Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lagre ukomprimeret med Fuji S602Z
Fra : Lars Andersen

Dato : 09-09-02 14:20

Jeg er den nybagte og heldige ejer af dette kamera. Blandt sikkeret
flere fremtidige spørgsmål har dette meldt sig :
I beskrivelsen fra dpreview.com fremgår det at kameraet, foruden jpg,
også håndterer tiff som fil-format. Jeg forstår det helt enkelt sådan
at man kan vælge om kameraet skriver det ene el. andet format på
RAM-mediet. Det kan jeg ikke læse mig til i manualen hvordan jeg
bestemmer.
Her på useset ser man jo jævnligt anbefaling af at lagre ukomprimeret.
Har én el. anden med kendskab til dette kamera en anvisning?

v.h. Lars A.

Fra : Erik Hemmingsen

Dato : 09-09-02 16:15

"Lars Andersen" <la@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man kan vælge om kameraet skriver det ene el. andet format på
> RAM-mediet. Det kan jeg ikke læse mig til i manualen hvordan jeg

Quality Mode = High giver Tiff format og fylder ca 18MB pr. billede.
På side 17 (i den engelske manual kan) under "Number of available shots" kan
du se hvad de andre indstillinger fylder.

mvh Erik Hemmingsen.

Fra : Lars Andersen

Dato : 10-09-02 08:35

"Erik Hemmingsen" <eh@mail.dk> wrote in message news:<3d7cbb34$0$27692$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> På side 17 (i den engelske manual kan) under "Number of available shots" kan
> du se hvad de andre indstillinger fylder.

Tak Erik!

Det bringer så næste spsm. på banen : Det bliver jo ikke til mange
billeder på selv et 256Mb kort. Lad os antage at det maximale krav er
udskrivning op til A4 og nedefter. Er det så ude af proportioner at
begynde at lagre 18Mb billeder - altså kan mindre i jpg fint gøre det?
Jeg forstår på dit svar at alle andre kvalitetsvalg på kameraet lagrer
jpg i en el. anden komprimeringsgrad. Kan man nogen steder få oplyst
detaljer om denne komprimering - det fremgår jo ikke af manualen?
Hvad vælger du (og andre), og hvorfor?

v.h. Lars A.

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 10-09-02 09:55

"Lars Andersen"
>Hvad vælger du (og andre), og hvorfor?

Når jeg omsider får investert i et digitalt kamera vil jeg i størst mulig
grad forsøke å lagre i RAW eller ukomprimert TIFF. Årsaken til dette er
jo at bildet blir lagret uten kvalitetstap. JPG har kvalitetstap allerede
når det blir lagret i kameraet. Ved å lagre i "Lossless" formater så har
har en mye større muligheter i en fotobehandler om en skal justere bildet.

Det er i hvert fall det jeg har forstått så langt...Jeg vil forsøke begge
deler og se ved selvsyn evt. gevinst/tap.

Tor Eivind

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-02 11:01

On 10 Sep 2002 00:34:37 -0700, la@mail.tele.dk (Lars Andersen) wrote:

> [...]
>jpg i en el. anden komprimeringsgrad. Kan man nogen steder få oplyst
>detaljer om denne komprimering - det fremgår jo ikke af manualen?

Normalt vælger jeg 6mp i Fine. Jeg synes det tager for lang tid at
lagre i High(Tiff)..

Mvh Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-09-02 11:46

Jan Petersen wrote:

> Normalt vælger jeg 6mp i Fine. Jeg synes det tager for lang tid at
> lagre i High(Tiff)..

Det er også den indstilling jeg hyppigst bruger, men til specielle
opgaver bruger jeg også mulighedden for en ukromprimeret lagring, og i
andre tilfælde avender jeg også de lavere opløsninger.

Jeg betragter alle kameraet indstillingsmulighedder som værktøjer, der
gør kameraet mere fleksibelt, og jeg vælger og bruger de forskellige
værktøjer efter behov, så jeg har ikke en fast indstilling.

På 6900 modellen er der en knap på venstre side, når den trykkes ind, så
får man et overview over alle valgte indstillinger i søgeren, jeg har
gjort det til en vane at tjekke den inden jeg tager et billede, for man
glemmer nemt at man valgte ISO 400 sidste gang man fotograferede.

> Mvh Jan

PS: Der findes en anden UseNet skribent der også hedder Jan Petersen, og
da rigtig mange incl. undertegnet ikke bryder sig om ham, så ville det
måske være smart, hvis du laver et eller andet så du ikke bliver
forvekslet, har du ikke et mellemnavn.

Fra : Erik Hemmingsen

Dato : 10-09-02 16:20

> [...]
> jpg i en el. anden komprimeringsgrad. Kan man nogen steder få oplyst
> detaljer om denne komprimering - det fremgår jo ikke af manualen?

Alle andre indstillinger en High er i jpg-format.
Jeg bruger stort set kun 6M Fine.
High er for langsomt til alm. brug, jeg har prøvet at sammenligne, så godt
det nu kan lade sig gøre.
Jeg synes, at til det alm. familiealbum i 10x15 er 6M Fine helt fint, der er
endda rigeligt at klippe af, og
hele ferien kan sagtens være på 1Gb Microdrive.
Jeg har ikke prøvet at få mine billeder lavet i A4 endnu, men de bliver
flotte i 10x15.
Mht komprimeringsgrad så prøv at se anmeldelsen på
http://www.imaging-resource.com/
under Page 10: Image Storage & Interface
Jeg kan ikke finde noget i manualen heller.

mvh Erik H.

Fra : Renholt Foto - Konto~

Dato : 10-09-02 08:33

Hej Lars

Hold 'shift' knappen på siden af objektivet nede kortvarrigt og vælg
'menu/ok' mens du stadigvæk holder 'shift' knappen nede. Vælg så 6M + H i
qualitymenuen som fremkom. Nu får du 6 millioner pixels i TIF format.
Billederne fylder nu 17,3mb og giver dig en billedkvalitet som du skal lede
meget længe efter hos andre fabrikater. Bor du i nærheden af Køge, så kig
ind i forretningen - vi har 30x45cm billeder fra S602'eren liggende som
faktisk overgår analog billeder i kvalitet.

Lars Møller

Renholt Foto
Nørregade 3
4600 Køge