Superman kvali?
Fra : Jesper Winding

Dato : 10-09-02 10:09

Er der nogen der har købt Superman samlingen fra On-Air til ingen penge - og
vil komme med en kommentar? Er de med Ana's fisk og er der et rimeligt
billede? god lyd?

http://192.38.242.50/dvdoo/film.asp?Command=6605
http://192.38.242.50/dvdoo/film.asp?Command=6617
http://192.38.242.50/dvdoo/film.asp?Command=6618
http://192.38.242.50/dvdoo/film.asp?Command=6702

--
Jesper

Fra : Mogens

Dato : 10-09-02 10:42

On Tue, 10 Sep 2002 11:09:13 +0200, "Jesper Winding"
<jesperw@tdcadsl.dk> wrote:

>Er der nogen der har købt Superman samlingen fra On-Air til ingen penge - og
>vil komme med en kommentar? Er de med Ana's fisk og er der et rimeligt
>billede? god lyd?

Hej

Jeg har købt dem alle 4, men har ikke haft tid til at kigge på
dem endnu. Men jeg ska da gerne tage et kik senere idag.

Om min mening så kan bruges til noget ved jeg ikke, for
jeg er ikke DVD ekspert og jeg må indrømme at jeg endnu
ikke har fundet ud af hvad anamorfic(?) betyder.

mvh Mogens

Fra : Jesper Winding

Dato : 10-09-02 10:47

Well.. det kræver først og fremmest et Widescreen TV - Det er ekstremt kort
noget der gør at hele skærmens pixelflade bliver udnyttet ved at billedet
trækkes ud i hele skærmens bredde.

--
Jesper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 10:55

Mogens <moveng@portalen.no> writes:

> Om min mening så kan bruges til noget ved jeg ikke, for
> jeg er ikke DVD ekspert

Man behøver ikke være ekspert for at kunne se, at en del af On Air's
udgivelser er katastrofale.

deres Busters Verden ligner noget, der er løgn - store, sorte,
statiske plamager overalt.

> og jeg må indrømme at jeg endnu
> ikke har fundet ud af hvad anamorfic(?) betyder.

Det betyder i praksis, at man tager et widescreen-billede og strækker
det i højden, så et almindeligt fjernsyn viser det forkert. Når så et
widescreen-TV (eller et almindeligt TV med widescreen-funktion) viser
det (og presser det tilbage "på plads"), har det højere lodret
opløsning end det ville have haft uden alt strækkeriet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Mogens

Dato : 10-09-02 11:08

On 10 Sep 2002 11:55:11 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Man behøver ikke være ekspert for at kunne se, at en del af On Air's
>udgivelser er katastrofale.
>
>deres Busters Verden ligner noget, der er løgn - store, sorte,
>statiske plamager overalt.

OK, dem skal jeg da kigge efter. Jeg håber sgu da godtnok ikke de
4 film er plaget af den slags.

> [...]
>det (og presser det tilbage "på plads"), har det højere lodret
>opløsning end det ville have haft uden alt strækkeriet.

Jeg har et "almindeligt" TV (helt nyt 28" Philips), men med omskfiter
til 4:3 / 16:9 format. Kan jeg så se om filmene er i anamorfic format?
Umiddelbart har jeg ikke bemærket noget specielt ved billedet på
de film jeg har set og der må da have været nogen anamorfic
imellem.

mvh Mogens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 11:20

> [...]

> Umiddelbart har jeg ikke bemærket noget specielt ved billedet på
> de film jeg har set og der må da have været nogen anamorfic

Typisk kan du indstille din DVD-afspiller til at du har et
"almindeligt" TV. Så laver den selv et normalt billede. Sæt den til at
du har et widescreen-TV, så burde du opleve, at dit TV skifter til
widescreen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Mogens

Dato : 10-09-02 16:44

On 10 Sep 2002 12:19:43 +0200, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

> [...]
>"almindeligt" TV. Så laver den selv et normalt billede. Sæt den til at
>du har et widescreen-TV, så burde du opleve, at dit TV skifter til

Hej

Nu har jeg så prøvet at stille lidt på både DVD afspiller
og TV, men meget klogere er jeg nu ikke blevet.
Filmene er da i widescreen kan jeg se, men om
det er anamorphic kan jeg stadig ikke hitte ud af.
På DVD'en kan jeg vælge mellem Pan Scan, Letterbox
og Widescreen. PS og LB ser ens ud, men ved WS
bliver billedet strukket lidt ud af facon til et sted midt
imellem 4:3 og 16:9. TV'ets omskifter kan så trække
billedet tilbage til den rette størrelse. Ja, jeg ved ikke
om I kan bruge den forklaring til noget.

Men bortset fra det så er både billede og lyd da helt
i orden, ihvertfald så vidt jeg kan se. Jeg har ikke
bemærket nogen plamager i grafikken eller andet.

mvh Mogens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-09-02 16:59

Mogens <moveng@portalen.no> writes:

> billedet tilbage til den rette størrelse. Ja, jeg ved ikke
> om I kan bruge den forklaring til noget.

Jo, det er en glimrende forklaring. Det er en anamorph film.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Jesper Winding

Dato : 10-09-02 11:34

Jeg tror ikke du vil kunne se forskel fra Anamorphic udgivelser ikke
Anamorphic udgivelser på et almindeligt TV - men jeg har aldrig prøvet på et
standard tv - anyone?

--
Jesper

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-09-02 11:38

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> escribió en el mensaje
> Jeg tror ikke du vil kunne se forskel fra Anamorphic udgivelser ikke
> Anamorphic udgivelser på et almindeligt TV - men jeg har aldrig prøvet på
et
> standard tv - anyone?

Med et 4/3 tv med en 16/9 omskifter (som f.eks mit 28" Hitachi) kan man godt
se forskel.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-09-02 15:57

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du vil kunne se forskel fra Anamorphic udgivelser ikke
> Anamorphic udgivelser på et almindeligt TV - men jeg har aldrig prøvet på
et
> standard tv - anyone?

Det kan man sagtens. Et 4:3-tv med 16:9-omskifter drager jo netop også nytte
af de ekstra linjers opløsning, som et anamorfisk billede giver.

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 10-09-02 18:28

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det (og presser det tilbage "på plads"), har det højere lodret
> opløsning end det ville have haft uden alt strækkeriet.

Opløsningen (den vertikale) er 33% højere på en anamorf udgivelse (vist på
et widescreen TV) end hvis filmen 'bare' var i letterbox og man så zoomede
ind - så det er helt klart at foretrække og alle seriøse DVD udgivere bruger
anamorfe udgivelser idag (dog med enkelte undtagelser indimellem)...

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 10-09-02 19:14

> Er der nogen der har købt Superman samlingen fra On-Air til ingen penge -
og
> vil komme med en kommentar? Er de med Ana's fisk og er der et rimeligt
> billede? god lyd?

Jeg har købt Superman 1-3 fra OnAir, men har dog kun fået set 1'eren og der
var der bestemt ikke noget at kommer efter på hverken billed eller lyd
siden. Hvis de 2 sidste er af samme standart kan man kun sige at betemt er
de sølle 117kr værd :)

-The Baptizer
www.area42.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-09-02 21:14

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> writes:

> Er der nogen der har købt Superman samlingen fra On-Air til ingen penge - og
> vil komme med en kommentar? Er de med Ana's fisk og er der et rimeligt
> billede? god lyd?

Trivia

On-Air ejer faktisk Christopher Reeves kostume fra filmen!
http://www.star-video.dk/superman.htm

Fra : Michael Skov

Dato : 10-09-02 20:36

Jeg har købt superman 1 og på coveret står der at den er i dolby digital
5.1
MEN min DVD afspiller siger at den kun er i dolby digital 2.0. og
almindelig dolby sourrund.
jeg har skrevet til on air og de er ved at undersøge sagen (den skulle
nemlig være i 5,1)

Det er nu ikke fordi at det er ringe kvalitet til den pris men de skal
bare ikke skrive 5,1 når det ikke er der.

Det er forøvrigt biograf udgaven der er på disken
>http://us.imdb.com/AlternateVersions?0078346

Filmen er afspillet på en pioneer dv530 og en denon 1802

MU!
btz@area42.dk skriver:

Fra : Brian Nielsen

Dato : 10-09-02 22:34

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er nu ikke fordi at det er ringe kvalitet til den pris men de skal
> bare ikke skrive 5,1 når det ikke er der.

Du kan vælge mellem 2.0 og 5.1 lyd på 2'eren. Som jeg skrev i et indlæg
længere oppe,
så er der tilføjet en masse kunstig bass på "5.1" lydsporet. Måske der i
virkeligheden er tale om 2.1, og at dit lydanlæg ikke kan genkende dette
format (eller oplyse det korrekt). Findes der i iøvrigt film-udgivelser hvor
dolby prologic surround sporet findes ukomprimeret (i forhold til den
sædvanlige komprimering til dolby digital 2.0)?

/Brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-09-02 08:34

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> escribió en el mensaje
> Jeg har købt superman 1 og på coveret står der at den er i dolby digital
> 5.1
> MEN min DVD afspiller siger at den kun er i dolby digital 2.0. og
> almindelig dolby sourrund.

Ja det er en sjov ting med den skive, for hvis du lytter til dine
baghøjtalere er det ganske tydeligt at det ER DD5.1 selvom Der står ENG 2.0
når den afspilles.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : René Eske Jensen

Dato : 11-09-02 19:22

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> wrote in message
> Jeg har købt superman 1 og på coveret står der at den er i dolby digital
> 5.1
> MEN min DVD afspiller siger at den kun er i dolby digital 2.0. og
> almindelig dolby sourrund.

Der står godt nok DD 2.0, men min dekoder siger 5.1.

Filmene er iøvrigt af en ganske god kvalitet, både lyd og billedmæssigt, jeg
var i sandhed imponeret efter alt det dårlige man har hørt om On-air. Og så
til 75kr ialt for de tre første

mvh. Rene

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-09-02 08:49

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> escribió

> Og så
> til 75kr ialt for de tre første

Damn, og mig der troede at det var billigt da jeg fandt Superman 1 til 40
Dkr i Bilka

Fra : Brian Nielsen

Dato : 10-09-02 22:26

> Er der nogen der har købt Superman samlingen fra On-Air til ingen penge -
og
> vil komme med en kommentar? Er de med Ana's fisk og er der et rimeligt
> billede? god lyd?

Jeg købte 2'eren, men har skilt mig af med den igen, efter at have købt R1
udgaven.
Billedet er ganske vist anamorph, men desværre ikke af ret god kvalitet.
R1 udgavens billede fik også tæv af anmelderne ude på nettet, men er meget
bedre end ON AIR's udgave.
Lyden på ON AIR's kan opleves i 5.1 lyd, hvor R1 kun fås med 2.0 lyd. Den
tydeligste forskel er at ON AIR udgaven er blevet tilført en masse kunstig
bass i 5.1 udgaven, som ærligt talt ikke lyder særlig godt.

Men til ingen penge er det da stadig bedre en VHS

/Brian

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-09-02 14:17

Jesper Winding wrote:

> Er der nogen der har købt Superman samlingen fra On-Air til ingen penge - og
> vil komme med en kommentar? Er de med Ana's fisk og er der et rimeligt
> billede? god lyd?

Jeg ved ikke om tilbuddet stadig kører men jeg købte de første to i TP
Musik Marked til 25 kroner stykket for små to uger siden i anledning af
deres 25 års jubilæum. Til 25 kroner syntes jeg såmen kvaliteten var
helt ok, selvmom jeg har svært ved at se hvordan udgivelserne kan kaldes
Collecter's Editions nåer der INTET er på udover filmen. Kunne godt ha
tænkt mig noget af alt det extra-materiale der er på region 1
udgivelserne men når man kunne få filmene uden extras til 25 kr så kunne
jeg godt undvære.

Klaiteten af filmene er da ok, men forvent ikke for meget. Syntes at
layer-skiftet var en smule for tydeligt efter min smag men hvad kan man
forlange til den pris?

Tjekkede lige TP's hjemmeside og Superman I-III samt Supergirl står
stadig listet under jubilæumstilbud så det kan være der er en chance.

Tenz.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 12-09-02 21:51

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tænkt mig noget af alt det extra-materiale der er på region 1
> udgivelserne men når man kunne få filmene uden extras til 25 kr så kunne

1'eren kan faktisk godt retfærdiggøres idet der her er tale om den gamle
biografudgave.
Jeg er sikker på at der er en masse samlere i R1, som ville slå ihjel for
denne udgave

Hvad efterfølgerne angår så er R1 udgaverne ikke meget bedre, hvad angår
extramateriale.
Også her kan man sige at R2DK'erens 5.1 lydspor, hvor ringe det end er, er
argument nok til at
den kunne gå hen og blive et samlerobjekt. R1'erne har jo kun 2.0 lyd.

/Brian

Fra : Morten DH

Dato : 13-09-02 17:25

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> argument nok til at
> den kunne gå hen og blive et samlerobjekt. R1'erne har jo kun 2.0 lyd.

Det kan reg. 1 udgaven vist også - mener jeg har læst noget om at der er
strid om rettighederne til noget af ekstramaterialet så måske bliver den
kaldt tilbage...

Fra : Tenzel Kim

Dato : 14-09-02 17:59

Brian Nielsen wrote:

> [...]
> biografudgave.
> Jeg er sikker på at der er en masse samlere i R1, som ville slå ihjel for

Sikker på at der er forskel på selve filmen på R1 og R2 udgaverne.

> Hvad efterfølgerne angår så er R1 udgaverne ikke meget bedre, hvad angår
> extramateriale.

Commentary by Director Richard Donner and Creative Consultant Tom Mankiewicz
Isolated Score
Superman - The Legacy notes
Cast & Crew Filmographies
Direct Access to the Added Scenes
Awards
Theatrical Trailer
Taking Flight - The Development Of Superman documentary
Making Superman - Filming The Legend documentary
The Magic Behind The Cape documentary
Screen Tests
Deleted Scenes
Teaser Trailer
TV Spot
Additional Music Cues
DVD ROM Features (including Storyboard to Screen comparisons)

I mine øjne er det da en lille smule.

> Også her kan man sige at R2DK'erens 5.1 lydspor, hvor ringe det end er, er
> argument nok til at den kunne gå hen og blive et samlerobjekt.

> R1'erne har jo kun 2.0 lyd.

Så vidt jeg kan se har R1 udgaven også 5.1 lydspor. Både på selve filmen
og det isolerede score. Kommentator-sporet har dog kun 2.0

http://us.imdb.com/DVD?0078346

Tenz.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 14-09-02 18:41

> Sikker på at der er forskel på selve filmen på R1 og R2 udgaverne.

Det er jo det jeg siger. R2DK har den originale biografudgave, hvor R1 er en
directors cut ting.
Derfor er R2DK interessant for rigtige samlere, som den eneste måde at få
originalversionen på DVD.

> <SNIP en masse ekstras>
>
> I mine øjne er det da en lille smule.

Det du nævner findes kun på R1 udgaven af den første film. Superman 2 og 3
er uden ekstras, præcis som jeg skrev. Jeg har dem selv i samlingen.

> Så vidt jeg kan se har R1 udgaven også 5.1 lydspor. Både på selve filmen
> og det isolerede score. Kommentator-sporet har dog kun 2.0

Som sagt, kun på den første film. Jeg har stadigvæk Superman 2 og 3 i
samlingen, og de har kun 2.0 lyd. R2DK udgaven af disse har også 5.1, som
jeg skrev.

/Brian