eudora og encoding/transliteration
Fra : Lone Koefoed

Dato : 09-09-02 12:27

Jeg, der jo ellers er glad for min Eudora, er træt af, at tegn i mails,
jeg modtager, tit er mærkelige.
OSX (10.1.5) og Eudora 5.1(beta).
Jeg har installeret "Eudora North Europe Tables" så jeg kan vælge flere
måder at foretage en 'transliteration' på. Jeg kan sagtens se, at de
ændrer sig, men jeg kan ikke få det til at alle tegn er gode/rigtige.
Det er de i andre mailprogrammer (her tænker jeg på webmail/pc-mailapps).

Det er jeg træt af, så er der nogen, der har en løsning. Især er det
tegnene |, [ og så de danske bogstaver, den er gal med.

Jeg skifter såmænd også gerne mailapp (selvom der er mange features i
Eudora, som jeg er glad for), men er ikke glad for Mail og har noget
imod Microsoft.

Any ideas, anyone?

--
Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-09-02 23:18

Lone Koefoed <karotte@mac.com> wrote:

> [...]
> ændrer sig, men jeg kan ikke få det til at alle tegn er gode/rigtige.
> Det er de i andre mailprogrammer (her tænker jeg på webmail/pc-mailapps).

Problemet opstår, når der ikke er de rigtige oplysninger om tegnsæt og
den slags i headerne på de e-mail, du modtager. Det er jo sådan set ikke
Eudoras skyld. Desværre går Eudora som standard ud fra, at der så er
brugt et Mac-tegnsæt, og det er der jo sjældent. Jeg synes kun jeg ser
problemet, når der er sendt fra specielle e-mailprogrammer og webmail.
Normalt skal man bare vælge "Iso->Mac" i translitteration, og så
er alt i orden. Der er enkelte e-mail, hvor det fortsat driller. Vil du
bruge "Iso->Mac" som standard, hvilket som regel er en god idé, skal du
holde skifte-tasten nede, når du vælger det. Ellers gælder valget kun
for den pågældende e-mail. Hvilek translitterationer har du prøvet?

> Jeg skifter såmænd også gerne mailapp (selvom der er mange features i
> Eudora, som jeg er glad for), men er ikke glad for Mail og har noget
> imod Microsoft.

Jeg er gået over til Mail. Jeg synes den har et flot udseende, er nem at
betjene og har faciliteter nok til mit nuværende behov. Mail har også
nogle gange problemer med specialtegn. Der er indbygget oversættelse
(tables), men desværre glemmer Mail det, når man åbner en e-mail igen.
Der er mange andre e-mailprogrammer som f.eks. PowerMail og Mulberry. Du
kan søge på Versiontracker og lignende steder efter flere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sebastian Løck

Dato : 11-09-02 09:10

henrik@muenster.dk wrote:

> [...]
Som Henrik skriver er det hverken din eller Eudoras skyld, at dem, der
sender dig post ikke skriver hvilket tegnsæt de benytter. Hvis du
åbner en mail i et selvstændigt vindue og trykker på knappen
blablabla, nu kommer hele headern (konvolutten) frem og vil du læse
hvilket mailprogramm afsenderen bruger og hvilket tegnsæt det hele er
koderet i. Eller ej. Og det er problemet. Dem der skrev afsenderes
emailprogram kunne ikke forstille sig at der var nogle mennesker i
verden der har brug for lidt mere end de engelske skrifttegn.
(fx. hele den del af verden, hvor man ikke bruger latinske
skrifttegn).

> [...]

> holde skifte-tasten nede, når du vælger det. Ellers gælder valget kun
> for den pågældende e-mail. Hvilek translitterationer har du prøvet?

<flame mode = on>
skandale - forræderi utroskab. Der er nogen der blev firdelt af langt
mindre grund.
<flame mode = off>

personligt holder jeg meget af Eudora og skruekranser. Og har ingen
problemer med tramlitterationer, når jeg bruger ISO tegnsættet. Men
jeg er nu jo også håbløst gammeldags med min OS 9.1.
Jeg foretrækker Eudora, fordi det har så mange gode funktioner og de
funktioner, der ikke er standart, kan nemt lægges oven i med en
AppleScript eller andre plugg-inns. Eudora er bare et meget modent
produkt.

> [...]

> Der er mange andre e-mailprogrammer som f.eks. PowerMail og Mulberry. Du
> kan søge på Versiontracker og lignende steder efter flere.
Til dem der er til det hele er Mozilla måske også et valg. Mozilla er
dog en "all in one" browser, mailclient, newsreader, chat, http
editor.

hilsen
Sebastian

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-09-02 20:43

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> personligt holder jeg meget af Eudora og skruekranser.

Mit Campagnolo-bagnav fra 1984 revnede forrige år. Jeg købte derefter et
kassettenav, så jeg er gået væk fra skruekrans. De er jo svære at
skaffe, og strengt taget var det ikke helt sjældent, at bagakslen blev
skæv - med min vægt. Jeg husker stadig, at en Campagnolo-bagaksel
kostede kr. 200,- tilbage i firserne.

> [...]
> funktioner, der ikke er standart, kan nemt lægges oven i med en
> AppleScript eller andre plugg-inns. Eudora er bare et meget modent

Jeg begyndte at få problemer med tramlitterationer(?), da jeg gik over
til at hente post via IMAP. Når jeg flyttede en e-mail fra en postkasse
til en anden, blev tegnsættet ofte ændret igen. Jeg måtte derfor hele
tiden lave om på translitterationen, og jeg havde svært ved at finde
noget logik i, hvilke e-mail det gik galt med.
Lige nu sidder jeg med min mors gamle computer. Når man ikke har
en bærbar, må man jo sørge for, at der er en computer, hvor man kommer
hen. Nå, men den har Eudora 4.3, og det går såmænd meget godt. Bortset
fra, at IMAP er lidt langsomt over et modem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Koefoed

Dato : 12-09-02 09:45

In article <1fibk86.1ndql0m3izs2fN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> holde skifte-tasten nede, når du vælger det. Ellers gælder valget kun
> for den pågældende e-mail. Hvilek translitterationer har du prøvet?

Det virker som regel, når jeg skifter til Repair Iso Latin. Det er bare
træls i længden. Jeg tror, jeg som standard har dansk transl. sat til,
og det virker på langt de fleste mails, men eksperimenterede lige lidt,
og det ser ud som om, at de fleste beskeder kan læses med 'repair win
latin'.

Jeg har smidt en .jpg på
http://www.multimedia.au.dk/~koefoed/pudsigheder/eudora.jpg
Er det i det mindste de korrekte tables, jeg har lagt ind?
Kan man ændre den i subject også? Firkantede paranteser kan Eudora
nemlig ikke vise i subject, og det bruges i mange groupcare-beskeder.

> [...]
> Der er mange andre e-mailprogrammer som f.eks. PowerMail og Mulberry. Du
> kan søge på Versiontracker og lignende steder efter flere.

jeg vil se lidt på andre applikation-muligheder, når jeg får tid. Jeg
bruger dog IMAP og rigtig mange af de avancerede muligheder som Eudora
bl.a. har, så jeg er kræsen

--
Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-02 21:09

> [...]

> http://www.multimedia.au.dk/~koefoed/pudsigheder/eudora.jpg
> Er det i det mindste de korrekte tables, jeg har lagt ind?

Jeg kender slet ikke "Repair ISO-Latin-1". Jeg bruger en gammel
EudoraTables, der fulgte med de ældre versioner. Jeg har også engang
hentet en fra en vist nok norsk hjemmeside. Dem jeg har set, hedder bare
"ISO->Mac"

> Kan man ændre den i subject også? Firkantede paranteser kan Eudora
> nemlig ikke vise i subject, og det bruges i mange groupcare-beskeder.

Det tror jeg ikke, men kan de andre noget, Eudora ikke kan? Der er mig
bekendt ikke noget særligt tegnsæt i Subject. Derimod kan visse servere
ødelægge danske bogstaver og andre specialtegn.

> jeg vil se lidt på andre applikation-muligheder, når jeg får tid. Jeg
> bruger dog IMAP og rigtig mange af de avancerede muligheder som Eudora
> bl.a. har, så jeg er kræsen

Jeg har også med stor glæde brugt Eudora siden 1996. Jeg har endda købt
og betalt både ver. 3, 4 og 5. Men i foråret, da jeg skiftede til OS X,
gik jeg over til Mail. Den er meget flot og nem at bruge. Men den har
ikke så mange muligheder. Og man har ikke altid helt styr over, hvad der
sker på det mere tekniske plan. Der er Eudora mere nørdet, men jeg har
også været rodet ud i nogle skænderier med folk om, hvordan man skriver
e-mail. Eudora tilgiver ikke så meget.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lone Koefoed

Dato : 12-09-02 22:02

In article <1fiewpn.1x3aq1f1e73otyN%henrik@muenster.dk>,
> [...]

> EudoraTables, der fulgte med de ældre versioner. Jeg har også engang
> hentet en fra en vist nok norsk hjemmeside. Dem jeg har set, hedder bare

typisk er det vel, at de nyere udgaver ikke altid er bedre. Jeg vil se
om indsmidning af et ældre tegnsæt hjælper på sagen

> Det tror jeg ikke, men kan de andre noget, Eudora ikke kan? Der er mig
> bekendt ikke noget særligt tegnsæt i Subject. Derimod kan visse servere
> ødelægge danske bogstaver og andre specialtegn.

det spøjse er, at da jeg havde pc og derfor benyttede Eudora til pc, var
der ikke noget i vejen. Jeg lever jo med det, undrer mig blot...måske
jeg skal lade være med at undres så meget

--
Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-02 20:24

> [...]

> der ikke noget i vejen. Jeg lever jo med det, undrer mig blot...måske
> jeg skal lade være med at undres så meget

Det er desværre lidt af realiteterne ved at bruge Mac. Vi får mange
småproblemer, fordi Windows-verdenen kun tænker på sig selv. Jeg vil
tro, at Windows-verdenen bruger færre tegnsæt. Folk bruger enten det
rigtige ISO-tegnsæt, eller også bruger de fejlagtigt Windows-tegnsæt.
Begge dele forstås af en modtagers Windows-computer.
Nogle gange glemmer e-mailprogrammer, og det er typisk web-mail
og server-programmer, at angive tegnsæt. En Windows-computer går så ud
fra, at det er et ISO- eller et Windows-tegnsæt (jeg ved ikke hvilket),
mens Eudora til Mac går ud fra, at det er et Mac-tegnsæt. Da det i
praksis aldrig er tilfældet, modtager Mac-brugere mange flere e-mail med
forkerte tegn end Windows-brugere.
Har du lagt mærke til, hvilke programmer afsenderne af de
pågældende e-mail bruger? Det står ofte i headerne. Efter min erfaring
er det små, for mig ukendte programmer, og de er gerne sendt fra store
firmaer med netværk. De gængse programmer, som bruges af private, plejer
efter min erfaring ikke at give problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-02 06:28

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det er desværre lidt af realiteterne ved at bruge Mac. Vi får mange
> småproblemer, fordi Windows-verdenen kun tænker på sig selv. Jeg vil

Forkert diagnose. Småproblemerne skyldes især at hovedparten af den
slags programmer er udviklede af amerikanere, og de har ikke alle de
der problemer med tegnsæt.

Tænker du på mor Karen i Singapore hver gang du fyrer et indlæg af her
igruppen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-02 20:43

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Forkert diagnose. Småproblemerne skyldes især at hovedparten af den
> slags programmer er udviklede af amerikanere, og de har ikke alle de
> der problemer med tegnsæt.

Det er muligt. Jeg er bestemt ikke ekspert i de højere luftlag. Det er
bare mit indtryk, at Windowsbrugere normalt ikke har de problemer. Det
burde de vel have, hvis det er programmets skyld.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-02 22:24

> [...]

> bare mit indtryk, at Windowsbrugere normalt ikke har de problemer. Det
> burde de vel have, hvis det er programmets skyld.

Det skyldes blandt andet at Windows bruger en meget vellignende
dialekt af ISO-Latin-1 til internt brug. MacRoman ligner ikke spor,
og derfor går der ged i det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Lone Koefoed

Dato : 14-09-02 16:02

In article <1figwdo.qtc6c5vx7mf4N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Har du lagt mærke til, hvilke programmer afsenderne af de
> pågældende e-mail bruger?

det er fx ofte når der er brugt Outlook eller Outlook express.
Eksempel på relevant del af header her:

Når det går galt i Outlooks tilfælde er det fordi afsender har valgt af
bruge html, tror jeg. Der er i hvert fald en masse html-kode, når jeg
klikker på "blah, blah, blah"-knappen.
Det løser sig når man vælger "Repair ISO latin" translitteration.

Det sker også ofte, når der er brugt webmail.

--
Lone