Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vidvinkel
Fra : Jan Damgaard

Dato : 08-09-02 16:08

Jeg leger lidt med tanken om at investere i et vidvinkelobjektiv til bl.a. landskabsbilleder, men er ikke helt sikker på, hvilken brændvidde jeg skal vælge. Den umiddelbare løsning ville jo nok være at bruge sparepengene på en vidvinkelzoom, men jeg er lidt i tvivl om kvaliteten.

Spørgsmålet er, om 24 mm er "nok" til landskabsbilleder, eller om jeg skal længere ned ... 20 mm, 15 mm eller helt ned i de encifrede? Ligger nogen inde med billeder, der kan illustrere effekten af de forskellige brændvidder?

Jeg er også interesseret i jeres erfaringer med vidvinkelfotografi.

Venlig hilsen

Jan Damgaard

Fra : JOL

Dato : 08-09-02 17:12

"Jan Damgaard" <damgaard_jan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

længere ned ... 20 mm, 15 mm eller helt ned i de encifrede? Ligger nogen
inde med billeder, der kan illustrere effekten af de forskellige

Med mindre du ønsker meget specielle effekter, er der ingen grund til at
vælge noget under 24mm. Jeg har selv brugt 28mm men er gået over til 35mm.
Jeg bruger sjældent vidvinkel til landskaber, da forgrunden bliver
overdreven stor og horisonten så lille, at detaljerne forsvinder på et
almindeligt 10x15 papir. Vidvinklen er imidlertid god, hvis landskabet er
det sekundær i billedet. Her har jeg med fordelt anvendt højformat og
fremhævet enten skyerne på himlen eller blomsterne i forgrunden med sløret
baggrund. Vidvinklen giver herved ikke "væltede" bygninger men "høj himmel".
Prøv eventuelt at tage portrætter/helfigur med vidvinkel på højformat med et
flot landskab som baggrund!
Et andet problem med vidvinkler og landskaber er at stille fokus - det er
svært at få både forgrund og horisont skarp. Desuden kan de uens lysforhold
i det "panoramiske" landskab volde problemer. Det afhænger nok også af
prisklassen af dit objektiv.

JOL

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 08-09-02 18:38

"Jan Damgaard" <damgaard_jan@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Hej Jan

Jeg synes 24mm generelt er fint - men jeg er ganske glad for at kunne gå
helt ned til 19mm - se. ex:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=14006
som dog er med zoom - der jo ikke klarer samme skarphed som de faste - og
et arkitektonisk billede (som jeg da ikke synes forvrænger:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=14481

Og der findes efterhånden en del tilfredsstillende zooms som hedder
17/19-30/35 eller deromkring - ret fede. Når et vidvinkel holdes plant
(undlade at pege op eller ned) vil der ikke opstå vidvinkel-effekter -
medmindre det er et meget ringe objektiv.

Så skulle jeg vælge ville jeg gå efter et alsidigt objektiv helt nede fra
17/19 mm - men sørg for at dine nuværende filtre passer på objektivet - det
kan godt betale sig

Mvh Kim

Fra : max

Dato : 09-09-02 00:30

[...]

Hey Jan,
Tror ikke der er nogen der kan sige det ene er bedre end det andet,
Jeg elsker vidvinkler, indendørs, udendørs, portrætter og landskaber,
min 20mm har klaret det hele, tidligere fungerede en 28mm også fint
men måske blir man mere extrem med alderen..? Eller osse er der bare
lidt mode i de vide vinkler.. Hvis du kan bruge en manuel 20mm nikor,
er jeg ved at gå over til digital og der fungerer den ikke
Husk filtre til landskaber..! Pol og tonede til farve - gul og rød til S/H..
max

Fra : Jan Damgaard

Dato : 10-09-02 20:07

Hej alle!

Tak for jeres input.

Jeg har et fået et godt tilbud på en brugt Canon EF 24 mm f2.8, som jeg overvejer kraftigt. Så vil tiden jo vise, om brændvidden skal endnu længere ned.

Håber at vende tilbage med et par gode resultater!

Venlig hilsen

Jan Damgaard

Fra : Amund Johansen

Dato : 11-09-02 09:49

> Jeg har et fået et godt tilbud på en brugt Canon EF 24 mm f2.8, som jeg
> overvejer kraftigt. Så vil tiden jo vise, om brændvidden skal endnu
> længere ned.

   Det objektivet er særdeles bra ! Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt det
hvis det er OK og du har råd til det - du kommer ikke til å angre.

mvh
Amund (24 f/2.8-eier)
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/