Den største sorg :o(
Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 19:26

Hej gruppe

Jeg har været med britekillingen Sofus til dyrlægen i dag. Dyrlægen
konstaterede, at Sofus var uhelbredeligt syg. I stedet for selv at lave
tests for f. eks FIP synes dyrlægen, at vi skulle aflive Sofus i dag og
sende ham til serum instituttet i KBH.
Her skal der foretages en obduktion. Grunden til at Sofus blandt andet skal
til KBH, er at vi vil stå stærkere med papirer fra Serum Instituttet end
hvis vi bare have nøjes med vores dyrlæges test. Nu afventer vi så svar fra
KBH og når vi har dem, kontakter vi opdrætteren for at høre hvad hun har at
sige. Absolut minimum må ifølge vores dyrlæge være, at hun betaler
dyrlægeregninger og prisen for Sofus. Åhhh...det hele er så forfærdtlig
trist. Sofus liv endte før det egentligt begyndte

Som om...det ikke er nok....måtte jeg i dag sige farvel til min bedste
barndomsven...huskatten Hans.
Hans var 16 år....en pæn alder. Han faldt ned fra et træ og slog hovedet mod
en gren. Også Hans måtte aflives idag.

Den største sorg er dog at miste den, som man har kær

Gonzo....som er pokkers trist

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 09-09-02 19:47

"Gonzo" <Gonzo Mail> skrev i en meddelelse

> Den største sorg er dog at miste den, som man har kær
>
> Gonzo....som er pokkers trist

Nej dog Det var dog trist.

Mange medfølende tanker herfra

Hilsen
Lisbeth
(+ Bøv, Phumba, Jack & Basil)

Fra : Mette B

Dato : 09-09-02 19:54

Hej Gonzo.

Også mange medfølende tanker herfra. Er ked af at høre det endte som det
gjorde med Sofus og at du så også mistede Hans, gør mig meget ondt.

Mange tanker fra
Mette

Fra : Jette

Dato : 09-09-02 19:53

"Gonzo" skrev:
> [...]
lave
> tests for f. eks FIP synes dyrlægen, at vi skulle aflive Sofus i dag
[klip]
> Også Hans måtte aflives idag.

Selv om det kan være hårdt nok at miste én kat, må det bestemt være en
særdeles slem omgang at miste to katte på én gang. Ingen ord kan trøste
i sådan en situation... Jeg vil derfor nøjes med at sende dig en
kæmpekrammer...

Mvh. Jette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-09-02 20:09

Åh nej 2 på en dag!

Trøstkrammizer

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 09-09-02 19:59

Hej

Det gør mig meget ondt at høre, da jeg jo har fået private mailes ang.
Sofus. var jeg meget spændt på at høre hvordan det var gået ham.

Håber at der bliver gjort noget ved sagen, og er selv glad for vi blev
advaret i tide, inden vi fik købt killing der.

Føler med dig/jer, det har været en hård dag.

VH
Gitte

Sacala´s Norske Skovkatte - killinger til salg
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 09-09-02 20:28

"Gitte Sacala Eriksen" <DKSACALA@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> advaret i tide, inden vi fik købt killing der.
>
> Føler med dig/jer, det har været en hård dag.

Og så er det der er noget jeg ikke fatter....

Altså, vi advarer jo højt og bredt med JBH, men når/hvis det er en BYB eller
lignende skidtfolk, så skal det være så hemmeligt så hemmeligt... Ikke nævne
navne, uha nej...

Hvorfor egentlig ikke?

Ligesåvel som vi skal/bør advare mod farlige dyrlæger, så må det samme da
gælde opdrættere med mindre rent mel i posen.

Eller er det bare mig?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Pia J

Dato : 09-09-02 20:43

> [...]
eller
> lignende skidtfolk, så skal det være så hemmeligt så hemmeligt... Ikke

Jeg har da også overvejet en brite til manden, og ville gerne vide
opdrætterens navn, da jeg ikke kender nogen i "branchen".

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 21:07

Hej Lisbeth, Mette B, Jette, Pia J, Nina og Inger

Tusind tak for Jeres søde ord og støtte på denne ganske forfærdtlige dag
....lige hvad jeg havde brug for.

Hvad angår det med at nævne opdrætteren ved navn, ja så har jeg tilbageholdt
oplysningen her på gruppen, men skrevet via mail med folk som har erfaring
med eller hørt om opdrætteren. Det har jeg gjort for at samle viden inden
jeg evt. udtaler mig om hvem opdrætteren er.
Sofus sygdom skal også bevises sort på hvidt ellers bliver det jo bare ord
mod ord.....og jeg må sige, at des mere jeg erfarer om denne opdrætter jo
mere forfærdet bliver jeg. Jeg forstår ikke, at dette opdræt ikke kan
stoppes!
Tro endelig ikke at en del af mig har lyst til at skrive opdrætterens navn
her og alle steder. Jeg er simplethen så vred og ked af det på Sofus vegne.
Men min logik siger mig, at jeg skal have beviserne først..

Venlig hilsen

Gonzo

Fra : Jette

Dato : 09-09-02 21:43

"Gonzo" skrev:
> Hej Lisbeth, Mette B, Jette, Pia J, Nina og Inger
>
> Tusind tak for Jeres søde ord og støtte på denne ganske
> forfærdtlige dag ....lige hvad jeg havde brug for.

Det var da det mindste vi kunne gøre ... Glad for det hjalp lidt

> [...]
vegne.
> Men min logik siger mig, at jeg skal have beviserne først..

Det er en fornuftig holdning .. Dog synes jeg dit indlæg vidner om at
det står temmelig skidt til hos opdrætteren - så jeg vil da håbe at
vedkommende ikke har flere killinger i øjeblikket, så andre ikke kommer
ud for det samme..

Mvh. Jette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-09-02 21:18

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev...
> [...]
> Ligesåvel som vi skal/bør advare mod farlige dyrlæger, så må det samme da
> gælde opdrættere med mindre rent mel i posen.

Hej Lisbeth

Jeg er i princippet enig - MEN... som opdrætter vil man altid komme ud for,
at der er nogle, som er vældig glade for det man laver og nogle, som ikke
er. Okay, nogle har ligesom "flair" for at rode sig ud i mere ballade end
andre, så derfor er der enkelte man hører mere dårligt end godt om - men det
er hvad det er - noget man hører!!

At et katteri har solgt en killing, som desværre udvikler FIP er naturligvis
frygteligt - men det betyder rent faktisk IKKE, at det på nogen måde er et
katteri med "mindre rent mel i posen" - blot kan det være en uheldig
omstændighed, da FIP jo som bekendt muterer af en Corona-virus, som op til
80-90% af alle katte bærer.

Inden for katteverdenen *hører* man mange ting her og der - Gitte har da fx
en kat fra et katteri, som jeg har *hørt* rigtig meget dårligt om... men da
Gitte velsagtens har været der (hvilket jeg ikke har) og har valgt at købe
en kat derfra, så må jeg jo konkludere, at det ihvertfald ikke kan være så
"slemt", som jeg har *hørt* (eller at Gitte er blevet ført bag lyset!)...
Det samme er præcis tilfældet med dette British Shorthair-katteri - nogle
har gode erfaringer og anbefaler dem til højre og venste, andre har dårlige
erfaringer - ingen af delene behøver dog at være den endegyldige sandhed, da
alle (især større) katterier velsagtens kommer ind i perioder, hvor en
enkelt kat måske rammes af en sygdom, som måske smitter andre katte - og
hvis nu der sælges en killing inden man opdager det...? Og det behøver slet
ikke være store katterier, som får problemer - jeg selv kender et tilfælde
med en killing, som fik FIP - den kom fra et "katteri" bestående af en
hunkat og en kastrat - og det var i øvrigt det allerførste kuld. Måske er
det mig, der står i situationen næste gang - og da jeg trods alt betragter
mig selv som en ansvarlig opdrætter, ville jeg da være ret ked af, at nogle
gik ud offentligt og advarede om at der blev købt kat hos mig fordi de måske
fik en killing, som desværre udviklede FIP eller en anden uhelbredelig
sygdom, som jeg ikke var klar over at mine katte havde...

Jeg kan imidlertid ikke understrege det nok - hvis man vil købe en (dansk)
*racekat*, så køb KUN killinger/katte med FELIS DANICA-stamtavler - ikke
noget med registerkort/stamtavler fra CFA eller TICA m.fl. (ikke danske
klubber) - fra en opdrætter, som er medlem af en af de fire danske
hovedklubber - Racekatten (www.racekatten.dk), DARAK (www.darak.dk), JYRAK
(www.jyrak.dk) og Katteklubben for alle racer (www.perseren.dk).
De pågældende Brite-opdrættere er IKKE medlem af nogle af disse klubber og
sælger derfor ikke killinger med FD-stamtavler, så dem går man ganske enkelt
fri af, hvis man holder sig til ovenstående (dette ved jeg, fordi jeg
tilfældigvis faldt over det katteri Gitte kiggede på Briter hos...).

At jeg anbefaler, at man udelukkende køber med FD-stamtavler betyder
imidlertid ikke, at alle FD-opdrættere er 100% i orden og aldrig gør noget
"ulovligt" (i katte-sammenhæng) - brådne kar findes alle vegne - men det
giver ihvertfald den lille ekstra sikkerhed, at man kan indbringe en klage
for Felis Danicas Disciplinærnævn, hvis der skulle opstå problemer.

Altså er der for mig, som opdrætter, at se, flere forskellige vinkler at se
det fra - og dette var så min umiddelbare begrundelse for at
offentliggørelse af navne mv. ikke umiddelbart bør finde sted. Langt de
fleste steder er der sikkert 10 gode erfaringer for hver dårlige erfaring -
og hvad er så mest rigtigt?

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Birgitte

Dato : 09-09-02 22:52

Hej Camilla
Nu har jeg gennemlæst dit svar et par gange, og jeg støtter dine meninger
helt og holdent.
Tom snak eller ondsindet sladder er vansklig at få rettet op, og ingen kan
vel bære skylden for, at en killing udvikler en sygdom efter en flytning, og
slet ikke for FIP som man ikke kan teste en rask kat for.
Men hvis man som køber, tager sig til takke med at købe en killing der evnt.
ikke er helt fit for fight, når man er for at hente killingen, så er det
ganske selvforskyldt.
Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 23:18

Hej Mulle, Kate, Ann, Gitte og Birgitte

Også stor tak til Jer for jeres søde hilsner

Venlig hilsen

Gonzo

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 10-09-02 08:38

> [...]
> "slemt", som jeg har *hørt* (eller at Gitte er blevet ført bag lyset!)...

Øh.
Er det mig Gitte ?

Hvis det er brite.killingen som vi tænkte på at købe så endte det med at vi
ikke gjorde det, da vi var heldige at få advardslerne i tide, men da vi
tidligere havde været der, var ikek blevet oplyst at det var tyske papirer
kattene blev solgt med.

Desværre for Gonzo er det der de har købt kat, men da vi ikke har nogle
beviser på misrøgt og lign. som flere af hendvendelserne samt sygdom gik på,
så har vi ikke ville oplyse navnet til andre, men valgt ikke at købe kat
der.

Hvis det er et sted med skovtrolde du mener, en af mine katte er fra, så
send gerne mail til mig privat.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-02 17:57

"Gitte Sacala Eriksen" <DKSACALA@mail.dk> skrev...
> Øh.
> Er det mig Gitte ?

Ja, det er det

> [...]
> tidligere havde været der, var ikek blevet oplyst at det var tyske papirer

Jeg ved godt, at I ikke købte britekillingen alligevel - og det er i øvrigt
ikke tyske papirer de sælges med, men derimod CFA eller TICA-papirer.

> Hvis det er et sted med skovtrolde du mener, en af mine katte er fra, så
> send gerne mail til mig privat.

Det er det - så kan du nok selv regne ud hvilken - men som sagt, jeg har
kun *hørt* ting (rygter), og de må jo så være gjort til skamme, siden fx du
har valgt at købe kat dér.

Mvh. Camilla

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 10-09-02 18:17

Hej

Ja, ang. skovtrolde-opdrætteren, så har vi efter købet også hørt meget
skidt, men som sagt først efter.
Opdrætteren har mange katte, så min bestand lige nu er jo intet i forhold,
selv om vi selvfølgelig gerne med tiden skulle finde gode nye hjem til
killingerne.
Jeg ved jo hvor meget tid der går med de små og er glad for jeg har
muligheden for at være hjemme om dagen, og kan slet ikke forstå at
opdrætteren kan få tid til sine misser.
Opdrætteren er bestemt dygtig på mange måder, men vi vil selv ikke vælge kat
derfra igen, så meget klogere er vi da blevet.
Og der er intet i vejen med den vi har derfra.
Ang. brite opdrætteren, så var de vist på katteforum det blev nævnt at det
var med tyskepapirer.

VH
Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-02 18:27

"Gitte Sacala Eriksen" <DKSACALA@mail.dk> skrev...
> Ja, ang. skovtrolde-opdrætteren, så har vi efter købet også hørt meget
> skidt, men som sagt først efter.

Men *hvis* det nu var "helt galt", tror du så ikke, at du ville have opdaget
det - og ladet være med at købe kat derfra?

> Jeg ved jo hvor meget tid der går med de små og er glad for jeg har
> muligheden for at være hjemme om dagen, og kan slet ikke forstå at
> opdrætteren kan få tid til sine misser.

Heller ikke jeg, men det er jo så MIN personlige holdning - og ville være
mit motiv til ikke at købe kat derfra. Det vil jeg imidlertid aldrig drømme
om at advare andre imod, de må jo danne sig deres egne indtryk af
forholdene.
Desuden kender jeg andre opdrættere med MANGE katte, som har de dejligste og
mest socialiserede katte og killinger, der nogensinde er set - altså mængden
er ikke altid et kriterie i sig selv.

> Opdrætteren er bestemt dygtig på mange måder, men vi vil selv ikke vælge
kat
> derfra igen, så meget klogere er vi da blevet.
> Og der er intet i vejen med den vi har derfra.

Just præcis - altså kan det ikke være helt så slemt, som jeg måske nok
troede...

> Ang. brite opdrætteren, så var de vist på katteforum det blev nævnt at det
> var med tyskepapirer.

Ok, så er det nok den tyske CFA/TICA-afdeling man får papirerne fra som
europæer/skandinav, for der er ingen CFA/TICA-afdelinger i Danmark. Det er
dog ikke som sådan "tyske papirer" (med det forbinder jeg fx 1. DEKZV, RVD
og mange af de andre tyske klubber - nogle under FIFé, andre
dissidentklubber).

Mvh. Camilla

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 10-09-02 18:47

> "Gitte Sacala Eriksen" <DKSACALA@mail.dk> skrev...
>
> Men *hvis* det nu var "helt galt", tror du så ikke, at du ville have
opdaget
> det - og ladet være med at købe kat derfra?

som sagt er der mange katte og vi så ikke dem alle, men dem vi så virkede
glade/socialiseret og i fin kondition, så intet i vejen der.

> [...]
og
> mest socialiserede katte og killinger, der nogensinde er set - altså

Vi har jo selv mange killinger lige nu, hvilket afskrækker nogen, men når de
først har været her og set dem så tror jeg de fleste kan ses at vores katte
bliver der brugt meget tid på.
De fleste er jo nu så gamle at de tuller rundt i hele under etagen og hygger
sig og komme hen og vil nusses.

> kat
>
> Just præcis - altså kan det ikke være helt så slemt, som jeg måske nok
> troede...

De har hjulpet med forskellige ting som vi ikke havde taget højde for en
fertil han-kat kunne få ex. fedthale *S*
Og da vores første kat derfra blev syg og desværre måtte aflives fik vi
lavet aftalen om at få pengene retur eller en ny killing, hvor vi så valgte
det sidste, og det var ingen smitsom eller arvelig sygdom den havde, så
hatten af for det.

> [...]
> dog ikke som sådan "tyske papirer" (med det forbinder jeg fx 1. DEKZV, RVD
> og mange af de andre tyske klubber - nogle under FIFé, andre

Jeg er slet ikke inde i alt det med andre slags papirer og køber selv kun
katte reg. ved Felis Danica (FIFe).

Skal du forresten til Odder med nogen af dine katte ?
Jeg lige fundet kørselslejlighed og har tilmeldt Gida.

VH
Gitte

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-02 22:33

> [...]
valgte
> det sidste, og det var ingen smitsom eller arvelig sygdom den havde, så

Bestemt hatten af for det - så har de jo netop IMO bevist, at de opfører sig
"ordentligt"
Sygdomme og problemer kan man desværre altid rende ind i - men det vigtigste
er, hvordan man tackler situationen som opdrætter, altså hjælper folk videre
i stedet for blot at afvise!

> Skal du forresten til Odder med nogen af dine katte ?
> Jeg lige fundet kørselslejlighed og har tilmeldt Gida.

Desværre ikke - synes jeg har været "udenbys" lige rigeligt i den sidste
tid - men jeg har planer om at komme til Odense (som jo skulle have været i
Århus - øv at den er blevet flyttet!! Ville så gerne have udstillet i
Århus...), medbringende bl.a. min lille ny blå burmeserpige, som i øvrigt
også kommer fra Jylland... Har du planer om at komme til Odense? Eller nogle
af jer andre - Katrine, måske...??

Mvh. Camilla

Fra : Katrine Nederby

Dato : 11-09-02 13:00

Hej Camilla.

> Desværre ikke - synes jeg har været "udenbys" lige rigeligt i den sidste
> tid - men jeg har planer om at komme til Odense (som jo skulle have været
> Århus - øv at den er blevet flyttet!!

Det siger jeg også Det ville have været så dejligt for en gangs skyld
ikke at skulle spekulere på transport.

>medbringende bl.a. min lille ny blå burmeserpige, som i øvrigt
> også kommer fra Jylland...

Fortæl fortæl....?(Jeg vil oss' snart have mig en ny missepige, men mangler
pladsen *suk*)

>Har du planer om at komme til Odense? Eller nogle
> af jer andre - Katrine, måske...??

Det afhænger lidt af hvordan det går i Odder. Sofus har været lidt nervøs
under bedømmelserne på de sidste to udstillinger, men nu er han jo blevet
kastreret, så vi gør et sidste forsøg. Hvis han trykker sig for meget,
kommer han ikke på udstilling mere. Tabita lader sig ikke påvirke af ret
meget, men hun har så til gengæld ikke så meget at prale af rent
typemæssigt. Men hvis i andre kommer (Hva' med Helle?) tror jeg da, jeg vil
tage turen med hende alligevel. Og så ville det også være lidt nostalgisk at
komme på de kanter igen (Jeg boede i Odense fra '94 - '97, imens jeg havde
min gang på medicinstudiet - spooky at tænke på, jeg kunne have været læge
idag *g*)

Mange hilsner
Katrine, der langt om længe har taget sig sammen til at blive meldt ind i
BB-klubben (har ihvertfald sendt en mail)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 10-09-02 10:34

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:alivuu$js5$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> andre, så derfor er der enkelte man hører mere dårligt end godt om - men

Jamen gælder det ikke også dyrlæger ?

Katja

Som ellers er enig i den lange tekst hehe

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-09-02 11:13

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen gælder det ikke også dyrlæger ?

Jo, det skulle jeg mene. Men.....jeg synes i det hele taget, at det er et
meget svært emne, for hvor går grænsen for at man "kan tillade sig at
sige noget" ? Hvor går grænsen mellem "sladder" og
"forbrugeroplysning" ? Personligt synes jeg, at det er meget vanskeligt.

Eksempel: En opdrætter, som *jeg* aldrig har besøgt, men har talt
med. Jeg har fået oplysninger fra en dyrlæge, der understøtter alle
rygter om sygdom og sjusk i katteriet. Har fået oplysninger fra en af
opdrætterens venner, der af uvidenhed bekræfter disse oplysninger.
Kender flere, der har oplevet katteriet. Hvis jeg står overfor en person,
som gerne vil købe kat derfra - hvad gør man så ? Jeg har jo ikke rigtig
noget at have det i, så jeg ville nok vælge i stedet at anbefale et andet
sted, fremfor at tale dårligt om opdrætteren. Men jeg synes, som sagt,
at det er en svær problemstilling. Man ønsker jo ikke at nogen skal
gøre et køb, som de vil fortryde, men man ønsker heller ikke, at være
uretfærdig overfor nogen eller komme med udokumenterede
påstande.

Der findes da også katterier, hvor kattene f.eks. har et mindre godt
temperament. Skal man fortælle folk det eller lade dem selv opdage
det ? Selvfølgelig med risiko for, at helt "grønne" racekatteejere ender
med en kat, som temperamentsmæssigt er langt fra racetypisk, men
det er jo ikke ligefrem noget sundhedsskadelig . Personligt ville jeg
nok blande mig helt uden om, med miondre jeg kendte den potentielle
køber godt.

Det omtalte britte-opdræt har jeg ingen kendskab til, men det har da
været diskuteret før - hvor også indehaveren af katteriet har deltaget i
diskussionen. Så kritikken af katteriet er vist "en offentlig hemlighed"
og kan bl.a. ses, hvis man går ind på:
http://katteforum.dk/disc2_frm.htm og scroller laaaaangt ned i
historikken til den 8/7 2002, hvor der er en tråd med overskriften: "Kan
det virkelig passe!" Så vidt jeg husker, har der også været andre tråde
om katteriet, men dem gider jeg ikke lige lede efter

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-02 12:55

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev...
> Jamen gælder det ikke også dyrlæger ?

Jo, det gør det da!

Jeg synes eksempelvis bare der er forskel på, at een bestemt dyrlæge (tænker
på JBH...) har raget uklar med adskillige, hvilket så er blevet
offentliggjort i en avis - det kan næppe kaldes en hemmelighed at han virker
som en *ret* dårlig og ligeglad dyrlæge - og en opdrætter, som desværre har
solgt en killing, der viser sig at blive syg.
Som skrevet tidligere, så kender jeg flere dyrlæger, som har lavet endog
ganske store fejl, men disse dyrlæger vil jeg aldrig offentliggøre navne på,
da jeg *ved* at dyrlægerne har været lige så kede af det som de stakler,
hvis dyr det er gået ud over. Og præcis dér ligger forskellen, set med mine
øjne.

Hvis nu de omtalte opdrættere bare trækker på skuldrene og siger "Nå, din
kat døde - ærgerligt..." uden at gøre med ved det, så er det sandelig nogle
dårlige opdrættere - ikke fordi killingen blev syg, men fordi de så ikke gør
noget for at hjælpe. Og det ved vi jo endnu ikke, om de gør eller ej!

Mvh. Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 15:12

Hej Camilla

Jeg afventer resultatet fra Serum Instituttet. Jeg informerede opdrætteren i
sidste uge om at Sofus var syg og der var en mulighed for FIP.
Opdrætteren rådede os til ikke at lade Sofus teste for noget som helst, men
bare lade ham aflive. En anden opdrætter af samme race, siger at det er
fordi vi ikke skulle være i stand til at bevise Sofus sygdom....d.v.s vi
ville stå meget svagt når vi skal finde en løsning med opdrætteren.
Det synes jeg er uhyggeligt beregnende eller hvad mener du? Ville du ikke
som opdrætter være interesseret i at vide hvad din solgte killing fejlede
hvis du stod i situationen?
En anden ting, er at opdrætteren endnu ikke har vist interesse for at høre
om dyrlægebesøget. Ville man som opdrætter ikke være interesseret i at høre
hvordan det er forløbet?
Jeg ved snart ikke mine levende råd mere om opdrætteren. Den anden
brite-opdrætter har oplyst mig at den pågældene opdrætter har retsager på
halsen fra 7 forskellige lande.
Da jeg i sidste uge informede opdrætteren om Sofus, blev der blandt andet
oplyst at Sofus kuldsøskende gik hjemme og havde det fint, men da vi i sin
tid hentede Sofus, ja der så vi ingen søskende, fordi de var solgt..

Venlig hilsen

Gonzo

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-02 17:24

"Gonzo" <Gonzo Mail> skrev...

Hej Gonzo

> [...]
> som opdrætter være interesseret i at vide hvad din solgte killing fejlede

Jo, jeg ville bestemt være interesseret i at få testsvar - og jeg ville
såmænd også tilbyde at betale dem selv, hvis det var mig, der stod i
situationen...
Jeg kan kun medgive, at det lyder mærkeligt, og ikke som en opdrætter, der
er vældig interesseret i at finde ud af, om der evt. kunne være problemer i
deres katteri.
Om det passer at opdrætteren frarådede testen for at du så ikke senere havde
beviser, ved jeg ikke - og det ved den anden opdrætter og du jo dybest set
heller ikke...

> En anden ting, er at opdrætteren endnu ikke har vist interesse for at høre
> om dyrlægebesøget. Ville man som opdrætter ikke være interesseret i at
høre
> hvordan det er forløbet?

Jo, selvfølgelig ville de fleste opdrættere være mere end almindeligt
interessede i det!

> Da jeg i sidste uge informede opdrætteren om Sofus, blev der blandt andet
> oplyst at Sofus kuldsøskende gik hjemme og havde det fint, men da vi i sin
> tid hentede Sofus, ja der så vi ingen søskende, fordi de var solgt..

Men har de så tilbudt dig en form for kompensation - pengene retur, dækning
for dyrlægeregninger eller en ny killing??
Jeg vil i den forbindelse lige minde dig om, at med købelovens nye regler,
er det i de første 6 måneder efter et salg opdrætteren/sælgeren, der har
bevisbyrden for, at "varen" (her katten) ikke fejlede noget ved
overdragelsen - så måske kunne det betale sig for dig, hvis du altså gerne
vil videre med sagen og ikke bare glemme den - at gå til fx
Forbrugerstyrelsen?

Og hvis du - om føje tid - har mod på at få endnu en brite, så er du
velkommen til at kontakte mig, jeg kender mange briteopdrættere og kan til
hver en tid anbefale dig nogle, som jeg har personligt kendskab til.

Mvh. Camilla

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 10-09-02 18:26

Hej

ja, som opdrætter og alm. menneske så er vi da meget interesseret i hvis en
af "vores" killinger skulle blive syg, det er faktisk et punkt i vores
købsaftale, at vi skal kontaktes, både for at vide hvad der er i vejen med
katten, og ved evt. aflivning betale for en opduktion, så vi er sikre på det
ikke er noget arveligt eller lign.

Håber at det på bedste måde må ordne sig for jer.

Vi har allerde efter bare et´ info-show lært mange flere mennesker i
katteverdenen at kende og de fleste er flinke til at give både gode/dårlige
oplevelser videre.

VH
Gitte

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 10-09-02 16:52

Altså nu skal jeg lige skynde mig at sige at min mening var GENERELT! Ikke
specielt om det pågældende brite-opdrætter.

Jeg synes bare det ind imellem virker lidt for meget som når politiet skal
undersøge sig selv. Ingen vil sige noget galt om "kollegerne"

- og hvis nogen føler sig personligt ramt er det utilsigtet. Det her er ment
HELT GENERELT!

Og leder man lidt finder man s'mænd osse nogen der har været vældig glade
for JBH... Men det skal vel ikke forhindre at man lader et ord falde.

Men det er klart at det er et minefelt at begive sig ind i, for som det blev
nævnt, hvor går så grænsen mellem sladder og forbrugeroplysning? Og har man
nu set sig sur på en bestemt opdrætter, er det nemt at "lække" ondsindede
rygter, vi er jo ind imellem hurtige til at fare ud med bål og brand herinde
*G*

Omvendt ser jeg altså ingen grund til at dække over de brådne kar der
naturligvis også findes i opdrættermiljøet. Det må være i alles interesse at
få sådan noget stoppet, det gavner i al fald ikke kattens, og
katteopdrætternes ry som helhed.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-09-02 17:14

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev...
SNIP
> [...]
at
> få sådan noget stoppet, det gavner i al fald ikke kattens, og

Du har da helt ret - men i og med, at jeg ER opdrætter (og fordi jeg er
bestyrelsesmedlem i en katteklub ikke mindst), så er det bare ret svært for
mig at gå offentligt ud med navne - for hvorfor gør jeg nu det... er det
fordi jeg er "bange for konkurrencen" (det er jeg aldrig... hvis jeg var,
ville jeg nok have valgt en anden race end burmesere, som vinder på ca. 1 ud
af 100 udstillinger - nå ja, det er jo også derfor jeg har aby'erne ,
eller har jeg rent faktisk kendskab til nogle ureelle opdrættere... Hvis det
er nogle killingekøbere, der melder sig på banen - som nu fx Gonzo, der har
gået gennem det værst tænkelige med sine katte - så kan det somme tider være
en anden sag (omend man naturligvis også bliver "farvet" af sådanne
oplevelser, og måske er hurtig til at dømme (helt forståeligt!). Dog
"virker" det ofte stærkere på folk, at det er en anden opdrætter, der
fraråder - så betragtes man jo lidt som en "ekspert", hvilket ofte er noget
sludder, da killingekøberne jo netop har den personlige erfaring som vi
andre ikke har.

Og det er en af grundene til, at jeg altid anbefaler folk at købe racekatte
med Felis Danica-stamtavler - der er jo som regel en årsag til, at nogle
opdrættere *ikke* er medlem af Felis Danica længere... det kan siges helt
uden at nævne navne, så det holder jeg mig til Det er selvfølgelig
korrekt, at det hverken gavner kattenes eller opdrætternes ry, at der findes
sådanne katterier - men for mig at se, findes der mindst to slags
opdrættere: Felis Danica-registrerede opdrættere og "de andre" - det er også
groft generaliserende, for der er givetvis mange af "de andre", som er helt
igennem fine opdrættere, ligesom der bestemt er FD-opdrættere, der ikke er
spor gode - men det må være mit sorteringskriterie pt.

Tidligere, da jeg sad med killingelisten i BB-klubben (klub for Burmeser og
British Shorthair), var der heller aldrig nogen, jeg direkte frarådede folk
at købe killing hos - men jeg anbefalede dem heller ikke, og det er jo
mindst ligeså sigende som det modsatte!

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-09-02 19:05

Lisbeth Hviid Jakobsen wrote:

> [...]
> interesse at få sådan noget stoppet, det gavner i al fald ikke
> kattens, og katteopdrætternes ry som helhed.

Er meget enig i det. Paradokset består i at man som "almindelig
opdrætter" forhåbentlig går i en stor bue uden om katterier, hvor man
har den mindste mistanke og ikke samarbejder med dem - bare for en
sikkerheds skyld. Og når man ingen direkte, personlig viden har, er det
betænkelig at komme med "farvede" udsagn. Det kan selvfølgelig
være, at man har hørt noget fra killingekøbere, men så har man jo kun
hørt tingene fra én side og det er vel heller ikke fair ?

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Jette

Dato : 10-09-02 19:09

"Lisbeth Hviid Jakobsen" skrev:
> Jeg synes bare det ind imellem virker lidt for meget som når politiet
skal
> undersøge sig selv. Ingen vil sige noget galt om "kollegerne"

Jeg synes det er helt fint at f.eks. Camilla ikke vil sige noget
negativt om en opdrætter .. netop fordi hun og andre opdrættere, med
sådanne påstande, selv kan blive beskyldt for at gøre det til egen
vinding. Sådan er det iøvrigt overalt i samfundet... folk der arbejder i
samme branche går ikke og rakker ned på hinanden.. der er jo også en
grund til at det er ulovligt at nedgøre konkurrenterne i reklamer
o.lign.

Men når det drejer sig om os forbrugere er sagen helt anderledes. Uanset
om man er katteopdrætter, frisør eller grønthandler, lever man af
tilfredse kunder. Dem der giver en god service, og handler med kvalitet,
får tilfredse kunder og et godt rygte. Hvor mange negative indlæg har I
set om Likita? - og skulle der komme et enkelt negativt, ville der
straks flyve 30 positive indlæg ind, netop fordi de hos Likita giver en
god service og sælger noget der holder... Hos Likita ville de derfor
aldrig mærke en enkelt utilfreds kunde.

Men når man udviser ligegyldighed og sælger varer af dårlig kvalitet,
opstår der hurtigt utilfredse kunder, som naturligvis advarer
omgangskredsen. Sådan hænger markedet sammen, det er helt naturligt.
Udbud og efterspørgsel reguleres også af den slags.

Især når man hører negative ting om den samme forhandler fra flere
sider, ja så er der vel egentlig ikke noget at betænke sig på... der
opstår jo ikke røg, medmindre det brænder et eller andet sted - sådan
billedligt talt.

Jeg forstår derfor ikke helt, at forbrugerne i dette tilfælde går stille
med dørene. Hvis opdrætteren er helt uskyldig, har rent mel i posen og
masser af tilfredse killingekøbere, kan et enkelt utilfreds kunde jo
ikke ødelægge noget.

Jeg har som forbruger, aldrig sat mig ned og overvejet om jeg mon ikke
lige skulle afvente og se hvad der skete... hvis forhandleren reagerer
ligegyldigt over min henvendelse på en defekt vare, tager jeg ikke
mundkurv på.

> [...]
interesse at
> få sådan noget stoppet, det gavner i al fald ikke kattens, og

Netop!

> går så grænsen mellem sladder og forbrugeroplysning?

Sladder er nemt at gennemskue, fordi dem der sladrer som regel modsiger
sig selv på et tidspunkt, eller får problemer med at oplyse om detaljer,
når man går dem rigtigt på klingen.

> vi er jo ind imellem hurtige til at fare ud med bål og brand herinde

Det skal man også når det drejer sig om levende væsener. Når det drejer
sig om mine katte, forbeholder jeg mig ret til at slå først, og spørge
bagefter *hvææææs* *GG*

Mvh. Jette

Fra : Inger Kaya

Dato : 09-09-02 20:31

Hej Gonzo

Stakkels dig. Føler vildt meget med dig lige nu. Det er aldrig sjovt
at skulle sige farvel til nogen man holder vildt meget af. Men prøv
med i stedet at sige på gensyn ....vi sees ved Regnbuebroen...
Håber det kan lettet smerten blot en anelse.

/ Inger Kaya
Dk-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Mulle

Dato : 09-09-02 21:10

Det var dog en sørgelig dag, mine tanker til dig, ...
og jeg må igen indse at der er to ting, der hænger uværligt sammen, at elske
og at miste.
Og så vil jeg da sige at 16 år er lang tid, jeg håber jeg får lov at have
mine katte så mange år *lille smil*

*trøste-tanker* fra Mulle

--

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html

Fra : Kate

Dato : 09-09-02 21:59

Må sige at det virkeligt er en trist dag for dig. At sige farvel til 2
katte lyder skrækkeligt.
Håber at opdrætteren redder sig navn og rygte ved at gi' dig en
ordentligt behandling ifm Sofus (Jævnfør Camilla's indlæg)

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-09-02 22:22

In article <3d7ce646$0$16828$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Gonzo wrote:

> Den største sorg er dog at miste den, som man har kær
>
> Gonzo....som er pokkers trist

årh - for søren da
et stort kram til dig og mange medfølende tanker..

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Birgitte

Dato : 09-09-02 22:54

Varme medfølende hilsner,- og et ønske om at uheldene er slut nu.
Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Bente Jepsen

Dato : 10-09-02 05:44

Hej Gonzo.

Masser af trøsteknus herfra også.
Jeg kan sætte mig ind i, hvor slemt det må være.

Mange hilsner
Bente

Fra : Stine

Dato : 10-09-02 17:39

> Den største sorg er dog at miste den, som man har kær
>
> Gonzo....som er pokkers trist

Sådan et tab er næsten ubærligt - det gør bare så ubeskriveligt ondt! Føler
virkelig med dig! Dit indlæg fremkaldte nogle triste minder, som ligner din
oplevelse (tragedie) til forveksling!

Mange tanker herfra

Stine

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-09-02 18:22

Hejsa!

En medfølende hilsen herfra :0(

Trine & co

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 21:00

Hej Jette

Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at lade sagen gå hen i det uvisse. Det
er netop også derfor Sofus skal obduceres på Serum Instituttet.
Det er for at jeg kan stå så stærkt så muligt i denne sag. Jeg kunne da
sagtens ringe til opdrætteren nu og fortælle en ting eller 2, men jeg vælger
at gøre det når jeg får beviserne. Jeg har nemlig erfaret, at opdrætteren
kan være rimelig grov i sin opførsel. Om det passer ved jeg ikke, men hvis
det gør, er det rimelig vigtigt for mig, at det ikke bare bliver ord mod
ord.
Det er en egentlig en svær sag, fordi den er så følelsesmæssigt baseret, men
det er logikken jeg skal føre min sag på.
Jeg venter altså på beviserne og tager handling ud fra det. Hvis I er
interesserede i det videre forløb skal jeg da nok skrive om det.

Endnu en gang tak til alle Jer som har skrevet søde hilsner

Venlig hilsen

Gonzo