Skærme
Fijala 3554
Rystende Skærm
Fra : [Ex] Pita

Dato : 21-02-01 16:18

Jeg har en targa TW 3867-1 15" monitor (2 år gammel) Jeg har det problem med
den er at den ryster, værst for neden, bliver så mindre og slutter helt
oppe, der på tværs - horzontal. Det er ret frustrende, er der en måde jeg
kan hindre dette.

--
Lasse Lykkegaard

Fra : Madsen

Dato : 21-02-01 16:32

"[Ex] Pita" <nyhed@hjardemaal.net> skrev:

> [...]
> den er at den ryster, værst for neden, bliver så mindre og slutter helt
> oppe, der på tværs - horzontal. Det er ret frustrende, er der en måde jeg

Sæt opdateringfrekvensen op. Hvis den ligger og laller nede
ved de 50-65 Hz. så har du her grunden. Få den op over de
72-75 Hz. Det kan også være en højttaler/forstærker eller
andet magnetfelt der er for tæt på skærmen.

På nogle skærme sidder der også en såkaldt Degauss knap.
Måske det hjælper at trykke på den hvis du har den. Den kan
afmagnetisere billedrøret. Hvis du ikke har sådan en knap så
har jeg hørt noget om, at mange Radio/TV forhandlere har et
stykke værktøj der kan klare det for dig. En slags magnet af
en art, såvidt jeg ved.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-02-01 13:40

Hej Madsen

Radio/TV værksteder afmagnetisere (defluxer) skærme med en ring - ca 20-30
cm Ø - lavet af kobbertråd (fx tynd ledning). Ca 100 viklinger er meget
passende.
Tråden/ledningen forbindes til en formodstand ca. 100 - 1.000 ohm og en
trafo på 12-24 volt. Jo mindre modstand jo kraftigere magnetfelt og
tilsvarende jo større spænding jo kraftigere magnetfelt, men det behøver nu
ikke at være så kraftigt. Modstanden skak kunne klare 5 watt.

Ringen føres så hen mod skærmen i store cirkel bevægelser, og det er meget
vigtigt at man cirkler rundt på skærmen og udover kanterne og især når man
fjerner ringen igen fra skærmen skal der cirkles.

Man vil se at billedet deformeres, og farverne bliver underlige (typisk
lillae) mens man defluxser.

Jeg fralægger mig selvfølgelig ethvert ansvar!

Men jeg er enig med dig, det kan være en højttaler/forstærker eller bare en
halogenlampe eller noget andet elektrisk der kan give problemet. Og Degauss
knappen skal bruges hvis den er der!

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 22-02-01 14:03

"Michael Lund Sørensen" <milux@image.dk> skrev i en meddelelse
Klip en masse om extern afmagnitisering
> Hilsen

> Michael Lund Sørensen
> www.milux.dk

Extern afmagnitisering kan kun fjerne misfarvninger, ikke rystende
tendenser.

--
MVH/Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Madsen

Dato : 22-02-01 14:19

> [...]

> cm Ø - lavet af kobbertråd (fx tynd ledning). Ca 100 viklinger er meget
[klip]

Nå det er sådan det virker! Tak for info.

> Men jeg er enig med dig, det kan være en højttaler/forstærker eller bare en
> halogenlampe eller noget andet elektrisk der kan give problemet. Og Degauss
> knappen skal bruges hvis den er der!

Ja Degauss er en god ting. Jeg har den på min nye skærm, men ikke på
den gamle. Den gamle skærm begyndte også at opføre sig underligt med
streger og striber og en irriterende halvbue hen over midten.
Desuden stod billedet og klappede sammen i siderne engang imellem.
Muligvis havde det været nok at få den "defluxet" på et værksted, men
så langt nåede den ikke.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 22-02-01 15:26

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Desuden stod billedet og klappede sammen i siderne engang imellem.
> Muligvis havde det været nok at få den "defluxet" på et værksted, men

Der er degauss på alle monitorer og tv, men det er ikke altid ført ud til
brugeren.

Det ville ikke have hjulpet med afmagnitisering af din gamle skærm, da det
var en helt anden fejl der var på skærmen.

--
MVH/Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Madsen

Dato : 22-02-01 15:37

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev:

> Der er degauss på alle monitorer og tv, men det er ikke altid ført ud til
> brugeren.

Smart! Det minder mig om udtalelsen om at der er s-video i alle TV, men
det er bare ikke "ført ud" på alle. Hvad pokker laver man det så for!?
Så det er nemmere at gøre senere for en_stor_merpris, eller hvad? :)

> Det ville ikke have hjulpet med afmagnitisering af din gamle skærm, da det
> var en helt anden fejl der var på skærmen.

Ja det tror jeg også. Siden du siger at extern afmagnitisering ikke virker
på rystende skærme, så havde det nok ikke hjulpet, for det var jo netop
det der var galt med min den gamle.
Måske jeg kunne have fået stregerne og halvbuen væk, men da jeg
samtidig var "hooked" på en ny skærm, så valgte jeg at skippe den gamle.
Den havde også klaret det extremt godt!

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 22-02-01 17:28

> Smart! Det minder mig om udtalelsen om at der er s-video i alle TV, men
> det er bare ikke "ført ud" på alle. Hvad pokker laver man det så for!?
> Så det er nemmere at gøre senere for en_stor_merpris, eller hvad? :)

Nej grunden til at der er S-video i alle tv, er at signalet fra tuneren er
composite (sort/hvid info= Y & farve=C i "samme" signel), men for at kunne
behandle disse signaler, skal composite adskilles til Y & C.

Derfor er der altid s-video i et tv :)

--
MVH/Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Madsen

Dato : 22-02-01 17:56

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@adr.dk> skrev:

> Derfor er der altid s-video i et tv :)

Okay. Så er jeg med. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Frits

Dato : 24-02-01 01:41

Hej!

Jeg mener at der er degauss på alle nyere fjernsyn, men den virker ikke i
"stand by", den træder automatisk i kraft når fjernsynet har været slukket
helt, evt. ved at trække stikket ud.
Eller er det ikke sandt?

Mvh Frits

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 24-02-01 01:54

"Frits" <frits@ved.ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "stand by", den træder automatisk i kraft når fjernsynet har været slukket

Næsten rigtigt, det er ikke kun nyere tv, det er der på alle, men ja træk
stikket ud natten over og den vil afmagnitisere skærmen.

--
MVH/Regards
Nicolai Boilesen

Fra : [Ex] Pita

Dato : 26-02-01 23:59

Jeg kører 1024*768 i 85 Hz, bare for at holde det ud. Hvis jeg sender den
ind på garantien, vil de så gøre noget ved det?

--
[Ex] Pita

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 27-02-01 00:04

"[Ex] Pita" <nyhed@hjardemaal.net> skrev i en meddelelse
> Jeg kører 1024*768 i 85 Hz, bare for at holde det ud. Hvis jeg sender den
> ind på garantien, vil de så gøre noget ved det?
>
> --
> [Ex] Pita

Det vil jeg da tro, men det er jo svært at sige.

--
MVH/Regards
Nicolai Boilesen

Fra : John Vedsegaard