foder og lugt af afføring ?
Fra : john-pilely

Dato : 08-09-02 11:15

Hejsa !

Vi har en dejlig killing på 5 mdr. Jeg synes ikke at vi laver andet end at fjerne både urin og
afføring fra dens bakke p.g.a den fæle stank. Vi køber grus i Fakta (klumpende).
Findes der noget foder der ikke får affaldet til at stinke så meget ? måske en skør tanke - men
der findes jo snart så meget...............
Gode råd modtages med kyshånd !

Hilsen Sanne

Fra : Stine N. Henriksen

Dato : 08-09-02 11:34

Hej Sanne.

Jeg har selv prøvet gruset fra fakta, og synes det er udemærket, men det
støver meget. Jeg bruger derfor dyrehandlerens "super carino", Men det har
jo ikke noget med lugten at gøre.
Mht. lugten: Hvad får killingen at spise?
Atkattens afføring lugter mere eller mindre kan godt have noget med foderets
kvalitet at gøre, i særdeleshed indholdet af fedt.

Jeg giver mine tørfoder fra dyrlægen. og suplerer med en smule dåsemad
indimellem, men aldrig supermarkedets dåsemad.

Derudover skal man nok passe på med at give den for mange godbidder, da en
killinge-mave er mere sart end en voksen kats mave.

Hilsen Stine

Fra : Rollike

Dato : 08-09-02 11:50

> Gode råd modtages med kyshånd !

Hej Sanne.

*G* Vi havde samme problem... puha.. vi kunne næsten ikke være i lejligheden
når Cæsar havde været på wc...
Vi har skiftet både grus og fodder. Vi brugte også grus fra fakta før. og
kvaliteten var okay men ikke nær så god som den nye grus. Gruset hedder
extreme clasic og er rigtig godt. Det støver ikke hvilket jeg tror er sundt
for katten... Vi mennesker skal jo have maske på hvis der er for meget
støv... Det har katten ikke mulighed for når den roder i tioletkassen.
Fodderet vi er gået over til er Eukanuba.. Jeg tror det er grunden til at
toiletbesøgende ikke lugter mere. Det skulle efter sigende være en ret god
fodder.

Begge dele er lidt dyre.. men det er pengene værd. For pga. pladsmange står
Cæsars toilet tæt ved hvor vi spiser... og af en eller anden grund skal han
altid på tiolet når vi skal have aftensmad.... De katte har altså nogle
gange nogle underlige vaner!!! *G*

Jeg håber du kunne bruge det til noget, ellers må du endelig spørge igen!
*S*

Mange hilsner
Mette

Fra : john-pilely

Dato : 08-09-02 14:02

Hej igen !

Tak for svarene !

Til Mette : Hvor købes Eukanuba foderet ?

Bølle får aldrig andet end noget billigt tørfoder - også fra Fakta det hedder Mille !
Vi har aldrig givet den dåsemad el. rester af vores egen mad, men jeg må indrømme at jeg synes
at den kan spise meget af dette og jeg tror at jeg lige vil kigge nærmere på næringsindholdet !

Vi smider altid afføringen i flere poser, ellers kan man ikke holde ud at være i nærheden af
skraldespanden, men jeg synes at det lugter alligevel, når vi åbner låget !

Bølle er en udekat og det kan være at den bliver fodret med noget andre steder el. hugger
mad rundt omkring !

Hilsen Sanne

Fra : Palle pop hår

Dato : 08-09-02 15:35

De fleste dyrehandler fører enten Eukanuba eller Hills. de er begge
fornuftige prokdukter.

Eller prøv dette link: www.Petsdirett.dk

VH.
Kalle.

Fra : Palle pop hår

Dato : 08-09-02 15:37

Ups. ti tommelfinger.
WWW.petsdirect.dk
Kalle.

Fra : Søren Houlberg

Dato : 08-09-02 20:33

Hej!

Måske det er lidt irrellevant for dig - men du spørger om der er noget foder
der får afføringen til at lugte mindre. Det er der faktisk - men det er
Royal - indoor så det kan du jo ikke så godt bruge til Bølle når han render
udendørs.

Mht. kategrus bruger jeg helst en Gul/orage (posen altså) variant fra ALTA -
den er billig (ca. 28 ?) og så er den hvid (lidt perfektionistisk er man vel
) Vigtigst af alt så klumper den helt vidunderligt godt og der er ingen
lugt-gener når altså man skifter dagligt.

Hilsen og godnat
Mette Sofie

Fra : Ann K.

Dato : 08-09-02 22:55

Hejsa.
Bare lige - man kan altså sagtens bruge RC Indoor, selv om kattene er
(delvis) udekatte...
Sanne : Hvis/når du vil skifte foder, så husk at gøre det gradvist... du
_kan_ risikere at Mis ellers får sig en ordentlig omgang ræser-mave :(
Foderet _har_ en vis betydning for, hvordan afføringen lugter. Et eller
andet med den samlede mængde affaldstoffer, der får lov til at
passere... eller så'n no'et lignende... Hæ - nej jeg er ikke
foderekspert!
Hvis du mener at hans urin også lugter "stramt", så var det måske en ide
at få ham kastreret... nogle katte bliver kønsmodne meget tidligt, så
hans alder er altså ingen hindring Kastrationen vil tage noget af
lugten - måske endda det hele (af urin, that is ;)
Kender intet til Faktas grus... men prøv at gøre som Grit foreslår, hvis
du ønsker at skifte... produktsiden på gruppen hjemmeside er virkelig
god

Mvh Ann - med 4 udekatte + 1 indekat, der alle får RC Indoor... og som
bruger Everclean i kattebakken

Fra : Grit Wessel

Dato : 08-09-02 11:41

> [...]
måske en skør tanke - men
> der findes jo snart så meget...............

Hej Sanne

Hvad fodrer du den med? Hvis du køber supermarkedsmad til den, kan det
sagtens være derfor, afføringen lugter. Jeg vil anbefale dig at prøve Royal
Canin, Hill's, Eucanuba, Iams eller andet foder, der kan købes hos
dyrehandleren eller dyrelægen.

Gruset kan også være en årsag. Jeg kender ikke til Faktas grus, men der er
stor forskel på, hvor godt det forskellige grus er til at tage lugten.

Du kan se anmeldelser af grus og mad på nyhedsgruppens hjemmeside:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/index.php

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Line Wolff

Dato : 08-09-02 11:16

Hej Sanne

Jeg har selv været junglen af kattegrus igennem og kan fortælle dig, at der
er verden til forskel på de forskellige grusmærker. Der er mange mærker
derude som tager lugt fra afføring og urin meget effektivt. Jeg kan
personligt anbefale Extreme Classic klumpende kattegrus, som kan købes hos
en del dyrehandlere. Kig evt. på vores hjemmeside under produkter hvor folk
skriver om deres erfaringer med alskens mærker:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

PS: Hvis det er et problem med stank fra skraldespanden når gruset er smidt
ud, kan jeg anbefale at købe de billigste plastik/affalsdposer fra
supermarkedet. Fyld klumperne i en pose, bind knude på og læg så denne pose
i en ny pose med knude på. Det holder 100% effektivt på lugten når det
ligger i skraldespanden og venter på at blive smidt helt ud.