Meningsløst!
Fra : Stine

Dato : 08-09-02 15:57

Håber I kan tilgive mig for at læsse af herinde på sådan en højhellig,
solskinsrig (i hvert fald i det nordlige Jylland) søndag, men jeg er på én
gang harm, fortvivlet og ikke mindst ked af det...

På vej til biografen her i eftermiddag passerer kæresten og mig på gåben
"vores" dyrlægeklinik, og her falder vores blikke på et opslag, der
indeholder udlovningen af en dusør på 3000,- Der er også et billede af en
skøn kat - ved nærnere eftersyn kaldet Missemor - og første indskydelse er
selvfølgelig, at det drejer sig om et bortkommet dyr. Ved nærlæsning viser
det sig imidlertid at omhandle efterlysningen af informationer, der kan føre
til den/de gerningsmand/gerningsmænd, der ifølge dyrlægens obduktion i juni
2002 dræbte eller sårede den 14-årige huskat dødeligt med et stumpt
instrument. Ugerningen fandt efter al sandsynlighed sted I EJERENS EGEN
HAVE, da Missemor aldrig passerede skellene, og herefter blev hun "dumpet"
på en bagvedliggende legeplads. Behøver jeg sige, at biografbilletterne var
spild af penge. Det er da så forban... meningsløst!!

Vi overvejer i ramme alvor at spæde til dusørpuljen (føler sådan med
ejeren/ejerne), men kan ikke gennemskue om det giver mening, for skulle det
umenneske af en gerningsmand blive fundet, består den maksimale straf vel
blot i en bøde af ubetydelig størrelse!?

Selvom det ikke drejer sig om en af mine egne højtelskede katte, føler jeg
dybt berørt. Samtidig skammer jeg mig på menneskehedens vegne og er
frustreret fordi sådan en tragedie minder mig om, at kampen for at højne
kattens status er lidt af en trædemølle...

Trist hilsen

Stine + Victor & Midde (der kan se frem til en aften med ekstra nus og andre
forkælelser)

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-09-02 16:32

FY FOR SATAN!

Ja det var dog rædselsfuldt.

Det er lige netop sådan nogle historier der gør at jeg ikke har nerver til
at lade mine katte være udekatte: At man aldrig ved om der kommer en eller
anden sindssyg idiot forbi

Det er igen og igen bevist, at når det drejer sig om katte, så lægger mange
folk hjernen fra sig. På samme måde som "man" finder det helt ok at drukne
killinger eller smadre dem mod en sten - det er jo "bare" en kat!!!

Lur mig om ikke også der er en del af de katte der forsvinder der er blevet
skudt af en der "bare skulle øve sig" - jægere og katte er jo ikke kendt som
hinandens bedste venner (generelt, selvfølgelig er der undtagelser)

Stakkels kat og stakkels ejere. Desværre har du nok ret i at gerningsmanden
højst får et klap på kinden og en formaning om ikke at gøre sådan noget en
anden gang

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-09-02 17:56

Hej Stine
Ja det er uhyggeligt, man begriber slet ikke hvad der kan
få folk til at gøre sådan noget, hver gang jeg hører sådan noget, er jeg
lykkelig for at mine er indekatte, det gør
ondt at andre små væsener skal opleve en så babarisk
død.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Stine

Dato : 08-09-02 17:58

Til Lisbeth og Marianne:

Ja jeg er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg gør det rigtige for både
mine katte og mig selv ved at holde dem inde 24-7! Det eneste udeliv Victor
og Midde vil komme til at opleve engang i fremtiden er i en løbegård - vel
og mærke med jævnlige tilsyn!!

Stine

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 08-09-02 20:29

"Stine" <stinestefan@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Victor
> og Midde vil komme til at opleve engang i fremtiden er i en løbegård - vel

Atl respekt for at man vil beskytte sine katte, men tænker lidt på om folk
også spærre deres børn inde???

mvh Tommy Fer

Fra : Stine

Dato : 08-09-02 20:37

En for mig lidt sjov sammenligning. Det hører - i alle fald på vores
breddegrader - efter alt at dømme til sjældenhederne at tilfældigt
forbipasserende henretter et sagesløst barn... Ikke for at skabe røre i
andegården...synes bare din kommentar er lidt malplaceret...sorry

Stine

Fra : Stine

Dato : 08-09-02 21:46

Ordet "andegård" er selvfølgelig en fuldstændig hjemmestrikket og helt
igennem uregelmenteret sammenskrivning af hhv. andedam og hønsegård

Stine

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 08-09-02 23:43

> [...]
> forbipasserende henretter et sagesløst barn... Ikke for at skabe røre i
> andegården...synes bare din kommentar er lidt malplaceret...sorry

Ja, ok henrettelse af børn sker heldigvis ikke så tit. Det er meget
ulykkeligt det der er sket, og ikke for at skabe hån eller noget. Jeg er
bare af den menig at en kat skal havde mulighed for at komme ud hvis det kan
lade sig gøre. Bor man ud til en meget befærtet vej, eller lign fare. Så
forstår jeg udemækert man holder sin kat indendørs. Men at en kommer forbi
og mishandler (ok ok, ikke det mest heldige ord i denne sammenhæng ) en
kat, ja det må da høre sjældenhederne til (håber jeg nu....) Når men det jeg
egentlig mener, er at hvis man skal beskytte ens katte mod, så
uforudsigelige hændelser... Jae, tror nu egentligt at der er større chance
for at blive kørt ned, end at en dræber ens kat.

mvh Tommy Fer

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 08-09-02 23:46

> [...]
> uforudsigelige hændelser... Jae, tror nu egentligt at der er større chance
> for at blive kørt ned, end at en dræber ens kat.

Arrgh, jeg læser lige hvilket volapyk jeg skriver...

Det jeg egentlig ville var at sammen ligne at:

man lader sit barn blive hjemme forever, fordi at et andet barn er blevet
kørt ned i bjerringbro....

Håber ikke at der er så mange der mishandler katte at det sker tiere end
andre af de store fare som omverden desværre byder på, for ale.. folk og
fæ...

mvh Tommy Fer

Fra : Stine

Dato : 09-09-02 16:18

Ingen af mine to første indlæg var tænkt som et forsøg på at starte en debat
(igen-igen-igen) om ude- contra indekatte Men jeg forstår (tror jeg)
godt din pointe med, at ingen i denne verden kan gardere sig imod måske at
blive én af dem (eller i hvert fald kende nogen), som 'er på forkerte sted
på forkerte tidspunkt'. Men jeg tror så, at de fleste mennesker har en
naturlig - måske ligefrem instinktiv - trang til at beskytte "dem og deres".
Dette indebærer for mit vedkommende, at jeg i en verden af lave føler mig
nødsaget til at tage visse forholdsregler - én slags for (menneske)børn, og
en anden for mine dyr. Jeg mener, den åbenlyse grund til at distingvere
mellem de to 'dyrearter' er, at jeg ikke kan forklare mine katte, hvilke
risici friheden vil medføre - hændelige uheld eller ej. Jeg synes jo
eksempelvis, at Missemor betalte en meget høj pris for sin frihed (til trods
for at hun nåede en alder af 14 år), selvom hun efter al sandsynlighed kan
have været et tilfældigt, uheldigt offer for en syg handling.

Principielt kunne jeg godt være enig med dig i, at et ideelt kattehold ikke
indebærer et liv i fuldstændig fangeskab, men personligt har jeg bare ikke
nerver til det andet. I forlængelse heraf skal jeg da gerne være den første
til at indrømme, at jeg overvejende holder mine katte inde(spærret - som
nogle har påpeget) af egoistiske hensyn. Min bevæggrunde er ganske enkelt
bitter erfaring, som består i:

1) Hunden i mit barndomshjem, der i et ubevogtet øjeblik stak af , for vende
tilbage kort tid herefter, men smittet med en dødelig, uhelbredelig sygdom
2) Min første kat, som blev ihjelkørt på en forholdsvis stille villavej lige
udenfor dens eget hjem

Ydermere er den sørgelige hændelse jeg refererede til i går så afgjort med
til at forstærke mig i troen på, at jeg gøre det rigtige for MINE dyr (og
ikke mindst mig selv)! Hvorledes andre katteejere og -tilhængere så
forholder sig i denne henseende, ønsker jeg ikke at anfægte, da jeg absolut
ikke har belæg for at gøre noget sådant

Okay min kommentar blev vist lige rigelig lang og måske lidt en omgang
dyster *hælden-vand-ud-af-ørerne*, men tak fordi du hang på og så et lille
smil til at slutte af på

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-09-02 22:20

meget godt skrevet. det dækker rigtig godt mine egne følelser om dette
emne

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 10-09-02 15:26

<Snip en masse>

Flot skrevet

Forstår dig udemærket. Lige pt. er mine katte også indekatte. (bor på 7ende
sal...) Men de bliver ude katte, når jeg er færdig med min udd, og kan
flytte fra kbh igen

Jeg husker bare gælden fra min tidligere (der pt. har det fint, og bor med
exén) ved at komme ud...

Miaww fra Tommy, en sløj gixxer og Gizmo (clamydia... begge under
behandling)

Fra : Kate

Dato : 10-09-02 17:03

"Stine" <stinestefan@mail1.stofanet.dk> wrote in

<snip et rigtigt godt indlæg>

Ja, Stine, du fik skrevet meget godt hvad matcher mine begrundelser for
at holde mine 4 inde, flot formuleret.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-09-02 20:51

Tommy skrev
<Atl respekt for at man vil beskytte sine katte, men tænker lidt på om folk
også spærre deres børn inde???>

tjaa, en kat er vel som et 3 års barn, og jeg ville ikke
drømme om at lade et 3 års barn rende rundt alene.

Fra : Jette

Dato : 08-09-02 21:26

" -[ F e r ]-" skrev:
> Atl respekt for at man vil beskytte sine katte, men tænker lidt på om
folk
> også spærre deres børn inde???

Hvad tænker helt nøjagtigt på?

Ja, selvfølgelig spærrer man sine børn inde i huset. Når de så er store
nok til at forstå, at man ikke taler med fremmede, og ikke går ud foran
biler osv., lader man dem lege i haven. Når de bliver lidt større, kan
man igen slække linen og lade dem rende over på legepladsen, men igen
kun fordi de nu kan forstå lidt mere om hvad de ikke må...

I modsætning til børn, bliver en kat aldrig så "stor" at den kan forstå
hvad den skal undgå og ikke undgå. En kat kan ikke se forskel på en flok
bøller og en sød gammel kone... det kan dine børn.

Muligvis har jeg misforstået dig, men så må du forklare hvorfor du mener
man kan drage sammenligning mellem katte og børn.

Mvh. Jette

Fra : Jette

Dato : 08-09-02 21:33

" -[ F e r ]-" skrev:
> Atl respekt for at man vil beskytte sine katte, men tænker lidt på om
folk
> også spærre deres børn inde???

..... og lige en tilføjelse.. Hvorfor ikke vende den om, og spørge sig
selv, hvor mange dyr ud over katten, der får lov at rende som det passer
dem?

Kender du nogen med hund, skildpadde, kanin eller hest, der lader deres
dyr rende rundt som det passer dem uden opsyn overalt i byen? Er det
også synd for disse dyr? Hvis ja, well så er der jo ikke ret mange
mennesker der burde have kæledyr overhovedet

Mvh. Jette

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 08-09-02 22:32

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> også synd for disse dyr? Hvis ja, well så er der jo ikke ret mange
> mennesker der burde have kæledyr overhovedet

TAK Jette, du har lige sagt alt det jeg sad og tænkte

Hilsen
Lisbeth

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 08-09-02 23:33

> [...]
> også synd for disse dyr? Hvis ja, well så er der jo ikke ret mange
> mennesker der burde have kæledyr overhovedet

Fordi katten er et af de eneste dyr der kan finde ud af det! Meget enkelt.
Din kanin, eller skildpadde vil du nok ikke se igen, og hunden, jae. ved det
faktisk ikke. Men kunne forestille mig det ville kunne skabe nogen problemer
med de mere øhh "mindre venlige" hunde racer.

mvh Tommy Fer

Fra : Jette

Dato : 09-09-02 19:46

" -[ F e r ]-" skrev:
> Fordi katten er et af de eneste dyr der kan finde ud af det!

Hvis kattene er så kloge, og ifølge dit udsagn, sagtens kan gebærde sig
på egen hånd, hvorfor er der så, så mange af dem der dør i trafikken?

Fakta er, at katte ikke har et naturligt instinkt der beskytter dem mod
de farer der lurer i et samfund som vores.

> Din kanin, eller skildpadde vil du nok ikke se igen

At katten kan finde hjem igen betyder jo ikke, at den er udsat for
mindre fare end andre dyr, i det tidsrum den er væk.

Mvh. Jette

Fra : Helle Nielsen

Dato : 08-09-02 17:59

> [...]
> frustreret fordi sådan en tragedie minder mig om, at kampen for at højne
> kattens status er lidt af en trædemølle...

Puuha, sådanne historier gør mere ondt i mig end noget som helst andet!
Desværre sker det SÅ tit og jeg ved simpelthen ikke hvad der ville ske med
mig hvis min kat blev rørt på den måde!! For et års tid siden var der også
en syg idiot som gik amok på en gravhund her i byen! Han stak et skaft i
røven på den og bankede løs indtil hunden døde af indre blødninger! Vildt.
Sådan en idiot skulle fandme have samme tur men som sagt så har mange folk
den opfattelse af at det jo "bare er en kat!"

FUCK hvor er jeg gal!

Kærlig hilsen Helle

Fra : Birgitte

Dato : 09-09-02 12:50

Har slet ikke ord for hvad jeg følte da jeg læste dette indlæg, men jeg har
stadig kvalme.
Missehilsner fra Birgitte
DK TRUE TRUST
www.truetrust.dk

> [...]
>

> Trist hilsen
>
> Stine + Victor & Midde (der kan se frem til en aften med ekstra nus og

---
DK. True Trust