Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken blænde/lukkertid ?
Fra : Kim

Dato : 09-09-02 11:09

Jeg skal tage nogle natbilleder, hvor man skal kunne
se lysene fra bygninger o.a.
Hvis jeg bruger en 200asa film, hvilken lukkertid og blænde
vil være den korrekte ?
Jeg kan vist ikke bruge "auto"-instillingen på mit Canon T70

Mvh, Kim

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 09-09-02 14:15

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote in

> [...]
> vil være den korrekte ?
> Jeg kan vist ikke bruge "auto"-instillingen på mit Canon T70

På min Nikon F70 bruke jeg blendeprioritet, og det funker helt fint. Stativ
er et must, for lukkertidene blir typisk rundt 10 sekunder.

--
Ole Kristian

Fra : Amund Johansen

Dato : 09-09-02 16:58

> [...]

> vil være den korrekte ?
> Jeg kan vist ikke bruge "auto"-instillingen på mit Canon T70

   Hei,
det finnes ingen korrekt eksponering. Det finnes mange passende.
Du kan jo alltids prøve auto-innstillingen for å sjekke hvordan kameraet
håndterer natteksponering. Men for litt styring er det manuell som gjelder.
Mål lyset på en jevnt belyst flate (himmelen) og sett eksponering etter den.
Hvis du vil ha den helt mørk: sett den til -3 trinn. Det blir ikke særlig
fint på nattbilder - en del farge og tegning er bra. Derfor bør du ta
nattbilder før det blir natt - mens det enda er skumring.
Test ut -1 til -2 trinn under det lysmåleren viser. Hvis du kan spotmåle på
lyset du vil vise, hadde jeg prøvd meg frem fra 1 til 2 trinn over. 2,5 - 3
trinn over gir mer eller mindre utvasket lys uten noe detaljer. Prøv deg
frem !

Lykke til !

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Kim

Dato : 09-09-02 17:02

Det skal bruges til at tage billeder af landskab og by, så man kan se
bygningerne ved dag, og lysene ved nat.

Mvh, Kim

Fra : Amund Johansen

Dato : 09-09-02 22:24

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> wrote in news:3d7cc5ed$0$87303
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Det skal bruges til at tage billeder af landskab og by, så man kan se
> bygningerne ved dag, og lysene ved nat.
>
> Mvh, Kim

   Hvis du bevisst bare skal vise lysene fra byen uten noen ting annet er
det selvfølgelig OK å ha helt svart himmel. Pass da på at lysene ikke
brenner ut - da mister du detaljene. Med helt svarte omgivelser er det bedre
at lysene gjengis for svakt, slik at du får mer detaljer og ikke bare
lysende flekker ?

mvh
Amund

Fra : Verner Mølgaard

Dato : 09-09-02 17:34

"Kim" <vækmeddettekimspur@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil være den korrekte ?
> Jeg kan vist ikke bruge "auto"-instillingen på mit Canon T70

Hej Kim

Jeg har taget nogle udmærkede natbilleder med mit manuellle kamera hvor den
benyttede film er Kodak Kodacrome 64 Asa bl. 5,6 og ca 4 min.
exponeringstid.
Hvis du istedet benytter en 200 asa film vil din eksponeringstid være ca. 34
sek.

En god ide er at tage 3 billeder med fordobling af eksponeringstiden. F.
eks. 30
sek., 60 sek. og 120 sek. Så vil en af billederne med garenti være brugbare.

Mvh
Verner