Kejser Ikola med æg i munden.
Fra : Elvisalive

Dato : 21-02-01 12:08

Den første hun er i et mindre akvarium og har lige spyttet 6-8 unger ud, hun
har det fint. Der er en del maller som holder hende beskæftiget og hun
virker ikke spor stresset. Grunden til at jeg tog hende op var fordi at det
virkede som om at hun kæmpede for ikke at slippe ungerne, hun "stod"
vandret i det ene hjørne det meste af tiden.

En anden grund at jeg flyttede hende var fordi at jeg læste at hun havde
brug for noget ro, og til at blive fodret op inden hun igen kunne parre sig.

Men måske skulle jeg prøve at lade nr.2 være i det store akvarium. Der er
bare det at der foruden mine ikolaer og duboisiunger også går Neolamprologus
Simmilis og Lepidio Boulengeri som vidst nok æder fiskeunger.

Mange tak for alle de gode råd.
Anja.

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-02-01 13:46

Elvisalive <elvisalive@wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
Neolamprologus
> Simmilis og Lepidio Boulengeri som vidst nok æder fiskeunger.

Når det drejer sig om Tropheus moori, vil jeg absolut anbefale at du lader
dem gå
i deres almindelige akvarie, og så lade ungerne vokse op der.
Du kan nemlig få store problemmer med at genintroducere hunnen til resten
af gruppen,
faktisk kan du risikere at de tager liver af hende!
Så når det bliver tid til det, så tage alle stenene op af akvariet og lad
hele gruppen incl. hunnen
gå i akvariet i nogle timer uden nogen form for dekoration, imellem tiden
kan du evt. fange de L. boulengeri
der går op. N. similis skulle ikke udgøre nogen fare for ungerne.
Der efter sætter du dekorationen på plads igen, men anderledes end før,
for nu skal de til at finde nye revier,
og så kommer hunnen lettere ind i flokken igen.
Det kan meget vel være at hun har haft ungerne ude af munden, når du ikke
har set det.

Carsten