MS Windows
briani 27239
Hvor slår jeg DMA til?
Fra : \(7000\) DHS

Dato : 08-09-02 21:34

Hvor slår man under XP DMA til/fra? Under win98 var det vist nok inde under
egenskab for de forsk. drev men jeg kan ikke finde den under xp

Dennis

--
Fjern: slet dette ved svar

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-02 22:16

Sun, 8 Sep 2002 22:34:07 +0200, skrev "\(7000\) DHS"
<cfs11807sletdette@vip.cybercity.dk>:

>Hvor slår man under XP DMA til/fra?

Er slået til som standard ved installation.

Højreklik på Denne Computer => Hardware => Enhedshåndtering =>
IDE Controllere => Avanceret

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-09-02 22:45

Knud Gert Ellentoft,

> Er slået til som standard ved installation.

Jeg har et Pioneer DVD-106S og jeg ved ikke om det understøtter DMA?

PowerDVD kommer med en fejlbesked der lyder: "Fail to enable DMA".

Jeg synes, at mine film hakker under afspilning og jeg ved ikke, hvad det
skyldes. Jeg har netop lavet en re-install. Før re-install virkede
afspilning af mine DVD film perfekt, men nu synes jeg der er lidt problemer
.

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 07:58

On Sun, 8 Sep 2002 23:45:07 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

>Jeg har et Pioneer DVD-106S og jeg ved ikke om det understøtter DMA?

Det gør den, UDMA66.

> [...]
>skyldes. Jeg har netop lavet en re-install. Før re-install virkede
>afspilning af mine DVD film perfekt, men nu synes jeg der er lidt problemer

Det skyldes jo nok at DMA ikke er enablet, har du prøvet i
enhedshåndtering?

Her spiller det fint. Den bruger 33% cpu på en 800MHz Athlon.

--
Jens

Don't waste a lie if the truth will work

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-09-02 13:20

Jens Petersen,

> Det gør den, UDMA66.

Nu bruger jeg Windows 2000 og synes ikke det er ligeså nemt at finde DMA
indstillinger i Windows 2000 som i Windows 98.

Det eneste jeg kan finde af DMA indstillinger er under "IDE ATA/ATAPI
Controllers". I Windows 98 var det vist under, hver enkle drev.

Samtlige steder står der "DMA if available" på nær et sted. Der står der
"PIO only". Skal den skiftes til DMA?

> Her spiller det fint. Den bruger 33% cpu på en 800MHz Athlon.

Jeg har en 1600+ og har kørt perfekt før under Windows 2000, men efter
re-install har det ikke kørt så godt.

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 14:55

On Mon, 9 Sep 2002 14:20:14 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

>Nu bruger jeg Windows 2000 og synes ikke det er ligeså nemt at finde DMA
>indstillinger i Windows 2000 som i Windows 98.

Det er bare en vane.

>Samtlige steder står der "DMA if available"

Og hvad står der i linien nedenunder. Nuværende overførsestilstand:

>på nær et sted. Der står der "PIO only". Skal den skiftes til DMA?

Ja, gør det.

>Jeg har en 1600+ og har kørt perfekt før under Windows 2000, men efter
>re-install har det ikke kørt så godt.

Det lyder som om du bare skal have rettet ovenstående.

--
Jens

Let's get some beer and dynamite and go fishing.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-09-02 19:59

Jens Petersen,

> Og hvad står der i linien nedenunder. Nuværende overførsestilstand:

"Ultra DMA Mode" står der ligeledes alle stederne.

> Det lyder som om du bare skal have rettet ovenstående.

Rettede til "DMA if avaiable", men PowerDVD kommer stadigvæk med samme
fejl - "Fail to enable DMA on Pioneer".

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 20:37

On Mon, 9 Sep 2002 20:59:02 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

>Rettede til "DMA if avaiable", men PowerDVD kommer stadigvæk med samme
>fejl - "Fail to enable DMA on Pioneer".

Ja så er jeg godtnok blank, jeg går ud fra at du har rebootet efter at
du rettede DMA settingen (eller hvad det hedder på danskt).

Har du fået de rigtige drivere til chipset og sådan ind da du
reinstallerede?

--
Jens

In two days tomorrow will be yesterday

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-09-02 22:56

Jens Petersen,

> Ja så er jeg godtnok blank, jeg går ud fra at du har rebootet efter at
> du rettede DMA settingen (eller hvad det hedder på danskt).

Korrekt.

> Har du fået de rigtige drivere til chipset og sådan ind da du
> reinstallerede?

Ja, alle de drivers jeg har brugt til installationen før den nye her er også
brugt denne gang.

Måske skal jeg give NTFS skylden, men ved sku' ikke hvor sagligt det er.

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-09-02 18:43

On Mon, 9 Sep 2002 23:56:25 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

>Måske skal jeg give NTFS skylden, men ved sku' ikke hvor sagligt det er.

Det ville jeg nok betegne som useriøst, da det virker her

Hvis du har et VIA chipset skal du måske bruge en utility til at sætte
DMA, men når jeg tænker efter så var det vist kun med de gaaaaamle
drivere det var aktuelt.

--
Jens

668 Neighbor of the beast

Fra : Karin Hansen

Dato : 11-09-02 08:32

Jeg havde problemet med mit ASUS DVD-drev E616, der ikke ville køre UDMA.
Jeg deletede IDE controlleren. Genstartede og lod Windows XP
finde den.
Gik derefter ind i enhedshåndteringen og enable DMA.
Genstartede igen, hvorefter alt virkede.
Kører med ECS K7S5A bundkort, firmware fra sept. 2001.

Mvh. Karin

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-09-02 22:28

Jens Petersen,

> Det ville jeg nok betegne som useriøst, da det virker her

Ja, jeg har netop kørt W2K op på FAT32 nu og PowerDVD siger stadigvæk, at
den ikke kan enable DMA. I "Device Manager" er DMA dog slået til automatisk
fra starten af.

Desuden er alle andre problemer jeg havde under sidste installation med NTFS
væk nu, hvor jeg bruger FAT32. Underligt?

> Hvis du har et VIA chipset skal du måske bruge en utility til at sætte
> DMA, men når jeg tænker efter så var det vist kun med de gaaaaamle
> drivere det var aktuelt.

Jeg har et VIA chipset, men det har jo virket før. Det er det der er så
underligt.

Bruger du PowerDVD?

Fra : Jens Petersen

Dato : 11-09-02 22:58

On Wed, 11 Sep 2002 23:27:30 +0200, "Glenn Rasmussen"

>Jeg har et VIA chipset, men det har jo virket før. Det er det der er så
>underligt.

VIA ér underlig. Prøv at gøre som Karin foreslår, det er garanteret
løsningen på dit problem.

>Bruger du PowerDVD?

Jep, ver. 2.55

--
Jens

PCMCIA: People Can't Memorize Computer Industry Acronyms