At dråbe øjne på en kat!
Fra : Helle Nielsen

Dato : 10-09-02 08:38

Hejsa.

Magnus har øjenbetændelse men det er vildt svært at dryppe hans øjne - også
selvom vi er to om det. I starten skulle vi bruge kloramfenikol som er en
tyk vaselinesalve hvilket var svært men dengang var han lille og det gik
faktisk fint. Han var rimelig rolig. Men efterhånden som han er blevet
større (og vi fortsat skal dryppe hans øjne) er han blevet mere vild, stærk
og stædig så det er totalt umuligt at holde ham. Min kæreste holde ham mens
jeg drypper men det kan slet ikke lade sig gøre. Enkelte gange er det dog
lykkedes mig at klare det selv hvor det er gået fint men nej...den går bare
ikke længere. Vi har nu fået nogle flydende dråber hvilket jo går langt
stærkere at få ud af tuben og i øjet. Det skal vi dryppe med tre gange
dagligt i en uge.

Er der nogen gode råd til hvordan jeg får dryppet de øjne? Har gjort sådan
at jeg har sat ham på køkkenbordet i en god højde og stået bag ham, holdt
hovedet med den ene hånd men jeg har lagt mig halvejs hen over ham for at
holde hans krop mod min (selvfølgelig har det ikke været så voldsomt) Han er
bare skide stædig for det går ikke ondt på ham overhovedet og det er
lynhurtig overstået.
Han er efterhånden en stor misser - 4 mdr gammel og vejer 1895 gram.

Venlig hilsen Helle
__________________________________________________________________ Helle
ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Pia J

Dato : 10-09-02 08:52

De kan hjælpe at tage et godt greb i nakkeskindet, som om man ville bære ham
i det. Ikke bare ham, bare holde stramt tilbage og evt. rundt om kroppe. Nr.
2 person holder hoved og drypper. Hvis man løfter lidt op i nakkeskindet, er
der mange katte som forholder sig roligere.

Den kat jeg havde for 20 år siden "klemte" jeg dens hoved mellem benene, så
bagkroppen stak ud bagpå, men det kommer an på, hvor meget den flænser ens
lægge imens... Når jeg tænker tilbage undrer det mig lidt, at det kunne lade
sig gøre!

:Pia

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 10-09-02 22:18

> Han er efterhånden en stor misser - 4 mdr gammel og vejer 1895 gram.

*GG* Mine 2 krabater, Gixxer og gizmo er på samme kur... med det gele
agtige..

Gixxer 6-7 mdr 3,2 kg, hun stritter godtnok imod, jeg gør det jeg sætter mig
ved spisebordet, sætterhende på bordet, ligger venstre arm omkring hende og
holder hovedet med venstre hånd, dvs, hun er i "klemme" imellem min venstre
arm, bordet og min krop. Det er lidt en kamp, men virker. MAn bliver faktisk
overrasket over hvor stærk en kat er! Når men derudover skal hun lige havde
2 piller samtidig *SUK*

Gizmo vejer 1,5 kg. Er lidt mindre, men lige så genstridig.... glæder mig
til om en 2-3 uger så skulle kampen være slut!!!

mvh Tommy Fer

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 10-09-02 22:53

> [...]
> holde hans krop mod min (selvfølgelig har det ikke været så voldsomt) Han er
> bare skide stædig for det går ikke ondt på ham overhovedet og det er

Hej Helle,

nøjagtig samme problemstilling havde jeg som nybagt katte-ejer, da jeg
havde fået
min Scottie. Han kom med en gang øjenbetændelse.

Han var kun to en halv måned, men det var umuligt at holde ham fast så
han ku' få
dråberne.

Jeg fandt dog en, synes jeg selv, god metode:

Du venter ganske enkelt til han sover. Så laver du lige en dråbe parat
(det jeg brugte
var en lille tube med en lang spids, som der så ku' komme en dråbe ud
af), hiver
op i hans øjenlåg, og lægger dråben. Hvis ikke han selv vågner af det,
så væk ham
(efter du har gjort det på det andet øje også ). Han finder ud af at
der er noget i
øjet, og blinker løs. Problem solved

Sådan gjorde jeg i hvert fald, men det kan selvfølgelig være jeg har
været heldig

Held og lykke anyway !

Jacob

Fra : Inger Kaya

Dato : 10-09-02 22:42

Jeg ved ikk om det er mig. Men synes altså det er betraktelig nemmere
på en stor kat end på en killing. De er så små og alligevel så stærke.
De store er der lidt mere håndgribeligt at få fat omkring.

Jeg plejer både ved medicingivning (piller) og øjendråber / salve ...
sætte mig ned på gulvet og sætte katten mellem benene (sørge for at
lukke godt af mellem benene med fødderne så katten ikk kan bakke) og
så skal jeg menlig kun styre hovedet (stort set) med venstre hånd.

Ved da ikk om det er måde på det men har fungeret fint med de katte
jeg har haft.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk