet, så bliver jeg hurtigt
tavs.......

--
Hej med jer, hvis vi ikke er enige så tryk på linket
http://amishrakefight.org/gfy/

Henrik
"

Fra : Miracoolix

Dato : 10-09-02 13:39

Tom Frank wrote:
> Hej,

Hej Tom

> Med det rigtige gode vejr og det mest vigtige motivationen, mangler
> vi (mig og min kammerat) nogle tips til at komme igang med at fiske.

Det lyder som et godt initiativ. Jeg kan kun anbefale det.

> [...]
> give os nogle tips til at komme igang. Vi har selv prøvet at lave en
> liste over hvordan vi kommer igang efter reglerne.

Ja det er klart....sådan et SKAL man have.

> 2. Havn og mole fiskeri ser ud til at være nemmest. Kan man troppe op
> og fiske uden tilladelse ud over fisketegnet ? Og hvilke steder kan
> man anbefale for nybegynder i Københavns området.

De fleste steder kan man. Jeg har aldrig hørt nogen brokke sig, når jeg har
fisket.
Heller ikke fra havne og moler.
Sjællandsbroen er et okay sted at starte.
Der kommer en del folk man kan snakke med og spørge om ting og sager.

> 3. Hvilken stang skal man anskaffe sig + mading. Målet er de gængse
> typer fisk. Torsk, fladfisk, hornfisk.

Jeg bruger stadig den stang som jeg købte da jeg startede. En Ron Thompson
Steelhead 9' med en kastevægt på 7-25 g.
En ganske udmærket stang til mit behov. Mit hjul er et Okuma Toledo TD40....
(lidt noget skrammel, men i mangel af bedre kan det bruges.)
Jeg vil ikke gøre reklame for den, men find en stang der passer til dit
behov. Din grejpusher er nok bedre til at hjælpe end jeg er.

> 4. Er der nogen uskrevne regler for lystfiskere, som f.eks. ikke at
> fiske på tæt på andre, spørge andre lystfiskere mm. Steder nybegynder
> skal holde sig fra pga. uvidenhed.

Det er selvfølgelig altid det høfligste at spørge først, inden man stiller
sig klos op ad en anden fisker.
Det er bare ikke så hensigtsmæssigt da der kan gå kludder i linerne, hvis
man fisker for tæt på hinanden.
Jeg kan ikke forestille mig, at man kan forbyde folk at opholde sig i
naturen, bare fordi de er uvidende....

> [...]
> spørger bare for ikke at forstyrrer eventuelle lystfiskere med vores
> uvidenhed. Vi kunne komme til at støde på jer i vores projekt

Det lyder aldeles ikke af meget. Vi har alle været der før, og har vel alle
måttet spørge nogen der vidste lidt mere end os.
Så bare fyr løs, der er nok nogen der ved noget.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Alex Linaa

Dato : 10-09-02 13:40

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message

> Med det rigtige gode vejr og det mest vigtige motivationen, mangler vi
(mig
> og min kammerat) nogle tips til at komme igang med at fiske.

Jamen det er da bare med at komme igang.

> 1. Fisketegnet er selvfølgelig et must

Selvfølgelig, men de penge er givet godt ud.

> 2. Havn og mole fiskeri ser ud til at være nemmest. Kan man troppe op og
> fiske uden tilladelse ud over fisketegnet ?

Mange havne har forbud på bestemte steder, og de er ikke altid lige gode til
at skilte. Man finder som regel ud af det når en eller anden med kasket
kommer gående med meget bestemte skridt
Mit råd til dig, da jeg ikke kender noget til fiskeriet i København, er at
se hvor andre fisker, og så søge derhen. Der er for det første stor
sandsynlighed for at det på det pågældende sted er tilladt, og lystfiskere
er generelt gode til at finde derhen hvor der faktisk er fisk at fange.

> 3. Hvilken stang skal man anskaffe sig + mading. Målet er de gængse typer
> fisk. Torsk, fladfisk, hornfisk.

Jeg vil foreslå dig at sætte grejet sammen som følger:

En solid 9-fods stang, med en kastevægt op til 40 gram
Et hjul der kan rumme 150 meter 0,30
Line: 0,30 mm monofil, når det er på bunden du skal fiske
(Dette kan ofte købes samlet som begyndersæt til en fornuftig pris)
En stak fladfiskeforfang, som kan købes i alle lystfiskerforretninger
Nogle blink i vægtklassen 20-25 gram.
Svirvelhægte, så du kan skifte endegrej

Agn: Start med at skære et par friske sild i strimler, og sæt disse på
krogen.
Alternativt må du købe sandorm/sandigler hos en grejhandler. Du kan se hvor
http://www.agnsiden.dk/

> 4. Er der nogen uskrevne regler for lystfiskere, som f.eks. ikke at fiske

> tæt på andre, spørge andre lystfiskere mm. Steder nybegynder skal holde
sig
> fra pga. uvidenhed.

Der er nogle ting det ikke er ret smart at gøre:
-Fiske for tæt på andre
-Stå i nakken på andre fiskere der har bid
-Brede sig mere end nødvendigt (Specielt på havne)
-Konstant at fange andre fiskeres liner (Græsplænetræning er en god ting)

> Ja, det lyder måske af meget. Men et sted skal man vel starte. Jeg spørger
> bare for ikke at forstyrrer eventuelle lystfiskere med vores uvidenhed.

Det er jo netop tilladt at forstyrre her inde.

> Vi kunne komme til at støde på jer i vores projekt lystfiskere.

Hvis det ikke er direkte fysisk, skal I da være velkomne til en snak, hvis
vi er i nærheden.

Knæk og bræk med jeres nye hobby

/Alex

Fra : Familien Jakobsen

Dato : 10-09-02 17:33

Hej Tom,

der er en del gode steder og som Alex siger se hvor de andre står.

Med fare for at blive lynchet .. så har hunters house
tit nogle gode og billige sæt.og der kan du få gode råd om steder mm. samt
købe friske børste orm.

Knæk og bræk.

Lasse

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 13-09-02 20:34

Din lokale fiskeklub er et godt sted at starte: klubture med både tips og
fiskesteder og masser af ligesindede at snakke fiskeri med. Duk op til en
klubaften.

Velkommen og knæk og bræk

Jesper