et dump af databasen?
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-09-02 13:19

(Jeg spørger i php-gruppen i stedet for i databasegruppen, da det er et
php-script jeg vil ha til at skrive en fil)

Jeg vil gerne tage et backup af min database uden at skulle gå ind i
phpmyadmin.

Jeg har så rodet en del rundt i MySQL-manualen, og fundet frem til
diverse scripts, men alle giver fejl ved afvikling
(typisk i retning af: "You have an error in your SQL syntax near
'mysqldump --opt hca >
/home/andersen/public_html/php/backup/Backup20020909_0212.' at line 2")

scriptet:

$fil=$_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/php/backup/Backup".date('Ymd_hi').".sql";

mysql_query("
mysqldump --opt hca > $fil
")or trigger_error(mysql_error());

idet jeg bla. har set på siden <http://www.mysql.com/doc/en/mysqldump.html>

Mit spørgsmål er så: er der en der har et foolproof mysql-backup-script,
eller som kan hjælpe med lidt fejlfinding?

pf tak

Jesper Brunholm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-02 13:57

On Mon, 09 Sep 2002 14:18:38 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> [...]
>
>scriptet:
>
>$fil=$_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/php/backup/Backup".date('Ymd_hi').".sql";

mysqldump er det bedste/letteste.
Men mysqldump er ikke en sql-kommando som kan køres ved at bruge
mysql_query(), det er et program som skal kaldes f.eks gennem php's
exec() eller system()-funktioner.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-09-02 14:27

Mads Lie Jensen wrote:
> mysqldump er det bedste/letteste.
> Men mysqldump er ikke en sql-kommando som kan køres ved at bruge
> mysql_query(), det er et program som skal kaldes f.eks gennem php's
> exec() eller system()-funktioner.

Æv - det var ikke godt - det har jeg ikke adgang til på min
mega-safe-mode-server...

Er der andre gode alternativer til at lave en select * from * - løsning?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-02 14:29

On Mon, 09 Sep 2002 15:27:10 +0200, Jesper Brunholm

>Æv - det var ikke godt - det har jeg ikke adgang til på min
>mega-safe-mode-server...

Heller ikke hvis du spørger pænt?

(As in: Skulle der være noget i vejen for at give brugerne adgang til
mysqldump, anyone?)

Fra : Martin Seebach

Dato : 09-09-02 19:55

> (As in: Skulle der være noget i vejen for at give brugerne adgang til
> mysqldump, anyone?)

Alt efter hvor meget sikkerhed og kundeservice man har... hvis jeg drev et
20kr/md webhotel, så var der safemode, værsogod.. jeg gider ikke sidde og
fedte med safe_mode_exec_dir ..

Og så lige muligheden for at mysql serveren kører på en anden maskine og man
ikke har installeret (og ikke har planer om lave om på det) klient
programmerne på webserveren.

Det er de to grunde jeg kan komme i tanker om.. Men sådan rent teoretisk --
nej, mysqldump skulle være ok..

> - nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
> med Jean Michel Jarre

He! Så nogle våde billeder i avisen i dag.. Og jeg troede Midtfyn var
slemt...

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-09-02 07:54

Martin Seebach wrote:

> Alt efter hvor meget sikkerhed og kundeservice man har... hvis jeg drev et
> 20kr/md webhotel, så var der safemode, værsogod.. jeg gider ikke sidde og
> fedte med safe_mode_exec_dir ..

Det er ikke _helt_ situationen - jeg sidder på/med en universitetsserver
hvor man bare er lidt markante omkring sikkerheden

> [...]
> programmerne på webserveren.
>
> Det er de to grunde jeg kan komme i tanker om.. Men sådan rent teoretisk --

Hmmm - jeg prøver at spørge - tak for råd

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-09-02 14:50

Jesper Brunholm wrote:

> Er der andre gode alternativer til at lave en select * from * - løsning?

PHP's MySQL-funktioner inkluderer nogle funktioner, der kan bruges til
at fange opsætningen af en tabel. Se f.eks.
http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-list-tables.php.

Fra : Martin Seebach

Dato : 09-09-02 19:48

> Er der andre gode alternativer til at lave en select * from * - løsning?

Jeg havde for nogen tid siden success med at finde det kodestykke i
phpMyAdmin der laver dumpet. Det lagde jeg så i en fil for sig selv, og
viola :)

Men det lyder meget som den løsning MZH kommer med..

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : MZH

Dato : 09-09-02 15:44

>Jeg vil gerne tage et backup af min database uden at skulle gå ind i
>phpmyadmin.

Jeg har selv lige fundet et script (ren PHP), som dumper strukturen +
evt. alle dine data til en tekstfil på serveren:

http://codewalkers.com/seecode/46.html

Det virker upåklageligt her hos mig!

Mikkel

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-09-02 19:47

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> Mit spørgsmål er så: er der en der har et foolproof mysql-backup-script,
> eller som kan hjælpe med lidt fejlfinding?

Kan du få lov til at tilgå din database via mysql prompten? i så fald er
løsningen(hvis du sidder på en *nix server) således

mysqldump -u username database_der_skal_dumpes evt_table_der_skal_dumpes -h
host -p > my_dump.txt

du vil så blive promptet for dit PW til databasen. Har du adgang, så ligger
dit dump i my_dump.txt ellers får du en fejlmeddelse.

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-09-02 08:20

Kim Emax - ayianapa.dk wrote:
> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev

> Kan du få lov til at tilgå din database via mysql prompten? i så fald er
> løsningen(hvis du sidder på en *nix server) således

Desværre nej - og det var sådan set også fordi jeg ville lave en lettere
måde at tage en backup end ved at bruge phpmyadmin (det mener jeg ikke
det vil være med prompt)

> mysqldump -u username database_der_skal_dumpes evt_table_der_skal_dumpes -h
> host -p > my_dump.txt

Det vil vist være det samme på en windowsmaskine, men det er ikke aktuelt

tak alligevel

venligst

Jesper Brunholm

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 11-09-02 12:33

> [...]

> Desværre nej - og det var sådan set også fordi jeg ville lave en lettere
> måde at tage en backup end ved at bruge phpmyadmin (det mener jeg ikke

jo, hvis du smider nedenstående kommando i f-eks. et perl script og kører
det i cron en gang i døgnet, så behøver du ingenting fortage dig