Pc geForcekort i Mac
Fra : Esben rasmussen

Dato : 08-09-02 17:01

Hej

Jeg vil gerne spare min su og købe pc grafikkort istedet for mac. Er der
nogen der erfaringer med dette - om de SKAL flashes eller de virker med det
samme ...?

Jeg blev inspireret af dette link :

http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm

Jeg så et hercules 8500 radeon på mediamac - Betyder det at det er flashet
eller kan man bare gå ind og købe et og sætte det i ?

Jeg har en G4/agp/400mhz med 4.2.8 firmware

Mvh esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 17:20

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 16:00 GMT, Esben wrote:

> http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm

Den skulle være god nok - jeg overvejer selv et MX2 kort til jeg får råd
til en iMac 17" (har selv en 400MHz Gigabit)

> Jeg så et hercules 8500 radeon på mediamac - Betyder det at det er flashet
> eller kan man bare gå ind og købe et og sætte det i ?

Nogen kort virker out-of-the-box, men der er pt. ingen flash til
kortet, så det /skal/ vrike med det samme.

Såvidt jeg har kunne læse mig frem til på xlr8yourmac's forum, er det
langt fra alle kort der kommer med en ROM der indholder både bios og OF.
Tværtimod lader det til at ROM'en på de kort ATI og OEM producenterne
i dag sender på markedet har en mindre ROM i hvilken der kun er plads
til énten en BIOS eller OF version. Før du køber bør du sikre dig at
du kan levere kortet tilbage!

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Esben rasmussen

Dato : 11-09-02 19:50

On 08/09/02 18:19, in article 3btfla.cc1.ln@g4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nogen kort virker out-of-the-box, men der er pt. ingen flash til
> kortet, så det /skal/ vrike med det samme.

Hej igen og tak for svarene : )

- men jeg har lige et par spørgsmål mere.

Jeg fandt en opskrift på at flashe et radeon :

http://www.coffeehaus.com/radeon8500.html

Hvilket kort er bedst radeon 8500LE eller geforce 2 ?

Hvor stor er risikoen for at ødelægge kortet ?

Hvordan ser man hvor meget plads der er på rommen ?

Eller er der måske et godt link udover xlr8 hvor jeg kunne finde svar på
mine 1000 spørgsmål selv ...

Mvh Esben

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-09-02 22:58

Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote in

> Hvilket kort er bedst radeon 8500LE eller geforce 2 ?

Helt klart Radeon 8500, da de eneste GeForce2 kort der dur i Mac'en er 2
MX, som er væsentligt langsommere end et "rigtigt" GeForce2.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-09-02 22:45

> Hej
>
> Jeg vil gerne spare min su og købe pc grafikkort istedet for mac. Er
> der nogen der erfaringer med dette - om de SKAL flashes eller de
> virker med det samme ...?

Jeg har lavet en lille guide på http://homepage.mac.com/rfn/gf2cube.html
hvor du kan se et eksempel på et kort der virker.

> Jeg så et hercules 8500 radeon på mediamac - Betyder det at det er
> flashet eller kan man bare gå ind og købe et og sætte det i ?
>
> Jeg har en G4/agp/400mhz med 4.2.8 firmware

Den firmware indeholder en driver til visse typer GeForce2 MX kort, så den
er vigtig at have, for at komme igang med flashingen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-02 00:17

Esben rasmussen wrote:

> [...]
>nogen der erfaringer med dette - om de SKAL flashes eller de virker med det

Ifølge ovenstående link skulle "ASUS V7100 Pro GeForce2 MX 64MB AGP"
virke uden flash.
Gælder dette mon også for kort med tv udgang. ( et sådane kan købes for
632kr )
Jf. rene's udemærkede beskrivelse tror han ikke på dette, eller er det
kun såfrem man flasher disse kort ?
Maskinen det drejer sig om er en QS.G4 800Mhz. boot ROM 4.3.3f2. OS10.2
Jeg har netop købt et tårn for at kunne opgradere grafikkort og andet
hardware efter behov.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-02 00:21

Henrik Lindskou wrote:

> [...]
> Maskinen det drejer sig om er en QS.G4 800Mhz. boot ROM 4.3.3f2. OS10.2
> Jeg har netop købt et tårn for at kunne opgradere grafikkort og andet

Jeg glemte at spørge om det understøtter Quartz Extreme.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 00:52

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 23:17 GMT, Henrik wrote:

> Jf. rene's udemærkede beskrivelse tror han ikke på dette, eller er det
> kun såfrem man flasher disse kort ?

Han (og også jeg) tror ikke på tv-out, idet Apple ikke selv har solgt
GF 2mx med tv-out.

> Maskinen det drejer sig om er en QS.G4 800Mhz. boot ROM 4.3.3f2. OS10.2
> Jeg har netop købt et tårn for at kunne opgradere grafikkort og andet
> hardware efter behov.

Den skulle gerne komme med _mindst_ et GF 2mx kort - hvorfor vil du
dog sætte Asus kortet i?

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-02 01:26

Morten Reippuert Knudsen wrote:

>Han (og også jeg) tror ikke på tv-out, idet Apple ikke selv har solgt
>GF 2mx med tv-out.

>Den skulle gerne komme med _mindst_ et GF 2mx kort - hvorfor vil du
>dog sætte Asus kortet i?

Netop pga. tv ud, da maskinen jo har DVD afspiller, samt at det jo ville
være smart at vise sine ferie billeder på tv'et, istedet for at have
hele farmilien inde foran Mac'en. En sidegevinst ville også være,
muligheden for en ekstra skærm, til Mac'en.

Henrik Lindskou

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 01:39

In article <3D7BEAB5.3010005@worldonline.dk>,
Henrik Lindskou <sydjyder@worldonline.dk> wrote:

> En sidegevinst ville også være, muligheden for en ekstra skærm, til
> Mac'en.

Så er det altså en PCI-kort du vil smide i?

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-02 02:47

Martin Edlich wrote:

>Så er det altså en PCI-kort du vil smide i?

Kan et PCI-kort fåes med tv udgang ?
Da det er mit første tårn, er jeg ikke rigtig inde i det der med AGP /
PCI ( tog udgangspunkt i det link der var fra Espen )
mine foregående maskiner var først en performa 5200 hvor der ikke kunne
fåes en HD. der ville køre (den kunne ikke se ret store diske 2-3Gb
mener jeg ) derefter Imac 400Mhz/DV. den fik en 80Gb. HD men så skulle
den gamle jo ud osv. Da jeg var træt af ikke at kunne opgradere dise
kompakte maskiner købte jeg nu denne QS. 800Mhz. med et Radon 7500 /
32Mb. Den primære grund til at få et ekstra grafikkort er Tv.udgang og
kan dette kombineres med et 64Mb. kort ville det være at foretrække. Er
det eventuelt muligt at få en adapter til VGA eller DVI / Tv.

Henrik Lindskou

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-09-02 08:12

In article <3D7BFDA9.3090801@worldonline.dk>,
Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> Kan et PCI-kort fåes med tv udgang ?

Det ved jeg ikke, men du har kun et AGP-slot.

> Er det eventuelt muligt at få en adapter til VGA eller DVI / Tv.

Det er muligt at få en VGA-TV-adapter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 09:56

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 01:47 GMT, Henrik wrote:

> Kan et PCI-kort fåes med tv udgang ?

Ja, Radeon 7000.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 09:56

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 00:26 GMT, Henrik wrote:

> Netop pga. tv ud, da maskinen jo har DVD afspiller, samt at det jo ville
> være smart at vise sine ferie billeder på tv'et, istedet for at have
> hele farmilien inde foran Mac'en.

Køb et Radeon 8500 kort hvis du vil hvae TV-out, Du får det ikke til
at virke tilfredsstillende på Asus kortet idet tv-out ikke understøttes
af Apple's GF 2mx driver.
(Du kan altid sælge 7500 kortet til undertegnede...)

> En sidegevinst ville også være, muligheden for en ekstra skærm, til Mac'en.

Dit Radeon 7500 kort har i forvejen dual skærm output. Envidere skal
skrotte det eksisterende kort hvis du køber et nyt AGP kort...

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-02 11:59

> [...]

>af Apple's GF 2mx driver.
>(Du kan altid sælge 7500 kortet til undertegnede...)

Virker alle Radeon 8500 kort til Mac, der er både ATI, Noname ATI,
Herkules samt point of View kort på EDBpriser.dk
Det kort der umidelbar tiltaler mig mest er ATI Radeon 8500LE TV-out
BULK. AGP / 128MB DDR / 2048x1536 til kr 1350.
Vil helst undgå at skulle flashe kortet.

>Dit Radeon 7500 kort har i forvejen dual skærm output. Envidere skal
>skrotte det eksisterende kort hvis du køber et nyt AGP kort...

Det er jeg ikke helt medpå kan der ikke sidde flere AGP grafikkort i
maskinen ?
Det kort der sidder nu har godtnok dual output men det er VGA / ADC og
da jeg ikke har en 10.000 kr seddel der står skærm på er det ikke
aktuelt med ADC.
Dog ville det være lækkert med en ekstra udgand til VGA.

Henrik Lindskou

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-02 12:36

On Mon. d. 09 Sep. 2002 kl. 10:59 GMT, Henrik wrote:

> [...]
> BULK. AGP / 128MB DDR / 2048x1536 til kr 1350.
> Vil helst undgå at skulle flashe kortet.

Har du slet ikke læst mine andre svar i denne tråd? Det enetse 8500
kort du kan regne med virker er ATI's eget Mac-edition kort. Du har på
nuværende tidspunkt ikke mulighed for at flashe et PC 8500 kort.

> Det er jeg ikke helt medpå kan der ikke sidde flere AGP grafikkort i
> maskinen ?

Nej, den har én AGP slot og 4 PCI slots. Det er helt almindeligt, og
baggrunden for at vi i dag ser mange kort med output til mere end en
skærm.

> [...]
> aktuelt med ADC.
> Dog ville det være lækkert med en ekstra udgand til VGA.

køb en ADC -> VGA adapter, mener at Apple selv forhandler én.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-09-02 17:23

> [...]

>skærm.

>køb en ADC -> VGA adapter, mener at Apple selv forhandler én.

Takker for svarene, jeg tror jeg venter lidt med et nyt grafikkort da
det primært er TV out der har interesse lige nu.