Trådløs router
Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 08-09-02 16:41

Hej!

Jeg sidder og er ved at finde ud af hvilken ADSL udbyder jeg skal vælge, og
har derfor nogle spørgsmål.

Hvis man har 1 fast IP-adresse (eller to dynamiske for den sags skyld) og
har en løsning med en router hvor igennem er koblet 3-4 computere på
forbindelsen vha. NAT.

Er disse 3-4 maskiner så synlige fra internettet?

Kan man så sætte f.eks. en ftp server op på den ene maskine som så kan
"nåes" fra internettet? Eller sagt på en anden måde kan routere sættes til
at route f.eks. ftp trafik videre til en bestemt maskine bagved?....dette
ligger måske allerede i NAT standarden? eller hvordan fungerer tingene?

Hvis ikke ovenstående kan lade sig gøre hvordan kan jeg så få en ADSL
forbindelse som deles mellem 3-4 maskiner (med en router) og hvorpå man kan
koble en ftp server der kan "nåes" fra internettet.

mvh Klaus Jacobsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-02 16:45

"Klaus Jacobsen" <klausmedk@mailme.dk> wrote in message

> Jeg sidder og er ved at finde ud af hvilken ADSL udbyder jeg skal vælge,
og
> har derfor nogle spørgsmål.

Du kan med TDC Bredbånd, eller Netexpress. Vælge at få en Linksys trådløs
router.. Det koster dog 64 kroner ekstra om måneden mener jeg.,,

Det er en sådan satan her:
http://shor.ter.dk/639969482

Hmm, Load Balancing, and Network Traffic Filtering. Mon dette er noget nyt i
den nye version 2?

> [...]
> forbindelsen vha. NAT.
>
> Er disse 3-4 maskiner så synlige fra internettet?

Nej, det er kun routeren du kan pinge.

> [...]
> at route f.eks. ftp trafik videre til en bestemt maskine bagved?....dette
> ligger måske allerede i NAT standarden? eller hvordan fungerer tingene?

Ja, en router, router traffik.. Du skulle gerne kunne route FTP trafik til
den givne computer.

> [...]
kan
> koble en ftp server der kan "nåes" fra internettet.

Du kan med en router. Ellers kan du vælge 4 dynamiske Ip adresser, hos fx
TDC Bredbånd.. Og så nøjes med et Trådløst Accesspoint/bridge

Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 08-09-02 19:20

Tak for svaret.

Hvis man har en løsning med en router er det så i princippet ikke ligemeget
om man har BB eller NE?
Jeg har hørt at man ved netexpress skal have en opkaldsprofil osv., men det
er vel noget en router selv vil stå for så computerne bagved routeren hele
tiden tror de er på nettet?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-02 19:51

> [...]
det
> er vel noget en router selv vil stå for så computerne bagved routeren hele

Jo det er korrekt.. Du skal bare sørge for at Routeren har en PPPoE klient
indbygget. Det er ikke alle der har det.

Fra : Morten Christiansen

Dato : 09-09-02 07:31

Jeg har NetExpress med Router og fast IP-adresse. Efter routeren har jeg en
switch, hvor der er koblet 3 Pc'er på. De 2 af maskinerne er IKKE synlige
fra nettet, men den 3 er, da jeg her har sat en ftp-server op. Du kan i
opsætningen af router bestemme hvilken computer på dit "indre" net det skal
routes til. Det skal her siges at jeg selv har konfigureret alle 3 maskiner
med IP-adresse, Subnetmaske og Gateway samt DNS. Så svaret på dit spørgsmål
må blive JA

Morten Christiansen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-09-02 15:05

"Morten Christiansen" <mskc@mail.dk> wrote in message

> [...]
> switch, hvor der er koblet 3 Pc'er på. De 2 af maskinerne er IKKE synlige
> fra nettet, men den 3 er, da jeg her har sat en ftp-server op.

Så er det man skal diskutere hvad synligt er..

Men hvis du har sat Host mapping, til den ene PC´er.. Er det jo klart.. Men
man kunne jo nøjes med at route port 21

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-09-02 16:45

> [...]

> osv., men det er vel noget en router selv vil stå for så
> computerne bagved routeren hele tiden tror de er på nettet?

Hejsa Klaus,
jeg har for ca. 1 måned siden investeret i et Boomtown abonnement
(identisk med NE, bare billigere). Jeg kan anbefale dig en Longshine
router med PPPoE. Har selv en (uden trådløs godt nok, men de er næsten
ens), og det virker perfekt og så er de forholdsvis billige. Routeren
etabler forbindelse on demand, så uanset hvilket OS eller maskine man
har forbindelse til routeren fra ser det ud til at man er på hele
tiden. Den opretter bare forbindelsen hvis ikke man er på, og det kører
helt transparent for brugeren/maskinen, så der skal intet
opkaldsprogram installeres.

Her er de to Longshine-routere som jeg har kendskab til.
Først den trådløse, (samt 4x 10/100 switch til LAN og 10 mbit WAN).
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674627892
http://www.longshine.de/produkt/Router/883R-wrp-4f.htm

Den model jeg har, uden trådløs, er denne her:
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674627891
http://www.longshine.de/produkt/Router/883r-dsl-4f.htm

Mvh
Jønsson