Centrerer en tabel i xhtml1.1 strict
Fra : Mads Sejersen

Dato : 08-09-02 15:51

Hejsa newsgroup.

Jeg skal have centreret en tabel i xhtml 1.1 strict, og siden _skal_
kunne validere.
Men hvordan gør jeg det?
<center> er ikke et gyldigt xhtml-element, og <div style="text-align:
center"> dur heller ikke.

Nogen forslag?

Mvh. Mads Sejersen

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-09-02 16:32

> Nogen forslag?

Hvad med <div style="position:absolute; left: 30%"> - % alt efter
hvor bred din tabel er.

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Mads Sejersen

Dato : 08-09-02 18:48

I artikel <alfq73$n6m$1@sunsite.dk>, skrev "Mark S. Rasmussen"
<mark@improve.dk>:

> Hvad med <div style="position:absolute; left: 30%"> - % alt efter hvor
> bred din tabel er.

Så vidt jeg kan se, vil den metode give problemer med forskellige
skærmstørrelser, så jeg bruger Knud's i stedet.
Men ellers tak for hjælpen.

Mvh. Mads Sejersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-02 16:57

Sun, 08 Sep 2002 16:50:32 +0200, skrev "Mads Sejersen"
<Psyco@mailme.dk>:

>Jeg skal have centreret en tabel i xhtml 1.1 strict, og siden _skal_
>kunne validere.

<!--
body   {text-align: center}
table   {margin-left: auto; margin-right: auto; width: 600px}
-->

Tabellen vil centrere i alle browsere fra version 4.
(i hvert fald på Windows)

text-align: center skal være med i body, hvis tabellen skal
centrere i IE 5.x, da denne har en bug.

Det kan betyde, at du er nødt til at sætte text-align: left på
f.eks. <p> (osv.).

Det er margin-left/right: auto sammen med en width på tabellen,
der gør det og er den korrekte måde at lave det på, men det er
bare ikke alle browsere, der understøtter det.

Fra : Mads Sejersen

Dato : 08-09-02 18:46

I artikel <m8smnuopeek6eqj04nna947ltq4jki59ut@dtext.news.tele.dk>, skrev
"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk>:

> [...]
> table   {margin-left: auto; margin-right: auto; width: 600px} -->
>
> Tabellen vil centrere i alle browsere fra version 4. (i hvert fald på

Og alle nyere browsere i Linux

> text-align: center skal være med i body, hvis tabellen skal centrere i
> IE 5.x, da denne har en bug.

Så må jeg vel hellere det

> Det kan betyde, at du er nødt til at sætte text-align: left på f.eks.

Ok

> Det er margin-left/right: auto sammen med en width på tabellen, der gør
> det og er den korrekte måde at lave det på, men det er bare ikke alle
> browsere, der understøtter det.

Det er jeg egentlig ret ligeglad med. Hvis jeg overholder standarderne er
det op til brugerne selv at anskaffe en browser der understøtter dem.

Tusind tak for hjælpen.

Mvh. Mads Sejersen

Fra : Finn Nielsen

Dato : 08-09-02 20:08

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> <!--
> body   {text-align: center}
> table   {margin-left: auto; margin-right: auto; width: 600px}
> -->

Jeg synes tit at jeg ser folk anbefale at sætte "text-align: center"
direkte på body, men det er faktisk slet ikke nødvendigt, og iøvrigt en
dårlig måde at løse problemet på. En pænere løsningen er at lave en class
til "text-align: center" og smide en div med den angivne class uden om
tabellen.

Sådan:

<!--
..iecenter   {text-align: center}
..center {margin-left: auto; margin-right: auto;}
-->

og i html'en

.. indhold ..

Dette virker i de samme browsere som din løsning og har den fordel at man
ikke er nødt til eksplicit at sætte "text-align: left" i evt. p-tags man
har udenfor tabellen.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld