TI-83 Plus...
Fra : Christopher Tracy

Dato : 09-09-02 15:48

Hej

Sidder med et (måske stort) problem med min TI-83 plus lommeregner, vi har i
øjeblikket om "Løsning af ligninger med flere ubekendte" i matematik, men
jeg kan ikke finde ud af hvordan man gør på lommeregneren, jeg har ellers
været manualen igennem flere gange, men synes ikke jeg kunne finde det
rigtige.

Et ligning kunne fx. se sådan ud:

I) 2x + 2y = 15
II) 7x + 3y = 38

Håber der én (eller flere) der kan fortælle hvordan man gør' - evt. hvor i
manualen der stå hvordan.

Mange tak på forhånd
/C.,T.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-02 18:17

"Christopher Tracy" <goldartist@yahoo.com> wrote in message
> øjeblikket om "Løsning af ligninger med flere ubekendte" i matematik, men
> Et ligning kunne fx. se sådan ud:
> I) 2x + 2y = 15
> II) 7x + 3y = 38

Kan den regne med matricer?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 18:27

"Christopher Tracy" <goldartist@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kan ikke finde ud af hvordan man gør på lommeregneren, jeg har ellers
> været manualen igennem flere gange, men synes ikke jeg kunne finde det

Det fatter en TI83 ikke... ligeledes gør den dyrre TI92/92II heller ikke...
du skal op i en TI92+ før du har den mulighed.
Der kan dog "skrives" et program som kan udregne det... det er bare lidt
tricky :)

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 11-09-02 21:18

"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in dk.videnskab:

[...]

> Det fatter en TI83 ikke... ligeledes gør den dyrre TI92/92II heller
> ikke... du skal op i en TI92+ før du har den mulighed.

Eller se om du ikke kan støve en "gammel" TI-85 eller TI-68 op. De kan også
(førstnævnte med 30 ubekendte, mens sidstnævnte højest kan håndtere 5 IIRC
- det er noget tid siden jeg sidst har brugt en TI-68).

[...]

--
Med Venlig Hilsen
H e n r i k B ø g h

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 22:34

"Henrik Bøgh" <this.email@does.not.work> skrev i en meddelelse
> [...]
> (førstnævnte med 30 ubekendte, mens sidstnævnte højest kan håndtere 5 IIRC
> - det er noget tid siden jeg sidst har brugt en TI-68).

Det ser ud til at de godt kan alligevel. Da jeg skrev det tænkte jeg dog på
den (noget nemmere) kommando Solve(12=17x+5y and 25=13x-2y,(x y))

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-09-02 06:28

"Henrik Bøgh" <this.email@does.not.work> wrote in message
> Eller se om du ikke kan støve en "gammel" TI-85 eller TI-68 op. De kan
også

Eller en HP48, alt efter hvor mange penge man vil kaste i projektet. De er
set til 500-700,-

De har ingen begrænsinger i antallet af ligninger og ubekendte (udover
mængden af RAM).

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 18:33

"Christopher Tracy" <goldartist@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Et ligning kunne fx. se sådan ud:
>
> I) 2x + 2y = 15
> II) 7x + 3y = 38

Giver den forresten ikke
X=3.875
Y=3.625
? Eller skal jeg lige have genopfrisket mit 2.G Matematik B

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 18:34

"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Giver den forresten ikke
> X=3.875
> Y=3.625
> ? Eller skal jeg lige have genopfrisket mit 2.G Matematik B

WooHoo... jeg spammer lige lidt :) Det tager sgu da ikke 2 minutter at regne
den på papir - hvorfor så bruge en regnemaskine?

D R GAS!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-02 08:11

"Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in message
> den på papir - hvorfor så bruge en regnemaskine?

Overså du ikke et 'fx' ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 13:01

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Overså du ikke et 'fx' ?

Næh, hva´ da?

Fra : Simon Kamber

Dato : 10-09-02 15:36

On Tue, 10 Sep 2002 14:01:15 +0200, "Brian Axelgaard"
<Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote:

>"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

>Næh, hva´ da?
Et fx. Det står for for eksempel, og bruges, som i ovenstående
tilfælde, for at markere at det ikke er den eneste version af det
nævnte.
--
Simon "Black" Kamber
ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 18:08

"Simon Kamber" <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
> Et fx. Det står for for eksempel, og bruges, som i ovenstående
> tilfælde, for at markere at det ikke er den eneste version af det
> nævnte.

Fortæl mig noget jeg ikke ved... Jeg pointerede bare at viste eksempel var
meget nem at lave på papir, derfor stillede jeg spørgsmålstegn overfor,
hvorfor man skulle bruge en funktion på en lommeregner til denne
kalkulation. Det var en smule ironisk ment (ikke noget som jeg gjorde tegn
til - det ved jeg) eftersom jeg selv bruger lommeregneren til det meste.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-02 21:40

> kalkulation. Det var en smule ironisk ment (ikke noget som jeg gjorde tegn

Det var ramt helt hen i vejret...

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 23:09

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Det var ramt helt hen i vejret...

Okay - du fatter da heller ingen ting! Gå lige tilbage og se:
Vær specielt opmærksom på aller nederste linie "D R GAS!". Ved du, hvad det
betyder?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-09-02 06:45

> Vær specielt opmærksom på aller nederste linie "D R GAS!". Ved du, hvad
det
> betyder?

Det kan betyde hvad som helst...

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 10:27

> "Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in message
> det
>
> Det kan betyde hvad som helst...

Ja, nogle vil simpelthen bare være på tværs...
Du må hyg' dig!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-09-02 16:50

> Ja, nogle vil simpelthen bare være på tværs...

Du kan lære at formulere dig...

> Du må hyg' dig!

ILM.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 17:10

> Du kan lære at formulere dig...

....og du kan lære at forstå...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-09-02 18:45

> ...og du kan lære at forstå...

Ja, jeg forstår skam fint... Hvis folk ville skrive klart og tydeligt...

EOD.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-02 18:57

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Axelgaard" <Axelgaard[at]mail1.stofanet.dk> wrote in message
>
> Ja, jeg forstår skam fint... Hvis folk ville skrive klart og tydeligt...

Normalt skriver man ikke noget som er ment ironisk, klart og tydeligt... det
er altid op til modtageren at fortolke det.

> EOD.

2xEOD

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-09-02 18:49

Christopher Tracy wrote:

> I) 2x + 2y = 15
> II) 7x + 3y = 38
>
> Håber der én (eller flere) der kan fortælle hvordan man
> gør' - evt. hvor i manualen der stå hvordan.

Kig i Knud Nissens eksempelsamling:

http://www.ti.com/calc/danmark/pdf/83eks.pdf

Den er betydeligt bedre end manualen.

En måde at løse dit problem er at omskrive til

I) y= (15-2x)/2
II) y= (38-7x)/3

Indtegne de to linjer ved hjælp af y1= og y2=
den første menu. Du kan nu enten aflæse skæringspunktet
eller bedre lade lommeregneren finde skæringspunktet
ved hjælp af intersect. Se side 14 og 15 i eksempelsamlingen.

Ved at skrive til Texas kan man få tilsendt et klassesæt
af trykte eksemplarer (gratis). Det kan din lærer sikkert
overtales til.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-02 18:54

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ved at skrive til Texas kan man få tilsendt et klassesæt
> af trykte eksemplarer (gratis). Det kan din lærer sikkert

Okay, det vidste jeg så ikke... den metode hade jeg ikke lige set :)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-09-02 19:20

Brian Axelgaard wrote:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en

> Okay, det vidste jeg så ikke... den metode hade jeg ikke
> lige set :)

Katrines metode er faktisk nemmere rent indtastningsmæssigt.
Den er dog svær at huske, hvis man ikke har lært om matricer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-09-02 20:13

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:

> Katrines metode er faktisk nemmere rent indtastningsmæssigt.
> Den er dog svær at huske, hvis man ikke har lært om matricer.

Hvis det kun er to ligninger med to ubekendte der skal løses, så kan
man også bare finde resultaterne direkte:

Ligninger:

ax+by=c
dx+ey=f

Løsninger:

x=(bf-ec)/(db-ae)
y=(dc-af)/(db-ae)

Når man kommer op på flere ligninger, så er matrix-metoden mere
generel.

/L

Fra : Christopher Tracy

Dato : 10-09-02 15:03

Hej

> [...]
> eller bedre lade lommeregneren finde skæringspunktet
> ved hjælp af intersect. Se side 14 og 15 i eksempelsamlingen.

Det var et meget fint eksembel, og jeg fik da også de rigtigr resultater;
nu spørger jeg så, hvad så hvis ligningen hedder:
I) 0,56x + 0,45y = 0,37
II) 0,84x - 0,36y = 0,348
Det kan jeg ikke få til at gi' det rigtigt resultat...

Så lige et spørgsmål mere; kan det ikke lade sig gøre at få fasit ud på
andre måder end i en graf ?

ps Tak for alle de hurtige svar :)
/C.T.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 10-09-02 15:13

Hej

Lige én ting mere; hvad nu hvis der er flere ubendte ? Både X og Y og Z osv
???
Kan det så stadigvæk godt regnes ud på lommeregner ?

/C.T.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-09-02 15:34

Christopher Tracy wrote:

> Hej
>
> Lige én ting mere; hvad nu hvis der er flere ubendte ? Både X og Y og Z osv
> ???
> Kan det så stadigvæk godt regnes ud på lommeregner ?

Ja, for eksempel

x - 3y + u = 17
5y + 6z = 18
-2x - z = 19
x + y + z + u = 20

kan løses ved at lade [A] være

[[ 1 ¯3 0 1]
[ 0 5 6 0]
[¯2 0 ¯1 0]
[ 1 1 1 1]]

og [B] være

[[17]
[18]
[19]
[20]]

og igen intaste [A]¯¹[B]

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-09-02 15:17

Christopher Tracy wrote:
> Det var et meget fint eksembel, og jeg fik da også de
> rigtigr resultater; nu spørger jeg så, hvad så hvis
> ligningen hedder:

> I) 0,56x + 0,45y = 0,37
> II) 0,84x - 0,36y = 0,348

Lad os sige ligning hedder

a*x + b*y = e

For at isolere y, trækker vi a*x fra på begge sider:

b*y = e - a*x

så dividerer vi med b på begge sider:

y = (e-a*x) / e

Dermed bliver I) til:

y= (0,37-0,56x)/0,45

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Katrine

Dato : 09-09-02 18:52

> [...]
> jeg kan ikke finde ud af hvordan man gør på lommeregneren, jeg har ellers
> været manualen igennem flere gange, men synes ikke jeg kunne finde det

Hej C.T.

Jeg sidder med en TI-83 (ikke plus-udgaven) men her hos mig gør man
følgende:

Tryk på MATRX og vælg EDIT (tryk én gang til venstre) og tryk ENTER. Vælg
antal rows og colums og tast data ind. Vælg QUIT, når du er færdig.
Tryk MATRX igen, vælg denne gang MATH (tryk én gang til højre) og gå ned
indtil du finder en metode kaldet rref( (Her er den placeret som B) og tryk
ENTER. Tryk igen MATRS, denne gang vælger du navnet på den matrixe, du
indtastede data i (fx. A) og tryk enter. Tryk igen enter. Og du får
resultatet.

Husk, at antal af samme "slags" (fx. x'er og y'er) sal stå under hinanden.
Dit resultat vil være noget i retningen af:
[[1 0 3.875] svarende til x = 3.875
[0 1 3.625] svarende til y = 3.625

Håber det hjalp - eller skriv igen

Mvh
Katrine

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-02 08:10

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ENTER. Tryk igen MATRS, denne gang vælger du navnet på den matrixe, du
> indtastede data i (fx. A) og tryk enter. Tryk igen enter. Og du får

Huuha, så er jeg da glad for at jeg sidder med en HP48.

Den samme operation ville hedde:

Højreskift ENTER (MATRIX) -> 15 ENTER Pil-Ned 38 ENTER ENTER

Stak-register 1: [[15] [38]]

Højreskift ENTER (MATRIX) -> 2 ENTER 2 ENTER Pil-Ned 7 ENTER 3 ENTER ENTER

Stak-register 2: [[15] [38]]
Stak-register 1: [[2 2] [7 3]]

Divider

Stak-register 1: [[3,875] [3,625]]

Operationen kan foretages uden at se på displayet, da HP48 har
keyboardbuffer.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 10-09-02 15:05

Hej

> [...]
>
> Husk, at antal af samme "slags" (fx. x'er og y'er) sal stå under hinanden.
> Dit resultat vil være noget i retningen af:

Jeg har også de samme funktioner på min 83+, men jeg kan ikke få den til at
skrive fasit :(
Det jeg får ser sådan ud;
[[1 0 5]
[0 1 1]]

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-09-02 15:18

Christopher Tracy wrote:

> Jeg har også de samme funktioner på min 83+, men jeg kan
> ikke få den til at skrive fasit :(
> Det jeg får ser sådan ud;
> [[1 0 5]
> [0 1 1]]

Facit står i sidste (lodrette) søjle. Det vil sige: x=5 og y=1.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-09-02 15:27

Katrine wrote:

> [...]

Blot for at supplere Katrine:

På TI-83 & Co. kan man lade [A] være 2×2-matricen

[[2 2]
[7 3]]

og lade [B] være 2×1-matricen (søjlevektoren)

[[15]
[38]]

og så simpelthen taste

[A]¯¹ [B]

hvor »i minus første« indtastes ved tryk på den sædvanlige reciprok-
knap.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-09-02 17:10

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message
> På TI-83 & Co. kan man lade [A] være 2×2-matricen
> og lade [B] være 2×1-matricen (søjlevektoren)
> [A]¯¹ [B]

Dvs. nøjagtig samme måde som på HP48.

Fra : Christopher Tracy

Dato : 11-09-02 13:52

Hej

> [...]
>
> og så simpelthen taste
>
> [A]¯¹ [B]
>
> hvor »i minus første« indtastes ved tryk på den sædvanlige reciprok-

Så nu har jeg fundet af det, det var lige det her der skulle til - mange
mange tak skal i alle ha'
¨
Teknikken er jo ikke altid så nem

/C.T.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-09-02 19:44

Christopher Tracy wrote:
> Sidder med et (måske stort) problem med min TI-83 plus lommeregner
Papir er nu højteknologisk og virker altid (selv uden batterier).

> Et ligning kunne fx. se sådan ud:
> I) 2x + 2y = 15
> II) 7x + 3y = 38

Du må gøre følgende.
1) Gang alle konstanter i en ligning med en konstant !=0
2) læg to forskellige ligninger sammen (eller træk dem fra hinanden)

Du kan se at hvis du ganger ligning I med 7/2 så får du
7/2 2x = 7x i første led og så er koefficienten før x den
samme i de to ligninger.

Gang I med 7/2 på begge sider:

I bliver (7/2)*2x + (7/2)*2y = 15*(7/2)
dvs. I' bliver 7x + 7y = 105/2

Træk nu II fra I:
7x + 7y -(7x+3y) = 105/2 -(38)

Se tricket her at at jeg valgte 7/2 således at x forsvinder!

Resulatet bliver 4y = 105/2 - 38 = 181/2
dvs. y = 181/8

den værdi kan så sættes ind i I'

7x + 7y = 105/2
=> 7x + 7 (181/8) = 105/2
=> 7x = 105/2 - 1267/8 = 1687/8

Dvs. x = 1687 / (8*7) = 1687/56 = 30 + 1/8

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not