MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Total kontrol over cache- og logfiler/bibl~
Fra : The Bear

Dato : 10-09-02 10:17

Hej

Er der nogen der ved om der findes et program, som fremviser alle log- og
cachefiler/biblioteker, samtidig med muligheden for at læse i hvert fald
logfilerne og måske med retningslinier omkring, hvad der er sikkert at
nulstille/slette - sidstnævnte - fordi de vil blive genoprettet næste gang
det har en mening?

Jeg synes at have hørt om noget lignende - men åbenbart totalt glemt hvor og
hvordan....

Jeg vil bruge et sådan program/mulighed til at rydde op = en nulstilling en
gang i mellem i mine logfiler evt. også i cachefiler/biblioteker.
For jeg har lige opdaget ef en lille søgning på nettet efter gode guides til
afdækning af "internet sikkerhed og lokal computer sikkerhed" medførte at de
skjulte cachebiblioteker i Temporary Internet Files biblioteket fyldte ca.
45MB. Og det vel og mærket efter jeg havde slettet "de synlige links/filer.
Og når man, som jeg, har en xp home version på den ene af mine PC´ere og
derfor skal genstarte osv. for at logge sig på som administrator for manualt
at rydde op i bare det ene biblioteket, så spørger jeg jo mig selv om, hvor
meget der så ligger i alle mulige andre lignende filer og biblioteker, som
vi måske ikke ser så meget.

mvh

Bjørn

Homepage: http://home1.inet.tele.dk/bjornjen

Fra : Edmund

Dato : 10-09-02 11:22

The Bear skrev:

> [...]
> om, hvor meget der så ligger i alle mulige andre lignende filer og
> biblioteker, som vi måske ikke ser så meget.

Når jeg som enkeltbruger af XP home altid er administrator vil jeg så få
slettet denne internet cache, eller skal man i fejlsikker tilstand.

Mappen WINDOWS\system32\dllcache fylder ca 350MB og den har jeg slettet
uden problemer.
Denne mappe bruges af XP til systemfil beskyttelse, overskriver man en
systemfil henter XP en orginal kopi fra denne mappe.Sletter man mappen
spørger XP bare efter XP cd'en i stedet for, hvis et program har
overskrevet en systemfil.

Jeg har dog haft et lille problem med install af Windows Media Encoder
7.1, som overskriver en systemfil, som dog ikke fortæller hvilken fil
det drejer sig om. XP spørger efter XP cdén, men siger det er den
forkerte XPhome cd. Jeg blev så nød til at beholde den nye systemfil,
som dog ikke har skabt problemer.

--
Mvh Edmund

Fra : The Bear

Dato : 10-09-02 12:45

"Edmund" <edm@os.dk> wrote in message

>---ganske lidt er tabt i gendannelse---
> Når jeg som enkeltbruger af XP home altid er administrator vil jeg så få
> slettet denne internet cache, eller skal man i fejlsikker tilstand.

Du skal i safe mode/fejlsikker tilstand for at kunne logge dig ind som
administrator i home versionen. Du får muligheden i dos-skærmbilledet i
opstarten hvor windows bootmanager kommer frem i hvert fald hos mig selvom
jeg ikke har andre windows på den PC. og her kan du så i bunden af
skærmbilledet trykke på F8 og på de nu mange opstartsmulighweder finde
"sikker tilstand" øverst oppe. Og år du så har valgt dette punkt starter
velkomstbilledet op men denne gang med flere login muligheder bl.a.
administrator muligheden.

For du ser slet ikke de skjulte under biblioteker uden at være logget på som
administrator. Men prøv at gå ind i stifinder og vælge egenskaber på dit
"Temporary Internet Files" bibliotek - så skal du se løjer hvis du ikke har
set det før. Selvfølgelig kan cached størrelse styres under Internet Temp
størrelse og jeg formoder den fastsatte størrelse også gælder de skjulte og
underliggende biblioteker.
Men jeg kan altså godt lide at vide hvor og hvordan osv. og det hele tiden

Hvor du i pro versionen skal/kan logge af og vistnok trykke på
ctrl-alt-delete tasterne (gammekdavs login i WinNT) for at få den login boks
frem, som skal til for at du logge dig ind som administrator med
administrator rettigheder.

> [...]
> systemfil henter XP en orginal kopi fra denne mappe.Sletter man mappen
> spørger XP bare efter XP cd'en i stedet for, hvis et program har

OK det er da også noget - ja det er
Og jeg vil med det samme finde den "lille" sag og gemme den midlertidigt et
andet sted.

> [...]
> det drejer sig om. XP spørger efter XP cdén, men siger det er den
> forkerte XPhome cd. Jeg blev så nød til at beholde den nye systemfil,

Da jeg hverken spiller spil eller musik særligt meget på mine PC´ere, så ved
jeg intet eller i hvert fald meget lidt om sådanne slige sager. Andet end
jeg dog fra tid til anden synes det virker urimeligt at alle os stakkels
brugere skal have så mange problemer bare fordi vi forsøger at være
nogenlunde opdateret. Det virker ofte lige modsat end det vi med vores
almindelige logiske sans synes det skal.....

De eneste to spil eller nok nærmere simulatorer, jeg har og hvor jeg skal
bruge multimediasiden af PC´en, er:

MS MS Flight Simulator 2000 - Standard
og
SimCity 3000 World Edition
samt
de spil der følger med OS´erne samt nogle få der kom med diverse grafikkort.
Og hvor sidstnævnte aldrig er eller vil blive installeret.

Det var lidt udover hvad du fortalte om...så