Hvad er en transponder?
Fra : Stefan Garvig

Dato : 09-09-02 22:03

Hej

Spørgsmålet står i Emne.

Jeg glæder mig til at høre nærmere.

Venligst

Stefan Garvig

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 09-09-02 23:07

Stefan Garvig <sgdata@edb.dk> wrote:

> Hej
>
> Spørgsmålet står i Emne.
>
> Jeg glæder mig til at høre nærmere.

hmm...det er en (puls)modtager/sender, der reagerer på et
'trigger'-signal fra en 'interrogator' (normalt placeret sammen med en
radarenhed).
Interrogatoren afsender periodisk et kodet pulstog - dette opfanges af
transponderen, som afsender et svar-pulstog, som normalt indeholder
identifikationsdata vedr. transponderens 'platform' (et fly, fx).
Signalet kan også indeholde højdeoplysninger oma.
Interrogator/x-ponder benævnes ofte 'secondary radar' og anvendes meget
ifm. lufttrafikkontrol.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-02 08:17

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message
> hmm...det er en (puls)modtager/sender, der reagerer på et
> 'trigger'-signal fra en 'interrogator' (normalt placeret sammen med en
> radarenhed).

Det er også betegnelsen for den sender på en satellit der sender radio- og
tvkanalerne ned til jorden.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Steen

Dato : 10-09-02 09:19

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote:

> Det er også betegnelsen for den sender på en satellit der sender radio- og
> tvkanalerne ned til jorden.

....og det er nok den betydning, du leder efter!

En repeater er en radio-sende-modtage-station, som modtager på en frekvens
og genudsender signalet på en anden frekvens.

En transponder (f.eks. på en tv-satellit) modtager et helt frekvensområde,
og genudsender hele frekvensområdet et andet sted i spektret. Visse
transpondere er inverterende, dvs. de "spejlvender" spektret. Dette
medfører, at det øvre sidebånd bliver til det nedre og vice versa.

Satellitter genudsender næsten altid på en lavere frekvens end den modtager,
fordi det kræver mere energi at sende på høje frekvenser.

Mvh Steen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-09-02 15:21

Steen <nospam@nospam.dk> wrote:

> ...og det er nok den betydning, du leder efter!

Sandsynligvis - og så fik *jeg* samtidig lært noget nyt!
(Selvom jeg forresten synes, navnet er mere 'beskrivende', hvad angår
'secondary radar'-dimsen!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Steen

Dato : 10-09-02 15:24

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote

> Sandsynligvis - og så fik *jeg* samtidig lært noget nyt!
> (Selvom jeg forresten synes, navnet er mere 'beskrivende', hvad angår
> 'secondary radar'-dimsen!)

Jeg gætter på, at ordet "transponder" er en sammentrækning af ordene
"transceiver" og "responder" - uden egentlig at kunne redegøre for, hvorfor.

Mvh Steen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-09-02 20:17

On Tue, 10 Sep 2002 10:19:05 +0200, "Steen" <nospam@nospam.dk> wrote:

>En repeater er en radio-sende-modtage-station, som modtager på en frekvens
>og genudsender signalet på en anden frekvens.

Eller på samme freqvens. Problemmet med at repeateren kun vil kunne
høre sig selv løses ved at sende i korte tidsrum og så holde pause.
Sender den i to millisekunder, holder et sekunds pause, hvor den
lytter, så kan de beregne de tabte data, og udsende dem i det ekstra
millisekund. Det menskelige øre vil ikke opdage at der mangler noget.
Sådan har jeg fået forklaret at en repeater kan sende på samme freq.
som den lytter på.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-09-02 23:08

Steen <nospam@nospam.dk> wrote:
> En repeater er en radio-sende-modtage-station, som modtager på en frekvens
> og genudsender signalet på en anden frekvens.

En sådan har jeg set benævnt: Transceiver(!)

--
med venlig hilsen
Hans