MS Windows
briani 27239
Spare plads på Windows 2000 pro?
Fra : John Sahl

Dato : 08-09-02 09:11

Hejsa,

Er der nogen der har en guide til hvilke filer man roligt kan slette
fra sin Windows 2000 pro installation?

Der ligger eksempelvis et par hundrede Mb i en mappe der hedder
c:\winnt\ServicePackFiles\ med en del indhold. Må indholdet slettes?

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af

Fra : Fjollelarve

Dato : 08-09-02 12:40

"John Sahl" skrev d. 08-09-02 09:11 dette indlæg :
> [...]
>
> Der ligger eksempelvis et par hundrede Mb i en mappe der hedder
> c:\winnt\ServicePackFiles\ med en del indhold. Må indholdet slettes?
Du kan gå ind i 'tilføj og fjern programmer'. Afinstallér hvad du ikke
bruger, det slanker også winNT-mappen hvor mange af filerne ligger. Der
er også et faneblad der hedder Windowskomponenter e.l. Her kan du fjerne
dele af windåsen du ikke bruger, der er nu ikke så meget at hente, men
mange bække små...
Der er givet en masse man kunne fjerne i \winNT, men det ville tage
urimeligt lang tid at identificere delene og genoprette hvor man
alligevel tog fejl. Det er blevet min konklusion, så må der gå nogle
hundrede MB til MS's mani med at ville have alt de nogensinde har lavet
ind i vores maskiner.
Hvis du gjorde som dit forslag ville du, måske, ikke være i stand til at
afinstallere dine servicepacks hvis de gav problemer, eller windåsen
kræver i en eller anden situation adgang til dem. MS's strategi er jo
netop at gøre os magtesløse. Løsningen er bare ikke 'riv og
rusk-metoden'. Hvis man har en Citroen 2cv skal svinghjulet nedsænkes i
flydende nitrogen ved -180 grader hvis det skal afmonteres, man kan ikek
bare gå igang med en hammer. Sådan er det vel også med lukket software,
man må bare finde sig i alt til der kommer et konkurrerende produkt
hvilket markedet modvirker. - Jeg vil fraråde dig at gøre noget
'manuelt' hvis du f.eks ikke havde forudset de problemer jeg nævner ved
dit forslag - der skal meget detaljeret viden til.
Mvh. Søren
p.s. det fjollede navn skyldes jeg sidder ved min datters computer

http://www.kandu.dk/

Fra : John Sahl

Dato : 08-09-02 19:39

Fjollelarve <Fjollelarve.news@kandu.dk> wrote:

<SNIP en masse forslag>

Jeg lader skidtet være, jeg har forsøgt alle de ting du nævner, men
maskinen har kørt perfekt i snart 2 år med denne instalation, det
gider jeg ikke ødelægge.

> p.s. det fjollede navn skyldes jeg sidder ved min datters computer

Hva? Kan du så komme væk, du hæmmer hende i hendes udvikling

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-09-02 14:37

"Fjollelarve" <Fjollelarve.news@kandu.dk> wrote in message
> Mvh. Søren
> p.s. det fjollede navn skyldes jeg sidder ved min datters computer

Hvad shyldes det så at du ikke klipper det overflødige væk?

Kan kandu ikke det?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 08-09-02 12:40

John Sahl skrev:

> Er der nogen der har en guide til hvilke filer man roligt kan slette
> fra sin Windows 2000 pro installation?

Som i tidligere Windows-versioner, så skader der ikke noget at tømme
sin Internetcache i browseren. Det er også en god idé at tømme temp-
mappen engang imellem. Har du slået dvale til, men alligevel aldrig
bruger det, så er det en god idé at slå det fra igen. Det vil frigive
den samme mængde harddiskplads som installeret MB RAM i maskinen.
Sidefilen kan som regel også minimeres. Det kan du læse mere om her:
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494

> Der ligger eksempelvis et par hundrede Mb i en mappe der hedder
> c:\winnt\ServicePackFiles\ med en del indhold. Må indholdet slettes?

Så vidt jeg ved, så er det backup af de oprindelige systemfiler som
de så ud før du installerede nogle service packs. Hvis du fjerner
filerne, så har du ikke mulighed for at afinstallere service packs
inde i kontrolpanelet.

Madsen.