MS Windows
briani 27239
Windows 2000 - NTFS - Deling Af Filer & Ma~
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-09-02 15:02

NG,

O/S: Windows 2000 Professional (UK).

Jeg ønsker, at få mit Windows 2000 netværk til at fungere på samme måde som
i Windows 95/98/ME.

Det skal være muligt for enhver bruger på netværket, at få adgang til de
mapper jeg har delt. Jeg ønsker ikke, at den enkle bruger skal oprettes på
mit system før de kan få adgang. Alle og enhver der logger sig på netværket
skal altså have adgang til de filer og mapper jeg deler.

Det er ikke noget problem på de drev, hvor jeg benytter man af FAT32, men på
mit c-drev, hvor jeg benytter mig af NTFS har jeg problemet. Jeg synes selv,
at jeg har prøvet alt, men uanset hvad jeg gør har ingen andre PC'er på mit
netværk adgang til de filer jeg har delt på mit NTFS c-drev.

Jeg har endda prøvet at aktivere "Guest" kontoen, men desværre virker det
stadigvæk ikke.

Hvad skal jeg gøre for at de filer jeg deler på mit NTFS c-drev kan læses og
benyttes af samtlige PC'er på mit netværkt uden først, at skulle oprettes på
min egen PC?

På forhånd tak,

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Glenn
E-Mail: tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS
ICQ# 3806586

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-09-02 15:03

NG,

Undskylder 2x posting. Er ikke helt sikker på, hvad der gik galt *g*.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-02 15:54

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message
> Jeg har endda prøvet at aktivere "Guest" kontoen, men desværre virker det
> stadigvæk ikke.

Logger folk på dine shares med Guest?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-09-02 19:02

Jesper G. Poulsen,

> Logger folk på dine shares med Guest?

Den får slet ikke muligheden for at indtaste brugernavn og så videre. Det er
dog heller ikke meningen. Når de trykker på min shares skal Windows
automatisk gå ind i mine shares uden indtasting af brugernavn.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-09-02 20:22

> dog heller ikke meningen. Når de trykker på min shares skal Windows
> automatisk gå ind i mine shares uden indtasting af brugernavn.

Så skal de logge på et netværk hvor domaincontrolleren styrer din maskine.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-09-02 21:28

Jesper G. Poulsen,

> Så skal de logge på et netværk hvor domaincontrolleren styrer din maskine.

Det forstår jeg ikke helt det der, men er det p.g.a. NTFS? Mine shares på
FAT32 drevene er der ingen problemer med - kun shares på mit ene NTFS drev.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-02 09:52

> Det forstår jeg ikke helt det der, men er det p.g.a. NTFS? Mine shares på

Det har noget med sikkerheden på NTFS at gøre.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-09-02 13:21

Jesper G. Poulsen,

> Det har noget med sikkerheden på NTFS at gøre.

Det vil sige, at det ikke kan lade sig gøre med NTFS? Skal jeg bruge FAT32
for at opnå det jeg ønsker?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-02 13:38

> Det vil sige, at det ikke kan lade sig gøre med NTFS?

Ikke uden at logge på nettet.

> Skal jeg bruge FAT32 for at opnå det jeg ønsker?

Ja, da FAT ikke har indbygget sikkerhed.

Fra : Snuden

Dato : 09-09-02 13:35

On Sun, 8 Sep 2002 16:01:34 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

<snip>

>Hvad skal jeg gøre for at de filer jeg deler på mit NTFS c-drev kan læses og
>benyttes af samtlige PC'er på mit netværkt uden først, at skulle oprettes på
>min egen PC?

Aktivér Guest-accounten, del mappen/mapperne, og sæt fil-rettighederne
til Everyone: READ. Så burde alle på dit netværk kunne læse filerne i
de delte mapper.
--
Snuden

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-09-02 13:44

Snuden,

> Aktivér Guest-accounten, del mappen/mapperne, og sæt fil-rettighederne
> til Everyone: READ. Så burde alle på dit netværk kunne læse filerne i
> de delte mapper.

Det virke nemlig præcis sådan på mine FAT32 drev, men på mit NTFS fungere
det ikke ligeså nemt. Jeg har gjort præcis det samme på mit NTFS drev som på
mine FAT32 drev.

Med det samme jeg klikker på den mappe der er delt på mit NFTS drev fra en
anden computer på netværket får jeg beskeden om, at jeg ikke har rettigheder
til det .

Fra : Snuden

Dato : 09-09-02 23:29

On Mon, 9 Sep 2002 14:43:36 +0200, "Glenn Rasmussen"
> [...]

>det ikke ligeså nemt. Jeg har gjort præcis det samme på mit NTFS drev som på

Og det er her problemet ligger. På FAT32-drev kan du kun sætte
rettigheder på shareniveau, så filrettighederne "kommer automatisk
med". Det gør de ikke på NTFS-drev, hvor rettighederne på shareniveau
og filniveau behandles forskelligt. Når du opretter en share på NTFS
får Everyone automatisk fuld adgang til den, men _kun_ på shareniveau.
Filrettighederne pilles der ikke ved, så de vil være de samme som de
hele tiden har været. Da det altid er de _mest_ restriktive
rettigheder der slår igennem får "Everyone" ikke adgang til andet end
at kunne mappe et drev til den pågældende share. Selve mappens indhold
gives der ingen adgang til, medmindre brugeren kan angive et gyldigt
brugernavn og det tilhørende password, dvs. er oprettet som bruger på
din PC.

>Med det samme jeg klikker på den mappe der er delt på mit NFTS drev fra en
>anden computer på netværket får jeg beskeden om, at jeg ikke har rettigheder
>til det .

Det er fordi du ikke har sat rettighederne på filniveau, kun på
shareniveau. Højreklik på en mappe du har delt på NTFS-drevet, vælg
egenskaber, og klik på fanebladet Security (vistnok Sikkerhed i den
danske version). Her kan du sætte rettigheder på filniveau.

--
Snuden

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 10-09-02 06:24

Snuden,

> [...]
> egenskaber, og klik på fanebladet Security (vistnok Sikkerhed i den
> danske version). Her kan du sætte rettigheder på filniveau.

Takker! Addede "Everyone" under "Security" og så virkede det endelig! .

Man skal lige lære, hvordan man leger med NTFS *g*.

Nå, men det var så et løst problem ud af de mange jeg står med p.t.

Fra : Snuden

Dato : 10-09-02 17:53

On Tue, 10 Sep 2002 07:23:53 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

>Snuden,

>Takker! Addede "Everyone" under "Security" og så virkede det endelig! .

Selv tak. :)

>Man skal lige lære, hvordan man leger med NTFS *g*.
>
>Nå, men det var så et løst problem ud af de mange jeg står med p.t.

Det er bare at spørge løs. Der er næsten altid en her i gruppen der
har en mulig løsning.

--
Snuden