Abit IT7-MAX - Crucial PC2700 RAM - proble~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-09-02 14:30

Jeg har netop fået mig 3 stænger Crucial PC2700 256MB moduler, og et
Abit IT7-MAX.

I bios finder bundkortet kun de 2 stænger og skriver 512MB memory. Inde
i Windows bliver det også vist som 512MB memory hvis jeg laver en
properties på My computer.

Men hvis jeg kører Sisoft Sandra viser den alle tre moduler?!?

Jeg kører med bios a4 fra 1/8-2002, som er den nyeste, så det er ikke
en BIOS opgradering der skal til.

Jeg har ikke rodet med RAM timings, men ladt dem stå som "By SPD" i
BIOS. Har i nogen gode bud på hvorfor den kun vil kendes ved 2 moduler.
Er det fordi chipsettet er PC2100, mens RAM-blokkene er PC2700? Kan det
være derfor at der kun findes 2?

Jeg har prøvet at tage de enkelte moduler ud og teste med kun 1 modul i
bundkortet og gjort det med alle 3 blokke, og de virker fint hver især.
Bare ikke alle tre på en gang

Har i oplevet lignende, og har i et forslag til en løsning?

På forhånd tak
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-09-02 14:45

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Har i oplevet lignende, og har i et forslag til en løsning?

Lige for at gøre forvirringen total, så finder SiSoft Sandra ud af at
der er 2 memory slots på bundkortet!
Derefter finder programmet så ud af at der er 3 RAM blokke monteret, og
skriver de rigtige data for disse... Jeg er forvirret

Her er dataene fra Sisoft (jeg har klippet USB, firewire og andre data
ud der ikke vedrørte RAM):

System Mainboard
Manufacturer : ABIT
MP Support : 1 CPU(s)
MPS Version : 1.40
Model : i845E-W83627HF
Version : IT7/IT7-MAX2 Rev:1.0
Serial Number : 6A69VA1M
BIOS ID : 08/01/2002-i845E-W83627H-6A69VA1MC-A4
Chipset : Intel 845/D/E/G/GL (Brookdale) Chipset

System Memory Controller
Location : Mainboard
Error Correction Capability : None
Number of Memory Slots : 2
Maximum Installable Memory : 2GB
Bank0/1 - A0 : DIMM Synchronous SDRAM 256MB/64
Bank2/3 - A1 : DIMM Synchronous SDRAM 256MB/64

<SNIP>

Logical/Chipset Memory Banks
Bank 0 Setting : 128MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 6-1-1-1W 2.0-3-3CL
Bank 1 Setting : 128MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 6-1-1-1W 2.0-3-3CL
Bank 2 Setting : 128MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 6-1-1-1W 2.0-3-3CL
Bank 3 Setting : 128MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 6-1-1-1W 2.0-3-3CL
Speed : 2x 134MHz (268MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
Refresh Rate : 15.60µs
Power Down Mode : No
Fixed Hole Present : No

Memory Modules
Memory Module 1 : Micron 16VDDT3264AG-335B1 1B1A3D89 256MB 16x(16Mx8)
DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 upto 167MHz) (CL2 upto 133MHz)
Memory Module 2 : Micron 16VDDT3264AG-335B1 1B1A3DB6 256MB 16x(16Mx8)
DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 upto 167MHz) (CL2 upto 133MHz)
Memory Module 3 : Micron 16VDDT3264AG-335B1 1B1A3CF8 256MB 16x(16Mx8)
DDR-SDRAM PC2700U-2533-700 (CL2.5 upto 167MHz) (CL2 upto 133MHz)

<SNIP>

Er det mig der læser det forkert, eller finder Sisoft ikke godt nok kun
2 memory slots, og bagefter 3 RAM moduler?

Mvh
Flemming

Fra : Hans

Dato : 08-09-02 14:56

Flemming Joensson wrote:
> Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Er det mig der læser det forkert, eller finder Sisoft ikke godt nok
> kun 2 memory slots, og bagefter 3 RAM moduler?

Det har noget at gøre med om dine moduler en enkelt- eller dobbelsidige. I
nogle tilfælde kan du ikke køre med 3 moduler hvis de er dobbelsidige. Det
er forskelligt fra bundkort til bundkort.

Du skal finde rammodul-tabellen i din manual over bundkortet og finde ud af
hvilke kombinationer der er tilladt.

mvh, hans

Fra : -=Madsen=-

Dato : 08-09-02 15:01

Nu ved jeg godt IT7 er med Intel 845E chipset.. har selv et
Intel 845D chipset'et som bla. Abit BD7 og mange andre har, kan ikke
hånterer 3 ram stænger hvis de alle er doubelt sidet, syntes det kunne lyde
som det nye 845E chipset måske har det på samme måde ?

Fra : Hans

Dato : 08-09-02 15:08

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> [...]
lyde
> som det nye 845E chipset måske har det på samme måde ?

Det er det samme - Desværre. Jeg har et 845E baseret bundkort.

mvh, Hans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-09-02 15:11

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> wrote in

> Det er det samme - Desværre. Jeg har et 845E baseret bundkort.

Ok, i skal have mange tak for hjælpen.
Det var da også sørens også jeg ikke fik læst det noget før.

Nå, men jeg må lige høre Crucial om de er interesseret i at bytte to
256MB moduler til ét 512 modul, ellers må jeg jo sælge det ene.

Mvh
Flemming

Fra : Hans

Dato : 08-09-02 15:17

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in message
> Ok, i skal have mange tak for hjælpen.
> Det var da også sørens også jeg ikke fik læst det noget før.

Der er kun 4 banker at gøre godt med, og med 3 sokler går regnestykket ikke
op hvis alle 3 moduler er dobbelte.

Håber at du får dem byttet.

mvh, Hans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-09-02 19:54

> Der er kun 4 banker at gøre godt med, og med 3 sokler går
> regnestykket ikke op hvis alle 3 moduler er dobbelte.

Jeps, det var bare lidt for sent jeg fandt ud af at det var et problem.

> Håber at du får dem byttet.
Det gør jeg også, ellers overlever jeg nu også med 512MB - så må der
bare swappes lidt mere. Med de 768MB kan det køre uden swappen - det er
nu rart, og hurtigt.

Mvh
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-09-02 17:06

"Hans" <fast@NOSPAM2night.dk> wrote in

> Der er kun 4 banker at gøre godt med, og med 3 sokler går
> regnestykket ikke op hvis alle 3 moduler er dobbelte.
>
> Håber at du får dem byttet.

Har fået svar fra Crucial - og de vil gerne være med til at bytte.
Måden det foregår på er at jeg sender mine to moduler til dem, og de så
returnerer pengene for de to moduler, hvorefter de sender det nye 512MB
modul på en ny faktura - og dermed ny garanti
Service er nu meget rart - eneste "minus" er at det skal sendes på en
lidt speciel måde for at de vil godkende det, men det er da til at
leve med.

Flemming